Gå til innhold

Militæret om 2 dager, noen tips?!

JoaJoa

Anbefalte innlegg

dessuten nytter det ikke å skyve diskusjonen over på forsvaret, når det er selve verneplikta som blir diskutert...

Jeg trodde da så vitterlig man avtjente verneplikten i forsvaret.

spesiellt når det er snakk om krigstjeneste (som er 100% frivillig i detta landet), og vanlig verneplikt, som ikke har ett rødt øre med krigen i irak/afghanistan å gjøre..

Hva? Mener du at hvis det kommer en krig, så blir deltagelse frivillig?

dessuten, hvis man skal kritisere forsvaret for å sende piloter ned...hvem bestemmer at piloter skal sendes i krig? forsvaret? nei...stortinget!

Er dette fenomenet "ansvarsfraskriving for egne valg, ved å skyve kontrollen av konsekvenser over på et hierarki"? Viste du at ved avliving av dødsdømte (med sprøyte) i USA, er det oppmot 20 ledd som må gåes igjennom? Fastbinding blir gjort av noen, utfylling av skjemaer av andre, fylling av sprøyte av noen andre igjen etc.

erm? når stiller man seg tilgjengelig til å utøve drap under førstegangstjenesten egentlig? det lurer jeg på...jeg gjorde ikke det... tror ikke det var så mange som gjorde det heller...

Da tror jeg ikke du fulgte med på leketøyene du fikk utlevert.

(btw, jeg anser ikke et evt. væpna forsvar av landets grenser mot en invasjonsstyrke som drap...gjør du?)

Nei.

Jeg synes bare det er trist å se at folk sutrer om "forsvar" når saken er at Norges forsvar har begynt å gå i retning av å sende leiesoldater for å kjempe krigshissende lands felttog for olje, mot sivilbefolkningen i landene.

at enkelte piloter gjør det gjennom å stille opp på frivillige ting har lite eller ingenting med å avtjene verneplikten sin å gjøre...

Rent bortsett fra at hele suppa ligger under forsvaret. På samme måte som det lokale s'atanistlaget kan være noen jævler på vaffelbaking, samtidig som dem ofrer bikkjer på kirkegården ved fullmåne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drdoogie, nå kverulerer du og bruker usanne fakta. Du går også inn på en politisk og etisk diskusjon som hører hjemme i politikk delen av forumet. Denne delen ble stengt pga. "krangling" tilsvarene det du post'er. Jeg vil ikke forsette å diskutere forsvaret som helhet i Norge. Jeg vil bare si til andre som leser tråden at verneplikten handler ikke om å krige i Irak, den handler om å forsvare huset ditt, familien din, og naboene dine; Og stille med utstyr og mannskap i naturkatasrofer.

Lenke til kommentar
Drdoogie, nå kverulerer du og bruker usanne fakta. Du går også inn på en politisk og etisk diskusjon som hører hjemme i politikk delen av forumet. Denne delen ble stengt pga. "krangling" tilsvarene det du post'er.

Jeg hadde faktisk ikke tenkt å kjekle mer her, men ettersom du velger å gå inn på personvinkling, kommenterer jeg kort:

Det var også en grunn til at P&R ble stengt.

Lenke til kommentar

Jeg trodde da så vitterlig man avtjente verneplikten i forsvaret.

jeg mente at man kan trekke ett skille mellom alminnelig verneplikt, og å melde seg frivillig til utenlandstjeneste osv. Formulerte meg litt dårlig kanskje :)

spesiellt når det er snakk om krigstjeneste (som er 100% frivillig i detta landet), og vanlig verneplikt, som ikke har ett rødt øre med krigen i irak/afghanistan å gjøre..

Hva? Mener du at hvis det kommer en krig, så blir deltagelse frivillig?

nei, blir ikke det..men som sagt, det er egoistisk å ikke ville lære seg de kunnskaper som må til for at forsvaret av landet skal foregå best mulig. Og det er en STOR forskjell på å melde seg frivillig til krigstjeneste i fredstid, i forhold til en krigstilstand på hjemmtraktene...da blir verneplikta tvungen, av den enkle grunn at Fi angriper selv om du forsvarer eller ikke...les det jeg skriver da ffs...

Er dette fenomenet "ansvarsfraskriving for egne valg, ved å skyve kontrollen av konsekvenser over på et hierarki"? Viste du at ved avliving av dødsdømte (med sprøyte) i USA, er det oppmot 20 ledd som må gåes igjennom? Fastbinding blir gjort av noen, utfylling av skjemaer av andre, fylling av sprøyte av noen andre igjen etc.

poenget mitt var bare at det ikke er forsvaret som en institusjon som går til krig..de utfører oppdrag på ordre fra de folkevalgte. og dem er det vi som har ansvaret for..forsvaret som en institusjon gjør aldri noe uten at folkevalgte har tatt beslutningen (spesiellt ikke noe som medfører å sende norske soldater inn i krigssituasjoner!)

erm? når stiller man seg tilgjengelig til å utøve drap under førstegangstjenesten egentlig? det lurer jeg på...jeg gjorde ikke det... tror ikke det var så mange som gjorde det heller...

Da tror jeg ikke du fulgte med på leketøyene du fikk utlevert.

(btw, jeg anser ikke et evt. væpna forsvar av landets grenser mot en invasjonsstyrke som drap...gjør du?)

Nei. Jeg synes bare det er trist å se at folk sutrer om "forsvar" når saken er at Norges forsvar har begynt å gå i retning av å sende leiesoldater for å kjempe krigshissende lands felttog for olje, mot sivilbefolkningen i landene.

du annser ikke forsvar av landet som drap. den har jeg forstått...forklar sammenhengen mellom mord og verneplikt da? for jeg er veldig intressert i å se den koblingen... for verneplikta har lite med å sende soldater ut i krig å gjøre, annet enn at det kvalifiserer dem som gjennomfører den, HVIS DE VIL selv.

at enkelte piloter gjør det gjennom å stille opp på frivillige ting har lite eller ingenting med å avtjene verneplikten sin å gjøre...

Rent bortsett fra at hele suppa ligger under forsvaret. På samme måte som det lokale s'atanistlaget kan være noen jævler på vaffelbaking, samtidig som dem ofrer bikkjer på kirkegården ved fullmåne.

Poenget er at det ikke bare er negative sider med forsvaret, man kan ikke se seg blind på de negative sidene ved å ha et forsvar... og det er forbanna stor forskjell på å bake vaffler som en positiv ting, som å forsvare landets uavhengighet...

edit: BTW, dette er det som skjer når man stenger ned P&R forum :thumbs:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Svarer på direkte spørsmål:

du annser ikke forsvar av landet som drap. den har jeg forstått...forklar sammenhengen mellom mord og verneplikt da? for jeg er veldig intressert i å se den koblingen... for verneplikta har lite med å sende soldater ut i krig å gjøre, annet enn at det kvalifiserer dem som gjennomfører den, HVIS DE VIL selv.

"Sammenhengen"? Du mener kanskje "forskjellen"?

Som du sier, anser jeg ikke forsvar av landet som drap.

Forskjellen mellom mord og verneplikt består da (etter mitt syn) av at drap av fienden, begått under verneplikt og aktive stridshandlinger, på en måte blir et kollektivt selvforsvar, hvor soldaten trer inn i rollen som stedfortreder for folkets selvforsvar.

Men som jeg nevnte i en tidligere post, det blir blanding av kortene å sende leiesoldater ut for å kjempe andre lands krig.

Lenke til kommentar

eh...dem sender ikke vernepliktige ut sånn uten videre...man må melde seg frivillig - og da til tjeneste som ikke går under verneplikt...så å avtjene verneplikt for å bidra til forsvaret av landet blir noe annet enn å dra ut i en evt. krig som har lite med Norge å gjøre.... hvis du ikke ser den forskjellen...sukk

edit: få tilbake P&R slik at jeg slipper å lese tråder som dette, og ikke blir dratt inn i diskusjoner som dette!!!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Å være kriminell er i forhold dets lands lover.Selv om du ikke er kriminell i forhold ditt eget land kan du være kriminell i forhold til andre lands lover.

Å drepe er å drepe.Noen ganger er det greit andre ganger ikke.Og han slemmingen,the bad gay,en soldat som du,en soldat som elsker sittt land,sin nabo,sin bestemor,sin mammas lille Ole-med sitt gevær sikter han på deg-du mammas lille Ole,du som er glad i bestemor og din nabo-Snipp snapp snute så er en av mammas lille Ole død?

Hva er det dere begge forsvarer-deres fedreland.Hva er nå et fedreland-jo en ide.

Finnes det en grense mellom Norge og Sverige.Nei,det finnes kun en ide om en grense.Hvis vi tror og er enig på denne ideen så eksisterer grensen i vår fantasi.Men hva finnes da når det ikke finnes grenser-det finnes bare en masse mammas lille Ole og masse mammas Ida. :)

Verdt å tenke på når du skal avtjene din verneplikt.Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Reiser til Stavanger, madlamoen, flyforsvaret den 4 januar, søndagen altså.

Det er Marinens rekruttskole som holder til på Madla (ikke Madlamoen), også kjent som KNM Harald Hårfagre. Og rekruttskolen i marinen er ikke 3 mnd, men 6 uker.

Heihei.. Har perm nå i helga! dæven godt.

Men til saken, nei, sjøforsvaret og luftforsvaret er begge på madlaleiren. luftforsvaret ble flyttet fra værnes til madla for et par år siden. Å rekruttskolen varer i 7 uker.

Skal prøve å lese igjennom resten her imorgen hvis jeg får tid. Er så mye dritt jeg må årdne før jeg reiser nedover igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...