Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Trivia:

Etter under én måned er ID.3 allerede på syvendeplass på årets elbilsalg i Norge. Spent på hvor de havner til slutt.
Audi etron som ble introdusert i fjor har allerede høyere totalsalg enn Model X som har vært i salg siden 2016.

Ser ut til at kundene bryr seg fint lite om at VAG er 10 år bak Tesla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (1 minutt siden):

Ser ut til at kundene bryr seg fint lite om at VAG er 10 år bak Tesla.

image.thumb.png.ace62cc8b8d0d9ee802b78d92856346b.png

Ting sprer seg sakte men sikkert angående hvordan ting foregår innenfor Tesla leiren. Her et bilde som illustrerer hva som foregår i det stille mens man forsøker å dysse ned problemene med "fake news" på Twitter, mens verksteder starter å bli fulle av bærearmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå dukket det opp noen flere enn de vanlige som absolutt må skrive noe negativt om Tesla i en tråd om elbil. :(

Dårlig/"beta"-sw er ikke bra i en ellers bra el-bil.

Dersom det er tilfellet for ID.3 må vel kanskje de som etterhvert *anskaffer* denne modellen være de beste til å svare på?
Ikke synsere?

Selv var jeg svært lite imponert over "appen" til Honda ("Connect"), men om den er bedre eller dårligere enn det som er tilfellet for andre bilmerker, inkludert VAG og Tesla, kan jeg ikke svare på.

At ID.3 som Honda E har bra byggkvalitet er vel kanskje en bra ting da. 👍

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dovreekspressen said:

En bekjent av meg påstod han hadde abonnement på forstillingsdeler til Audien sin ;)  

Etter å ha hatt både passater og skodaer i over 15 år så kan jeg attestere på at forstillingsdeler fra VAG er forbruksdeler. Det var innimellom som å ha en i familien med alvorlig artrose. Ellers var jeg stort sett fornøyd.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Etter å ha hatt både passater og skodaer i over 15 år så kan jeg attestere på at forstillingsdeler fra VAG er forbruksdeler. Det var innimellom som å ha en i familien med alvorlig artrose. Ellers var jeg stort sett fornøyd.

Kan underskrive på det jeg og..

Har sett påstander på div bilforum at forstillingen på passat ble redesignet på slutten av 90-tallet så den skulle holde i 50000km..stemte greit med min bil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde en 2000 modell 1.6 liter stasjonsvogn fra den var 2 år. Den knirka godt en del ganger den også, husker ikke hvor ofte i farta men vi kjørte den i 335.000km. Den kunne gått mye mer men bla. rust hadde skapt litt bøll.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Kahuna said:

Har sett påstander på div bilforum at forstillingen på passat ble redesignet på slutten av 90-tallet så den skulle holde i 50000km..stemte greit med min bil. 

Passat var på samme plattform som A4 som kom i 95. Passat ble da produsert fra 97 helt til 04 før ny modell kom i 05. Den nye modellen hadde enklere system mcpherson.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at biler med forhjulstrekk har større belastning på oppheng fremme. Vekt pluss at brems og hjultrekk er på samme aksel gjør nok sitt. Kjører som regel over 200 000km på mine biler med stort sett stab stag foringer til et par hundre kr som gjerne lager lyd litt før større ting trenger å byttes. 
 

Her tror jeg nok id 3 kommer bedre ut om hjuloppheng og platform er dimmensjonert for id4 og skoda.

Bakhjulstrekk er snillere med drivakslinger også. Bremsene bak er trommel og ruster ikke så lett.

Teslabjørn ga bilen en highly recommended i sin oppsummeringsvideo. Ikke ille for en teslafan.

95% av feilene på bilens infosystem kan fikses med omprogrammering og feilretting i logikk. Svært mange som tester bilene finner dem knapt. 
 

Tror nok at når man diskuterer bilkjøp med kona vil nok argumentasjon som rask 0-100 på andre biler raskt bli høvlet ned mot kjørekomfort, plass , praktisk bakluke,pålitlitlighet og forhandlernettverk 

Det blir mye vanskeligere å få gjennom et tesla 3 kjøp når denne bilen finnes.

Endret av Trestein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Har inntrykk av at biler med forhjulstrekk har større belastning på oppheng fremme. Vekt pluss at brems og hjultrekk er på samme aksel gjør nok sitt. Kjører som regel over 200 000km på mine biler med stort sett stab stag foringer til et par hundre kr som gjerne lager lyd litt før større ting trenger å byttes. 

Greia med VAG var jo at de på en måte hadde hele forstillinga "opp/ned". Designet med å ha en rettstilt motor med fremhjulstrekk gav noen utfordringer. Styrestaget ligger jo oppå girkassa f.eks.

Elbiler kan ikke sammenlignes. Man kan montere alt hvor man vil der omtrent. Synd de fleste fortsatt velger å fylle det gamle motorommet med ting.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Elbiler kan ikke sammenlignes. Man kan montere alt hvor man vil der omtrent. Synd de fleste fortsatt velger å fylle det gamle motorommet med ting.

Vw har valg å plassere alt fremme. Det gjør at kabinen kan gjøres lenger med samme bil lengde. Kortere bil er ofte praktisk når den skal lukeparkeres eller garasjen ikke er uendelig lang. Tror de har gjort et klokt valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Kortere bil er ofte praktisk når den skal lukeparkeres eller garasjen ikke er uendelig lang. Tror de har gjort et klokt valg.

Jeg håper alle bilene blir slik. Jeg velger heller mer plass innvendig enn mer plass for ledninger ute. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Vw har valg å plassere alt fremme. Det gjør at kabinen kan gjøres lenger med samme bil lengde. Kortere bil er ofte praktisk når den skal lukeparkeres eller garasjen ikke er uendelig lang. Tror de har gjort et klokt valg.

Tenker ikke nødvendigvis på ID.3 her. De har jo bevist gjort ett valg med å putte alt der fremme for å oppnå det du sier. Men alle andre gjør jo også dette men kun fordi det er plass der.

Når man ser på hvor mye tomrom det er fremme i noen elbiler lurer man jo på om de har tenkt i det heletatt. Er vel E-soul man faktisk får kjøpt Frunk til og ettermontere. Er vel bare å rive bort litt pynteplast og slenge på den nye plasten så har man ekstra bagasjeplass. Bilen skulle jo vært levert slik.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus3do said:

Jeg håper alle bilene blir slik. Jeg velger heller mer plass innvendig enn mer plass for ledninger ute. 

Men er det plass til ledninger inne? Har den noe hulromm for å putte shucko og Type2 kabelen så de ikke ligger å slenger baki? Prøvde å google litt og ser man kan løfte ut en plate i bunnen men vanskelig å se om det er mye plass under den.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Tenker ikke nødvendigvis på ID.3 her. De har jo bevist gjort ett valg med å putte alt der fremme for å oppnå det du sier. Men alle andre gjør jo også dette men kun fordi det er plass der.

Når man ser på hvor mye tomrom det er fremme i noen elbiler lurer man jo på om de har tenkt i det heletatt. Er vel E-soul man faktisk får kjøpt Frunk til og ettermontere. Er vel bare å rive bort litt pynteplast og slenge på den nye plasten så har man ekstra bagasjeplass. Bilen skulle jo vært levert slik.

Vw kunne selfølgelig laget et 40cm lenger panser og fått et rom til å legge kabler opp i. Vet ikke om det hadde solgt mere. Tror ikke noen ønsker seg bagasje både foran og bak selv om vw har laget denne muligheten mange ganger. 411 og 412 hadde lasterom foran og bak. Mange andre også.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Men er det plass til ledninger inne? Har den noe hulromm for å putte shucko og Type2 kabelen så de ikke ligger å slenger baki? Prøvde å google litt og ser man kan løfte ut en plate i bunnen men vanskelig å se om det er mye plass under den.

Ja, det er jo en "brønn" bak til ledninger. Eventuelt om man bruker den doble bunnen så har man enda mer plass for ledninger. 

Altså, jeg tar mye heller bedre plass for bagasje og mennesker i bilen, enn at man beholder motor-rom når man ikke har motor lengre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...