Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 timer siden):

Joda, de kjører jo. Men software er jo langt fra ferdig og det er nok litt flaut for VW. Spesielt når det hele tiden avdukes nye mangler og bugs.

Software er noe man signerer for at ikke er ferdig når man kjøper bilen. Altså betydelig bedre å si ifra om slikt, enn å ikke si ifra om det. Da er det kundens valg om de ønsker å ta imot en bil med beta-software eller ikke. 

Sitat

Edit: ser at flere plages med en bug på id.3 hvor bilen rapporterer at det er feil med kollisjonspute. Det vil jo potensielt hindre folk fra å tørre å bruke bilen.

Ser ut som en feil som kommer om man starter å kjøre før bilen har rukket ordentlig oppstart. En kamerat med bilen har opplevd det samme, og gjorde et par tester med det. Slike feilmeldinger går bort om man lar bilen starte opp i ca 1 minutt før man kjører. Om man kjører før bilen er klar, så kommer slike feilmeldinger (flere av dem, og ikke bare kollisjonspute error). 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (14 timer siden):

Holder på å bli sveiseblind ved fartsdumper og litt opp og ned partier på veien nå som den mørke  høsten er her igjen. Disse lysene som settes inn i dag er heslige.

Er nok mye uoriginale / feil lyspærer som blir satt inn (for å gi bedre lys) i lykter som ikke er lager for den type lyspærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Hanhijnn said:

Er nok mye uoriginale / feil lyspærer som blir satt inn (for å gi bedre lys) i lykter som ikke er lager for den type lyspærer.

Nesten alle bilene jeg merker dette på er forholdsvis nye (under 5 år gamle) og det er alltid LED lys med en plagsom blåtone i seg i hovedlyktene (ikke ekstralys ettermontert). Jeg har inntrykk av at problemet virker å være en del nye LED implementasjoner som kommer med bilene.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Complexity said:

Joda, de kjører jo. Men software er jo langt fra ferdig og det er nok litt flaut for VW. Spesielt når det hele tiden avdukes nye mangler og bugs.

 

Syns du det er flaut? Kjærlighet gjør blind forstår jeg.. :D 

https://insideevs.com/news/447279/video-new-tesla-model-y-glass-roof-flies-off/ 

https://insideevs.com/news/447593/tesla-suspension-issues-owners-true-stories/ 

image.thumb.png.e37ee2b92789a452877b17b6e7e3c9bb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, uname -l said:

Har du en liste?

Eksempler på at ID.3 bare stopper?

Har ikke noe liste nei. Har bare tittet litt på Elbilforum og Facebook. 

Leste noe om en som hadde stoppet og (en feil som kan skje på alle biler, har skjedd på helt nye Tesla og) Men som jeg sa ikke like stort problem som Polestar 2 har om man leser om folks erfaring med den.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, kremt said:

Spørsmålet er om dette er en kritisk feil så bilen stopper og må berges. Eller noe man kan kjøre et par uker med til man får time for sjekk til "lege". En annen hadde fått opp melding om at programvaren oppdateres og at bilen ikke kan brukes. Betyr det at noen biler allerede er levert med aktivert ota, eller er det enda en feilmelding?

Feilmeldinger som sier at det er feil på ledningsnett og airbag er iallefall ganske skummelt. Kan man stole på at bilen gjør det den skal i en kollisjon da? 

Folk som har kontaktet VW har bare blitt fortalt at de må leve med dette til det kommer oppdatering. De har jo forøvrig signert at de kjøper en "beta" bil men vet ikke om de var klar over at så mye mere enn Apple Carplay manglet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Jeg synes ikke det er flaut. Sa bare at det må være flaut for VW å lansere en ny og revolusjonerende bil som knapt funker.

At Tesla har masse feil er vel sikkert flaut for dem og.

At det lyser en lampe i dashen er "flaut"- At taket blåser av eller at forstillinga knekker på motorveien er livsfarlig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Complexity said:

Jeg synes ikke det er flaut. Sa bare at det må være flaut for VW å lansere en ny og revolusjonerende bil som knapt funker.

At Tesla har masse feil er vel sikkert flaut for dem og.

De fleste ID.3 jeg har kjørt og treffer langs veien ser ut til å fungere utmerket.. 

Men forstår at du har mer innsikt her og at VW må strekke seg langt for å klare å komme på samme nivå som Tesla leverer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Theo343 said:

Inntil samme feil er rettet/utbedret 3 ganger? Er ikke det regelen?

Ser mange sliter med at Tesla ikke følger lovverket. 

Det går igjen at mange må ta saken sin til forliksrådet og bruke juridisk bistand for å få hjelp til å heve kjøpet. 

image.png.e01beb12b5d2b2e0f453c6ef7fbdb15c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 minutter siden):

Ser mange sliter med at Tesla ikke følger lovverket. 

Det går igjen at mange må ta saken sin til forliksrådet og bruke juridisk bistand for å få hjelp til å heve kjøpet. 

Synd at dette kommer frem i stor nok grad, men når folk velger å kjøpe seg så dyre gjenstander uten å gjøre særlig til undersøkelser på egenhånd så må de egentlig skylde seg selv. Man skal jo tross alt ikke lete lenge for å finne frem til utfordringer rundt Tesla, både når det gjelder produktkvalitet og verkstedtilgjengeligheten. Sånn sett frister egentlig en Lexus langt mer enn hvilken som helst Tesla, da jeg vet hvor gode forhandlerne er på kundeservice. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Inntil samme feil er rettet/utbedret 3 ganger? Er ikke det regelen?

Tesla setter ofte reparasjoner på "goodwill" i stedet for garanti. Det betyr at man får færre rettigheter som kunde, at myndighetene ikke blir gjort oppmerksom på hyppige garantifeil og at Tesla regnskapsmessig kan sette utgiftene på en post som ikke går utover deres rapporterte bruttomargin dvs. aksjekursen.

Det er et dryss svindel på omtrent alt de gjør.

New Tesla In Need Of A Repair? Check If It Was Marked Goodwill

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tesla er ikke alene om shady praksis på ting som må utbedres. Har flere ganger hentet bil til utbedring på garanti hvor de har glemt å gjøre flere av punktene (eller ikke hatt tid) og det ikke er notert noe sted eller man ikke får noen kvittering på utbedringen.

Det er mer bilbransjen generelt med unntak av noen få merkeverksteder som er seriøse på alt de gjør.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Tesla er ikke alene om shady praksis på ting som må utbedres. Har flere ganger hentet bil til utbedring på garanti hvor de har glemt å gjøre flere av punktene (eller ikke hatt tid) og det ikke er notert noe sted eller man ikke får noen kvittering på utbedringen.

Ja, masse eksempler på slums hos merkeversteder.

Men det er en systematisk forskjell som lett forklares av forhandlermodellen. De fleste bilmerker har uavhengige forhandlere og da tar produsenten regningen når det er en feil som dekkes av fabrikkgarantien. Merkeforhandler har dermed ingen motivasjon for å drive med noe lureri(*). For Tesla så er forhandler og produsent samme selskap.

Det samme gjelder utlevering av nybiler. Merkeforhandler har ingen motivasjon for å lure en bil med defekter på kunde snarere tvert i mot for de kan bare la produsenten dekke utgiftene om bilen ikke er perfekt. Merkeforhandler blir dermed en ekstra kvalitetssjekk. Helt omvendt er tilfelle for Tesla.

(*) Hvertfall ikke på det spesifikke punktet.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Feilmeldinger som sier at det er feil på ledningsnett og airbag er iallefall ganske skummelt. Kan man stole på at bilen gjør det den skal i en kollisjon da? 

Folk som har kontaktet VW har bare blitt fortalt at de må leve med dette til det kommer oppdatering. De har jo forøvrig signert at de kjøper en "beta" bil men vet ikke om de var klar over at så mye mere enn Apple Carplay manglet.

Som sagt så sliter bilene med at bilen kan kjøres før ferdig oppstart av alle systemene i bilen. Om man setter bilen i D og starter og kjøre før ferdig oppstart for HW, så risikerer man feilmeldinger i alle retninger. De kan man stort sett ignorere, og de blir borte om man kjører en full reset, eller lar bilen være parkert i en time eller så. 

Løsningen for VW er nok å effektivisere oppstarts-prioriteringen. Altså ikke et veldig stort problem, i forhold til det at bilen i seg selv kjøres som en drøm med et flott drivverk, god støyisolasjon, fint forbruk og deilig sittestilling. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...