G Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 (endret) Nå er jeg ikke helt nybegynner altså. Men, jeg tror mange sliter med nevnte spørsmål. I dag så kommer skjermkort i alle typer utganger, noen er såkalt legacy som er der for bakoverkompatibilitet. Også når det en skjæringstid hvor utganger fases ut. Jeg sitter f.eks. med et skjermkort som har 3 ulike typer utgang. Men det sitter 4 kontakter på. Spørsmålet blir da om DVI-utgangen, siden det er 2 av den. Monitorer utgjør også et dilemma her. Har f.eks. en blanding av monitorer hvor noen har fysiske knapper, mens noen nok er enda mer automatisert og har touchknapper som ikke gir feedback på at du har trykket dem inn. Og når skjermen da er svart så klør man seg i hode om knappen ble registrert trykket inn eller ikke. Har testet et skjermkort og funnet at utgang for Displayport (DP) fungerer. HDMI fungerer. Nedre DVI fungerer. Da kommer spørsmålet siden jeg får mørkt signal på bios-oppstarten på øvre DVI som sitter forskjøvet vekk fra den nedre rekke med (DP-HDMI-DVI). Må en inn i et operativsystem for å teste om denne DVI-porten fungerer? Eller kan jeg bare erklære øvre DVI-utgang for å være død? Begge DVI portene har krysset som muliggjør analog skjermvisning. Jeg har et ekstra spørsmål om dette DVI-krysset. Dersom man nytter en adapter som har vannrett kontakt i dette krysset over til D-Sub, får man da analogt signal, eller må den fliken i krysset benytte den loddrette streken? Edit: Testet et annet eldre kort med 2 utganger for DVI. Der virket begge med skjermvisning under bios-oppstart. Så her lurer jeg litt på om det er kortdesignsforskjeller. Altså om det første kortet har en død utgang, eller om det bare er designforskjeller som gjør at man kan nytte to-skjermsoppsett på DVI bare man får kontakt med skjermoppsettet i Windows og andre OS? Endret 4. oktober 2020 av G Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 Angående krysset: Den vannrette er bare jord-referanse. Samme med loddrett (hvis det i det hele tatt eksisterer i en kontakt). Analoge signaler får du bare hvis det er 4 små pinner rundt dette krysset. Vet ikke om alt utstyr fungerer slik, men min erfaring når det er to eller flere utganger så skal de fungere likt. Forskjellen på BIOS og OS ligger i hvilken modus signalene har. Skjermkort og skjerm prøver å kommunisere for å bli enige om en sikker modus. BIOS starter opp i VGA modus, eller en modus som skjermen forstår. OS kan velge en modus med høyere frekvenser (høyere oppløsning, høyere båndbredde). Lenke til kommentar
G Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2020 (endret) Siden jeg hadde spredt kontaktstøtte over på 2 forskjellige monitorer som er litt ulikt oppbygget med betjeningspanelet, så måtte HDMI testes på en av monitorene som den andre ikke hadde støtte for. Merket meg da at jeg måtte restarte PC for å få signal på HDMI etter å ha testet DVI på samme skjermkort. Det er egentlig godt nok at en DVI fungerer på samme kortet. Skulle jeg blitt helt sikker måtte jeg innstallert eller bootet et OS. Men, det er ikke alltid man gidder med gamle deler. Feilsøking og komponentkontroll om ting er friskt kan ta litt tid. Kan ta mye tid også. Ser jo den at dersom man skulle forvisset seg om at alt er i orden så bør man inn i OS med driver, men også stressteste det. Endret 4. oktober 2020 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå