uname -i Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Sturle S skrev (3 timer siden): Eg veit ikkje korleis bensinmotor skal kunne hjelpe deg her. Dersom du er talentlaus nok til å køyre batteriet flatt i ein slik situasjon, og tydelegvis heller ikkje hugsar å kjøpe mat, har du heilt sikkert ikkje hugsa å fylle bensintanken heller. Det var altså du som diktet opp et scenario hvor man dro på hytta som selvfølgelig ikke har strøm og det eneste man gjorde der var å kjøre masse småturer. Hvis du misliker at motdebattanten tar tak i disse lite representative eksemplene dine så er løsningen snublende nær. Forøvrig, 72% av hytter har innlagt strøm. Det er 2016-tall og andelen er økende. Det blir vel knapt bygget noe nytt uten strøm nå til dags. Men klart, om man er arbeidsledig/pensjonist/raring og det eneste man gjør er å sitte på sin strømløse hytte og kjøre småturer, så vil det være ugunstig å ha en bil som er avhengig av at man har en stikkontakt tilgjengelig. Sturle S skrev (3 timer siden): Bilprodusentane har detaljerte data om kvar einaste bil og veit kva som er representativt. Slik satistikk ynskjer ikkje bilprodusentane å dele med andre. Bor man 12 km fra jobben og har en ladehybrid med 50 km elrekkevidde så vil bensinforbruket bli en brøkdel. Man trenger ikke ti år med forskning for å skjønne det og de fleste klarer å gjøre valg i hverdagen uten at en SSB-rapport er tilgjengelig. Men din logikk er tydeligvis at i fravær av målinger for samtlige ladehybrider så kan man avfeie all statistikk som ufullstendig og stå beinhardt på de mest usannsynlige konklusjoner. Det er opp til alle andre å bevise at det ikke finnes gulost på innsiden av månen. Så og si alle jeg hører om som har ladehybrid i privat eie har kjempereduksjon i bensinforbruket. Det er flere her som rapporterer om 95% elektrisk kjøring. 95% redusert bensinforbruk uten å åpne statskassa på vidt gap og uten at Elbilforeningen trenger å involvere seg med subsidiemaset sitt. Bare så synd at dogmatikere prøver å stikke kjepper i hjulene for kostnadseffektive utslippsreduksjoner. Sturle S skrev (3 timer siden): Og det trur eg ikkje er rimeleg å anta. Eg veit frå eiga erfaring at mange av mine eigne korte turar kjem rett etter eller i samband med ein mykje lengre tur, og utgangspunktet er ofte ikkje heimen. Når eg fyrst reiser vekk, har eg gjerne fleire ærend der. Folk bor et sted. Folk har en jobb. De drar fram og tilbake til den jobben 250 ganger i året. Du har tydeligvis et helt annet liv . Det er totalt irrelevant for debatten. Jeg vet ikke hvor mange ganger man må si det, men poltiske beslutninger sirkulerer ikke rundt hva SturleS klarer å trekke opp av hatten av påståtte kjøremønstre. Sturle S skrev (3 timer siden): Då kan du gjerne forklare meg kvifor dei fleste modellar til sals i Noreg har lagt seg rett over 50 km, om ikkje norske krav har noko med saka å gjere? OK, så nå mener du det plutselig er veldig mange ladehybrider med akkurat over 50 km elrekkevidde. I går sa du det motsatte. I går klarte du også å bruke som eksempel at ladehybrider kun lader med 10 A og i samme innlegg påstå at ladehybrider var mye mer belastende på infrastrukturen. Hvis du først bare skal finne på ting i debatten så bør du holde orden på fabrikasjonene dine slik at de ikke frontkolliderer. Du bør skaffe deg en sekretær. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) 1 hour ago, uname -l said: Det var altså du som diktet opp et scenario hvor man dro på hytta som selvfølgelig ikke har strøm og det eneste man gjorde der var å kjøre masse småturer. Hvis du misliker at motdebattanten tar tak i disse lite representative eksemplene dine så er løsningen snublende nær. Forøvrig, 72% av hytter har innlagt strøm. Det er 2016-tall og andelen er økende. Det blir vel knapt bygget noe nytt uten strøm nå til dags. Du diktar opp mykje rart du og. Gjennomsnittleg dagleg køyrelengde for ladbare hybridar i Noreg er mykje meir enn 35 km. Ein gjennomsnittleg norsk ladbar hybrid går 21.000 km i året. (Dette funnet er i samsvar med tidlegare underssøkingar av TØI og statistikk frå SSB, som alle er samde om at ladbare hybridar i snitt køyrer mykje lengre enn både elbilar og tradisjonelle eksosbilar.) Quote Men klart, om man er arbeidsledig/pensjonist/raring og det eneste man gjør er å sitte på sin strømløse hytte og kjøre småturer, så vil det være ugunstig å ha en bil som er avhengig av at man har en stikkontakt tilgjengelig. Du er jo ikkje det. Dagens elbilar kan gjerne køyre over 500 km mellom kvar gong dei ser ein stikkontakt. Quote Bor man 12 km fra jobben og har en ladehybrid med 50 km elrekkevidde så vil bensinforbruket bli en brøkdel. Man trenger ikke ti år med forskning for å skjønne det og de fleste klarer å gjøre valg i hverdagen uten at en SSB-rapport er tilgjengelig. Men din logikk er tydeligvis at i fravær av målinger for samtlige ladehybrider så kan man avfeie all statistikk som ufullstendig og stå beinhardt på de mest usannsynlige konklusjoner. Det er opp til alle andre å bevise at det ikke finnes gulost på innsiden av månen. Bur du 12 km frå jobben og berre brukar bilen til det¸, klarer du deg fint med ein brukt elbil med 100 km rekkjevidde. Dei får du billig. Snakkar om å dikte opp teite scenario.. Quote Så og si alle jeg hører om som har ladehybrid i privat eie har kjempereduksjon i bensinforbruket. Det er flere her som rapporterer om 95% elektrisk kjøring. 95% redusert bensinforbruk uten å åpne statskassa på vidt gap og uten at Elbilforeningen trenger å involvere seg med subsidiemaset sitt. Bare så synd at dogmatikere prøver å stikke kjepper i hjulene for kostnadseffektive utslippsreduksjoner. Nok ein gong dreg du fram anektdoter og frå enkeltpersonar. Sjølvagt finst det ladehybrdi-eigarar som køyrer 95% elektrisk, akkurat som det finst ca like mange ladehybrid-eigarar som køyrer 95% på bensin. Kvifor skal vi subsidiere den siste gruppa med 150.000 kroner pr bil? Snittet i Noreg er 53% elektrisk køyring. Skal ladbare hybridar få subsidiar i det heile, meiner eg dei bør få det på etterskot basert på prosent elektrisk køyring. Kravet til elektrisk køyrelengde må i alle fall vere høgt nok til å dekkje gjennomsnittleg dagleg køyrelengde fordelt på arbeidsdagar, og då er 75 km for lite. I Tyskland, det andre landet som har krav til elektrisk køyrelengde, er det snakk om å auke minstekravet til 80 km for at meir av den daglege køyringa skal falle innanfor. Quote Folk bor et sted. Folk har en jobb. De drar fram og tilbake til den jobben 250 ganger i året. Du har tydeligvis et helt annet liv . Det er totalt irrelevant for debatten. Jeg vet ikke hvor mange ganger man må si det, men poltiske beslutninger sirkulerer ikke rundt hva SturleS klarer å trekke opp av hatten av påståtte kjøremønstre. No dreg eg fram faktisk statisikk frå ladbare hybridar, ikkje påståtte køyremønster. Tal som bilprodusentane ikkje ynskjer skal komme ut, fordi dei set ladbare hybridar i eit dårleg lys. Eg forstår at du absolutt ikkje vil diskutere faktiske tal, for då kjem ladbare hybridar dårleg ut. Quote OK, så nå mener du det plutselig er veldig mange ladehybrider med akkurat over 50 km elrekkevidde. I går sa du det motsatte. Nei, eg viste til modellar til sals i USA. Dei har kortare elektrisk rekkjevidde enn modellar til sals i Noreg, fordi dei ikkje har like strenge krav. Bilpropdusentane tilpassar seg nasjonale krav. Ingen andre land enn Noreg har krav om 50 km, men her er modellane til sals med meir enn 50 km elektrisk rekkjevidde. Quote I går klarte du også å bruke som eksempel at ladehybrider kun lader med 10 A og i samme innlegg påstå at ladehybrider var mye mer belastende på