Gå til innhold

Polestar 2-eiere opplever at bilen plutselig stanser. Nå kalles modellen tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (6 timer siden):

Det var jo trist. Kanskje ikke så enkelt dette med elbiler likevel?

Ja, for det er jo klart at når det er en andel av bilene som kalles tilbake, så er det bilprodusenten som på generelt grunnlag ikke kan bygge biler med elektrisk drivlinje.

 

De hadde nok bare flaks med de bilene som virker helt fint ...

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Ja, for det er jo klart at når det er en andel av bilene som kalles tilbake, så er det bilprodusenten som på generelt grunnlag ikke kan bygge biler med elektrisk drivlinje.

De hadde nok bare flaks med de bilene som virker helt fint ...

Hæ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Hæ?

Du insinuerer at de blir tilbakekalt fordi Polestar synes elbiler er vanskelig å produsere.

 

Hadde elbilteknologien vært vanskelig, så ville dette vært et problem for samtlige biler de produserer, ikke bare et visst antall av bilene. Det er nærliggende å tro dette skyldes utfordringer med en batch, noe som skjer samtlige bilprodusenter med jevne mellomrom. Til og med de kjære dinosaurbilene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, Dr. Bombay said:

Du insinuerer at de blir tilbakekalt fordi Polestar synes elbiler er vanskelig å produsere.

 

Hadde elbilteknologien vært vanskelig, så ville dette vært et problem for samtlige biler de produserer, ikke bare et visst antall av bilene. Det er nærliggende å tro dette skyldes utfordringer med en batch, noe som skjer samtlige bilprodusenter med jevne mellomrom. Til og med de kjære dinosaurbilene dine.

"Dinosaurbiler"..  hva er det?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Sturle S said:

Gammaldagse bilar som brukar flytande drifstoff, bråkar, er eksepsjonelt seige og spyr ut eksos.  Nesten ingen kjøper slike bilar notildags, men det køyrer framleis ein del på vegen.

Ganske så sikker på at 99% av alle biler som lages i dag er med forbrenningsmotor og ikke med batteri. Så gammeldags er vel kanskje litt merkelig påstand. Du vet kanskje ikke helt heller at batteridrevne biler kom ca samtidig som forbrenningsmotor kom. Og av det som du kaller "fossile" energikilder som kull, olje, gass etc så er en mikroskopisk del fra "dinosaurer"..

Men la oss drite i fakta.. tross alt 2020.. følelser > vitenskap

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, scuderia said:

Ganske så sikker på at 99% av alle biler som lages i dag er med forbrenningsmotor og ikke med batteri.

I so fall går veldig mange bilar med forbrenningsmotor direkte til hoggaren, for globalt står ladbare bilar for nesten 4% av salet (3,8% i august, meir i september).  2/3 av dei ladbare bilane er reine batteribilar utan eksosmotor.  I Noreg var nesten 82% av alle nye bilar selde i september ladbare.  61,5% reine elbilar.  Hybridar som ikkje er ladbare er òg populære.  6,1% hadde berre bensinmotor, 5% berre dieselmotor: https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-september-2020

17 minutes ago, scuderia said:

Men la oss drite i fakta.. tross alt 2020.. følelser > vitenskap

Tydelegvis for enkelte.

 

Forbrenningsmotoren kom forresten lenge før elmotoren.  Den fyrste bilen gjekk på hydrogen, og den vart ingen kommersiell suksess.  Betre drivstoff, spesifikt bensin og diesel, gjorde at forbrenningsmotoren fekk eit oppsving på slutten av 1800-talet.  No har betre batteri og kraftelektronikk gjort det same for elbilen.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det virker som ein meir emosjonell respons du kjem med her til noko som er openbart ganske spydig mot ICE motorer, så det virker litt hyklersk å klage over følelser over fakta.

Det virker som du har en åpenbar og hyklersk emosjonell respons til det du mener er en emosjonell respons..  Så kanskje folk kan slutte å legge "artige" kallenavn på ting som åpenbart kun er ment som hersketeknikk. "Fossilbil" begrepet må være miljøbevegelsens største markedsføringsseier.. litt trist hvordan alt fra medier til politikere har hoppet på dette konstruerte begrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sturle S said:

I so fall går veldig mange bilar med forbrenningsmotor direkte til hoggaren, for globalt står ladbare bilar for nesten 4% av salet (3,8% i august, meir i september).  2/3 av dei ladbare bilane er reine batteribilar utan eksosmotor.  I Noreg var nesten 82% av alle nye bilar selde i september ladbare.  61,5% reine elbilar.  Hybridar som ikkje er ladbare er òg populære.  6,1% hadde berre bensinmotor, 5% berre dieselmotor: https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-september-2020

Tydelegvis for enkelte.

 

Forbrenningsmotoren kom forresten lenge før elmotoren.  Den fyrste bilen gjekk på hydrogen, og den vart ingen kommersiell suksess.  Betre drivstoff, spesifikt bensin og diesel, gjorde at forbrenningsmotoren fekk eit oppsving på slutten av 1800-talet.  No har betre batteri og kraftelektronikk gjort det same for elbilen.

Hybrider er ikke elbiler.

Så 98% av biler som lages i dag er med forbrenningsmotor? Eller er du her selektiv igjen og velger kun personbiler? Ikke lastebiler, varebiler etc. Kom gjerne med link til der du henter data fra..

Hva har selve motoren med dette å gjøre? Første elbilen ble laget rundt 1832 mens første bensinbilen kom 1879. 

Det fantes noen varianter av "biler" som brukte dampmotor (som kan sies å være en forbrenningsmotor) før dette men da begynner man å dra det hele litt langt.

    

Lenke til kommentar
23 minutes ago, scuderia said:

Hybrider er ikke elbiler.

Så 98% av biler som lages i dag er med forbrenningsmotor? Eller er du her selektiv igjen og velger kun personbiler? Ikke lastebiler, varebiler etc. Kom gjerne med link til der du henter data fra..

Nærare 97% enn 98%.  Marknaden for eksosbilar er raskt fallande.

 

Polestar 2 er ein personbil, so det vil ikkje vere naturleg å trekkje inn lastebilar, mopedar, småfly, sparkesyklar, motoriserte grasklipparar og alt anna du måtte finne på for å vatne ut talet.  Eg refererer til vanlege personbilar, som er det ein vanlegvis refererer til som "bil" utan noko prefiks.

 

Kjelde: https://ev-sales.blogspot.com/search/label/World

Quote

Hva har selve motoren med dette å gjøre? Første elbilen ble laget rundt 1832 mens første bensinbilen kom 1879.

Eg prøvde å forklare deg kvifor bilar med intern forbrenningsmotor ikkje tok av før det fanst eit praktisk drivstoff til dei, på same måte som elbilar ikkje tok av før det fanst ein praktisk måte å lagre straumen på, men det trur eg ikkje du ynskjer å forstå

Quote

Det fantes noen varianter av "biler" som brukte dampmotor (som kan sies å være en forbrenningsmotor) før dette men da begynner man å dra det hele litt langt.   

Det er ein ekstern forbrenningsmotor, og det har aldri teke av i bilar.  Den òg har hatt eit par forsøk på renessanse med stirling-motor.  Stirling-motoren er svært lett og effektiv, han går på kva som helst brennbart og sparer drivstoff, men er treg å regulere turtal på.  Han kunne vorte aktuallisert på nytt i hybrid-form, der elmotoren tek seg av den raske reguleringa, men no er batteria so gode at dei nok tek over lenge før nokon kan klare å skape ein marknad for stirling-hybridar.  Ein ekstra motor er meir kostnadsdrivande enn eit større batteri.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Sturle S said:

Nærare 97% enn 98%.  Marknaden for eksosbilar er raskt fallande.

 

Polestar 2 er ein personbil, so det vil ikkje vere naturleg å trekkje inn lastebilar, mopedar, småfly, sparkesyklar, motoriserte grasklipparar og alt anna du måtte finne på for å vatne ut talet.  Eg refererer til vanlege personbilar, som er det ein vanlegvis refererer til som "bil" utan noko prefiks.

 

Kjelde: https://ev-sales.blogspot.com/search/label/World

Eg prøvde å forklare deg kvifor bilar med intern forbrenningsmotor ikkje tok av før det fanst eit praktisk drivstoff til dei, på same måte som elbilar ikkje tok av før det fanst ein praktisk måte å lagre straumen på, men det trur eg ikkje du ynskjer å forstå

Det er ein ekstern forbrenningsmotor, og det har aldri teke av i bilar.  Den òg har hatt eit par forsøk på renessanse med stirling-motor.  Stirling-motoren er svært lett og effektiv, han går på kva som helst brennbart og sparer drivstoff, men er treg å regulere turtal på.  Han kunne vorte aktuallisert på nytt i hybrid-form, der elmotoren tek seg av den raske reguleringa, men no er batteria so gode at dei nok tek over lenge før nokon kan klare å skape ein marknad for stirling-hybridar.  Ein ekstra motor er meir kostnadsdrivande enn eit større batteri.

Så de jeg kjenner som eier en amarok her i norge ser ikke på bilen sin som en... bil ? Jeg er ganske så sikker på at de ikke tror det er et småfly i det minste. Men ok, så når man bruker din tolkning av begrepet "bil" så er vi på et sted mellom 97% og 98% av verdens totale marked. Og det passer bra med utsagnet ditt "Nesten ingen kjøper slike bilar notildags, men det køyrer framleis ein del på vegen"..

Quote
2 hours ago, Sturle S said:

Nesten ingen kjøper slike bilar notildags, men det køyrer framleis ein del på vegen.

 

Bensinmotor tok av fordi det rett og slett var en bedre og mer praktisk løsning. Eller mener du at bensinstasjonene kom før bilene?

Nå når man får 500km pluss på batteripakken så vil jeg absolutt si at batteribiler kan konkurrere og jeg bruker sikkert min batteribil på 19 av 20 turer. Men å dra frem Norge som et eksempel for resten av verden er meningsløst. Vi har mye ren og nesten gratis strøm som gjør batteribiler godt egnet her til fjells pluss et avgiftssystem som er ekstremt skrudd i fordel av biler med batteri.

Interessant om Stirling motorer btw..

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (På 4.10.2020 den 12.44):

Du insinuerer at de blir tilbakekalt fordi Polestar synes elbiler er vanskelig å produsere.

Hadde elbilteknologien vært vanskelig, så ville dette vært et problem for samtlige biler de produserer, ikke bare et visst antall av bilene. Det er nærliggende å tro dette skyldes utfordringer med en batch, noe som skjer samtlige bilprodusenter med jevne mellomrom. Til og med de kjære dinosaurbilene dine.

Nei, de ble ikke tilbakekalt fordi Polestar synes elbiler er vanskelige å produsere. Disse problemene som ikke bare Polestar har hatt med elbilene sine (Audi måtte vel tilbakekalle pga. brannfare i batteri) viser jo at det ikke er så enkelt å lage elbiler som enkelte vil ha det til.

Å, har alle produsenter utfordringer med jevne mellomrom? Det skulle man ikke tro hvis man leser dette forumet, for her på forumet er det ikke måte på hvor bra alle andre produsenter er enn den ene som stadig angripes her.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...