Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) kremt skrev (På 6.10.2020 den 15.02): Noen byer har nullvekstmål i trafikk. ALL økning i trafikk skal komme fra gange, sykkel og kollektivt. Hvis batteribiler er alt for gunstige vil det bli umulig å oppnå nullvekstmålet. Klarer man ikke målet må satsene settes opp, ellers ryker støtten fra staten til kollektiv og midler ellers. Eg tror at «bilisme» / person-frakt blir en tjeneste innen 2030, i form av autonome flåtebiler. Intet eg ser tilseier noe annet. Hva en eller annen som rir kjepphester i Osloe´t måtte mene er da revnendes likegyldig. Splittet utifra denne tråden: Endret 7. oktober 2020 av Uderzo Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 2 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Hva en eller annen som rir kjepphester i Osloe´t måtte mene er da revnendes likegyldig. Oslos byregjering har muligens København som forbilde. Men topografi og fullstendig fravær av langsiktig byplanlegging gjør at det selvfølgelig er utopi. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 6RCURCGB skrev (4 minutter siden): Oslos byregjering har muligens København som forbilde. Men topografi og fullstendig fravær av langsiktig byplanlegging gjør at det selvfølgelig er utopi. Norsk dustepolitikk strekker seg lengre enn det. Kommunestyret i Tromsø reiste på "studietur" til København for å legge sykkelstrategien. Etter en fuktig helg med utepils, puber og røde pølser, på vårparten mens det ennå var snøstorm på Skarven, så kom de hjem og lanserte en storslått plan "sykkelbyen Tromsø", der de skulle bruke bilistenes penger på å bygge sykkelveier som aldri før. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 13 minutes ago, 6RCURCGB said: Oslos byregjering har muligens København som forbilde. Men topografi og fullstendig fravær av langsiktig byplanlegging gjør at det selvfølgelig er utopi. Topografiargumentet blir stadig mindre aktuelt etterhvert som elsykkel blir både billigere og bedre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 PingEnt skrev (11 minutter siden): Topografiargumentet blir stadig mindre aktuelt etterhvert som elsykkel blir både billigere og bedre. Vel, alle har ikke råd til elsykkel. Elsykler er forbeholdt syklister med ganske god økonomi og elsykler kurerer heller ikke norsk holkeføre, snøstorm eller manglende brøyting. 3 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 3 minutes ago, Simen1 said: Vel, alle har ikke råd til elsykkel. Elsykler er forbeholdt syklister med ganske god økonomi og elsykler kurerer heller ikke norsk holkeføre, snøstorm eller manglende brøyting. Hvis du ikke har råd til elsykkel har du iallfall ikke råd til elbil. Og elsykkel hjelper faktisk på ved dårlig vær: det gjør at du kan ha på deg mer klær uten å bli svett, samt bredere piggdekk mot dyp snø. Endret 6. oktober 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 PingEnt skrev (2 minutter siden): Hvis du ikke har råd til elsykkel har du iallfall ikke råd til elbil. Og elsykkel hjelper faktisk på ved dårlig vær: det gjør at du kan ha på deg mer klær uten å bli svett, samt bredere piggdekk mot dyp snø. Mange må ha bil uansett, men har muligheten til å sykle til jobb noen ganger. F.eks jeg. Da blir elsykkel bare en ekstra stor ekstrautgift sammenlignet med vanlig sykkel. Elsykkel er stjeles som aldri før og krever at man har et trygt sted å parkere den. Noen er priviligerte og har det, andre har ingen trygge steder å gjøre av den. Skal de bare la det stå til og kjøpe ny elsykkel et par ganger i året? Eller er det arbeidsgivers plitk/ansvar å tilby sykkelparkering? Eller det offentlige? 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) PingEnt skrev (11 timer siden): Hvis du ikke har råd til elsykkel har du iallfall ikke råd til elbil. Billige og effektive løysinger for å redusere trafikk, kø og kostnader er ikkje nødvendig vis et politisk ønskemål. Dette selv om det ville efektivisert 5 - 10 år av stemmekvegets leveår. 12 000 som mangler hybelhus i Oslo er eit greit døme. Ingen gidd å ta fatt på dette, som gjentar seg hvært år og alle elever lærer om dette på skulen. Så hvorfor handler ikke våre politikere, er dei døvstumme. Endret 7. oktober 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 7 minutes ago, PingEnt said: Hvis du ikke har råd til elsykkel har du iallfall ikke råd til elbil. Og elsykkel hjelper faktisk på ved dårlig vær: det gjør at du kan ha på deg mer klær uten å bli svett, samt bredere piggdekk mot dyp snø. Hvis du har prøvd å sykle til jobb i Oslo i dårlig vinterføre så er det ikke fremdriften som er problemet men risikoen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 5 minutes ago, Simen1 said: Eller er det arbeidsgivers plitk/ansvar å tilby sykkelparkering? Eller det offentlige? Det er et av mange tiltak som man kan samarbeide om som de gjør i Oslo. Det offentlige bør sponse sykkelparkering hos arbeidsgivere. Dessuten hjelper sykkelhotell osv mye. Og hvis du er redd for tyveri hjelper fire ting mye: to typer lås (ulås og kabel), BikeFinder, bikeindex.org og bikemember.no. Endret 6. oktober 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 1 minute ago, Theo343 said: Hvis du har prøvd å sykle til jobb i Oslo i dårlig vinterføre så er det ikke fremdriften som er problemet men risikoen. Har syklet flere år uansett vær i Oslo. Over store deler av byen. Aldri vært et problem. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 PingEnt skrev (4 minutter siden): Har syklet flere år uansett vær i Oslo. Over store deler av byen. Aldri vært et problem. Selvsagt medfører sykling jevnt over skyhøg risiko pr personkilometer. Blir litt som å kjøre utfor vegen i en gammel kabriole uten sikkerhetssele. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Just now, Halvor Sølvberg- the MOV said: Selvsagt medfører sykling jevnt over skyhøg risiko pr personkilometer. Blir litt som å kjøre utfor vegen i en gammel kabriole uten sikkerhetssele. Ulykkestall er vel omtrent sammenlignbare uansett transportstype når det er per avstand? Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 34 minutes ago, PingEnt said: Topografiargumentet blir stadig mindre aktuelt etterhvert som elsykkel blir både billigere og bedre. Det er forsåvidt riktig, men det er vel ikke motorisert ferdsel vi ønsker mer av i bykjernene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 4 minutes ago, 6RCURCGB said: Det er forsåvidt riktig, men det er vel ikke motorisert ferdsel vi ønsker mer av i bykjernene? Det er forskjell på motorisert ferdsel. Elsykkel skaper ikke samme problem som biler. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 PingEnt skrev (4 minutter siden): Det er forskjell på motorisert ferdsel. Elsykkel skaper ikke samme problem som biler. Og hvorfor mener Du problemene for el-sykkel skal være de samme som for til dømes autonome flåtebiler med 12 pasasjerer en kald vintersdag eller ved lengre avstander ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Just now, Halvor Sølvberg- the MOV said: Og hvorfor mener Du problemene for el-sykkel skal være de samme som for til dømes autonome flåtebiler med 12 pasasjerer en kald vintersdag eller ved lengre avstander ? Har jeg sagt det er et problem med biler smekkfulle av mennesker? Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 PingEnt skrev (2 minutter siden): Har jeg sagt det er et problem med biler smekkfulle av mennesker? Eg vil gi Deg et praktisk døme: Den bilen som må feie vegen for sykkelisten kan inneholde 12 pasasjerer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 2 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Eg vil gi Deg et praktisk døme: Den bilen som må feie vegen for sykkelisten kan inneholde 12 pasasjerer. Men en feiebil står for latterlige lite av den totale trafikken. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 1 hour ago, PingEnt said: Har syklet flere år uansett vær i Oslo. Over store deler av byen. Aldri vært et problem. Jeg og flere som sykler fra kolbotn, nordstrand, holmlia, asker, skøyen osv til sentrum (oslo S) og frogner majorstua har sluttet å sykle om vinteren pga. høy risiko på glatte veier selv med pigg, mørkt, harde ujevnheter (frossent) osv. Endret 6. oktober 2020 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå