Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Total makeover (mann)

Gjest bfae6...e52

Anbefalte innlegg

Gjest bfae6...e52

Hei, 

Legger innlegget her, da jeg ikke helt finner et passende annet emne. Hovedvekten ligger uansett på relasjoner, men da med meg selv som fokusområde.

Jeg har de siste få åra merka at jeg begynner å bli lei av meg selv. Livet mitt er generelt veldig bra; har kone og barn, en trygg og greit betalt jobb og penger nok til det jeg ønsker meg av fornuftige ting. Likevel har det gradvis sneket seg inn en stadig voksende ønske om å endre på ting - både psykisk og fysisk. Bare for å legge det vekk, jeg er ikke suicidal eller noe slikt. Dette er mye mer 'vanity'. 

Lurer derfor på om andre her har tatt et konkret personlig løft og har noen råd og tips for hvordan jeg skal gå fram.

Fysisk
Her snakker vi ikke plastisk, men rett og slett god gammeldags vektnedgang og kroppsfasong. Jeg er altfor glad i kos foran TVen og to-tre styrketreninger og noen lengre gåturer strekker ikke til. Det blir for mange kalorier inn, fremfor ut. Jeg kan gå et par-tre uker og være skikkelig flink med mat og trening, men når vekta likevel viser oppgang eller stillstand (som jeg vil anta handler om vann i kroppen/vomfyll og ikke for mange kalorier i den perioden) så går jeg litt i motivasjonskjelleren allerede. Det er litt vanskelig å forklare dette, for jeg vet jo hva som må til, men likevel så har jeg laget et mentalt bilde på at jeg er en overvektig type og jobber. Jeg er ikke feit eller har helseplager med dette, men jeg ønsker å bli i form. 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan holde meg selv 'accountable' i mangel av et bedre ord? Føler at det er et underbevisst selvbilde som må endres her. Har dere forslag til bøker, youtubekanaler, podcaster el som kan være gode?

Mentalt
Som nevnt over har jeg noen mentale 'manus' jeg ikke er fornøyd med. Jeg tror på egne ferdigheter og vet at jeg er en snill og hyggelig kar, men samtidig er det noe som mangler. Jeg ønsker å gå litt mer rakrygget (billedlig) og bli mer karismatisk. Jeg vet ikke hvor mye som handler om tida vi lever i og enormt raske responser i form og slikt, men jeg føler at min tid verdsettes mindre og mindre av kamerater. Det er ikke det at jeg ikke har kamerater, men jeg føler egentlig at vi sklir litt fra hverandre. Enkelte svarer ikke på direkte spørsmål og føler sjelden at en og to invitasjoner ikke gjengis. Det handler heller ikke om at de ikke ønsker å tilbringe tid med meg, men mer at kameratskapet ikke prioriteres. 

I forhold til det sistnevnte, så vil jeg ikke legge skylda på andre. Jeg har selv barn som nevnt og vet at den fritiden man har ofte vil brukes på en selv. Likevel mener jeg at vennskap, avhengig av typen relasjon, må pleies ikke helt ulikt andre forhold. Og jeg er nok litt gammeldags i henhold til å gjengi invitasjoner (dersom man ønsker samvær) og faktisk gi konkrete svar på spørsmål. Sistnevnte handler om sms/snap-kommunikasjon. 

Det litt samme skjer på arbeidsplassen. Jeg er en person folk kommer til for å prate om seg og sitt; alt fra oppussing, idrett og familieproblemer, men jeg merker at det er svært sjelden noen spør om hvordan det går med meg/mine. Gjort noe morsomt i helga? Hvordan går det med det prosjektet ditt? Osv. 

Rant over og det jeg vil fram til er at jeg det må være noe med mitt vesen som gjør dette. Ønsker derfor noen tips igjen til bøker, youtube, podcaster osv som tar for seg temaet om hvilket lys man setter seg selv i. Antakelig har jeg en utstråling eller mangel på, som gjør at folk ikke har noen større interesse for meg og mitt. Jeg er en hyggelig og grei kar, folk ler av vitsene mine og jeg har meninger om ting (men verken om 'alt' eller i utide), jeg føler bare at folk ikke respekterer meg skikkelig. Og, selv om jeg er en voksen mann, så syns jeg det er litt tøft. 

Et langt hjertesukk fra og meg og jeg kan gjerne utbedre eller forklare på en annen måte om det er noe her som virket vagt. Ellers er ikke innlegget negativt ment eller skrevet i en trist tone, jeg ønsker meg en ny start for meg selv. Og håper noen kunne kommet med noen kloke vink og råd. 

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: bfae6...e52

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...