Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  gamlefar skrev (På 3.10.2020 den 9.27):

For noe sprøyt. At man bommer litt på rekkeviddemeteret betyr ekstremt lite for folk flest. Langt viktigere at bilen har veldig lavt støynivå, er bra komfortmessig, har skikkelig lakkarbeid og ikke er bygget som en Kia fra 80-tallet.

Dessuten kan man alltids oppgradere software her i ettertid. Bilen er ikke uten svakheter, men den kommer til å selge godt.

Ekspander  

Kom til å tenke litt på valget i US når det gjeld batteri-bil debatten, tror det er mye samme greia. Tilsynelatendes millimeterpresisjon, men godt blandet med stigmatisering, semantikk og løgnaktighet. Og selvsagt godt hjulpet av soiale - media.

ref : https://tv.nrk.no/serie/urix/202009/NNFA53092320/avspiller

 

Her en 3 minutter snutt som forklarer analogt «spillet» :

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

Men nu meget værre, ad et slags AI generert «søppel samfunn» / radikalisert debatt. Og hvordan inni gampereva kan dette endres.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  keramikklampe skrev (På 3.10.2020 den 13.14):
  Complexity skrev (På 3.10.2020 den 12.52):

id.3 har vel varme i rattet.

Men ikke noe varme i rattet på nei Model 3 nei. Den er utviklet og testet i California og bærer desverre preg av det. Men nå kommer Model 3 med nytt ratt og det har kansje varme i seg. Model 3 har oppvarmet ladeport og får nå også varmepumpe nå så de har begynt å tenke på oss i kalde klima og heldigvis.

Svingradius på id.3 er helt fantastisk. Store fordeler med å slippe drivakslinger på fremhjulene.

Ekspander  

Æsj da. Det burde de hatt. Både Nissan Leaf og Hyundai Ioniq har dette. På mange måter mer verdifullt enn oppvarmende seter. 

Ekspander  

Selv vår gamle 2012 Leaf har varme i rattet. Også vår Outlander PHEV har det. Er nesten et must her i kalde Norge.

Lenke til kommentar
  Hanhijnn skrev (På 5.10.2020 den 6.36):

Selv vår gamle 2012 Leaf har varme i rattet. Også vår Outlander PHEV har det. Er nesten et must her i kalde Norge.

Ekspander  

De må vel veie opp for at rattet ikke er justerbart 😅 Tesla Model S 2012 modell hadde og oppvarmet ratt.

Men kjører til vanlig en 2012 of 2015 modell av to andre annerkjente bilmerker topp utstyrt og ingen av dem har varme i rattet så så veldig vanlig er det vel ikke. Men det hadde absolutt vært praktisk.

Eide en 89 Modell Ford Scorpio for en del år siden. Den hadde varmetråder i frontruten så man slapp å skrape den. Det er vel omtrent bare Ford som har hatt det på bilene sine siden den tid og er jo først nå med elektriske varmeapparat at fordelene med det begynner å forsvinne. Det har jeg virkelig savnet på andre biler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Complexity skrev (På 5.10.2020 den 7.42):

De må vel veie opp for at rattet ikke er justerbart 😅 Tesla Model S 2012 modell hadde og oppvarmet ratt.

Men kjører til vanlig en 2012 of 2015 modell av to andre annerkjente bilmerker topp utstyrt og ingen av dem har varme i rattet så så veldig vanlig er det vel ikke. Men det hadde absolutt vært praktisk.

Eide en 89 Modell Ford Scorpio for en del år siden. Den hadde varmetråder i frontruten så man slapp å skrape den. Det er vel omtrent bare Ford som har hatt det på bilene sine siden den tid og er jo først nå med elektriske varmeapparat at fordelene med det begynner å forsvinne. Det har jeg virkelig savnet på andre biler.

Ekspander  

Tror vi kommer til å se mange endringer i Tyskland når fabrikken åpner der. For å tilpasse det europeiske markedet. Slik en ser i Kina. 

 

Da håper jeg det blir opsjoner for:

Bedre interiør kvalitet(comfort seter)

Støy demping

Justerbart understell

Bedre lykter

 

Og sikkert mer jeg ikke kommer på i farten:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  Salvesen. skrev (På 5.10.2020 den 7.45):

Da håper jeg det blir opsjoner for:

Bedre interiør kvalitet(comfort seter)

Støy demping

Justerbart understell

Ekspander  

ID.4 viser jo bedre interiør, og jeg forventer at dette eskalerer jo lengre opp i klassene man kommer. Når fabrikken der MEB platformen skal bygges med enda lengre akselavstand, altså for ID.Buzz, Vizzion og de modellene der med potensielt 111kWh lagret energi i batteriene, så tipper jeg man begynner å få opsjoner for bedre interiør over C-segmentet som man har sett i ID.3. 

Støydemping må da inkluderes i plattformen i sin helhet? 
Jeg trur ikke matter og den slags som opsjoner gjør veldig mye for støydempingen. Man må nok hardere tilverks med fokus på dette fra start av. 

ID.3 får adaptivt understell nå etter 1'st versjonene som opsjon (DCC). 

 

Lenke til kommentar
  oophus3do skrev (På 5.10.2020 den 8.14):

 altså for ID.Buzz, Vizzion og de modellene der med potensielt 111kWh lagret energi i batteriene, så tipper jeg man begynner å få opsjoner for bedre interiør over C-segmentet som man har sett i ID.3. 
 

Ekspander  

De må vel få større batteri enn dette i buzz? burde jo få minst 150kWh. Det er jo virkelig en bil man ser for seg å ta med langt utenfor ladestasjoners rekkevidde, og med den formfaktoren kommer det nok til å være en tørst sak.

Men ganske kul bil. Liker designet på den, men håper de ikke beholder rattet fra prototypen.

Vizzion (hva er greia med Z?) er jo og en stor bil og burde kunne ha stort batteri den og. Iallefall om den skal matche 800km rekkevidde som en viss annen stor bil nå skal klare.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Complexity skrev (På 5.10.2020 den 8.52):

De må vel få større batteri enn dette i buzz? burde jo få minst 150kWh. Det er jo virkelig en bil man ser for seg å ta med langt utenfor ladestasjoners rekkevidde, og med den formfaktoren kommer det nok til å være en tørst sak.

Ekspander  

111kWh er snakk om kun én rad med moduler ekstra, men jeg tipper de kan finne flere løsninger. På en ID.Buzz, så kan man jo stacke litt flere batterier i høyden under seteraden bak f.eks for å få plass til mer, men det går jo ut over nyttelast igjen. 

  Complexity skrev (På 5.10.2020 den 8.52):

Vizzion (hva er greia med Z?) er jo og en stor bil og burde kunne ha stort batteri den og. Iallefall om den skal matche 800km rekkevidde som en viss annen stor bil nå skal klare.

Ekspander  

Støtter ikke helt dette med at man bare skal kaste mer vekt i batterier til slike biler. Personbilsegmentet har ikke behov for å kjøre rundt med batterier som tar 800km i et jafs og 200kWh i batterier. Jeg syns selv 111kWh er på kanten. Dog for en supersportsbil som kan nå 1000Wh/km for forbruk ved banekjøring og slikt, så er det jo greit. Det segmentet er ikke såå stort, og vil ikke fjerne så mye av ressursene vi trenger for batterier. 

Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 3.10.2020 den 12.51):
Ekspander  

I fylgje nettsidene til EuroNCAP er Tesla Model 3 og Model X dei aller beste på førarassistanse:

https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/#?selectedMake=0&selectedMakeName=Select a make&selectedModel=0&selectedStar=&includeFullSafetyPackage=true&includeStandardSafetyPackage=true&selectedModelName=All&selectedProtocols=40302,34803&selectedClasses=1202,1199,1201,1196,1205,1203,1198,1179,40250,1197,1204,1180,34736&allClasses=true&allProtocols=false&allDriverAssistanceTechnologies=false&selectedDriverAssistanceTechnologies=&thirdRowFitment=false

 

Begge fekk 94% på 2019-rangeringa.  Beste konkurrent var Citroën C5 med 82%.  Model S vart rangert i 2014, før han fekk nokon form for førarassistanse.

 

Kritikken i artikkelen din framstår som noko merkeleg.  Autopiloten til Tesla er mykje meir avansert og kapabel enn nokon autopilot du finn i mindre fly, so det namnet autopilot tilseier at systema skal gjere veldig mykje mindre enn dei faktisk gjer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 3.10.2020 den 12.55):

Kulde er vel ikke noe stort problem for tesla. Fryser det is på den får man ikke opp dørene uansett.

Ekspander  

Du finn jammen på mykje rart.  Eg har hatt min Model S i meir enn 6 år, og har aldri hatt problem med å få opp dører i kulde.  Før hadde eg ein VW diesel som eg stadig måtte tine opp med varme klutar før eg kom inn døra.  Med Teslaen kan eg i verste fall berre sjå på varmen i fem minutt, so er det ikkje problem med frose noko som helst.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Sturle S skrev (På 5.10.2020 den 13.30):

Du finn jammen på mykje rart.  Eg har hatt min Model S i meir enn 6 år, og har aldri hatt problem med å få opp dører i kulde.  Før hadde eg ein VW diesel som eg stadig måtte tine opp med varme klutar før eg kom inn døra.  Med Teslaen kan eg i verste fall berre sjå på varmen i fem minutt, so er det ikkje problem med frose noko som helst.

Ekspander  

Ser bare noen videoer på nettet. Slipper å fryse i 45min for å finne dette ut selv

 

Lenke til kommentar
  gamlefar skrev (På 4.10.2020 den 10.09):

Storselgeren blir nok ID.4. Den treffer en større kundegruppe og fremstår som et bedre kjøp prismessig også.

Ekspander  

Gjer han eigentleg det?  Golf har vore den mest selde bilmodellen i Noreg i mange år, og det er Golf ID.3 skal erstatte.  Måla til ID.4 er dønn like Model Y, men ID.4 er dårlegare utstyrt.  Eg ville venta med å kjøpe ein til Model Y vert lansert i Europa, for då må VW setje ned prisen.  (ID.4 er billigare i USA enn i Europa.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 5.10.2020 den 13.39):

Ser bare noen videoer på nettet. Slipper å fryse i 45min for å finne dette ut selv

 

Ekspander  

Model S (Som Sturle S har) har dørhandtak som popper ut og knuser bort isen, så ikke samme problem der som på Model 3.

Når det er sakt så har vel Model 3 fått nye dørhandtak nå som ble introdusert med Model Y. Skal vist hjelpe på dette problemet. 
Model 3 har og fått varme i ladeporten så man slipper at den fryser fast (noe jeg aldri har opplevd selv dog)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 5.10.2020 den 13.39):
  Sturle S skrev (På 5.10.2020 den 13.30):

Du finn jammen på mykje rart.  Eg har hatt min Model S i meir enn 6 år, og har aldri hatt problem med å få opp dører i kulde.  Før hadde eg ein VW diesel som eg stadig måtte tine opp med varme klutar før eg kom inn døra.  Med Teslaen kan eg i verste fall berre sjå på varmen i fem minutt, so er det ikkje problem med frose noko som helst.

Ekspander  

Ser bare noen videoer på nettet. Slipper å fryse i 45min for å finne dette ut selv

Ekspander  

Utdanna frå YouTube-universitetet, forstår eg.  Det forklarer ein del.  Der er det mykje rart.  Eg kan berre skrive om eigne erfaringar og den gjeld Model S vs VW Golf stasjonsvogn (diesel).  Model 3 har eg ingen erfaring med.

 

Eg pleier ikkje å kaste vekk tid på YouTube, men det ser ut som dei kastar vatn på ein frosen bil.  Her pleier det ikkje å striregne i kuldegrader, som kan forklare kvifor ikkje bilen har frosen is i alle eksponerte holrom når det er kaldt.  Veit du om nokon bilmodell med dører som ikkje kan frysast på denne måten?

 

Maken til trolling..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...