Gå til innhold

Ny rapport: Ladbare hybridbiler kjører stort sett fossilt. Regjeringen strammer inn avgiftene


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (2 timer siden):

Ikke helt, bilens utslipp har innvirkning på utregning av engangsavgiftene. Når det da er mulig å bruke en biltype 'feil' bør belønningen for å bruke den riktig følge bruken og ikke kjøpet.

Jeg mener man skal droppe engangsavgift i selve bilsalget helt for å avgiftsbelegge bruken. Det kan man gjøre med en eller begge av 1) via forsikring og basert på kjøretøy og årlig kjørelengde og 2)avgiften på drivstoffet man fyller som vil bli gjeldende for personbil bensin, hybrid og dieselbiler. Laste og transport kjøretøy kan fylle avgiftsdifferensiert (annen avgiftsklasse). Vegprising og bruk kan også innkreves vha brikkeordningen.

Problemet er kombo biler som kjører både elektrisk OG under enkelte situasjoner fossilt. Eneste rettferdige måten å avgiftsbelegge disse sin faktiske bruk som medfører utslipp på er enn så lenge via drivstoffet som brukes av kjøretøyet når det ikke kjører med elektrisitet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Norske regjeringer kappes om å innføre nye avgifter, derom er det ingen tvil. Hvorfor kan vi ikke beholde biler slik de kommer fra fabrikk ? I Norge skal vi lage varebiler av personbiler etc. Sære regler som vi er eneste land i verden som innfører. Når det  kommer til elbiler, hybrider etc er vi ikke større enn en landsby i Kina, men store nok til å redusere utslipp så vi berger klimaet :)

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Akkurat som du utreder hva «mange» er.
 

«Mange» er gjengitt tallmessig punkt for punkt i artikkelen. Mener du at utslippene er 2-4 ganger høyere skyldes noe annet fordi det er nesten Ikke er noen som gir blaffen i å lade? Hvis det er det, burde artikkelen dreiet seg om tekniske dårlige løsninger som f.eks. «juksehybrid» diskusjonen for noen år siden. 
At f.eks at kun 18% av km er elektrisk i firmabilkjørerne, fordi [sett inn riktig ord] lar ladekabelen ligge i bagasjerommet. Flott du har kjøpt elbil, men jeg synes også det var flott at du bruker ladehybriden etter forutsetningene. 

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (32 minutter siden):

«Mange» er gjengitt tallmessig punkt for punkt i artikkelen. Mener du at utslippene er 2-4 ganger høyere skyldes noe annet fordi det er nesten Ikke er noen som gir blaffen i å lade? Hvis det er det, burde artikkelen dreiet seg om tekniske dårlige løsninger som f.eks. «juksehybrid» diskusjonen for noen år siden. 
At f.eks at kun 18% av km er elektrisk i firmabilkjørerne, fordi [sett inn riktig ord] lar ladekabelen ligge i bagasjerommet. Flott du har kjøpt elbil, men jeg synes også det var flott at du bruker ladehybriden etter forutsetningene. 

Du hadde også en påstand at alle kun kjøper hybrid for avgistlettelsen. Og det har du ikke noe grunnlag for å påstå.


Artikkelen til TU speiler heller ikke virkeligheten til Norge og valg og kjøremønster eller avstander for pendling og infrastruktur.

Sitat

Forskere fra to institutter har sammen analysert forbruksdata fra omtrent 100.000 ladbare hybrider i EU, Kina og Nord-Amerika. 


Så du kan ta disse påstandene og henvisninger til artikkelen å putte et ikke navngitt sted sola ikke skinner. Fordi det er null poeng i troverdighet for bilkjøpere og bruksområde/mønster her på berget og da spesielt i Norske sentrale strøk.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dette er en tullete diskusjon, som er basert på "splitt og hersk" teknikk.

Hovedprinsippet SKAL og bør være at forurenser betaler. Ergo må avgiftene vries over på drivstoffet. Avgiftene må baseres på hvor mye diesel, bensin og elektrisitet forurenser. Da gir utfallet seg selv, og forurensende biler vil forsvinne ut av markedet av seg selv.

Men den avgiftsvridningen må være gradvis og forutsigbar, sånn at folk får tid til å omstille sitt bilhold uten å ruinere seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Dette er en tullete diskusjon, som er basert på "splitt og hersk" teknikk.

Hovedprinsippet SKAL og bør være at forurenser betaler. Ergo må avgiftene vries over på drivstoffet. Avgiftene må baseres på hvor mye diesel, bensin og elektrisitet forurenser. Da gir utfallet seg selv, og forurensende biler vil forsvinne ut av markedet av seg selv.

Men den avgiftsvridningen må være gradvis og forutsigbar, sånn at folk får tid til å omstille sitt bilhold uten å ruinere seg.

Da må el-bilene betale mye de første årene for å dekke produksjonen der de forurenser langt over andre biler.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 9.10.2020 den 22.30):

Prius fikk ny modell i 2016 som er helt annerledes, og vesentlig mer efffektiv enn Auris. 2013 er den gamle modellen som er lik fra 2006 eller noe, altså veldig gammel.

Kunne du ikke kostet på deg å sjekke litt før du kommer med dine feilaktige påstander? Samtidig som Prius ble oppdatert, ble også Auris oppdatert (naturligvis, de har hatt identisk drivlinje hele tiden). Aurus fra 2019 (ble erstattet med Corolla) har et forbruk på 72 mpg (engelske gallons) og 91 g/km i CO2-utslipp. Samme kilde oppgir 60-67 mpg og 94-109 g/km for Prius.

https://www.drivingelectric.com/toyota/auris

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved sammenligning Prius 2017-2019 og Auris HSD 2017-2019 på spritmonitor får man at Prius har snitt på 4.36, Auris HSD har 5.59. Vil nå si dette er betydelig lavere for Prius sin del i praksis. Men jeg vet ikke hva som teller for deg, praksis eller teori. Eller det som gir ditt svar sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja - fine og klikkbare overskrifter med utdaterte datagrunnlag.

Hele undersøkelsen og måten det presenteres på i Norsk media er juks ift til situasjonen i dag og i Norge og nyere plug-in hybrider.

 

Det står også at "De høyeste UF-tallene oppnås i Norge (53 prosent)"  med "gamle PHEV biler" og i undersøkelsen av 100.000 biler er 10.000 firmabiler(som lader minst)  og datasettet for Norge var på stusslige 1500 (ingen firmabiler)

Innsamlede data er 2017 til 2019 fra og stort utvalg av "gamle" PHEVs med rekkevidde i NEDC langt unna 50+ WLTP som Norge har i dag som gir fullt fradrag på nye biler.

 

Merk også dette , samt at det er mere vanlig med hjemmelader av Norske bruker ann de andre som er med i rapporten :

Sitat

In Norway, battery electric vehicles receive higher incentives than PHEVs, so
PHEVs are probably not bought mainly to benefit from the lower purchase price or taxation as could be the case for company cars, but only if the users intend to use them appropriately. In addition, Norway has low electricity prices and high gasoline prices, making electric driving particularly attractive from an economic point of view. Furthermore, a small additional effect could come from the comparative ease of public charging in Norway, as there is a single card that enables charging at almost all public charging points across the country (Figenbaum & Kolbenstvedt, 2016).

 

Utvalget av Norske PHEV er begrenset til disse få (og er helt utdaterte ift rekkevidde i forhold til det som kjøpes i dag med kanskje ett unntak:Ampera E-Rev )

Sitat

Audi A3 e-tron 2014 - 50km NEDC
Mercedes C 350 e 2016 - 31km NEDC
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 - 54km NEDC
Opel Ampera E-REV 2012 - 83KM NEDC
Toyota Prius PHEV 2012/ 25km NEDC
Volvo V60 2015/ - 50km NEDC 
VW Golf GTE 2015/ - 50km NEDC

Altså ingen nye plug-in hybrider tatt med som har 50+ WLTP rekkevidde (som er dagens de facto ) og fleste med en faktisk rekkevidde på 20km. Det er faktisk kjempebra med 53% og dette tallet ville vært mye høyere om det var brukt biler som kjøpes i dag.

