maanemann Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 (endret) Jeg har betalt mine 540kr så litt seint for min del, men (til dere som har spilt det endel) er det så ille som Ars T. påstår?: https://arstechnica.com/gaming/2020/10/baldurs-gate-3-early-access-mediocre-rpg-amazing-rendering-engine/ Vet ikke hva F'en i Fextralife står for, men litt mer positivitet her: Endret 7. oktober 2020 av maanemann Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Jeg har bare spilt to timer, men jeg liker det svært godt så langt. Gameplay minner en del om Divinity 2, men i D&D-drakt. Hvor trofast de er mot D&D med tanke på regler og lore skal jeg ikke uttale meg om, men jeg storkoser meg med spillet. Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2020 Veldig bra! Ser mer lyst på det nå. Det er sikkert en prosess å jenke AD&D regelsettet i sin motor meg sin mer actionorieterte combat flow. Håper de kan får til evt. justeringer. Noe det jeg likte godt med BG1 og Icewind Dale var muligheten til å detaljstyre partyet. Forstår det sånn at karakterene lever litt mer sitt egent liv i BG3, men forhåpentligvis går det ikek så langt at spillet nærmest spiller seg selv som i DA2. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Jeg har ikke spilt verken 1 eller 2, men har kjøpt EA til 3. Starter i morgen Regner med en del oppdateringer siden launch, men det er bare fint Noen tips? Lenke til kommentar
barezell Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Siden i går? eller frem til launch? Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Synes jeg har fått miniupdates hele veien siden jeg kjøpte det. typ 45-150mb-minipatches Lenke til kommentar
barezell Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 aha, trudde det ble sluppet 06.10? Kom vel en hotfix/day 1 patch forsåvidt, men kan ha kommet mer for alt jeg vet. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg tenkte på å bli med på EA, men vil heller spille det ubesudlet når det kommer ut. Hvor mye av spillet får man tilgang til, egentlig? Lenke til kommentar
barezell Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 act 1. ca 20-25 timer. Vil være 3 acts når spillet kommer ut trur jeg. Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) Noen som vet hvordan man kan få opp tutorials man har «passert» ? Gameplayet er veldig uvant og tar litt tid å bli venn med (har ikke spilt Larian spill før). ikke ment som klaging, men kameraføring er clunky. Spesielt merker jeg at noen ganger savner jeg mer fugleperspektiv, menes andreganger mer froskeperspektiv. Noen som vet om noen triks på der ? 🙂 ellers tar jeg gjerne imot fortløpende patcher ja. Slik som bugfikser, nye klasser og skills etc. Endret 8. oktober 2020 av maanemann Lenke til kommentar
EasyAce Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Mulig jeg blir mr negativ her nå men jeg er veldig lite fornøyd akkurat nå, og avinstallerte i sinne. Kort om... Setting: dette burde ikke vært BG3, men det kunne vært hva som helst annet. Jeg har spilt noen timer og ser ingen knytninger til BG serien annet enn at byen nevnes et par ganger. Jeg mener de kunne valgt å kalle spillet D&D Baldurs Gate *ett eller annet* eller Forgotten Realms *ett eller annet*. Å dra det som BG3 er kun for å selge og skapte for meg feil forventninger. Combat: Drar med seg en god oppskrift fra Larian og fungerer i utgangspunktet godt, på tegnebrettet, men det er for meg masse frustrasjon i hvordan det funker p.t. Eks: du kan lese "90% hit chance" og oppleve å bomme i 4 av 5 tilfeller. Samtidig virker npc å treffe deg i 4 av 5 tilfeller uansett. DoS sin gode oppskrift med å kombinere spells (sette fyr på etc) er ikke like tydelig i BG Stort fokus på bonus actions... som gjør at det er veldig effektivt å løpe rundt å dytte istedenfor å bruke våpen... rart. Dialoger: Store mangler, ikke så rart i EA, men superfrustrerende at tekst og utfall ikke henger sammen. Eks du møter en gruppe civilians som du tenker å hjelpe. Samtalen flyter greit. Plutselig, ut av nesten intet, er du i en dødskamp der du må drepe alle. Evt du går inn en gate og møter 3x store pratsalige ogre som sier de gjerne vil vurdere å spise deg, men slår av en prat først. du vet du har null sjanse mot dem i kamp. Likevell har du ingen mulighet til å prate deg ut av faren og må delta i en "wisdom check" der du egentlig ikke vet hvordan du stiller eller om du vil ha et positivt eller negativt utfall... du må bare prøve å se. For meg er EA bare masse gørr som har ødelagt forventningene til BG3... Så anbefaler å vente. Det er mulig det blir knall, for masse potensiale har det, men nå er det grumsete altså. 1 Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Joda, det er mye å tak tak i for Larian - men om man velger å kjøpe et spill for 549,- ca ett år før de mener spillet skal være ferdig, så får man tåle nettopp feil. Bare det at så mange har kjøpt det, gjør at sluttproduktet vil bli langt bedre enn det kunne ha vært. Det finnes nok av eksempler på spill som burde hatt EA for å luke ut feil, men heller pusher releasen ut lenge før de egentlig burde. Jeg forventer glitcher, jeg forventer bugs, og jeg forventer at jeg må begynne på nytt når jeg er midtveis på grunn av patching. Så lenge jeg legger lista der, blir det vanskelig å bli skuffa. Forventer man et tilnærmet ferdig produkt, så blir man skuffet Hvordan dette spiller inn i resten av serien, kan jeg lite om, da jeg ikke har spilt de to forgjengerne i nevneverdig grad. Heller ikke DoS2 har blitt gjennomspilt, så alt her er nytt for meg. Det har allerede gitt meg god verdi for pengene, og jeg har hatt spillet siden launch. Kan bare forestille meg hvor gøy det blir når alle classes osv blir unlocked. Samtidig tipper jeg man blir rewarded på en eller annen måte for å ha bidratt i EA, noe som igjen gir mer verdi for pengene For all del, om noen mener det ikke er verdt det - så respekterer jeg den meningen og oppfatningen - men jeg synes det er verdt det Endret 10. oktober 2020 av Sarasin Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2020 Først @Sarasin og evt. andre som påpeker at dette er early access og forvent bugs, er jeg ihverfall veldig klar over dette på forhånd og Larian kan kan i hvert fall ikke beskyldes for ikke å flagge at dette er early access og bugs etc. . Som kjøpere går vi inn i dette med åpne øyne og har gjort den vurderingen. Som jeg pleier å "si"; tar jeg imot bugs med glede hvis utvikler "dytter konvolutten," og legger lista høyt. Heller bugs og imponerende enn bugfritt og platt. Derfor er Daggerfall mitt topp 3 digitale spill igjennom tidene. 20 år var lenge å vente, og derav ea på meg. Tror du klasser etc. blir unlocked fortløpende iløpet av ea? Mener de har sagt det. Uansett legger ikke dette på hylla enda. Tipper du de som har sendt inn "feillogger" , evt.postet på forumet blir rewardet, eller alle vi som kjøpte i ea? EasyAce skrev (På 9.10.2020 den 1.48): [klipp]Setting: dette burde ikke vært BG3, men det kunne vært hva som helst annet. Jeg har spilt noen timer og ser ingen knytninger til BG serien annet enn at byen nevnes et par ganger. Jeg mener de kunne valgt å kalle spillet D&D Baldurs Gate *ett eller annet* eller Forgotten Realms *ett eller annet*. Å dra det som BG3 er kun for å selge og skapte for meg feil forventninger. Combat: Drar med seg en god oppskrift fra Larian og fungerer i utgangspunktet godt, på tegnebrettet, men det er for meg masse frustrasjon i hvordan det funker p.t.[klipp] Stort fokus på bonus actions... som gjør at det er veldig effektivt å løpe rundt å dytte istedenfor å bruke våpen... rart. Dialoger: Store mangler, ikke så rart i EA, men superfrustrerende at tekst og utfall ikke henger sammen. Eks du møter en gruppe civilians som du tenker å hjelpe. Samtalen flyter greit. Plutselig, ut av nesten intet, er du i en dødskamp der du må drepe alle.[klipp] Ang. setting har jeg ikke så sterke meninger ift å følge opp evt. storylinjer etc. fra BG1/(2). Sålangt mangler det en del på banteren, speilingen av karakterer som var så fantastisk i spesielt BG1. Det klassiske kjønnsrollemønstret som er snudd på hodet i forholdet mellom Jaheira og Khalid (Khalid pysete og Jaheira beintøff), likevel et intenst forhold. Minsc som snakker med hamsteren sin Boo og buser inn i situasjonene på en happy go lucky sinnstemning etc. . Samt den generelle banteren/småkranglingen imellom karakterene i partyet fordi deres aligmnment (forhold til naturen, opportunisme etc. ) er forskjellig. Så langt virker det som om Larian vil for mye og at karakterene skal være så forskjellige som mulig uten å tenke på matchingen opp mot andre for å skape sjarm/gnist. Håper jeg evt. vil ta noe noe feil her. Men det virker ikke som om dialogene er spilt i studioet med mer enn en en skuespiller tilstede. Videre savner jeg makroverden endel. Her er man på et mikronivå hvor det handler om å overleve og bli kvitt en fysisk/psykisk plage. Mens det storpolitiske faksjonsmessige i bestefall har en baksete rolle. Hvor er motsetningene mellom Sverdkysten og Amn f.eks., eller hvor er Flaming Fist og deres agenda eller andre større en deg selv greier. Combat: helt ening. Håper det kan tunes. Dytting: Enig i at det er over powered. Nerf dytting! 😉 Dialoger og overaskende utfall. Jeg la merke til det samme når jeg så Sven (ikke det at jeg er på fornavn, men husker ikke etternavnet) spilte. Her virker det igjen krampaktig. Det må være en hvis logikk ift utfall ift noe man kan vite ift til lore eller personlighetstrekk, og det trenger ikke skje hele tiden. Det er en fin balanse imellom twist og turns og at spillet blir for slitsomt/goofy. Litt mindre møllers tran blir bra. Ellers håper jeg noen kjøper Icewind Dale lisensen og går litt tilbake til røttene. 1 Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Icewind Dale er en del av Faerûn, som er en setting i D&D, så de trenger D&D-lisensen. Så må Wizard of the Coast overtales. 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Laster ned nå. Sikkert spilt over 1000 timer med BG1 og 2+Icewind Dale, NWN 1 og 2. Gleder meg Lenke til kommentar
EasyAce Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Cowboystrekk skrev (24 minutter siden): Laster ned nå. Sikkert spilt over 1000 timer med BG1 og 2+Icewind Dale, NWN 1 og 2. Gleder meg Tommel opp! Ref kommentarene mine tidligere. Jeg tror spillet blir bra altså. Blir mange timer med god fantasy og underholdning. Bare vær obs på at å delta på EA for et spill der story er alpha og omega, så blir de første opplevelsene fulle av bugs og de endelige opplevelsene (v1) basert på få bugs men der du vet hva som vil skje. Jeg lærte med BG3 at jeg skal unngå EA på rpg i fremtiden. Ift selve spillet så er jeg bare negativ ift at jeg mener de kunne unngått "3" i tittelen. Hvis de ikke skal bygge på BG1&2 (som i utgangspunktet uansett måtte hatt en artig vri siden du ender opp med å bli en gud...) så ser jeg ikke annet enn at de har gjort dette kun for å trekke fans/marketing. Det er helt valid å gjøre men da kan de ikke bli overrasket over reaksjonene. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 EasyAce skrev (25 minutter siden): Tommel opp! Ref kommentarene mine tidligere. Jeg tror spillet blir bra altså. Blir mange timer med god fantasy og underholdning. Bare vær obs på at å delta på EA for et spill der story er alpha og omega, så blir de første opplevelsene fulle av bugs og de endelige opplevelsene (v1) basert på få bugs men der du vet hva som vil skje. Jeg lærte med BG3 at jeg skal unngå EA på rpg i fremtiden. Ift selve spillet så er jeg bare negativ ift at jeg mener de kunne unngått "3" i tittelen. Hvis de ikke skal bygge på BG1&2 (som i utgangspunktet uansett måtte hatt en artig vri siden du ender opp med å bli en gud...) så ser jeg ikke annet enn at de har gjort dette kun for å trekke fans/marketing. Det er helt valid å gjøre men da kan de ikke bli overrasket over reaksjonene. Har lest endel å regner ikke med en fortsettelse fra nr.2 nei, men håper spillet over tid kan fange noe av magien de 2 første hadde. Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2020 Jeg synes denne er vel anvendte minutter ift hvordan de har tenkt combat. Jeg plukket opp et par triks her som kommer godt med. Jeg har et mer positivt syn på combat’en nå. 1 Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2020 Orwandel skrev (15 timer siden): Icewind Dale er en del av Faerûn, som er en setting i D&D, så de trenger D&D-lisensen. Så må Wizard of the Coast overtales. Ja, og det bør da være noen andre enn Larian slik at man får en annen touch på det. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 11. oktober 2020 Del Skrevet 11. oktober 2020 Var det ikke sånn at de trollamenna ved kysten har nekta la noen låne lisensen da ingen har vært "verdig" ? Før Larian som levere to kruttsterke RPG`er i DOS 1 og 2. Og får all del noen andre kan og potensielt bør lage icewind dale eller evt andre titler, men det er kanskje ikke så mange AA - AAA utviklere å ta av som lager slike spill? Det er jo relatvit store forventninger til disse titlene tross alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå