Gå til innhold

HDMI problemer?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, har dere vært borti problemet at hdmi gjør lyden ustabil, løser problemet middeligtid å ta inn og ut kabelen så tviler på kabelen er defekt, ellers ville det neppe løse seg etter 1 time så hva tror dere kan være problemet? er vel neppe dårlig kontakt ellers ville jeg merket det en ganske rask, så kanskje skjermkortet er problemet? men er litt rart hvis skjermkortet er problemet da det løser seg å ta ut kabelen og inn igjen men varer kun 1 time eller til pcen går i søvnmodus.

Man prøver å klage til nvidia men virker ikke ut som de vil lage et program å feilsøke hdmi eller andre kabler. Samt lage programvare som kan sjekke skjermkort for feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At lyden kobler helt ut i korte perioder?

Har du slettet alt av drivere og programvare til skjermkortet og lagt det inn igjen. Det gamle trikset fungerer også på mye i dag 🙂

Hadde selv en bærbar der det ikke kom lyd fra HDMI. Prøvde nye drivere uten hell. Tok så å slettet alt av drivere til "kortet" (slo av wifi så ikke Windows hentet drivere underveis). Når jeg deretter la inn drivere fra bunn, uten å oppdatere noe fra før, så løste det seg. Så husk å koble fra nett, inntil alt er rensket bort av drivere.

Verdt et forsøk. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd og slå av Søvnmodus, og samtidig Dvalemodus om du har det også aktivert?

Tidligere har disse modusene kunne forårsake diverse problemer om de var aktivert. Lenge siden jeg har vært borti i det nå, så vet ikke om disse modusene kan skape problemer fremdeles.

Av dårlig erfaring fra tidligere har jeg ikke hatt disse modusene aktivert på mange år.

Du har vel selvfølgelig testet annen kabel?

- I så fall har du nok testet kabel fra pc til annen enhet hvor lyd er involvert?

- Samt testet kabel fra aktuell "lydenhet" til annen pc?

...... Samt gjort de 2 siste også med annen kabel for å bekrefte resultatet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo bytte hdmi kabel med mac mini men har lite tvil på det vil fungere da jeg har prøvd det før, var noe problem med første genrasjon titan, så vil tippe kan jo være dårlig tilkobling eller noe annet men litt rart det blir verre etter 1 time kan silverlight eller tv2 sumo skape problem med driverne?

Å fjerne driverne hjelper lite virker ut som nvidia mener det ikke kan være programvarefeil men syns det er litt rart.

Det jeg også syns er rart den ene pcen virker å flytte alle vinduene over på hdmi utgangen slik man må bytte skjerm utgang for å få bilde etterpå.  Syns er litt rart. Det som også er litt rart er ikke samme problem på linux f.eks ubuntu.

Har lenge ønsket å kunne hatt mulighet å velge HDMI til lydutgang siden da slipper jeg irritasjonen med utvidet skrivebord og samme, har dere også erfaringer med Dynamic Super Resolution? for har testet å se om det er mulig å få bedre bilde i spill men syns egentlig det gir mere problemer med skalering og ligdene. Godt mulig det gir dårligere ytelse uten bedre bilde?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har du prøvd en HDMI kabel som kun er for lyd?

Har erfart at dette kan løse lyd problemer om HDMI kabel er koblet til en ren lydenhet i den ene enden og kombi bilde og lyd enhet i den andre enden. .... Eks at l stillhet eller lyd  med stereo eller surround   når man slår enhetene  på, ikke erfart at det hjalp og ta ut og sette inn  kabler mens strøm på enhetene

Har jeg misforstått her om jeg spør om du bruker 2 HDMI kabler, en for bilde og en for lyd? Om så, ville jeg prøvd i vertfall prøvd en HDMI kabel som kan kun overføre lyd. Kanskje også i tillegg en som bare kan overføre bilder om det finnes.

Edit: Om du skulle ha det så er det en/noen Apple TV versjon/er har  en funksjon for og teste HDMI kabler om jeg ikke husker feil.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å tyde den siste posten din @LMH1, sier du at det fungerer normalt i Ubuntu, men ikke i Windows?

Jeg har ikke tro på at det er problem med HDMI kabelen siden disse signalene er digitale og lyd/bilde ikke er adskilt. Enten fungerer det, eller så fungerer det ikke. 

Når det er sagt, ville jeg ikke utelukket det, men jeg ville først testet med en ren installasjon (evt OS fra USB stick) for å se om problemet er software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...