inside_997084 Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Ørsted og Yara vil lage grønt hydrogen [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 (endret) Ja, dette er en utvikling vi bare ser starten på. Yara bruker ammoniakk i jødselproduksjonen, men vil ammoniakk slå gjennom som drivstoff? Både hydrogen og ammoniakk har store sikkerhetsutfordringer, så jeg håper vi får en parallell produksjon av metanol. Så får fremtiden vise hva som er best for miljøet. Metanol fjerner diesel fra vei og sjø, og på den måten får vi 50% reduksjon i CO2-utslippene. På sjøen er det håp om at CO2 kan gjenvinnes og brukes på nytt, og kanskje så mye kan gjenvinnes at vi nærmer oss 80% reduksjon. Med andre ord er metanol bærekraftig, da plantene må ha CO2 for at plantene skal vokse og produsere oksygen. Får de som tviholder på 0-løsninger viljen sin blir det kanskje mangel på CO2, så her er det snakk om en balansegang og den gylne middelvei. Fordelen med metanol er at det er et realistisk alternativ til diesel. Endret 6. oktober 2020 av aanundo 1 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Næmmen. Ikke et knyst fra batterigutta jo :-) Stikkord: Sector coupling. Hydrogen tar over tungtransporten pga sector coupling. Man hadde aldri fått ned kg prisen på hydrogen om det ikke var for sector coupling. Men dette skjer fra 2021 når kostnaden for EU`s hydrogenstrategi for første gang er med i budsjettene. Klarer ikke å stoppe dette gutter. Det er vedtatt :-) 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 (endret) Nå er det vel ingen som har foreslått å gjødsle med batterier. Ammoniakk er et godt produkt det, både til gjødsel og som drivstoff til skip som må operere i mange døgn uten tilgang til strøm. Så gjenstår det å se om denne fabrikken blir konkurransedyktig. Det er et tøft verdensmarked, hvor Kina dominerer. Selv om man lykkes med å få bedre pris for grønn ammoniakk en gang i fremtiden, så er det store planer for solcellebasert produksjon som man må konkurrere med.. Endret 5. oktober 2020 av J-Å 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Reknestykkjet går ikkje opp. Det trengst 50 kWh å produsere 1 kg hydrogen. Dvs 50 MW pr tonn hydrogen. 100 MW for full effekt heile tida (eg reknar ikkje med at dei bryr seg om dei brukar kraft som kunne erstatta kolkraft i Nederland eller må bruke kolkraft når det er vindstille, sidan dette har å gjere med subsidiar¹, ikkje miljøvern) kan produsere 2 tonn ukomprimert hydrogen i timen. Det vert totalt 730 tonn i året, ikkje 75000 tonn. 730 tonn i året tilsvarer 0,001% av det globale forbruket av hydrogen. Edit: Eg ser at det var 75.000 tonn ammoniakk i året, ikkje hydrogen. Uansett går det ikkje opp. NH3 får 3/17 av massa si få hydrogen. Då er det for lite hydrogen. ¹) Sitat frå pressemeldinga: Hydrogen produced from renewable energy sources offers a carbon-free alternative to fossil-based hydrogen, but currently comes at a significantly higher cost. Closing this cost gap takes time and will depend on public support to supplement private investments in large-scale renewable hydrogen and ammonia production. Ørsted and Yara will therefore now seek public co-funding for the development and construction of the 100MW electrolyser facility to support the project. Subject to sufficient co-funding and a confirmed business case, a final investment decision to build the new plant could be taken late 2021 or early 2022. Endret 6. oktober 2020 av Sturle S 1 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Er nok mange usikkerhetsmomenter i dette, ettersom NEL+Yara lager en ny "pressurized alkaline electrolyzer" sammen, med sikte for å gjøre neste generasjon elektrolyse enda mer effektivt. Samt nitrogen veier endel mer enn hydrogen inn i NH3. Dog, de skal nok utnytte kraft fra vindkraftverket i tillegg til hva som er tilgjengelig ellers. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Sturle S skrev (På 6.10.2020 den 15.06): Reknestykkjet går ikkje opp. Det trengst 50 kWh å produsere 1 kg hydrogen. Dvs 50 MW pr tonn hydrogen. 100 MW for full effekt heile tida (eg reknar ikkje med at dei bryr seg om dei brukar kraft som kunne erstatta kolkraft i Nederland eller må bruke kolkraft når det er vindstille, sidan dette har å gjere med subsidiar¹, ikkje miljøvern) kan produsere 2 tonn ukomprimert hydrogen i timen. Det vert totalt 730 tonn i året, ikkje 75000 tonn. 730 tonn i året tilsvarer 0,001% av det globale forbruket av hydrogen. Edit: Eg ser at det var 75.000 tonn ammoniakk i året, ikkje hydrogen. Uansett går det ikkje opp. NH3 får 3/17 av massa si få hydrogen. Då er det for lite hydrogen. ¹) Sitat frå pressemeldinga: Hydrogen produced from renewable energy sources offers a carbon-free alternative to fossil-based hydrogen, but currently comes at a significantly higher cost. Closing this cost gap takes time and will depend on public support to supplement private investments in large-scale renewable hydrogen and ammonia production. Ørsted and Yara will therefore now seek public co-funding for the development and construction of the 100MW electrolyser facility to support the project. Subject to sufficient co-funding and a confirmed business case, a final investment decision to build the new plant could be taken late 2021 or early 2022. Jeg trodde du for det meste kunne regne riktig, men nå får du meg til å tro at ingenting av hva du skriver kan tas for god fisk. En grundig undersøkelse må nok til hver gang! Du skriver 50 MWh per tonn hydrogen (du skriver riktig nok 50 MW per tonn hydrogen!). 100 MW over et år gir 876.000 MWh, altså nok til å produsere 8760.000/50 = 17.520 tonn hydrogen. Dette må sees i forhold til påstått ammoniakkproduksjon på 75.000 tonn hvorav hydrogen er 3/17. Hydrogendelen blir altså 75.000 x 3/17 = 13.235 tonn, altså en del lavere enn antatt produksjon fra 100 MW. Nok en gang har du gått på en diger blemme (tidligere overvurdert hydrogen lagring med tusengangeren (kg i stedet for tonn, fort gjort for noen hver å feile. Fremstille eksplosjon av en kg hydrogen i friluft, med eksplosjon av hydrogenbeholder). Endret 10. oktober 2020 av Ketill Jacobsen 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Bjørn Eng skrev (På 5.10.2020 den 18.02): Næmmen. Ikke et knyst fra batterigutta jo 🙂 Stikkord: Sector coupling. Hydrogen tar over tungtransporten pga sector coupling. Man hadde aldri fått ned kg prisen på hydrogen om det ikke var for sector coupling. Men dette skjer fra 2021 når kostnaden for EU`s hydrogenstrategi for første gang er med i budsjettene. Klarer ikke å stoppe dette gutter. Det er vedtatt 🙂 De bør i alle fall få ned prisen. Umulig å få fatt i billig hydrogen etter at fyllestasjonene stengte. Hydrogen på 50liter flasker koster noe kollosalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå