Gå til innhold

Polestar 2-eiere opplever at bilen plutselig stanser. Nå kalles modellen tilbake


Anbefalte innlegg

scuderia skrev (2 timer siden):

Ganske så sikker på at 99% av alle biler som lages i dag er med forbrenningsmotor og ikke med batteri. Så gammeldags er vel kanskje litt merkelig påstand. Du vet kanskje ikke helt heller at batteridrevne biler kom ca samtidig som forbrenningsmotor kom. Og av det som du kaller "fossile" energikilder som kull, olje, gass etc så er en mikroskopisk del fra "dinosaurer"..

Men la oss drite i fakta.. tross alt 2020.. følelser > vitenskap

Hest og kjerre var ikke gammeldags da bilen kom bare fordi det var en overlapp der hest og kjerre ble produsert samtidig som biler?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, scuderia said:

Ikke jeg som dro dem inn i gruppen for elbiler.. men hovedkilden til fremdrift i en hybrid er en forbrenningsmotor. 

Tull og tøys. Korleis trur du egentlig at hybrider så dramatisk forbetrer forbruket sitt? Det er ikkje ein "hovedkilde" lengre, for motorene er integrale begge veger i systemet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan Polestar håndterer dette. De har begynt riktig med en rask tilbakekalling og får de problemet smidig ut av verden så kan det ende med et stort pluss.

Lexus måtte tilbakekalle alle solgte eksemplarer av sin første modell LS400 og kom styrket ut av det. Lexus og kvalitet har siden vært synonymer i bil-leksikonet.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, scuderia said:

Så de jeg kjenner som eier en amarok her i norge ser ikke på bilen sin som en... bil ? Jeg er ganske så sikker på at de ikke tror det er et småfly i det minste. Men ok, så når man bruker din tolkning av begrepet "bil" så er vi på et sted mellom 97% og 98% av verdens totale marked. Og det passer bra med utsagnet ditt "Nesten ingen kjøper slike bilar notildags, men det køyrer framleis ein del på vegen"..

Med det utsegnet sikta eg sjølvsagt til Noreg.  Eg kunne ikkje vite at du bur i Turkmenistan.  Evt at du på nytt prøver å snakke deg vekk og misforstå med vilje.  Eg oppfatta "Dinosaurbil" som eit norsk ord og at du difor refererte til norske forhold.  Kva ordet tyder på turkmensk veit eg ikkje.

 

I Noreg var litt over 10% av nyregistrerte varebilar i september elektriske, men for varebilar, bussar og lastebilar ligg mange andre land før Noreg.  Dessverre har eg ingen lett tilgjengeleg statistikk for andre køyretyklassar enn personbilar.

4 minutes ago, scuderia said:

Bensinmotor tok av fordi det rett og slett var en bedre og mer praktisk løsning. Eller mener du at bensinstasjonene kom før bilene?

Tidlege bensinmotorar var ikkje veldig kresne på drivstoffet.  Det var heller ikkje mange vegar som eigna seg, dei hadde små motorar og gjekk seint, so ei kanne heldt lenge.

4 minutes ago, scuderia said:

Nå når man får 500km pluss på batteripakken så vil jeg absolutt si at batteribiler kan konkurrere og jeg bruker sikkert min batteribil på 19 av 20 turer. Men å dra frem Norge som et eksempel for resten av verden er meningsløst. Vi har mye ren og nesten gratis strøm som gjør batteribiler godt egnet her til fjells pluss et avgiftssystem som er ekstremt skrudd i fordel av biler med batteri.

Vårt batteri held til 400 km og vi har køyrt bilen gjennom 17 land.  Nye bilar går over 600 km på fullt batteri.  Vi har berre den eine elbilen og har ingen problem med rekkjevidda.  Straum er ikkje spesielt dyrt i Europa og mange stader tilbyr dei gratis lading til kundar/gjestar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla har fått mykje kritikk for å sende "upolerte" produkt ut i marknaden, men det ser ut til at andre produsentar kopierer Tesla på det området òg. Tesla pleier å teste nye bilar på dei mest ivrige kundane på heimemarknaden fyrst, og har dermed kort veg for attendemeldingar til fabrikken. Skal verte interessant å sjå korleis Polestar og VW handterer dette, om dei er like raske til å implementere naudsynte forbetringar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, scuderia said:

Det fantes noen varianter av "biler" som brukte dampmotor (som kan sies å være en forbrenningsmotor) før dette men da begynner man å dra det hele litt langt.

Man kan jo fint ha en elektrisk kjele som driver en dampmaskin 😉

Men for de fleste betyr forbrenningsmotor (Infernal Combustion Engine 😉

Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -l said:

Blir spennende å se hvordan Polestar håndterer dette. De har begynt riktig med en rask tilbakekalling og får de problemet smidig ut av verden så kan det ende med et stort pluss.

Lexus måtte tilbakekalle alle solgte eksemplarer av sin første modell LS400 og kom styrket ut av det. Lexus og kvalitet har siden vært synonymer i bil-leksikonet.

Absolutt, at produsentene har sporbarhet og vil tilbakekalle for feilretting er kun positivt. Akkurat der og da er det en ulempe men sikkerheten kommer først.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 minutter siden):

Tesla har fått mykje kritikk for å sende "upolerte" produkt ut i marknaden, men det ser ut til at andre produsentar kopierer Tesla på det området òg. Tesla pleier å teste nye bilar på dei mest ivrige kundane på heimemarknaden fyrst, og har dermed kort veg for attendemeldingar til fabrikken. 

Ja, fint at de kan luke ut litt smårusk over dammen før bilene blir solgt her.

So Tesla's quality control is embarrassingly bad. Our brand new model Y's roof just fell off

Lenke til kommentar
8 minutes ago, 6RCURCGB said:
2 hours ago, Sturle S said:

Forbrenningsmotoren kom forresten lenge før elmotoren.  Den fyrste bilen gjekk på hydrogen, og den vart ingen kommersiell suksess. 

Har du noe som underbygger påstandene dine?

1807: https://www.thoughtco.com/who-invented-the-car-4059932

 

Den fyrste roterande elmotoren vart demonstrert av Anyos Jedlik i 1828.  William Sturgeon fann opp den fyrste elmotoren som var kapabel til å rotere meir enn seg sjølv i 1832.  I 1837 patenterte Thomas Davenport ein motor som var kraftig nok til å drive verkty og ei trykkpresse, men den høge prisen på batteri (ladbare batteri var då ikkje oppfunne) gjorde at det ikkje vart nokon suksess og Davenport gjekk konkurs.  Blybatteriet vart oppfunne i 1859 og ga elbilen eit lite oppsving.  Bensin tok ikkje eigentleg av før på 1900-talet og spesielt under fyrste verdskrig, då behov for eit betre drivstoff enn kol til skip gjorde at ein tok til å sjå på olje og forbetre rafineringsprosessar.  Masseproduksjon gjorde bensin billig, og det utkonkurrerte dei dyre og dårlege batteria ein hadde på den tida.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Absolutt fint at dei tar grep, men er også litt kjedelig at dei her problemene kom så langt som til sluttbrukeren. Ein undres korleis det ikkje dukket opp i testing.

Med det sagt er det i kortene å prøvekjøre ein Polestar 2 i løpet av uka, skal bli moro det.

De tester jo ikke hver eneste bil som ruller av produksjonsbåndet, så hvis dette her er en sånn "bad batch" feil så er jo det ting som ikke er mulig å fange opp før kundene oppdager det.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Drunkenvalley said:

Tull og tøys. Korleis trur du egentlig at hybrider så dramatisk forbetrer forbruket sitt? Det er ikkje ein "hovedkilde" lengre, for motorene er integrale begge veger i systemet.

Ok..PHEV har en rekkevidde på strøm på 45km men med forbrenningsmotor er rekkevidden 600 km. Så 45 på batteri og 555 på fæl fæl bensin. Av de siste er i beste fall ca 20% regenerert energi så 160km av de totalt 600km er baser på elbilen. Altså står forbrenningsmotoren for minst 73% av bilens potensielle rekkevidde. 

Du kan sikkert argumentere med at ikke alle turer er på 600km og mange er også så korte at de kun bruker batteriet. Men mange lader heller ikke sin hybrid så det blir veldig hypotetisk i begge veier. 

PHEV har en rekkevidde på 600km og hovedkilden (73%) er forbrenningsmotoren. Så kan du tenke tull og tøys så mye du selv vil..

 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, henrikwl said:

De tester jo ikke hver eneste bil som ruller av produksjonsbåndet, så hvis dette her er en sånn "bad batch" feil så er jo det ting som ikke er mulig å fange opp før kundene oppdager det.

No er eg vel forstått med at dette er ein software feil og angår ein tilsynelatende betraktelig andel av bilene. Ut i fra artikkelen er det over halvparten av dei solgte bilene i Norge som skal under lupen her.

Quote

843 av bilene som trekkes tilbake, er i Norge, der det er solgt snaut 1.500 Polestar 2 så langt.

 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (4 timer siden):

Absolutt, at produsentene har sporbarhet og vil tilbakekalle for feilretting er kun positivt. Akkurat der og da er det en ulempe men sikkerheten kommer først.

mEn hVa mEd kVaLiTeTsKoNtRoLlEn???!!!

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sturle S said:
Quote

1807 - Francois Isaac de Rivaz of Switzerland invented an internal combustion engine that used a mixture of hydrogen and oxygen for fuel. Rivaz designed a car for his engine — the first internal combustion powered automobile. However, his was a very unsuccessful design.

De fleste vil si at Daimler var først ute med en brukandes bil med ottomotor i 1885. Det var altså året etter at Parker hadde bygget en brukandes elektrisk bil i 1884.

Men hvem som var først er avhengig av hvordan man ønsker å definere det. Hvis man snakker om masseproduserte biler og ikke prototyper er det vel liten tvil om at det var otto motoren som var først.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

No er eg vel forstått med at dette er ein software feil og angår ein tilsynelatende betraktelig andel av bilene. Ut i fra artikkelen er det over halvparten av dei solgte bilene i Norge som skal under lupen her.

Det er nesten nødt til å være en kombinasjon av software og hardware all den tid det ikke gjelder alle bilene, og hvis halvparten av bilene har fått en bad batch med HVAC-enheter er det igjen ting som er vanskelig å fange opp uten å teste hver eneste bil som ruller av samlebåndet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...