Armalite66 Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Akk, hjertet mitt gråter når jeg hører folk snakke slik som mange i tråden her Det at du vil sluntre unna militæret betyr at du ikke er villig til å stå imellom en trussel og din familie og naboer. Når naturkatastrofer skjer i Norge, feks. flom på østlandet, hvem tror du stiller opp med mannskap og utstyr? Militæret handler ikke om å være soldat i fremste rekke, det handler om solidaritet og respekt for landet Norge. Ja, førstegangstjenesten er ikke like morsom overalt, men da har du i alle fall gitt noen måneder av din tid i tjeneste for et land som har gitt deg mer en du har gitt det. Du får en forståelse om hvordan ting virker i millitæret skulle du bli kalt inn igjen. Jeg vil også si til joakimR som sitter å klager over det norske forsvaret når han aldri har vært der, og heller aldri arbeidet med utenlandske "profesjonelle" styrker; Jekk deg ned et par hakk, forskjellene er ikke så store som du tror. ps. De fleste har mange gode historier å fortelle fra førstegangstjenesten også pps. For å bli "profesjonell" soldat i Norge idag må du gjennomføre verneplikt først. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Forsvaret handler ikke så mye om straff og sånn, mest om å lære samarbeid. Å sette opp telt i minus tyve er pes men går greit om man har lært å samarbeide. Forskjellen fra det sivile er at man ikke setter seg ned og diskuterer om man skal gjøre det. Man bare får beskjed om å gjøre det. Bytt ut straff/disiplin med samarbeid så får du et mer positivt syn på hva forsvaret handler om. NATO-øvelser med utenlandsk deltakelse var alltid gøy. Tyske soldater var akkurat som oss. Amerikanske soldater syntes jeg var litt byråkratiske. Desverre er det vel ikke så mye av det lenger. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 De fleste har mange gode historier å fortelle fra førstegangstjenesten også Ja, det kan jeg skrive under på! Uansett hva du gjør senere i livet så er det verdifullt. En forsvars-historie kan mykne opp enhver stemning, og alle husker noen fra sin tid, uansett om man er 70 eller 20 år gammel. Nå går vi egentlig litt off-topic. Trådstarteren ønsket jo tips fordi han SKAL inn i forsvaret. Mitt siste bidrag i denne tråden blir derfor: Alle du møter, merk deg navnene deres. Kontakter du knytter i forsvaret er unike, og vil være gull verdt senere i livet, du vet aldri når du møter dem igjen og hva de da kan hjelpe deg med! Det kan jeg skrive under på Lenke til kommentar
kenny Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Ta med sandaler du, fotsoppen florerer. Samt en såpe som du ikke mister på gulvet når du dusjer. Militærets joggesko var i allefall bra nok for meg, vi fikk nye Nike. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Til trådstarter: Mye av meningen med militæret er å lære deg disiplin, ser ut til at du trenger dette. Var veldig overtrøtt inatt, samt at nervene begynte å komme. SÅ det gikk litt over styr og ble veldig usaklig. Jeg vil tro jeg er mer dispilinert inn de fleste der nede, å har ikke noe problem med å oppføre meg. Det er jo bare å oppføre seg A4 så går det jo bra, men det virker så kjedelig Må takke for tipsene som har kommet her ja. *Blir vel et ekstra skift med klær i tillegg til de jeg reiser med. *Treningstøy, joggebukse og jakke, joggesko/ikke innesko *mobil, penger, mp3 spiller, fotokamera *toalettmappe, med standard stuff *vurderer sandaler/flipperser pga av fotsoppen? Men det viktigste tror jeg er at jeg har ei positiv holdning. Fikk høre på arbeid at går du inn med negativ innstilling, så blir militæret et ****** år, går du inn med positiv innstilling og er forberedt på å gjøre noe så vil man få ei opplevelse som du ikke glemmer. Noen har gått så langt å sagt det er et av de beste åra i deres liv, begynner kanskje å bli drøyt da men.. Men hva vet jeg, har ikke vært der enda Lenke til kommentar
lodott Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Noen har gått så langt å sagt det er et av de beste åra i deres liv, begynner kanskje å bli drøyt da men.. Men hva vet jeg, har ikke vært der enda Jeg kan si meg enig i det. Hadde det utrolig gøy i militæret, selv om jeg var drittlei noen ganger.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) enig med lodott... trivdes så godt til tider at jeg blir litt skremt av å tenke på det i etterkant Endret 3. januar 2004 av MrLee Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ikke for å være spydig, men med en signatur som din, synes jeg dette høres en smule feigt ut. Jeg har gjort min plikt for fedrelandet og er stolt av det. Skulle det så bli krig og jeg bli kalt inn igjen hadde jeg gjort det med den største selvfølge og glede! Sånne gutter trenger moder-norge. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 TopDog ble kanskje litt vel kraftpatriotisk der, tror ikke jeg ville ha dratt til Finnmark for å møte Den røde arme midtvinters med glede, men jeg ville ha gjort det, og det ville vel de fleste av oss...? Det ville handle om å forsvare bestemor, kjæreste og unger fra følgene av en invasjon. Skulle Norge bli angrepet har vi uansett ingen plasser å rømme til, de fleste av oss. Afrika er for fattig til å ta imot flyktninger fra Europa og Atlanteren er ikke en plaskedam jeg ville være båtflyktning i. Et sterkt og troverdig forsvar har forhindret mang en krig. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) TopDog ble kanskje litt vel kraftpatriotisk der, tror ikke jeg ville ha dratt til Finnmark for å møte Den røde arme midtvinters med glede, men jeg ville ha gjort det, og det ville vel de fleste av oss...? Sa jeg hadde laget min siste post... men kan ikke dy meg. Nei, ikke glede som i "hipp-hurra, la oss dra og dø", men som i at "**** i ****** de skal ikke få komme her og komme her"... dessuten var jeg rakett-artillerist, så jeg ville nok ikke vært første offer for å si det sånn Siden vi er Nato-medlemmer trenger vi kun å holde fortet i 14 dager (i teorien) før andre Nato-land er forpliktet til å hjelpe. Antagelig vil vi få hjelp før pga. den strategisk viktige kysten vår. ...men jeg tror ikke vi vil bli invadert en gang til. Viktigheten med forsvaret er like mye å kunne hjelpe i krisesituasjoner, naturkatastrofer o.l. som er nevn tidligere i denne tråden. Jeg har selv gått manngard oppe i nord for å hjelpe Politiet i søk, og husker godt innsatsen de "grønne" gjorde under flommen her på østlandet for noen år siden. Forsvaret er viktig å ha både i krig og i fred! Pease out *EDIT* typo... Endret 4. januar 2004 av TopDog Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Siden vi er Nato-medlemmer trenger vi kun å holde fortet i 14 dager (i teorien) før andre Nato-land er forpliktet til å hjelpe. Antagelig vil vi få hjelp før pga. den strategisk viktige kysten vår. Aldeles ikke korrekt. Jeg husker ikke det riktige tallet, men hjelp i form av styrker av en betydelig størrelse ligger 1 måned til 2 måneder borte, litt avhengig av hvilken retning de må komme fra, og hvo mange styrker som er bundet opp andre steder, feks. midtøsten. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Det kommer vel an på hvilken type hjelp. Jeg var i luftforsvaret, og vi var ment å skulle fungere operativt i krig i åtte timer innen flystøtte ankom fra NATO. Det var på slutten av 90-tallet. Innen den tid antok man de fleste fly ville være skutt ned, radarstasjonene sprengt gjennom luftangrep eller spetnatz og CRC'en jeg satt på enten være hjelpesløs (eller atombombet...noen her som har skrevet på PC i fullt verneutstyr, maske, drakt og tykke gummihansker?). Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Aldeles ikke korrekt. Jeg husker ikke det riktige tallet, men hjelp i form av styrker av en betydelig størrelse ligger 1 måned til 2 måneder borte. I stand corrected Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 noen her som har skrevet på PC i fullt verneutstyr, maske, drakt og tykke gummihansker?). Jeg testa det utstyret sist sommer, og klarte knapt å betjene vannflaska. Dere burde jo hatt litt større knapper enn vanlig da, men det var det sikkert ingen som hadde tenkt på Til trådstarter: Lykke til! Du får helt sikkert et fint og minnerikt år. Starten er litt vannskelig pga overgangen, hjemmlengsel, osv. men det går seg til. Vær deg selv, og gjør ditt beste! -med mindre du er en drittsekk, da kan du jo prøve å være hyggelig istedenfor Lytt til befalet! -De har tross alt gjort alt før, og de vet hvordan ting gjøres best. og tar de feil, så tar de ikke feil. Befalet har alltid rett, selv når de tar feil Lykke til Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Reiser til Stavanger, madlamoen, flyforsvaret den 4 januar, søndagen altså. Det er Marinens rekruttskole som holder til på Madla (ikke Madlamoen), også kjent som KNM Harald Hårfagre. Og rekruttskolen i marinen er ikke 3 mnd, men 6 uker. Jeg lover deg....du kommer til å ha det mye moro. Det blir mange 'dager derpå' for å si det sånn. Var der for noen år siden, og hadde det kult. Befalet er faktisk ganske ok. Generelt sett er befal/offiserer i marinen ganske ok. Søk deg til Nato-basen etter rekruttskolen, den som ligger utenfor Stavanger, og du vil aldri angre..... mvh Pantera Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Akk, hjertet mitt gråter når jeg hører folk snakke slik som mange i tråden her ... Militæret handler ikke om å være soldat i fremste rekke, det handler om solidaritet og respekt for landet Norge. Gråter du også for de kvinnene og barna som døde da norske F-16 flygere bombet huler i Afghanistan? Tror du disse lika bryr seg om hva du mener "militæret handler om i første rekke"? Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Akk, hjertet mitt gråter når jeg hører folk snakke slik som mange i tråden her ... Militæret handler ikke om å være soldat i fremste rekke, det handler om solidaritet og respekt for landet Norge. Gråter du også for de kvinnene og barna som døde da norske F-16 flygere bombet huler i Afghanistan? Tror du disse lika bryr seg om hva du mener "militæret handler om i første rekke"? Ikke stokk om på ordene mine. Anvendelsen av militær makt har ingenting med spørsmålet om Norge skal utdanne norske menn til å forsvare/hjelpe landet sitt i nød. Innholdet i min post var rettet mot folk som vil slippe unna for de de ikke gidder/osv... Og det er en VELDIG egoistisk holdning. Er en pasifist, finnes det ordninger for deg, men det vil og si at vis du på byen møter en full kar som vil slå deg med en flaske, og han trenger deg opp i et hjørne så du ikke kommer vekk, skal du ikke gjøre motstand. Verneplikten er snakk om selvforsvar, for landet ditt, naboen din, og familien din; Når onkel slem kommer for å drepe deg, plyndre huset ditt, og voldta kvinnen din, må han først forbi deg. Angående norske flygere i utenlandstjeneste er det en frivillig tjeneste, og dine etiske spørsmål får du ta opp med dem. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Ikke stokk om på ordene mine. Ikke anklag meg for å stokke om på ordene dine når jeg siterer det som har relevanse for mine kommentarer. Anvendelsen av militær makt har ingenting med spørsmålet om Norge skal utdanne norske menn til å forsvare/hjelpe landet sitt i nød. Ble Norges militære deltagelse i Afghanistan basert på kun frivillig mannskap? Innholdet i min post var rettet mot folk som vil slippe unna for de de ikke gidder/osv... Og det er en VELDIG egoistisk holdning. Å ikke gidde å stille seg til rådighet for å utøve drap er egoistisk? Verneplikten er snakk om selvforsvar, for landet ditt, naboen din, og familien din; Når onkel slem kommer for å drepe deg, plyndre huset ditt, og voldta kvinnen din, må han først forbi deg. Når verneplikten medfører at man bomber og dreper kvinner og barn blant fattige fjellbønder, hvordan medfører dette selvforsvar av Norge? Videre, hevder du at norske soldater aldri har drept, voldtatt, eller stjålet under tjeneste? Angående norske flygere i utenlandstjeneste er det en frivillig tjeneste, og dine etiske spørsmål får du ta