infrastrukturen. Ja, dei treng fleire ladestasjonar. Her eg bur er det mange som har arbeidsplassen vel 60 km vekke. Dersom dei skal kunne køyre over 40% elektrisk til og frå arbeid, treng dei ein ladestasjon på jobb pr ladehybrid. For elbilar er ikkje dette noko problem. Ca ingen elbilar har under 120 km elektrisk rekkjevidde, so dei klarer seg med å lade heime. (På den arbeidsplassen med fleire hundre tilsette er det forresten ingen ladestasjonar. Det var fire enkle stolpar med Schuko, men dei var alltid okkuppert av ladehybridar som stod der heile dagen. Til slutt vart arbeidsgjevaren lei av klager og fjerna ladestasjonane.) Endret 8. oktober 2020 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) Sturle S skrev (17 minutter siden): Du er jo ikkje det. Dagens elbilar kan gjerne køyre over 500 km mellom kvar gong dei ser ein stikkontakt. OK jeg gidder ikke denne latterlige diskusjonen lenger. Hvis du mener at det å sitte på en strømløs hytte og kjøre småturer er så representativt for kjøremønsteret til folk at det bør trekkes frem som et vesentlig argument mot ladehybrider så får jeg egentlig bare ta det til etterretning. Sturle S skrev (17 minutter siden): Bur du 12 km frå jobben og berre brukar bilen til det¸, klarer du deg fint med ein brukt elbil med 100 km rekkjevidde. Dei får du billig. Snakkar om å dikte opp teite scenario.. Nei, jeg bruker ikke bilen bare til det. Hvordan fikk du det inntrykket? Men du vet at folk jobber, ikke sant? Og at de kanskje bruker bilen til andre ting når de ikke jobber? Beklager, men jeg vet ærlig talt ikke hvor detaljert jeg må gå til verks før du gir opp dette berømmelige hytte-uten-strøm-eksempelet ditt. Kanskje du skal orientere deg litt om hvordan biler faktisk brukes i stedet for å finne på ting? Sturle S skrev (21 minutter siden): Snittet i Noreg er 53% elektrisk køyring. Debatten går på om 50 km elrekkevidde er nok. Har du tall som sier at biler i privat eie som tilfredsstiller disse kravene har så lavt om 53% el-kjøring? Hvis ikke så er det du skriver irrelevant. Endret 8. oktober 2020 av uname -l 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 On 10/8/2020 at 4:38 PM, uname -l said: OK jeg gidder ikke denne latterlige diskusjonen lenger. Hvis du mener at det å sitte på en strømløs hytte og kjøre småturer er så representativt for kjøremønsteret til folk at det bør trekkes frem som et vesentlig argument mot ladehybrider så får jeg egentlig bare ta det til etterretning. No har vi ikkje berre fått svaret på kva som er realistisk, vi har fått svaret på kva som er praksis. Det er at norske ladbare hybridar køyrer 53% elektrisk. So kan du fantasere om køyremønster alt du orkar. On 10/8/2020 at 4:38 PM, uname -l said: Debatten går på om 50 km elrekkevidde er nok. Har du tall som sier at biler i privat eie som tilfredsstiller disse kravene har så lavt om 53% el-kjøring? Hvis ikke så er det du skriver irrelevant. Du finn nok alt frå 0% til 100% for ladbare hybridar i privat eige. Uansett har det aldri vore tale om å differensiere eingongsavgifta avhengig av om kjøpar er privat eller firma. Ein annan ting er at batteriet toler mykje færre syklusar når ein brukar 100% av kapasiteten kvar dag. Ein elbil går kanskje berre mellom 40% og 70% kvar dag, og då varer det tusenvis av fulle syklusar. Etter kvart som batteriet vert utslite går meir og meir av køyringa på bensin eller diesel. Det skjer ikkje med ein elbil. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Går ut frå at blir samme årsavgift på hydrogenbil som elbil, og 66% avgift på hydrogen 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 HF- skrev (12 minutter siden): Går ut frå at blir samme årsavgift på hydrogenbil som elbil, og 66% avgift på hydrogen Følger nok samme tempo med antall solgte biler før man gjør forandringer. Avgift på grønn hydrogen gir dog lite mening slik man har avgift på bensin og diesel. Hva skal du slenge avgiften på? Nettleie? Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 (endret) HF- skrev (1 time siden): Går ut frå at blir samme årsavgift på hydrogenbil som elbil, og 66% avgift på hydrogen Helt klart. De politiske partiene som ønsker hydrogenbiler begrunner det jo med behovet for å være politisk teknologinøytrale. Konsekvensen av det er at alle teknologier uansett om det er elbiler, hydrogen eller komprimert luft for den saks skyld, må bevise sin egen evne til å konkurrere etter hvert som endringen politikerne har bestilt skjer. Du kan ikke være politisk teknologinøytral og samtidig gi ekstreme fordeler for å holde liv i de som aldri kom ordentlig igang. Endret 9. oktober 2020 av Kalle K 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 oophus skrev (59 minutter siden): Følger nok samme tempo med antall solgte biler før man gjør forandringer. Avgift på grønn hydrogen gir dog lite mening slik man har avgift på bensin og diesel. Hva skal du slenge avgiften på? Nettleie? 2/3 av kostnaden på grøn straum er avgifter. Det er jo hydrogen folket vil ha, så då er dei vel også villige til å betale? 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 HF- skrev (31 minutter siden): 2/3 av kostnaden på grøn straum er avgifter. Det er jo hydrogen folket vil ha, så då er dei vel også villige til å betale? Industritunge industrier får rabatt på dette, slik at det er mulig å ha en industri i landet. Om man kjører på med avgifter som berører industrien, så kan man bare glemme det mot konkurransen i utlandet. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 oophus skrev (44 minutter siden): Industritunge industrier får rabatt på dette, slik at det er mulig å ha en industri i landet. Om man kjører på med avgifter som berører industrien, så kan man bare glemme det mot konkurransen i utlandet. Irrelevant for diskusjonen, vi diskuterer ikkje aluminium 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 HF- skrev (Akkurat nå): Irrelevant for diskusjonen, vi diskuterer ikkje aluminium Selvfølgelig er det relevant, fordi det viser at det ikke vil skje. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 uname -l skrev (På 7.10.2020 den 14.12): Det å øke rekkeviddekravet til 75 km for ladehybrider er den rene galskap og viser at politikken baseres på lobbyvirksomhet fra masekoppene i Elbilforeningen, myter og renspikket ignoranse. Med folks kjøremønster så er det et naturlig knekkpunkt for elrekkevidde hvor ytterligere økning i batterikapasitet gir minimalt(og i visse tilfeller negativ) miljøgevinst. Det er ikke nok med 19,2 milliarder i årlige elbilincentiver uten et eneste regnestykke på hva man får igjen, nå skal enda mer samfunnskost hives i toalettet fordi man har en politisk ledelse som aldri har tatt i en kalkulator. Naiviteten er fullkommen når man innbiller seg at de store bilprodusentene vil ta hensyn til særregler innført av lille Norge. Konsekvensen er at færre ladehybrider blir attraktive og at istedet for at man får veldig mye miljøgevinst med lite incentiver så blir folk kjørende med gammal diesel eller at statskasse og lommebok må til med uhorvelige beløp for et helektrisk alternativ. PS! Tysklands statsleder var best i klassen i matematikk og innehar en doktorgrad i fysikk. Her i landet blir man som politiker sett rart på om man har realfagskompetanse utover ungdomsskolen. Det bør være et tankekors for alle som fortest mulig vil kvitte seg med oljeindustriens overflødighetshorn til fordel for "et eller annet grønt skifte". Hybrider er bare en krampetrekning fra fossil-lobbyen (litt som hydrogen), så de kaster bare bort tid og ressurser. Dessverre kaster norske myndigheter også bort tid og ressurser på dette våset. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå