Gå til innhold

Militæret om 2 dager, noen tips?!

JoaJoa

Anbefalte innlegg

Reiser til Stavanger, madlamoen, flyforsvaret den 4 januar, søndagen altså.

Noen tips?

Hva bør jeg ha med? noen som har erfaringer med dette, hva savnet dere som dere burde hatt med?

Ekstra klær? fæstklær;) treningsdress? fikk høre at det var smart å ha med seg egne boksere . .

Hva med mobil, mp3 spiller? Kan jeg ha med verdisaker uten at det er stor fare for at noen stikker av med det?

Noen tips om hva jeg bør ha med altså? evt andre tips?

Jeg er i utgangspunktet positivt innstilt no når jeg drar nedover.

Kommer til å få så jævli med ekstrajuling. åååhh.. er litt stor ikjeften, men jeg vet, jeg tror, jeg er mentalt og fysisk sterk nok til å bli herset med, men jeg vil tro at jeg kanskje blir lagt bedre merke til å kanskje avansere raskere? noen som har vært en liten rambo hær eller? ;)

Edit: Ble veldig usaklig etterhvert i innlegget. Men jeg var overtrøtt inatt, og har nesten ikke tenkt noe som helst at jeg skal inn, men begynte å få en god del nerver i gårkveld og inatt da det begynt å gå opp for meg at jeg reiser imorgen.

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftforsvaret liker godt folk som er litt sære og har egne meninger og initiativ, og du kan godt bli innstilt til kurs og opprykk med det, men...MEN...du kommer til å slite noe J*** om du fucker med befalet. Rekruttskolen og forsvaret handler om å tilpasse seg 48, stort sett totalt ukjente typer som heller ikke er der frivillig. Fysisk slitsomt er det også, særlig i begynnelsen. De andre blir bare lei av deg om du ypper til bråk og lager uro. Håret trenger du ikke klippe. Det er bare regel om at det ikke må berøre kraven på uniformsjakkene. Du får hårnett. Det hadde jeg.

Lenke til kommentar

De på rommet mitt hadde med seg etterhvert tv, playstation osv osv. Mp3 spillere er en fin ting når du skal sove. Slipper å høre at de andre snorker. Ha med deg festklær, treningsklær, alt sivile klær du bruker daglig. Du får militær klær der du kommer ;) Liten fare for stjeling ettersom du har ditt eget skap med henglås på. Ta med deg mobilen, men la den ligge i skapet når du er ute å felten. Sersjantene er noen drittsekker i begynnelsen, men de mykner opp etterhvert. Spesielt hvis du jobber som kjøkken-ass ;) De har ingen rett til å kreve klipp... bare be om hår-nett. Hvis de ber deg å ta arm-hevinger så må de ta de samme arm-hevingene selv. De kan ikke gi flere enn de selv klarer. Står i en eller annen millitær lov. Hadde en som gikk som en slask som måtte ta arm-hevninger da det var sørpe. Da sa han at sersjanten også måtte. Da ble det bare halvparten så mange :p Kommer til å møte mange "sykinger" inne i milliæret. Både av befal og menig. Jeg hadde det så greit at jeg og de jeg jobbet med festa sammen med sjefen og en major de 3 siste mnd'ene inne. Det er pyton i starten. Hadde veldig lyst bare å droppe det hele, men etter det hadde gått 1 mnd så var det egentlig greit å bare bli der og bli ferdig med alt. LYKKE TIL!!! :thumbup:

edit: typos

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar
Luftforsvaret liker godt folk som er litt sære og har egne meninger og initiativ, og du kan godt bli innstilt til kurs og opprykk med det, men...MEN...du kommer til å slite noe J*** om du fucker med befalet. Rekruttskolen og forsvaret handler om å tilpasse seg 48, stort sett totalt ukjente typer som heller ikke er der frivillig. Fysisk slitsomt er det også, særlig i begynnelsen. De andre blir bare lei av deg om du ypper til bråk og lager uro. Håret trenger du ikke klippe. Det er bare regel om at det ikke må berøre kraven på uniformsjakkene. Du får hårnett. Det hadde jeg.

Rekruttskolen høres jo igrunn litt kjedelig ut da. 3 måneder med bare å gå å pugge å lære seg ting.. Ingen seriøse fysiske å psykiske tester som du kan vise hva du er god for?

Har ikke noen planer om å yppe til bråk eller lage uro, men jeg kommer ikke til å finne meg i ting som jeg ikke må finne meg i for å si det sånn.

Edit:

Der fikk jeg svar på litt ja Radhoo :)

Takk for den :yes:

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar

nok av fysiske prøveleser på rekrutt skolen. Ikke at jeg har vært igjennom den, da jeg ble overflyttet til kjøkkenet rimelig raskt, men de var slitne de som kom å spiste. På slutten hadde de blitt kjørt langt pokker i vold og måtte komme seg tilbake til leiren asap uten at de viste hvor de var og de fikk ikke lov å gå nærme bebygelse. Til fots hjemme, tror de brukte ca 2 dager eller no. Det er fysisk og psykisk det...

