Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Trestein skrev (På 3.10.2020 den 12.51): https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-far-smekk-for-forerassistansen/72905139 ikke alle får dette til Ekspander Quote I sine kommentarer er også Euro NCAP knallhard mot Teslas lovnader, og de forventninger de skaper hos kundene ved å kalle systemet Autopilot, og mener det kan være med på å skape forvirring. Ekspander Dette er ett viktig ankepunkt. Der er vi helt enige... Quote Selve assistansepakken fikk 36 % poengsum for assistansekompetansen, mens den på det Euro NCAP kaller sikkerhets-backup fikk 95 prosent score. Ekspander Sikkerhet - inkludert det viktigste - kollisjonssikkerhet.. er noe jeg tror er litt viktigere.. Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Complexity skrev (På 3.10.2020 den 12.50): Aiiaii. Polestar tilbakekaller jo sine biler nå. Får håpe ikke VW og må ty til det. Dvs alle bilene må jo inn å få ny software etterhvert. Ekspander Bedre enn å måtte skifte hele skjermen hvertfall. Regner med at VW følger normen i bransjen og har satt inn en skjerm som er sertifisert for den varierende temperaturen den vil utsettes for istedetfor en PC-skjerm som gulner og konker ut og hvor eierne må krangle for å få den fikset. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Trestein skrev (På 3.10.2020 den 12.55): Kulde er vel ikke noe stort problem for tesla. Fryser det is på den får man ikke opp dørene uansett. Ekspander Nye dørhandtak på modellene som kommer nå så det vil nok hjelpe en del. Men ja har man ikke forvarmet bilen og skal kjøre avgårde i 20 blå er dørene vanskelig å få opp. Endret 3. oktober 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Salvesen. skrev (På 3.10.2020 den 12.56): Her scorer de jo super høyt på funksjonalitet men lavt på "overvåking" av sjåføren. Greit å lese saken en linker til. Ekspander Den fikk jo moderat i totalvurdering. Plass 3 av 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Trestein skrev (På 3.10.2020 den 12.59): Den fikk jo moderat i totalvurdering. Plass 3 av 4 Ekspander Men vinner på vehicle assistance som omhandler "selvkjøring". Får dog dårlog score på "overvåking" av sjåfør. Det er altså etter ncap sitt syn den beste bilen for fører assistanse. Dog uenig, de gir feks full pott på cruise control. Alle vet at tesla har forbedringspotensial her. 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Hvor bra er egentlig støydempingen? Motor var imponert over lydnivået på tyske veier, ikke fullt så imponert da den ble kjørt på norske veier. Akkurat det er kanskje ikke så overraskende, norsk asfalt *er* vanskelig å dempe skikkelig. Kan man ha en samtale når man kjører på grov asfalt i 110 uten å heve stemmen? Artikkelen ellers var positiv. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Kahuna skrev (På 3.10.2020 den 13.07): Hvor bra er egentlig støydempingen? Motor var imponert over lydnivået på tyske veier, ikke fullt så imponert da den ble kjørt på norske veier. Akkurat det er kanskje ikke så overraskende, norsk asfalt *er* vanskelig å dempe skikkelig. Kan man ha en samtale når man kjører på grov asfalt i 110 uten å heve stemmen? Artikkelen ellers var positiv. Ekspander Bjørn kommer vell snart med en faktisk måling, tipper dog den er relativt god. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Salvesen. skrev (På 3.10.2020 den 13.04): Men vinner på vehicle assistance som omhandler "selvkjøring". Får dog dårlog score på "overvåking" av sjåfør. Det er altså etter ncap sitt syn den beste bilen for fører assistanse. Dog uenig, de gir feks full pott på cruise control. Alle vet at tesla har forbedringspotensial her. Ekspander De gir jo og trekk for at bilene kun baserer hastighet basert på kartdata. Dette ble jo fikset i en oppdatering for noen uker siden og nå leser jo bilene skilt med kamera. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Salvesen. skrev (På 3.10.2020 den 13.08): Bjørn kommer vell snart med en faktisk måling, tipper dog den er relativt god. Ekspander Han har allerede testet alle varianter av ID3 - inkludert støymåling. Og ja.. den er veldig bra relatert til støy. Dette kan VW. Han anbefaler den billigste modellen for de som ikke vil betale "blodpenger" for noe så elementært som ryggekamera. Endret 3. oktober 2020 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Complexity skrev (På 3.10.2020 den 13.10): De gir jo og trekk for at bilene kun baserer hastighet basert på kartdata. Dette ble jo fikset i en oppdatering for noen uker siden og nå leser jo bilene skilt med kamera. Ekspander Jepp, de scorer uansett best av alle når en ser på "selvkjørings biten", ikke overraskende, de har alltid vært forran der. 3 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Complexity skrev (På 3.10.2020 den 12.52): id.3 har vel varme i rattet. Men ikke noe varme i rattet på nei Model 3 nei. Den er utviklet og testet i California og bærer desverre preg av det. Men nå kommer Model 3 med nytt ratt og det har kansje varme i seg. Model 3 har oppvarmet ladeport og får nå også varmepumpe nå så de har begynt å tenke på oss i kalde klima og heldigvis. Svingradius på id.3 er helt fantastisk. Store fordeler med å slippe drivakslinger på fremhjulene. Ekspander Æsj da. Det burde de hatt. Både Nissan Leaf og Hyundai Ioniq har dette. På mange måter mer verdifullt enn oppvarmende seter. Model S og X er jo også "California biler", men de har jo fått varme i rattet. Kanskje Model Y får det, og nyere model 3. Varmepumpe e greit og bra det, men kan ikke kompensere for varme i rattet med mindre en forvarmer bilen. Ville sagt at det er komfortabelt å kjøre i kald bil så lenge rattet er varmt, kanskje til og med energibesparende 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 (endret) keramikklampe skrev (På 3.10.2020 den 13.14): Æsj da. Det burde de hatt. Både Nissan Leaf og Hyundai Ioniq har dette. På mange måter mer verdifullt enn oppvarmende seter. Model S og X er jo også "California biler", men de har jo fått varme i rattet. Kanskje Model Y får det, og nyere model 3. Varmepumpe e greit og bra det, men kan ikke kompensere for varme i rattet med mindre en forvarmer bilen. Ville sagt at det er komfortabelt å kjøre i kald bil så lenge rattet er varmt, kanskje til og med energibesparende Ekspander Var litt skuffa over manglende rattvarme når jeg kjøpte min, men jeg er en frostpinne av en fyr så jeg fyrer alltid til det er bastue i bilen før jeg kjører om vinteren så har gått fint. Men mye mulig det nye rattet på Y og 3 har varme i seg. Er hittil lite informasjon å finne annet enn at det er ett nytt ratt. Kan spare litt energi om man kjører avgårde uten å forvarme ja, men man må være forberedt på at regenerering er deaktivert.Når man forvarmer en Tesla så varmer den også batteriet. Endret 3. oktober 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Se slutten.. konklusjon... Bjørn anbefaler denne! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 TL1000S skrev (På 3.10.2020 den 13.21): Se slutten.. konklusjon... Bjørn anbefaler denne! Ekspander Og sier samtidig at Tesla er i en helt annen liga. Kansje man burde slutte å sammenligne denne mot Tesla da? 5 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Complexity skrev (På 3.10.2020 den 13.18): Var litt skuffa over manglende rattvarme når jeg kjøpte min, men jeg er en frostpinne av en fyr så jeg fyrer alltid til det er bastue i bilen før jeg kjører om vinteren så har gått fint. Men mye mulig det nye rattet på Y og 3 har varme i seg. Er hittil lite informasjon å finne annet enn at det er ett nytt ratt. Ekspander Jeg er også en "frysepinne" så jeg valgte derfor "Advance" da jeg bestilte min Honda E (fikk den igår). Det er skikkelig digg med varme i ratt når man bor i ett kuldehøl.. Setevarme er selvfølgelig ett "must", men har etterhvert følt på hvor ille det er å holde i ett ratt som er -20 grader. Er rattvarme standard på ID3 eller er det en av mange ting som VW vil ha ekstra betalt for? Nå er vel dette noe som ansees som ett "pluss" at man kan velge alt fra en ribbet modell til en med "alt utstyr" til premium pris. Litt pussig da at f.eks. svært få BMW (motorsykler) blir solgt med noe annet enn "alt ustyr"... inkludert stygge GPS-kladder på styret her til lands. Er ofte det samme man ser på biler fra tyske produsenter. Svært få av norske kunder kjøper "ribbede" varianter. Vil vel tro at dette også vil gjelde de som kjøper ID3. Endret 3. oktober 2020 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Salvesen. skrev (På 3.10.2020 den 7.33): Dystert på software fronten, håper de ordner opp snart. I Tyskland var det vell snakk om 3 måneder med gratis lease, så det er kanskje der de legger seg tidsmessig før de har ordnet opp? Ekspander Nei, de som har signert kontrakt har fått vite når man kan forvente å få alt som skulle vært der. AR i HUD, Android Auto og Apple Carplay lå det mest vekt på, men bedre kart med typisk ABRP funksjoner skal også inkluderes Q1-2021. Så det blir nok en stor bug-fix patch, sammen med funksjoner i første omgang om noen måneder, også går resten gjennom OTA etter dette tidspunktet. Dog dette med OTA sier VW at det ligger litt usikkerhet rundt, siden nye standarder skal ut samtidig for dette. De som får biler levert etter November, skal dog få oppgraderingene, så det er tydeligvis noe usikkerhet ved oppdateringer når kunder har bilen, mot det å oppdatere bilen fra fabrikk. Sikkert noe med regulasjonene det også. Endret 3. oktober 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 oophus3do skrev (På 3.10.2020 den 14.08): Nei, de som har signert kontrakt har fått vite når man kan forvente å få alt som skulle vært der. AR i HUD, Android Auto og Apple Carplay lå det mest vekt på, men bedre kart med typisk ABRP funksjoner skal også inkluderes Q1-2021. Så det blir nok en stor bug-fix patch, sammen med funksjoner i første omgang om noen måneder, også går resten gjennom OTA etter dette tidspunktet. Dog dette med OTA sier VW at det ligger litt usikkerhet rundt, siden nye standarder skal ut samtidig for dette. De som får biler levert etter November, skal dog få oppgraderingene, så det er tydeligvis noe usikkerhet ved oppdateringer når kunder har bilen, mot det å oppdatere bilen fra fabrikk. Sikkert noe med regulasjonene det også. Ekspander De bør vell prioritere bugfix før de introduserer nye funksjoner tenker jeg. 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Complexity skrev (På 3.10.2020 den 12.25): 7.5 sekunder er litt slapt ja, men denne bilen er jo ikke noe performance beist så neppe noe problem. Ekspander Den gir ikke full effekt før ved 60km/t. Det la jeg merke til selv når jeg testet dem. Man kan se det på den blå baren hos TB sine videoer også, og er litt slik Audi e-Tron versjonene også fungerer. Man kjenner at pådraget øker og øker til man har maks pådrag ved 60km/t. Garantert for å spare drivverk rundt formålet med å ha en bil som skal vare i potensielt 20 år. Hadde man gjort som Tesla, som kjører maks effekt fra start, så ville nok denne fint klart seg under 7 sekunder selv på Max versjonen som veier mer. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Salvesen. skrev (På 3.10.2020 den 14.14): De bør vell prioritere bugfix før de introduserer nye funksjoner tenker jeg. Ekspander Ja, mye av systemene er jo ikke implementert ordentlig, som f.eks kart og ruteplanlegging. Det kommer. Angående bugs så la ikke jeg merke til så mange av dem? Jeg hadde uansett kommet til å bruke Android Auto pga overlegne apper til VW får igang sitt eget system om noen år. Blir dog spennende å se hvordan VW.OS blir rundt 2025, da de mener de skal ha nådd sitt første "milepæl" for car.software. Så får man satse på at de som kjøper ID. bilene nå tidlig, får muligheten i en komplett "rewrite" av OS til den tid, ettersom dette er jo stort sett "copy&paste" fra eGolf, bare i en ny forpakning. Det ser man i Golf 8 også, hvor man har de samme tingene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 oophus3do skrev (På 3.10.2020 den 14.19): Ja, mye av systemene er jo ikke implementert ordentlig, som f.eks kart og ruteplanlegging. Det kommer. Angående bugs så la ikke jeg merke til så mange av dem? Jeg hadde uansett kommet til å bruke Android Auto pga overlegne apper til VW får igang sitt eget system om noen år. Blir dog spennende å se hvordan VW.OS blir rundt 2025, da de mener de skal ha nådd sitt første "milepæl" for car.software. Så får man satse på at de som kjøper ID. bilene nå tidlig, får muligheten i en komplett "rewrite" av OS til den tid, ettersom dette er jo stort sett "copy&paste" fra eGolf, bare i en ny forpakning. Det ser man i Golf 8 også, hvor man har de samme tingene. Ekspander Mange har jo blitt nevnt under testing, hvac er vell det "største" problemet. Samt beregninger. Cruise control virker jo og til å ha store problemer. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå