Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

keramikklampe skrev (1 time siden):

Har ID.3 varme i rattet? Det er ihvertfall en ting jeg ikke kan fatte og begripe at skal mangle på Tesla Model 3. 

Kan dere fortelle litt om smidigheten til ID.3? Ser for meg den har ganske bra svingradius. Hvordan er den i forhold til de andre bilene dere nevner? 

Ellers var det en forventning at den skulle ha en bra støy dempet kabin, så godt at dem ikke skuffet her.

1. Ja, den har varme i rattet. 
2. Veldig fin bil å kjøre. Man sitter godt, og bilens understell føles veldig godt mellom rattet i sport-modus, med en svingradius man ikke stoler på før en stund. Man blir litt overrasket over hvor langt man kan dreie rattet med bedre og bedre svingradius før det stopper. 

Minuser på bilen er infotainment som er kopi fra eGolf med litt ekstra "attåt", i en annen forpakning. Dog PCC har jeg virkelig trua på, den er helt nydelig å kjøre med der dette fungerer med nedbremsninger mot svinger, rundkjøringer og det som er. Dog den har problemer på f.eks E18. Der fant jeg et punkt hvor den gamle veien hadde et 90 km/t skilt, som fremdeles er i databasen, samt den også har datapunkter fra en ny import med 110km/t skilt. Så inntil bilene oppdaterer dette selv, så må man skru av skilt fra databasen, og kun bruke skilt gjenkjenning. Da fungerer det helt fint. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Mange har jo blitt nevnt under testing, hvac er vell det "største" problemet. Samt beregninger. Cruise control virker jo og til å ha store problemer.

Beregninger er jo basert på tidligere ferdsel, og vil være et helvete å få oversikt over fra lånebiler fra Møller, der folk skal testkjøre den med herjing her og der om hverandre. Den justerte seg ikke når man nullstilte tripteller heller, for jeg testet dette sist. 

Jeg fant ingen bugs for HVAC? Mener du det at TB ble forvirret av fargen på "knappene"? Om det er sort, er det av, om det er blått (eller den fargen man benytter) så er det på. Det er jo ikke en bug? 

Dog det som er en bug, er at ID-Light foran skrur seg av etter 5 minutter. Den skal originalt være på hele tiden når man hurtiglader, slik at man kan fysisk se fra f.eks inne i bensinstasjonen med pølsa hvor langt bilen har kommet med ladingen, vs det å se i appen. Samt oppdateringsfrekvensen til appen på 3 minutter syns jeg også de må justere ned når man hurtiglader. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Og sier samtidig at Tesla er i en helt annen liga.

Kansje man burde slutte å sammenligne denne mot Tesla da?

Om man har TB sine preferanser for elbiler. Han sier jo at han "må" ha 400+hk i en elbil, før den i det hele tatt kan ta Tesla, selv om den er bedre på alt annet. Så hans preferanser ligger på litt merkelige ting mot normale folk. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Beregninger er jo basert på tidligere ferdsel, og vil være et helvete å få oversikt over fra lånebiler fra Møller, der folk skal testkjøre den med herjing her og der om hverandre. Den justerte seg ikke når man nullstilte tripteller heller, for jeg testet dette sist. 

Jeg fant ingen bugs for HVAC? Mener du det at TB ble forvirret av fargen på "knappene"? Om det er sort, er det av, om det er blått (eller den fargen man benytter) så er det på. Det er jo ikke en bug? 

Dog det som er en bug, er at ID-Light foran skrur seg av etter 5 minutter. Den skal originalt være på hele tiden når man hurtiglader, slik at man kan fysisk se fra f.eks inne i bensinstasjonen med pølsa hvor langt bilen har kommet med ladingen, vs det å se i appen. Samt oppdateringsfrekvensen til appen på 3 minutter syns jeg også de må justere ned når man hurtiglader. 

Ja, det er ett dårlig og lite datasett. 

 

Flere som har hatt problemer med HVAC, problemer å få det på osv. Nevner også ett lass av bugs i battery life sin video og det er en masse info på ett eller annet forum. Eller, det er iallefall battery life sitt sitat:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Om man har TB sine preferanser for elbiler. Han sier jo at han "må" ha 400+hk i en elbil, før den i det hele tatt kan ta Tesla, selv om den er bedre på alt annet. Så hans preferanser ligger på litt merkelige ting mot normale folk. 

Men den er jo ikke bedre på alt annet:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Men den er jo ikke bedre på alt annet:)

Nei, jeg snakket generelt sett. TB har jo tidligere sagt at for at han skal vurdere noe annet enn Tesla som sin personlige bil, så må den først og fremst slå Tesla med akselerasjon. Allerede der, så ser man jo prioriteringen hans for en bil. 

ID.3 er bedre på enkelte ting, men dårligere på andre ting. Heldigvis er de punktene stort sett SW relatert, og det er noe som kan forbedres etterhvert. Personlig håper jeg som sagt at det vil være mulig med et annet OS over tid, etterhvert som Car.Software får igang noe. Dog det tar nok noen år. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

1. Ja, den har varme i rattet. 
2. Veldig fin bil å kjøre. Man sitter godt, og bilens understell føles veldig godt mellom rattet i sport-modus, med en svingradius man ikke stoler på før en stund. Man blir litt overrasket over hvor langt man kan dreie rattet med bedre og bedre svingradius før det stopper. 

Minuser på bilen er infotainment som er kopi fra eGolf med litt ekstra "attåt", i en annen forpakning. Dog PCC har jeg virkelig trua på, den er helt nydelig å kjøre med der dette fungerer med nedbremsninger mot svinger, rundkjøringer og det som er. Dog den har problemer på f.eks E18. Der fant jeg et punkt hvor den gamle veien hadde et 90 km/t skilt, som fremdeles er i databasen, samt den også har datapunkter fra en ny import med 110km/t skilt. Så inntil bilene oppdaterer dette selv, så må man skru av skilt fra databasen, og kun bruke skilt gjenkjenning. Da fungerer det helt fint. 

Ja, ser det ble oppdatert at den hadde varme i rattet. Og veldig bra er det. En bil som ville kostet ca en halv million i Norge med MVA bør ha såpass. 

Hvordan virker skilt gjenkjenning? Er det slik at den ikke endrer fartsgrensen før den leser ett nytt skilt? Uansett om du svinger av veien, inn på ny vei, gate osv? Den vil ikke lese fra noe kart database så lenge du har skilt gjenkjenning skrudd på?

Og hvis du endrer fartsgrensen, feks fordi bilen ikke klarer å lese ett skilt, så holder den denne frem til neste gang den leser ett skilt?

Og klarer den lese gule/veiarbeid fartsgrense skilt også?

Ser jo for meg at det er bedre å bruke skilt gjennkjenning og gjøre de korrigeringen en må (om ett skilt ikke blir lest), enn å kjøre basert på kartdatabse hvor du ikke ikke vet hvor/når det er fartsgrense endringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg snakket generelt sett. TB har jo tidligere sagt at for at han skal vurdere noe annet enn Tesla som sin personlige bil, så må den først og fremst slå Tesla med akselerasjon. Allerede der, så ser man jo prioriteringen hans for en bil. 

ID.3 er bedre på enkelte ting, men dårligere på andre ting. Heldigvis er de punktene stort sett SW relatert, og det er noe som kan forbedres etterhvert. Personlig håper jeg som sagt at det vil være mulig med et annet OS over tid, etterhvert som Car.Software får igang noe. Dog det tar nok noen år. 

Ja, vi er heldigvis forskjellige. Norge har jo ett ekstremt love forhold til Golf, så det er vell ingen tvil om at den slår an her hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Var litt skuffa over manglende rattvarme når jeg kjøpte min, men jeg er en frostpinne av en fyr så jeg fyrer alltid til det er bastue i bilen før jeg kjører om vinteren så har gått fint.

Men mye mulig det nye rattet på Y og 3 har varme i seg. Er hittil lite informasjon å finne annet enn at det er ett nytt ratt.

Kan spare litt energi om man kjører avgårde uten å forvarme ja, men man må være forberedt på at regenerering er deaktivert.Når man forvarmer en Tesla så varmer den også batteriet.

Haha. Du skulle kanskje fått deg klær med innlagt varmekabler. 

Takk for oppklaringen.

Er det utelukkende elbiler med fremhjul drift som har sving radius problem pga det? Har kjørt flere biler (bensin/diesel) med både fremhjul og bakhjul, i forskjellige størrelser, men klarer ikke å lage endelig sammenheng mellom svingradius og om det er forhjul eller bakhjul drift. Hadde slått meg til ro om at det var ett design valg og ikke pga andre begrensninger. 

 

Mulig det blir litt for teknisk og OT..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 minutter siden):

Ja, ser det ble oppdatert at den hadde varme i rattet. Og veldig bra er det. En bil som ville kostet ca en halv million i Norge med MVA bør ha såpass. 

Enig. Også får man satse på at ID.6 og de utover der, starter å få ventilasjon i setene også som neste steg av luksus. 

 

keramikklampe skrev (3 minutter siden):

Hvordan virker skilt gjenkjenning? Er det slik at den ikke endrer fartsgrensen før den leser ett nytt skilt? Uansett om du svinger av veien, inn på ny vei, gate osv? Den vil ikke lese fra noe kart database så lenge du har skilt gjenkjenning skrudd på?

AI pixel recognition. Er kameraer som ser dem og de blir gjenkjent. Man kan velge om bilen skal sette mest fokus på lagret kart-data, eller om man bruker kameraene til dette formålet. Jeg anbefaler nå i første omgang å skru av kart-data siden bilene ikke prater sammen og får dette oppdatert flytende slik planen er over tid. Så nå virker det som om de oppdaterte dataene uten å slette gammelt før bilene ble lansert, sånn at man får f.eks E18 med 90 skilt og 110 skilt der veien er ny. Dog kart-data for veiene er uansett oppdaterte, og jeg har ikke funnet noen feil der når jeg testet dem. Så bilen sakker av mot krappe svinger, rundkjøringer, og T-kryss, noe som er veldig deilig og behagelig - der den akselerer opp til normal hastighet i ettertid. 

 

keramikklampe skrev (6 minutter siden):

Og hvis du endrer fartsgrensen, feks fordi bilen ikke klarer å lese ett skilt, så holder den denne frem til neste gang den leser ett skilt?

Ja, du kan også justere dette fortløpende. Om den leser f.eks et 80km/t skilt, mens trafikken flyter i 85-90km/t, så kan du justere farten over skiltgjenkjenningen. Setter du PCC/ACC til 10 km/t over skiltgjenkjenningen, så kjører du altså i 90 fremfor 80 hele tiden på det strekket, til nye skilt blir gjenkjent. 

 

keramikklampe skrev (8 minutter siden):

Og klarer den lese gule/veiarbeid fartsgrense skilt også?

Jeg har kun testet et par runder med lånebil, så jeg har ikke kommet opp i en slik situasjon. Men formålet med kart-data systemet er jo at man skal kunne gjøre det. Uansett siden det verken er nok biler på veiene, samt bilene ikke er ferdig og "online" ennå, så hadde jeg skrudd av dette til den tid. 

 

keramikklampe skrev (10 minutter siden):

Ser jo for meg at det er bedre å bruke skilt gjennkjenning og gjøre de korrigeringen en må (om ett skilt ikke blir lest), enn å kjøre basert på kartdatabse hvor du ikke ikke vet hvor/når det er fartsgrense endringer.

Ja, per dags dato, så er det bedre med normal skilgjenkjenning fremfor å bruke kartdata for akkurat skiltene. Men over tid, så skal jo kart-data systemet fordre en mange spennende nye funksjoner til dem. F.eks om 3-4 biler har aktivert ABS gjennom en glatt vei ved 0 grader, så kan systemet justere ned ønsket fart i den svingen for biler som kommer bak flytende. Men dette systemet trur jeg ikke er på plass ennå. Jeg har ihvertfall ikke sett i HERE databasen at den buggen jeg opplevde på E18 er oppdatert. 

Lenke til kommentar

Takker for oppfølging. Interessant det med at biler skal kunne snakke sammen, men virker litt for langt frem i tid til at jeg stoler på det :)

Spesielt interessant er det kan gjøre systemet i stand til å måle bilens friksjon mot underlaget. At den holder lengre avstand og forventer større bremselengde om det er lavere friksjon. Samt kan holde kortere avstand og høyere hastighet om det er god friksjon.

Når du velger avstand til bilen foran, er det antall sekund eller antall bil lengder/meter? Og testet du funksjonen i kø? Noen system holder for lang avstand når en kjører kø. 

Og fikk du testet fletting? Klarer den å forberede seg til fletting eller følger den kun bilen foran og får sjokk når en bil fletter?

Ser det blir litt spørsmål her, må kanskje heller bare ta meg en prøvetur selv :)

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (Akkurat nå):

Takker for oppfølging. Interessant det med at biler skal kunne snakke sammen, men virker litt for langt frem i tid til at jeg stoler på det :)

Standarder for dette er uansett ikke klart før tidligst Q1-2021, så nei. Ikke forvent noe av dette før den tid. Men siden VW altså snakker om disse tingene, så er det åpenbart at de er involvert, og er nok klare for å trå til når det er mulig. HERE Technologies firmaet er også dypt involvert i slike samtaler rundt det å forme standarder for dette, og dette er altså firmaet som teknologien kommer ifra. 

Jeg tipper at enklere funksjoner kommer først. F.eks oversikt over ledige parkeringsplasser som bilflåten deler seg i mellom. 

keramikklampe skrev (2 minutter siden):

Spesielt interessant er det kan gjøre systemet i stand til å måle bilens friksjon mot underlaget. At den holder lengre avstand og forventer større bremselengde om det er lavere friksjon. Samt kan holde kortere avstand og høyere hastighet om det er god friksjon.

Trur nok løsningen er enklere enn som så, og det vil fungere på samme måte som f.eks kart-oppdateringene for skilt. 

Om bil #1 bruker ABS i en sving, så vil dette markeres. 
Når bil #2 og #3 gjør det samme på samme punkt, så får man bekreftelsen på at noe er galt. Er temperaturen 0 grader og svingen er nede i et typisk kuldehull, så er det jo enkelt å konkludere, og systemet kan gi beskjed om at svingen burde taes i 45km/t, fremfor 65km/t som er normalen, der fartsgrensen egentlig er 70km/t f.eks. 

 

keramikklampe skrev (6 minutter siden):

Når du velger avstand til bilen foran, er det antall sekund eller antall bil lengder/meter? Og testet du funksjonen i kø? Noen system holder for lang avstand når en kjører kø. 

Testet ikke i kø, men testet full stopp og start igjen ved et lyskryss når man står bak en annen bil. Var helt i orden der syns jeg. 

Når AR delen fungerer, så får du en strek under bilen forran, som viser avstand, og denne kan du justere nærmere eller lengre ifra deg. Akkurat nå uten AR delen, så får du ikke noen visuell beskjed rundt avstand i meter, eller i sekunder. Men jeg regner med at minimumsavstand er justert mot regler for dette, altså i sekunder. 

 

keramikklampe skrev (9 minutter siden):

Og fikk du testet fletting? Klarer den å forberede seg til fletting eller følger den kun bilen foran og får sjokk når en bil fletter?

Den har blindsone varsel, og det er et LED lys på innsiden av speilet på utsiden som varsler deg om det er en bil som er i blondsonen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:



Jeg fant ingen bugs for HVAC? Mener du det at TB ble forvirret av fargen på "knappene"? Om det er sort, er det av, om det er blått (eller den fargen man benytter) så er det på. Det er jo ikke en bug? 

 

Er jo her forvirringen starter. Noen knapper er av når de er blå, og noen er på når de er blå.

Når HVAC knappen er sort er den på, og blå er den av. Motsatt av knappene rett under.

Tviler på dette er gjort med vilje, men viser jo hvor mye de har rushet denne softwaren.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Er jo her forvirringen starter. Noen knapper er av når de er blå, og noen er på når de er blå.

Ok, ja om det er slik noen steder, så er det jo forvirrende og er nok en bug ja. Men personlig har jeg ikke opplevd dette ennå. Dog denne formen for bugs er jo ikke akkurat kritisk, det tar nok ikke mange timene å skulle rette opp i. 

 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Når HVAC knappen er sort er den på, og blå er den av. Motsatt av knappene rett under.

Da er dette en bugg i én bil. Slik var det ikke når jeg testet. Da er blå på, og sort av. 

 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Tviler på dette er gjort med vilje, men viser jo hvor mye de har rushet denne softwaren.

Det viste dem som tar imot bilen, ettersom det står i kontrakten sammen med tilgangen til "First Movers Club". 

Lenke til kommentar
1 hour ago, keramikklampe said:

Haha. Du skulle kanskje fått deg klær med innlagt varmekabler. 

Takk for oppklaringen.

Er det utelukkende elbiler med fremhjul drift som har sving radius problem pga det? Har kjørt flere biler (bensin/diesel) med både fremhjul og bakhjul, i forskjellige størrelser, men klarer ikke å lage endelig sammenheng mellom svingradius og om det er forhjul eller bakhjul drift. Hadde slått meg til ro om at det var ett design valg og ikke pga andre begrensninger. 

 

Mulig det blir litt for teknisk og OT..

Hvor mye svingradius man kan ha på en bil med fremhjulsdrift kommer litt ann på hvor mye svingradius produsenten tør å ha. En drivknute tåler bare en viss mengde bøying før den begynner å slite. Gir du full gass med en FWD bil mens du har full sving gir det stor påkjenning på drivknuten. 

Fjerner man drivakslingen kan man ha så mye svingradius man ønsker.

Drivknuter bak har mye mindre påkjenning siden hjulene ikke svinges. De må bare kompensere for bevegelser med demperne.

symptoms-of-a-bad-cv-axle-joint.jpg

a22d10056bf9e2f1a3e4372c1d3e569d.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Og sier samtidig at Tesla er i en helt annen liga.

Kansje man burde slutte å sammenligne denne mot Tesla da?

Fakta: Første innlegg i denne tråden var fra deg, en Tesla-eier. Den første som nevnte Tesla var en annen Tesla-eier.

Om denne er i en annen liga er ikke spesielt interessant. Vil ID.3 knabbe kunder fra Tesla? Salgstallene og Tesla-fansens massive mobilisering hver gang det er noe om ID.3 burde være svar godt nok på det spørsmålet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Fakta: Første innlegg i denne tråden var fra deg, en Tesla-eier. Den første som nevnte Tesla var en annen Tesla-eier.

Om denne er i en annen liga er ikke spesielt interessant. Vil ID.3 knabbe kunder fra Tesla? Salgstallene og Tesla-fansens massive mobilisering hver gang det er noe om ID.3 burde være svar godt nok på det spørsmålet.

Jeg spurte om det var lakk under panseret? Vet at de første manglet lakk der og at det ble påpekt at det var fikset på biler produsert litt senere. Så jeg var oppriktig bare nysgjerrig på om det var fikset på bilen som ble testet her.

Skal ikke se bort fra at en del Model 3 eiere bytter til denne bilen. Er en del folk på Facebook grupper (gjerne av eldre garde) som synes bilen de har kjøpt er litt i overkant avansert til å kjøre på butikken med. Gjerne de som måtte kjøpe seg en smarttelefon for å kunne bruke bilen.

Men er ganske mange av dem. Og mange av dem kunne nok heller vært tjent med denne bilen f.eks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Jeg spurte om det var lakk under panseret? Vet at de første manglet lakk der og at det ble påpekt at det var fikset på biler produsert litt senere. Så jeg var oppriktig bare nysgjerrig på om det var fikset på bilen som ble testet her.

Hvis du er så "oppriktig" som du påstår, hvorfor sendte du ikke en mail til journalisten istedet for å spørre her? Det er ingen av oss som kan svare på om journalist Valles testbil hadde lakk under panseret eller ikke.

Complexity skrev (10 minutter siden):

Skal ikke se bort fra at en del Model 3 eiere bytter til denne bilen. Er en del folk på Facebook grupper (gjerne av eldre garde) som synes bilen de har kjøpt er litt i overkant avansert til å kjøre på butikken med. Gjerne de som måtte kjøpe seg en smarttelefon for å kunne bruke bilen.

For meg så ser det ut til at ID.3 er mye mer avansert enn Model 3, men vi kan godt sammenlikne tilgjengelig funksjonalitet om du ønsker det. Det med at folk velger ID.3 fordi de ikke har smarttelefon bør du nok lengre ut på landet med. Jeg tror de rett og slett velger den fordi det er en veldig god bil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Hvis du er så "oppriktig" som du påstår, hvorfor sendte du ikke en mail til journalisten istedet for å spørre her? Det er ingen av oss som kan svare på om journalist Valles testbil hadde lakk under panseret eller ikke.

For meg så ser det ut til at ID.3 er mye mer avansert enn Model 3, men vi kan godt sammenlikne tilgjengelig funksjonalitet om du ønsker det. Det med at folk velger ID.3 fordi de ikke har smarttelefon bør du nok lengre ut på landet med. Jeg tror de rett og slett velger den fordi det er en veldig god bil.

Hender da vel av å til at journalisten leser kommentarene på sin egen artikkel og kansje svarer? 

ID.3 har vel nøkkel? Det har ikke Model 3, så folk må ha smarttelefon for å låse opp å bruke bilen. (dvs den har nøkkelkort man kan bruke til nød - men det fungerer jo da ikke med keyless systemet og er ikke en optimal løsning)

Forklar meg gjerne hva som gjør ID.3 mere avansert enn Model 3? Slik jeg forstår det har den jo ikke innebygget dashcam engang. Ei heller noe form for Sentry mode.

Fikk varsel på telefonen min nå nettop om at vinduet på passasjersiden min ikke var helt lukket. Kunne bare trykke i appen at jeg ville lukke det så var problemet fikset uten at jeg måtte gå ut til bilen.

ID.3 sin app må jo være like god da om bilen er mye mer avansert.

 

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...