Gå til innhold

Aksjekreditt

Gjest e550f...913

Anbefalte innlegg

Gjest e550f...913

Hei,

Har en kamerat av meg som har fått en plan om å gå inn i aksjemarkedet med aksjekreditt. Med andre ord så spytter han inn et visst beløp hos en forvalter og får kreditt for å gire eksponeringen. 

I mitt hode er dette høyrisiko, da man spekulerer med lånte penger. Så vidt jeg forstår har forvalteren også et egenkapitalkrav, som betyr at dersom man får en nedgang i aksjekursene vil man måtte spytte inn mer egenkapital for å møte kravet. 

Har noen vært borte i dette? Kameraten har gjort det bra på aksjer fra pandemien kom, men jeg er litt bekymret for at dette blir veldig høyt spilt. Hva skjer hvis man eksempelvis går inn med 100 000 og får kreditt på 300 000 til, har aksjer til en kostpris på 400 000 og kursen skulle falt med 50%. Da har man i realiteten 200 000 i verdi. Hvis forvalter kommer og påpeker manglende EK-krav, kan det da ende med at han må selge aksjene for å innfri? Hva har han i så fall tapt? Har han tapt egenkapitalen på 100 000 eller kan han risikere å sitte med en gjeld til aksjeforvalter også?

Jeg har tidligere vært veldig interessert i aksjer og er relativt interessert enda, men sparer for det meste i fond og har aldri vært borte i aksjekreditt. Var faktisk ikke klar over denne muligheten. Det første jeg tenker er derimot at dette antakelig er noe som gagner forvalterne. Har googlet litt og ser de tar en viss rente (5-7% årlig). 

Noen som kan gi meg noen konkrete pros and cons på dette?

Anonymous poster hash: e550f...913

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette avhenger av aksjens belåningsgrad. Dersom en aksje kan belånes med 80% og man kjøper denne aksjen for 100000 egne penger og 300000 lånte penger, totalt 400000, så kan verdien av aksjene falle 6,25% uten at man må spytte inn mer egenkapital eller selge aksjer.

Man har selv ansvar for at posisjonen ikke blir overbelånt. Før aksjekursen faller videre må man spytte inn egenkapital i form av penger, verdipapirer eller selge aksjer for at posisjonen ikke skal bli overbelånt. Dersom man ikke gjør noe kan kredittgiver selge aksjer slik at man ikke lenger er overbelånt.

Eksempler:

For at verdien på aksjene kan falle til 368000 må kreditten reduseres til 294400 ved å sette inn penger (5600) eller kjøpe/selge aksjer (for mer enn  3111).

For at verdien på aksjene kan falle til 368000 må kreditten reduseres til 281600 ved å sette inn penger (18400) eller kjøpe/selge aksjer (for mer enn 10222).

For at verdien på aksjene kan falle til 200000 må kreditten reduseres til 16000 ved å sette inn penger (140000) eller kjøpe/selge aksjer.

Kredittgiver kan (tvangs-)selge aksjer uten varsel for å regulere beholdningen dersom man ikke gjør det selv.

Man kan tape egenkapitalen og sitte igjen med gjeld til kredittgiveren dersom kursen faller fort. Tapet kan være større enn det opprinnelige lånebeløpet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 timer siden):

Dette avhenger av aksjens belåningsgrad. Dersom en aksje kan belånes med 80% så vil aksjer for 60000 kroner være tilstrekkelig sikkerhet for en kreditt på 300000 til å f.eks. kjøpe ytterligere av aksjen. Dvs. dersom man kjøper denne aksjen for 100000 egne penger og 300000 lånte penger, totalt 400000 og kan aksjekursen falle 40% uten at man må spytte inn mer egenkapital eller selge aksjer.

Man har selv ansvar for at posisjonen ikke blir overbelånt. Før aksjekursen faller videre må man spytte inn egenkapital i form av kjøpte aksjer eller selge aksjer for at posisjonen ikke skal bli overbelånt.Dvs før aksjekursen har falt 50% fra den ble kjøpt (egne aksjer har falt fra 100000 til 50000), må man spytte inn ca 10000 kroner i egenkapital i form av kjøpte aksjer eller selge aksjer for ca 50000 for at posisjonen ikke skal bli overbelånt.

Dette medfører at man (forenklet):

Kjøpte aksjer for 400000 med 300000 i lånte penger og sitter med

-enten 200000 i urealisert tap og ytterligere 10000 i aksjer
-eller 50000 i realisert tap og 150000 i urealisert tap

Dvs. man kan tape egenkapital(en) og sitte igjen med gjeld til kredittgiveren. Tapet kan være større enn det opprinnelige lånebeløpet.

Tror du regner/tenker feil her. 

Det er unaturlig å dele aksjene i de du har kjøpt for enge penger og de du har belånt.

Man må tenke at man har kjøpt aksjer for 400 000 og at man har lånt 300 000 med sikkerhet i disse aksjene. 

Hvis man har kjøpt aksjer for 400 000 med 75% belåning, og aksjene faller 40% så har man aksjer verdt 240 000 med 125% belåning, jeg tror ikke at noen lånegiver kommer til å akseptere at du sitter i posisjonen din i en sånn situasjon. Da må man nok enten inn med tileggssikkerhet/ eller betale tilbake deler av lånet. (uten at jeg vet nøyaktig hvordan dette fungerer i praksis)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...