opp med dem. Greit, la oss skyve diskusjonen over på "forsvaret" som institusjon. "Forsvaret" bestemmer at man skal bidra med "20" flygere, hvilken relevans har det for "forsvaret" hvem disse flygerne er? Jeg kommenterte nemlig ikke hvilke moralske / etiske valg enkelt-mennesker foretok i "forsvaret" (selv om det ikke er irrelevant), jeg kommenterte hva "forsvaret" som institusjon begir seg ut på. Og hva dette betyr av etiske problemstillinger for Ola Nordmann i vurderingen å assosiere seg med dem eller ei. Eksempel: La oss si at du har en kamerat som en dag forteller deg at han har blitt satanist. Har det noen konsekvens for din assosiasjon (forbindelse med, forhold til) ham? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 ikke for meg dessuten nytter det ikke å skyve diskusjonen over på forsvaret, når det er selve verneplikta som blir diskutert...spesiellt når det er snakk om krigstjeneste (som er 100% frivillig i detta landet), og vanlig verneplikt, som ikke har ett rødt øre med krigen i irak/afghanistan å gjøre.. dessuten, hvis man skal kritisere forsvaret for å sende piloter ned...hvem bestemmer at piloter skal sendes i krig? forsvaret? nei...stortinget! "Å ikke gidde å stille seg til rådighet for å utøve drap er egoistisk?" erm? når stiller man seg tilgjengelig til å utøve drap under førstegangstjenesten egentlig? det lurer jeg på...jeg gjorde ikke det... tror ikke det var så mange som gjorde det heller... (btw, jeg anser ikke et evt. væpna forsvar av landets grenser mot en invasjonsstyrke som drap...gjør du?) at enkelte piloter gjør det gjennom å stille opp på frivillige ting har lite eller ingenting med å avtjene verneplikten sin å gjøre... Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Anvendelsen av militær makt har ingenting med spørsmålet om Norge skal utdanne norske menn til å forsvare/hjelpe landet sitt i nød. Ble Norges militære deltagelse i Afghanistan basert på kun frivillig mannskap? Ja. Innholdet i min post var rettet mot folk som vil slippe unna for de de ikke gidder/osv... Og det er en VELDIG egoistisk holdning. Å ikke gidde å stille seg til rådighet for å utøve drap er egoistisk? Å ikke gidde og lære seg kunnskap og metodene i organisasjonen som skal forsvare venner, naboer, og det norske folk mot en trussel; Er egositisk. Verneplikten er snakk om selvforsvar, for landet ditt, naboen din, og familien din; Når onkel slem kommer for å drepe deg, plyndre huset ditt, og voldta kvinnen din, må han først forbi deg. Når verneplikten medfører at man bomber og dreper kvinner og barn blant fattige fjellbønder, hvordan medfører dette selvforsvar av Norge? Videre, hevder du at norske soldater aldri har drept, voldtatt, eller stjålet under tjeneste? Verneplikten medfører ikke det du beskriver, verneplikten medfører at du forsvarer og beskytter norsk jord. Videre, en soldat må i noen tilfeller skade/drepe en motstander. Angående kriminelle handlinger utfører ikke norske soldater disse, enkelt personer gjør, som ellers i samfunnet. Å si at en norsk soldat voldtar, er det samme som å si at alle bergensere voldtar, fordi en bergenser gjorde det en gang. Greit, la oss skyve diskusjonen over på "forsvaret" som institusjon. "Forsvaret" bestemmer at man skal bidra med "20" flygere, hvilken relevans har det for "forsvaret" hvem disse flygerne er? Jeg forstår ikke spørsmålet ditt. Norge kan ikke sende vernepliktige utenlands, hvis det er det du mener. Eksempel: La oss si at du har en kamerat som en dag forteller deg at han har blitt satanist. Har det noen konsekvens for din assosiasjon (forbindelse med, forhold til) ham? Ja, jeg ville selvfølgelig fått et annet forhold til ham. Hva har dette med verneplikt å gjøre? Du blander hele tiden vernepliktig tjeneste med frivillig tjeneste. Tråden startet med verneplikt, og den første post'en du kommenterte handlet om verneplikt. Verneplikten i Norge handler om å forsvare norsk jord, folk, og fe; Ikke bombe bønder i Afganistan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå