Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Gjest I1RRS7FlJH
  Complexity skrev (På 11.12.2020 den 13.19):

Feil pedal ulykke i bergen i dag.
Disse bilene har vel noe form for "obstacle aware acceleration"?
Mulig det ikke fungerte på nettinggjerdet.

(betalingsmur)
https://www.ba.no/nyheter/trafikkulykke/ulykker/dundret-gjennom-gjerde-og-landet-pa-taket/s/5-8-1502072

id3.jpeg

Ekspander  

Noen omkomne?

I går døde en høyprofilert advokat i Korea etter at en Model X kom ute av kontroll i et parkeringshus, kræsjet og kom i brann. Pga de finurlige dørene så fikk de ikke ut offeret. En lignende dødsulykke skjedde med en Model S i et parkeringshus i Nydalen i 2018.

"Obstacle aware acceleration" ser altså ut til å mangle både her og der.

South Korea investigates fatal crash of Tesla Model X

image.png.8e10d284440cacc2db398e3d69f677bb.png

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  uname -l skrev (På 11.12.2020 den 13.39):

Noen omkomne?

I går døde en høyprofilert advokat i Korea etter at en Model X kom ute av kontroll i et parkeringshus, kræsjet og kom i brann. Pga de finurlige dørene så fikk de ikke ut offeret. En lignende dødsulykke skjedde med en Model S i et parkeringshus i Nydalen i 2018.

"Obstacle aware acceleration" ser altså ut til å mangle både her og der.

 

Ekspander  

Wohah.. Klar for helg eller?

Obstacle aware acceleration kan deaktiveres i menyen. Det kan det vel sikkert på ID.3 og så man aner jo ikke omstendighetene.

Aner jo heller ikke hvor bra det funker gjennom nettinggjerde på noen av bilene.

Men folk har har kansje bruk for de symbolene på pedalene til ID.3 iallefall.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
  Complexity skrev (På 11.12.2020 den 13.49):

Wohah.. Klar for helg eller?

Ekspander  

Du kan slappe av med den passiv-aggressive tonen. Du er her hele tiden for å poste noe FUD som du har brukt all din tid på å lete opp. Da må du tåle at du får noe i retur.

Ja, jeg er klar for helg.

Lenke til kommentar
  Complexity skrev (På 11.12.2020 den 13.19):

Disse bilene har vel noe form for "obstacle aware acceleration"?
Mulig det ikke fungerte på nettinggjerdet.

Ekspander  

Stilleståene objekter, og spesielt nettinggjerde (parallax blir vanskelig med to ulike dybde løsninger på tilsynelatende samme område) er vanskelig, som er grunnen til at jeg har sagt at L5 hos dagens Tesla flåte er tøys og tull for mange år siden og holder fremdeles fast på det idag. VW gjennom ID.3 lurer ikke folk til å tru at bilen har L5 teknologi i seg, der det eneste som mangler er papirarbeid.. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
  Marzo skrev (På 11.12.2020 den 12.12):

Du har enda ikke lært forskjellen på salg og utlevering. 

Ekspander  

Jo, det har jeg. Men jeg skjønner at du desperat prøver å flisespikke for å fjerne fokus fra saken.

  Sitat

Men ja godt observert, Tesla utleverte flere Model 3 de første 3 månedene enn VW klarte med ID.3. 
Ser man det litt i perspektiv så "solgte" Tesla 1/3 av alle Model 3 i Norge i mars 2019... 
Og åpnet for reservasjoner 1,5 år før det.

Etter dette har både tyskerne og Leaf med Chademo (du vet ladenettverket som ikke skal bygges ut videre) solgt bedre.. 

Ekspander  

Så merkelig at du er dødsopptatt av konteksten når Model 3 knuser ID.3, men når det kommer til noe som kan tolkes slik at det ikke er til Teslas fordel så kastes all kontekst på havet. Du har fått med deg at Tesla for det første kun har en fabrikk som leverer til hele verden (unntatt Kina), og at den var stengt nesten et halvt kvartal? Da skjønner sikkert du også at de har begrenset produksjonskapasitet, og dermed kan de ikke bare pøse på med uendelig med biler. Så kommentaren din om Leaf viser med all tydelighet hvordan Tesla-hat får som konsekvens at man ignorerer konteksten når det passer en.

  Sitat

VW har sannsynligvis en litt mer langsiktig strategi . Både for kunder og ansattes velbehag. 

Ekspander  

Det har Tesla også, så jeg skjønner ikke helt hva du mener. Tesla holder jo på å bygge en fabrikk i Europa nettopp for å forbedre både produksjonskapasitet og leveringsmåte.

  Sitat

Leser man innlegg her fra flere selvutnevnte eksperter i Q1 2019 så var det mye forkus på hvor godt salget gikk og alle som påpekte at det dreide seg om utleveringer av 1,5 år med reservasjoner ble latterliggjort. Tesla kom til å selge 20 tusen Model 3 i 2019..  

Ekspander  

Nei, det som ble sagt var at rekordleveransen enda en gang beviste at Tesla-haterne hadde tatt feil. For det var jo ikke måte på hvordan flere selvutnevnte eksperter bastant kunne påstå at Model 3 ville floppe, at de aldri ville bli levert internasjonalt, osv.

  Sitat

Ingen tvil om at Tesla nå har stort forkus på å nå 500k målet for 2020..

Ekspander  

Et mål ingen trodde var mulig selv utenfor et globalt katastrofeår. Når de nå vil klare det, eller være svært nær, i et katastrofeår så gjør det alle haternes påstander til skamme.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  uname -l skrev (På 11.12.2020 den 13.39):

Noen omkomne?

I går døde en høyprofilert advokat i Korea etter at en Model X kom ute av kontroll i et parkeringshus, kræsjet og kom i brann. Pga de finurlige dørene så fikk de ikke ut offeret. En lignende dødsulykke skjedde med en Model S i et parkeringshus i Nydalen i 2018.

"Obstacle aware acceleration" ser altså ut til å mangle både her og der.

South Korea investigates fatal crash of Tesla Model X

Ekspander  

En lignende dødsulykke med finurlige dører skjedde med en Model S, som tilfeldigvis ikke har de nevnte finurlige dørene?

Eh... OK. Snakk om desperasjon 😂

Uansett, hva har Tesla med denne Unintended Acceleration-ulykken med ID.3 å gjøre egentlig? Sånn bortsett fra at det jo er jævlig flaut for Tesla-hatende VW fans som har hakket på disse enkelthendelsen i evigheter, og nå får de jaggu en fra VW rett i fanget (og for ikke så lenge siden var det vel en Jaguar som gjorde det samme?).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  oophus skrev (På 11.12.2020 den 14.08):

Stilleståene objekter, og spesielt nettinggjerde (parallax blir vanskelig med to ulike dybde løsninger på tilsynelatende samme område) er vanskelig, som er grunnen til at jeg har sagt at L5 hos dagens Tesla flåte er tøys og tull for mange år siden og holder fremdeles fast på det idag. VW gjennom ID.3 lurer ikke folk til å tru at bilen har L5 teknologi i seg, der det eneste som mangler er papirarbeid.. 

Ekspander  

Stillestående objekter er et problem ("by design") med dagens kjøreassistenter. Det vil ikke være et problem med FSD, som betaen for lengst har vist.

Tesla har aldri påstått at Autopilot er L5-teknologi, men du får lyve videre inn i helgen 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  hekomo skrev (På 12.12.2020 den 13.41):

Stillestående objekter er et problem ("by design") med dagens kjøreassistenter. Det vil ikke være et problem med FSD, som betaen for lengst har vist.

Tesla har aldri påstått at Autopilot er L5-teknologi, men du får lyve videre inn i helgen 👍

Ekspander  

Selvfølgelig er det ikke et problem "by design". AP og FSD er det samme. Forskjellen er kun hva man har påslått og ikke. Utnyttelsen av sensor suite er likt. 

 

Lenke til kommentar
  keramikklampe skrev (På 9.12.2020 den 17.06):

Ser at dette kan ha ett veldig spennende potensiale, men utfordringene står nok på løpende bånd. En deal breaker ville vært om AR ikke animerer sømløst. Som for eksempel at det "hakker" eller at "overlayen" ikke treffer der det skal, ved at du enten sitter feil eller bilen ikke vet 100% hvor den befinner seg. Eller at den skrur seg på/av for tidlig/sent. Eller at den tolker data feil, som på Tesla hvor biler blir fremvist selv om de ikke finnes, eller at grafikken ikke alltid blir vist. 

Når animasjoner blir vist på en egen skjerm, er en så klart mer tilgivende enn når den legger seg "oppå" virkeligheten.

Har du link til hvilken features som kommer og hva de forskjellige ME versjonene inneholder?

Har bilene øye sporing som kan korrigere for sitte posisjon?

Ekspander  

Man har utfordringer allerede på GPS nivå hvor navigatøren sier for sent "Sving til venstre" og man har passert det.

Lenke til kommentar
  hekomo skrev (På 12.12.2020 den 13.36):

Jo, det har jeg. Men jeg skjønner at du desperat prøver å flisespikke for å fjerne fokus fra saken.

