Gå til innhold

Elbilister må fra 2021 betale traffikkforsikringsavgift - Hva synes du om det?


Kajac

Anbefalte innlegg

Er det noen grunn til at det (når alt går på el) ikke skal være "lukssuskatt" på bil? Avgiftsnivået på biler i Norge har alltid vært høyt, begrunnet vel som luksuskatt og ikke noe med utslipp eller slitasje å gjøre?   For meg er det soleklart, at elbiler havner på samme prisnivå som andre biler historisk sett har vært, selv når det kun blir elbiler å kjøpe, noe annet ville være merkelig. 

subsidieringen, og lavere avgifter er vel først og fremst et verktøy for å få folk over på el, og slutte med fossilt brennstoff. Det er vel naivt å tro at avgift ved kjøp, og veiavgift ikke skal opp, når elbilene overtar? Strøm vil vel også muligens bli dyrere når alle bruker mer strøm. 

jeg har vondt for å tro, at ikke biler i fremtiden, skal ha samme prisnivå som det historisk sett alltid har hatt i Norge, uansett hva slags drivstoff de bruker, og at elbiler er billig nå, siden staten vil ha folk over på de. 

At trafikkforsikringsavgiften er lavere enn på fossilt, er jo et hint om at det vil bli slike avgifter, men ikke like høye før alt går på el. 
 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Baranladion said:

Er det noen grunn til at det (når alt går på el) ikke skal være "lukssuskatt" på bil? (...)  For meg er det soleklart, at elbiler havner på samme prisnivå som andre biler historisk sett har vært, selv når det kun blir elbiler å kjøpe, noe annet ville være merkelig. 
 

Ja, man bør regne med at avgiftene totalt skal opp på en normalnivå etter en fullført overgang til elbil. Men det betyr ikke at de blir likt fordelt som de var tidligere, for systemet gjennomgår stadige revisjoner og nye måter å tenke rundt fordelingen. 

Hvis vi sier at "overgangen til elbiler" er ferdig om noen år, gjenstår på det tidspunkt kun de politiske avgjørelsene om hvordan inntektene til staten skal fundamenteres. Elbilsubsidiene har gjort at det er forventninger til at dagens modell er midlertidig og ikke et grunnlag for framtidig modell. Dermed vil det bli nye debatter og nye løsninger som kan være mer like hvordan det har vært tradisjonelt - eller ikke. Dersom det viser seg at prisspennet på elbiler også i framtiden starter vesentlig høyere ift. gjennomsnittslønnen, er det derimot vanskelig å se for seg at man ikke må korrigere noe på avgiftsnivået på selve bilen. Norge er et land med store avstander og spedt befolkning, så biler vil forbli et nødvendig onde også for de med lav inntekt. Hvorvidt bil generelt regnes som luksus, overdrevet sterk motor regnes som luksus, over gjennomsnittlig dyr bil regnes som luksus eller ikke, er mest avhengig av hvem som sitter ved makta når hovedgrepene skal tas etter elbil-reguleringene er ferdig gjennomført. 

Andre muligheter er å ta inn disse tapte inntektene gjennom økt skatt, å svekke de statlige tilbudene tilsvarende de tapte inntektene, eller å faktisk gjøre det veldig dyrt å eie bil med å ha høye avgifter på toppen av allerede høyere bilpriser. Avhengig av hvordan grunnprisene på elbil utvikler seg, vil det være forskjellig hvordan belastningen av avgifter kan bli. Uansett er det altså et spørsmål om hvilke politikere vi velger i de to-tre neste valgene, som bør ses i større sammenheng enn bilavgifter.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har jo diskutert det her mange ganger før. tenker nord -Norgebanen drar av med seieren. Slutte å regne el-bil som nullutslipp samt få godset over på bane de neste 100 år, så får man et fint regnestykke. Bare merk den fergekøen som oppsto etter ras i skibotn her om dagen, det er virkelig noe å tenke over.

Lenke til kommentar

Nordnorgesbanen vil ikke være økonomisk lønnsom, men det er mange nordlendinger som vil sette overmåtelig pris på å ikke bli drept av lastebiler på utslitte sommerdekk. Klimamessig er nok selve byggingen en monsterbelastning på miljøet, så det er kun i et langtidsperspektiv at man har netto klimagevinst. Men jeg har sansen for langtidsperspektiv, i motsetning til politikere som snubler ben på hverandre. Og elbilsubsidiene er nettopp langtidsperspektiv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (49 minutter siden):

Vi har jo diskutert det her mange ganger før. tenker nord -Norgebanen drar av med seieren. Slutte å regne el-bil som nullutslipp samt få godset over på bane de neste 100 år, så får man et fint regnestykke. Bare merk den fergekøen som oppsto etter ras i skibotn her om dagen, det er virkelig noe å tenke over.

Hvorfor skal vi slutte å renge elbil som nullutslipps? Skal vi ettermontere falske eksosrør og legge inn en røykgranat der?

Hvis det er livssyklusanalyse du tenker på, så har vi allerede et etablert begrep for nettopp det, livssyklusanalyse.

Husk at statens utgiftsside på elbilsatsinga bare er utgiftssida. Videre så er det kun statens og ikke samfunnets. Videre har norsk elbilsatsing gitt ringvirkninger langt ut over norges grenser. Vi har blant annet bidratt godt til å skifte det globale fokuset over på elbiler, særlig i 2010-2017 der Norge utgjorde en stor del av det globale elbilmarkedet. Analytikere har anslått at Norges elbilsatsing har bidratt til å framskynde den globale overgangen til nullutslipp med 2-3 år. Det er egentlig ganske enormt og vil ha mye mer å si på global skala enn det vi ser nasjonalt.

Elbilsatsinga har en akkumulert utgiftsside på ~60 milliarder til nå (fra tidenes morgen). Nord-Norge banen er estimert å koste 120 milliarder og virkningen er kun lokal, ikke global, samt at det kun hjelper godstransport og kun et stykke på veien. Vil bare minne om at både nordlandsbanen og ofotbanen kun driftes av dieseltog pga mangel på kjøreledninger. Omlasting vei-bane-vei beslaglegger mye areal og er arbeidskrevende og dyrt. Hvor stor er statens utgifttside av regnskapet for elbiler nå?

Ser ikke helt hva raset i Skibotn har med saken å gjøre. Den saken handler om rassikring, omkjøringsmuligheter og reservekapasitet på ferger. Personbileiere har mye bedre muligheter enn næringsdrivende til å utsette/kansellere kjøreturer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
daruu skrev (9 minutter siden):

Trafikkforsikringsavgift/årsavgift er en av de tingene som jeg mener burde gå over "skatteseddelen".

Da hadde man spart mye unødvendig, og alle hadde betalt etter evne der også. 

Det er jo nettopp besparelser og ressursbruk som ligger til grunn for at forsikringsselskapene bli ilagt den oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...