Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta leie av kjæresten

spri

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg eier en leilighet som jeg har 3,7 millioner i lån på, derav er ca 4500kr renter og 8000kr avdrag. Jeg har 4500kr i fellesutgifter per mnd. Per dags dato har jeg to leietakere som jeg leier ut for til sammen 14 000kr som er skattefritt pga jeg bor i leiligheten selv og rommet mitt er langt over dobbelt så stort som deres. Denne inntekten er hva jeg la til grunn når jeg kjøpte leiligheten og gjorde det mulig for meg å betjene lånet mitt. 

Jeg er så heldig at nå skal kjæresten min flytte inn, så jeg lurte litt på hva han skal betale i leie til meg? 

Jeg tenkte i utgangspunktet at han skulle betale halvparten av løpende renter og halvparten av fellesutgifter i mnd +  strøm (internett og oppvarming er med i fellesutgiftene). Da betaler han ca 5000kr i mnd til meg, noe som er svært billig da jeg bor midt i Oslo sentrum i en nyoppusset leilighet. Jeg leide ut hele leiligheten tidligere og fikk 23 000kr da, så dette er litt over 1/4 av prisen på leiligheten. Leser på nettet at flere syntes det er gjerrig å betale halvparten av rentene? 

Jeg er selv student og skal være det i ett år til, før jeg får fast stilling. Jeg har pdd. ikke råd til å betale halvparten av fellesutgiftene og renter og hele avdraget, da jeg ikke har noen stor inntekt hvis jeg kun leier ut til kjæresten.  

Vi har også vurdert å leie ut ett av soverommene til en pendler, så dette er også et alternativ. Hvordan ville dere gjort det med den inntekten? tenkte muligens å leie ut til 4500kr da, ettersom vi kommer til å "kreve" at pendleren ikke bor der mer enn i ukedagene og selvfølgelig noen helger i mnd. 

Takk for hjelp, og unnskyld for lang tekst!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leiligheten koster deg altså 4500+4500 i måneden. I tillegg betaler du ned 8000 på lån, det er din egen sparing. Leieinntekt 14000 dekker alle utgifter pluss 5000 av din sparing. 

Hvor mye kjæresten skal betale er opp til dere, vanskelig å begrunne ut fra utgifter. 

Lenke til kommentar

@Mag ne Jeg ser for meg at han betaler 4500kr + strøm(ca 500kr), tenker dette er greit. Hvorfor er det så mange på nettet som mener man ikke skal betale rentene på lånet? dette er jo ikke noe sparing for meg. Ønsker gjerne at kjæresten min skal kunne komme godt ut av det, men at jeg heller ikke skal tape for mye på at han skal bod hos meg ettersom jeg gjerne ønsker at han skal bo her. 

Lenke til kommentar

Jeg mener at renter etter skattefradrag er utgifter som kan deles. Nedbetaling av lån, altså avdrag= din sparing.

Du har allerede god inntekt på leiligheten så utgifter blir mindre relevant og jeg er enig i de to over her. Bruk eget skjønn, hva ville et sånt rom koste og del på to.

Lenke til kommentar

Tar du leie av kjæresten risikerer du at skattefriheten for leieinntektene dine faller bort, ettersom du da leier ut hele boligen. Dette får imidlertid ingen betydning, ettersom du oppgir at du leier ut to rom til 14 000 kr av en total utleieverdi på 23 000 kr, noe som indikerer at leien er skattepliktig allerede nå. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 time siden):

Tar du leie av kjæresten risikerer du at skattefriheten for leieinntektene dine faller bort, ettersom du da leier ut hele boligen. Dette får imidlertid ingen betydning, ettersom du oppgir at du leier ut to rom til 14 000 kr av en total utleieverdi på 23 000 kr, noe som indikerer at leien er skattepliktig allerede nå. 

Jeg leier jo ikke ut hele boligen, ettersom jeg bor i halve boligen selv.

Lenke til kommentar

Du leier ut mer enn halvparten av boligen, fordi det skattemessig sett regnes etter utleieverdi, ikke etter antall kvadratmeter. 

Hvis hele boligens utleieverdi er 23 000 kr per måned, og du leier ut for mer enn 11 500 kr per måned, leier du ut mer enn halvparten av boligen. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
spri skrev (37 minutter siden):

Jeg leier jo ikke ut hele boligen, ettersom jeg bor i halve boligen selv.

Som krikkert seier så er det leigeverdien som er avgjerande. Leigeverdien vil ofte henge saman med arealet, så dersom det var snakk om at du berre leigde ut to soverom som tilsaman er mindre enn ditt soverom så ville det nok stemt at du sjølv bur i mesteparten av leigeverdien, men ettersom du også leiger ut bad og kjøkken så påvirker dette leigeprisen meir enn størrelsen på sjølve soveromma.

Nå skal det også seiast at verdien som du oppgir til 23 000 kr er "for nokre år sidan" og leigeprisen på 14 000 er vell dagens verdi, så om du kunne leigd ut heile leiligheita i dag for meir enn 28 000 så vil du være innafor kravet for å leige ut skattefritt.

Når det gjeld sjølve spørsmålet om husleige for kjæresten så er det veldig avhengig av korleis du vil organisere sambuarskapet.
Du kan i utgangspunktet ta det du vil i husleige av kjæresten din, resultatet av at du krev for mykje er jo berre at kjæresten takkar nei og bur ein annan stad, ei beslutning som nok ikkje er særleg gunstig for forholdet.
Det du må tenke over dersom du går for å kreve husleige av kjæresten din er at eit leigeforhold også medfører forpliktelsar i form av oppsigelsestid, vedlikeholdsplikt, osv.

Eg tenker at det ikkje vil være rett at din kjæreste skal være med på å berike deg gjennom å betale meir enn sin del av levekostnadane, men dette er opp til dere å avtale.

Eit anna alternativ er at kjæresten ikkje betalar husleige i det heile tatt og berre betalar for reine fellesutgifter som mat og straum. Då får du ikkje inntekt på kjæresten din, men du får heller ikkje forpliktelsar slik at du kan trekke tilbake invitasjonen om å bu hos deg når som helst.

Eit tredje alternativ er at du tenker på forholdet litt meir langsiktig og lar kjæresten din kjøpe seg inn i leiligheita litt og litt med kvar betaling. Dette er ein ryddig måte å gjere det på med tanke på økonomi der dykk begge får igjen verdiaukninga på det dykk bidreg med, men det blir litt meir arbeid dersom forholdet ryker og du må kjøpe ut kjæresten din sin andel.

Lenke til kommentar

Han betaler det han har råd til, han skal også betale renter, men alt han betaler skal noteres sånn at hvis det blir brudd mellom dere om 10 år, så skal han ha den verdien med seg. Både lån og renter. Det er jo ikke rettferdig at han skal betale til noe som bare du sitter igjen med, hvis det blir brudd. Men så lenge dere er sammen, så det er jo i dere begges interesse å betale ned lånet og bli gjeldfri fortest mulig.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Han betaler det han har råd til, han skal også betale renter, men alt han betaler skal noteres sånn at hvis det blir brudd mellom dere om 10 år, så skal han ha den verdien med seg. Både lån og renter. Det er jo ikke rettferdig at han skal betale til noe som bare du sitter igjen med, hvis det blir brudd. Men så lenge dere er sammen, så det er jo i dere begges interesse å betale ned lånet og bli gjeldfri fortest mulig.

Så det er rettferdig at parten som eier leiligheten skal ta all risiko? Man får ikke igjen penger i ett leieforhold. Ønsker en å investere pengene sine kjøper enn seg inn eller kjøper noe annet..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Så det er rettferdig at parten som eier leiligheten skal ta all risiko? Man får ikke igjen penger i ett leieforhold. Ønsker en å investere pengene sine kjøper enn seg inn eller kjøper noe annet..

Hvis man ikke er så nær som 100% sikker på at man kan betale og eie boligen man kjøper til den er betalt for, så bør man ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 timer siden):

Selvsagt er det rettferdig å betale for å bo. Men vanskelig å vite hva du mener uten at du oppgir noen beløp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (29 minutter siden):

Selvsagt er det rettferdig å betale for å bo. Men vanskelig å vite hva du mener uten at du oppgir noen beløp.

Beløpet kan være relativt. Spørs hva han tjener og hva de synes er rettferdig. Han skal jo ha litt lommepenger også.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Beløpet kan være relativt. Spørs hva han tjener og hva de synes er rettferdig. Han skal jo ha litt lommepenger også.

Det mest fornuftige er å dele gevinsten av å bo sammen. Rundt halvparten av det han må betale for å bo noenlunde tilsvarende bra et annet sted. Da tjener/sparer begge like mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...