Så merkelig at du er dødsopptatt av konteksten når Model 3 knuser ID.3, men når det kommer til noe som kan tolkes slik at det ikke er til Teslas fordel så kastes all kontekst på havet. Du har fått med deg at Tesla for det første kun har en fabrikk som leverer til hele verden (unntatt Kina), og at den var stengt nesten et halvt kvartal? Da skjønner sikkert du også at de har begrenset produksjonskapasitet, og dermed kan de ikke bare pøse på med uendelig med biler. Så kommentaren din om Leaf viser med all tydelighet hvordan Tesla-hat får som konsekvens at man ignorerer konteksten når det passer en.

Det har Tesla også, så jeg skjønner ikke helt hva du mener. Tesla holder jo på å bygge en fabrikk i Europa nettopp for å forbedre både produksjonskapasitet og leveringsmåte.

Nei, det som ble sagt var at rekordleveransen enda en gang beviste at Tesla-haterne hadde tatt feil. For det var jo ikke måte på hvordan flere selvutnevnte eksperter bastant kunne påstå at Model 3 ville floppe, at de aldri ville bli levert internasjonalt, osv.

Et mål ingen trodde var mulig selv utenfor et globalt katastrofeår. Når de nå vil klare det, eller være svært nær, i et katastrofeår så gjør det alle haternes påstander til skamme.

Ekspander  

Saken er ikke hvem som registrerer flest biler på de 3 første månedene. 
Det gir så klart et sjevt bilde i Teslas favør, men de fleste vil nok forstå at man må ha et litt større perspektiv. 

Jeg er også godt informert om pandemi og alle fabrikkene som ble stengt pga dette. Som i tidligere innlegg er det fortsatt uklart om du mener det kun er Tesla sitt salg som påvirkes av den, eller om det er lov å tenke at alle merker er påvirket av det. 

Kommentaren min ang Leaf var for å poengtere salg vs utleveringer. Modellen har solgt stabilt i mange år. 
Den har hverken lengst rekkevidde, kjappeste lading eller solgte flest på 3 måneder (eller faktisk kan det tenkes i 2012/13), men den har det til tross solgt vesentlig flere enn Tesla har av noen av sine modeller i år. Man må gjerne tro det skyldes pandemien, men jeg mistenker det skyldes produktet..
Det samme mistenker jeg vi kan si om VW sin elbil satsning, og du har absolutt ingen holdepunkter for å bevise noe annet basert på salget de 3 første månedene. Jo kjappere du forstår det, jo enklere blir det å diskutere dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Marzo skrev (På 14.12.2020 den 9.13):

Kommentaren min ang Leaf var for å poengtere salg vs utleveringer. Modellen har solgt stabilt i mange år. 
Den har hverken lengst rekkevidde, kjappeste lading eller solgte flest på 3 måneder (eller faktisk kan det tenkes i 2012/13), men den har det til tross solgt vesentlig flere enn Tesla har av noen av sine modeller i år. Man må gjerne tro det skyldes pandemien, men jeg mistenker det skyldes produktet..
 

Ekspander  

Tja, vesentlig flere? Leaf har solgt 6012 stk. hittil i år mens Model 3 salget har nådd 4665 stk. Men Tesla har også levert nesten 1000 stk. flere Model 3 enn Nissan har levert Leaf i desember, og trenden akselererer. Så det er slettes ikke usannsynlig at Model 3 ender opp over Leaf på statistikken over leveranser i 2020. Ikke så galt av en bil som koster 60% mer. Det blir spennende å se innspurten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Jens Kr. Kirkebø skrev (På 14.12.2020 den 9.40):

Tja, vesentlig flere? Leaf har solgt 6012 stk. hittil i år mens Model 3 salget har nådd 4665 stk. Men Tesla har også levert nesten 1000 stk. flere Model 3 enn Nissan har levert Leaf i desember, og trenden akselererer. Så det er slettes ikke usannsynlig at Model 3 ender opp over Leaf på statistikken over leveranser i 2020. Ikke så galt av en bil som koster 60% mer. Det blir spennende å se innspurten. 

Ekspander  

Drister meg til å påstå at 25% er vesentlig, men ja utvilsomt at stuntene med prisreduksjon, rentekampanje, gode innbyttepriser og "facelift" er med på å øke salget nå på slutten av året. 
Poenget er nettopp at det må til for å kjempe om å slå en modell som har vært på markedet lenge og det ikke vil bygges ut noe videre hurtigladenettverk for.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Marzo skrev (På 14.12.2020 den 9.49):

Drister meg til å påstå at 25% er vesentlig, men ja utvilsomt at stuntene med prisreduksjon, rentekampanje, gode innbyttepriser og "facelift" er med på å øke salget nå på slutten av året. 
Poenget er nettopp at det må til for å kjempe om å slå en modell som har vært på markedet lenge og det ikke vil bygges ut noe videre hurtigladenettverk for.. 

Ekspander  

Det er nok ikke noen "stunt" som sørger for leveransene på slutten av året, men det faktum at Tesla alltid leverer bilene i Norge i kvartalets siste måned. I de tidligere kvartalene i år ble det levert for lite biler pga. korona, det er ikke et problem lengre så nå kom det endelig en mer "normal" last. Tesla har jo stort sett vært utsolgt for lagerbiler hele året, nå frem til desember. 

For øvrig er ny Leaf til 250k med 40kWh batteri et meget godt kjøp som svært mange har råd til, ikke rart om denne selger bra i forhold til biler til 400k og oppover. Model 3 SR+ koster for øvrig fortsatt 15k mer enn vi ga for vår for et drøyt år siden, så noe videre priskutt har det vel ikke vært. Kall det heller to skritt oppover og ett tilbake. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  Jens Kr. Kirkebø skrev (På 14.12.2020 den 11.55):

Det er nok ikke noen "stunt" som sørger for leveransene på slutten av året, men det faktum at Tesla alltid leverer bilene i Norge i kvartalets siste måned. I de tidligere kvartalene i år ble det levert for lite biler pga. korona, det er ikke et problem lengre så nå kom det endelig en mer "normal" last. Tesla har jo stort sett vært utsolgt for lagerbiler hele året, nå frem til desember. 

For øvrig er ny Leaf til 250k med 40kWh batteri et meget godt kjøp som svært mange har råd til, ikke rart om denne selger bra i forhold til biler til 400k og oppover. Model 3 SR+ koster for øvrig fortsatt 15k mer enn vi ga for vår for et drøyt år siden, så noe videre priskutt har det vel ikke vært. Kall det heller to skritt oppover og ett tilbake. 

Ekspander  

Det er helt tydelig at slike kampanjer er for å øke salget. Hvor tar du dette fra? 
Kollega bestilte bil i november og får den utlevert i denne uken. 

Pris er neppe så avgjørende som du vil ha det til, spesielt med den gunstige finansieringen Tesla tilby hvor månedsprisen er lavere enn for Leafen 

 

Salget var altså bare i startgropa påstod du, det ville øke når SR modellen kom på markedet. 
Vel nå har den vært på markedet ganske lenge, og fasiten er 1361 biler. Det skyldes fortsatt produksjonskapasitet? 

 

Du var også kjapp med å påstå at Tesla solgte flere biler enn Porsche i hjemlandet. Selv om det viste seg å bare være 87% så pekte pilene oppover.. Når vi ser på salget for hele året i 2019 så solgte altså Tesla 10.711 biler og Porsche 31.433.. Hva skjedde? 


Det er svært vanskelig å få virkeligheten til å stemme med en del av påstandene som Tesla ekspertisen her inne liker å komme med. 
Og når en skriver noe så er det veldig lett for resten å ta det for fakta...


 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Marzo skrev (På 15.12.2020 den 8.39):

Det er helt tydelig at slike kampanjer er for å øke salget. Hvor tar du dette fra? 
Kollega bestilte bil i november og får den utlevert i denne uken. 

Pris er neppe så avgjørende som du vil ha det til, spesielt med den gunstige finansieringen Tesla tilby hvor månedsprisen er lavere enn for Leafen 

 

Salget var altså bare i startgropa påstod du, det ville øke når SR modellen kom på markedet. 
Vel nå har den vært på markedet ganske lenge, og fasiten er 1361 biler. Det skyldes fortsatt produksjonskapasitet? 

 

Du var også kjapp med å påstå at Tesla solgte flere biler enn Porsche i hjemlandet. Selv om det viste seg å bare være 87% så pekte pilene oppover.. Når vi ser på salget for hele året i 2019 så solgte altså Tesla 10.711 biler og Porsche 31.433.. Hva skjedde? 


Det er svært vanskelig å få virkeligheten til å stemme med en del av påstandene som Tesla ekspertisen her inne liker å komme med. 
Og når en skriver noe så er det veldig lett for resten å ta det for fakta...


 

Ekspander  

Det er vel model S som taycan kan sammenlignes med. Aner ikke om porsche taycan selges mere eller mindre en den i Tyskland. Nextmove pleier å legge inn statistikk i sine videoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...