2020 Audi A3 e-tron har til sammenlikning 78km WLTP

 

Regjeringen leter febrilsk etter måter å øke inntektene sine på. 

 

Endret av syar2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 12.10.2020 den 9.18):

Dette er en tullete diskusjon, som er basert på "splitt og hersk" teknikk.

Hovedprinsippet SKAL og bør være at forurenser betaler. Ergo må avgiftene vries over på drivstoffet. Avgiftene må baseres på hvor mye diesel, bensin og elektrisitet forurenser. Da gir utfallet seg selv, og forurensende biler vil forsvinne ut av markedet av seg selv.

Men den avgiftsvridningen må være gradvis og forutsigbar, sånn at folk får tid til å omstille sitt bilhold uten å ruinere seg.

Prinsipielt enig, men erfaring viser at folk gjerne betaler en høyere totalsum (kanskje ubevisst) hvis noe er billigere NÅ. M.a.o. mange vil nok kjøpe en billigere bil som er dyrere i drift selv om totalsummen blir høyere, så jeg tror (dis)incentiver på kjøpstidspunktet også trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 13.10.2020 den 8.45):

'Motor' tar også opp dette, fra Transport & Environment (T&E)

https://motor.no/co2-utslipp-icct-ladehybrid/ladehybrider-er-lureri/181886

"T&E-tallene viser at en ladbar hybrid under kjøring vil ha sluppet ut over syv ganger så mye CO2 som en elbil gjennom et typisk livsløp."

Kahuna ; skal vi være einige om at den rapporten du viser til er lureri. Og at Du overdriver enda mer en rapporten ved å bruke «typisk livsløp»

 

95ED777F-8D85-46F5-B254-9C6FFD87EBA8.jpeg.e90510c5c09a67b70bba783f3549fdc7.jpeg

 

Matten i det er enkel: En litt stor batteri - bil bruker + 2 kWt pr 10 km, en tilsvarende ren bensinbil bruker ikke mer enn en liter bensin. Og der er ikke 14 kWt i 1 liter bensin (ca 0,75 kg), ikke i en kilo engang.

På toppen av dette kommer produksjon av stor batteripakke, dekk og veg slitasje slår dårlig ut for batteribilen siden den er vertfall 500 kg tyngre. Plugg - inn hybriden ligger et sted i mellom.

 

Men joda, man les og skriv nett hva man vil (er motivert for). Man blir ikke tatt seriøst ved å komme med slike ensidige overdrivelser til stadighet. Kansje batteri - bilen klarer 2 gangeren mot ren bensinbil, så da overdriver Du med en 3,5 ganger i beste tilfelle.

 

Joda, Elon Musk har med Tesla forandret bilværden, ikke siden Citroén DS fra 1955 har det hendt så meget på den tekniske delen. Bilbelte, ABS, air-bag (luftputemottak av kroppsmasse) og forskjellig er selvsagt kjærkomne teknikker.

Men ja, produktet er fortsatt det samme, og det er her utvidelsen vil komme. En redefinering, og da sømmer det seg å se denne video av et Geni (for en bredde forståelse), og ja erfaringsbasert.

https://www.youtube.com/watch?v=thxg1-iLRT8

Selvsagt kjøper eg ikke at intervjuet var tapt, det innehold for mykje konkuransemessig kunskap og måtte trekkes. Og er 1 av dei 10 filmer man bare må se, om temaet «produkt», for utvidet forståelse av følelse - produkt - utvikling.

 

Så kjenner Du noen som vil ta på seg å skrive et teaterstykke.......

«MOT til å si Ja»

Større en Sult,  Ibsen og et Skrik

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...