Lenke til kommentar

Uttrykte meg klosset, tror ikke du kommer til å yppe til bråk, men om f.eks sjersanten kjefter på deg og du kjefter tilbake, så blir sjersanten sur på alle i troppen og troppen blir sur på deg - skjønner...?

Nei, Luftforsvaret er ikke stedet for voldsomme fysiske og psykiske utfordringer. Det er mest kjedelig vakt, kjøkken og leirtjeneste - eller spennende teknisk tjeneste, opplæring på datamaskiner og radarsystemer et.c. Fysikken overlot vi til de i hæren... :p

Lenke til kommentar
Uttrykte meg klosset, tror ikke du kommer til å yppe til bråk, men om f.eks sjersanten kjefter på deg og du kjefter tilbake, så blir sjersanten sur på alle i troppen og troppen blir sur på deg - skjønner...?

Dette er jo den værste måten å straffe på da, men meget effektiv vil jeg tro :thumbdown:

Treningstøy og joggesko er notert.

Jeg har vet ikke åssen det blir med perm og slikt. Når osv..

Flere som skal inn imorgen foresten?

Lenke til kommentar

Gadd ikke lese hele tråden, så noe av dette er sikkert sagt før:

Den første måneden er pain... bare gjør minst mulig ut av deg, følg befalet og alt går greit. Det er fire ting som er viktigere enn noe annet:

- vaske rommet

- pusse skoene

- kle på deg korrekt

- Pusse/sette sammen AG'n

Blir du god på dette, så slipper du unna 90% av alt pes. Finn ut hvem som er flinke og hold deg med dem. Å komme i en god gjeng er alfa omega!

Så kommer 2 måneder med faglig opplæring, da mykner befalet litt... lær mest mulig og bli best mulig hvis dere skal søke dere ut til andre plasser! Ellers; gi ****** og gjør minst mulig ut av deg.

Etter de tre første månedene er egentlig livet i militæret ganske bra, du får mange nye venner fra hele Norge, har dårlig råd dog, men livet er ganske greit.

Ikke ta med altfor mye klær, det blir bare pain ved inspeksjoner. Eget undertøy og joggesko er et must, skjønt jeg tror de har fått nytt undertøy siden jeg var inne (snart 6 år siden).

Ta med deg noen strømpebukser fra dama/mora di. De er geniale å gjøre sluttfinishen på skoene med!

Lenke til kommentar
Jeg hadde nok gjort som Trådstarter planlegger! Ikke sofaen om jeg skulle skinnet meg... Jeg har hår på hode, og er stolt av det! Men; jeg ville nok heller lurt meg unna...

Har DU tenkt å lure deg unna militæret. Trodde du var en forkjemper for krig og "frigjøring" og liknende.

Lenke til kommentar
Men; jeg ville nok heller lurt meg unna...

Ikke for å være spydig, men med en signatur som din, synes jeg dette høres en smule feigt ut.

Jeg har gjort min plikt for fedrelandet og er stolt av det. Skulle det så bli krig og jeg bli kalt inn igjen hadde jeg gjort det med den største selvfølge og glede!

Lenke til kommentar
JEG HAR INGENTING I ET FORSVAR Å GJØRE!

Et forsvar er bygget opp av veldig mange ledd. Et forsvar er avhengig av å kunne eksistere uavhengig av samfunnet. Det betyr at vernepliktige gjør alt fra å lage mat, kjøre bil, tømme søppel, administrativt kontorarbeid, vaske klær, lagerarbeidere, kjøre panservogner, båter, lastebiler...

Du er istand til å stå opp om morgenen, pusse skoene dine og gå 500 meter til kontoret? Da har du en plass i forsvaret!

At du ikke kroppslig er bygget for å løpe rundt i skogen og krige betyr IKKE at du ikke passer i forsvaret.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

Det er ikke alle i militæret som er med i fronten, som TopDog sier så er det mange ledd. Jeg hadde egentlig ikke noe i fronten å gjøre. Hadde ikke trent på år og dag da jeg kom inn. Derfor spurte jeg etter kontorjobb/lagerjobb og ettersom jeg hadde en såpass forståelsesfull sersjant så ble jeg flyttet til kjøkkenet. Han fant vel ut at det var der jeg kunne gjøre mest nytte av meg. Det er ikke alle som er til for å være storm-soldater med 5 sek gjennomsnittlig levetid i kamp. Militæret trenger kontor-ass, kjøkken-ass, sykepleie-ass og mange andre assistenter. Jeg kom meg faktisk igjennom hele militæret uten å skyte en gang med AG3. Den ble låst vekk da jeg ble overført etter 2 uker og jeg så den ikke før jeg var ferdig. Mange positive grunner til å være i militæret. Får nye kompiser, får litt mer disiplin enn da du kom. Selvfølgelig så er jeg imot dagen verneplikt, da jeg mener at det er diskriminerende. Skal det ene kjønnet inn så skal det andre inn. Trenger jenter i militæret. De kan gjøre en lik så god jobb som oss gutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...