Øystein H Skrevet 2. oktober 2020 Del Skrevet 2. oktober 2020 Gjorde en sammenligning av DD lyd på Disney+ mot Netflix. Testen er gjort på AppleTV fordi der får jeg til tilgang til debug info. Output er DD 5.1. Har ikke mulighet for å teste Dolby Atmos men vet fra info på Netflix at dette legger til 128 eller 256 kbps på bitstrøm fra Netflix. Disney+ benytter Dolby Digital 5.1 med 256 kbps. (?? ikke kjent hvis Dolby Atmos). Netflix benytter Dolby Digital 5.1 med 640 kbps (768 kbps hvis Dolby Atmos). (til sammenligning streamer AppleTV - leie/kjøpefilm) DD 5.1 lyd i 384 eller 448 kbps. Bitstrøm på video var tilnærmet like med streaming av 4K - HDR10. Lå i området 15 - 19 mbps i snitt (målt over 1 minutt). Hører god forskjell på lyd i Disney+ og Netflix. Netflix har mer dynamikk selv om det bare er DD og ikke True-DD eller annen tapsfri lydkoding som på BluRay. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 2. oktober 2020 Del Skrevet 2. oktober 2020 Netflix og Disney+ som app i min LG tv gir begge Dolby Vision. Disney + ser meget bra ut. Netflix gjennom min 4K Panasonic gir Dolby Digital+, men bare HDR på bilde. Netflix, Disney+ og (Viaplay) gir DD+ gjennom Canal Digital OnePlace, men ingen HDR eller Dolby Vision, men 4K UltraHD. Min 4 år gamle LG tv støtter ikke Atmos. Ellers ser både Netflix og Disney+ på netthastigheten inn, slik at de ved lav hastighet reduserer bildekvaliteten. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 3. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2020 Klager ikke på bilde på Disney+ men synes lyden ikke er bra nok. Netflix har bedre lyd. 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 (endret) Det er jo mange som har klagd på lyden til Disney på nyere filmer på 4K Blu-ray. Den er lavere enn på andre filmer fra andre filmselskap. Tipper at Disney er et familieselskap og tenker på at folk flest ser filmer på disc og strømming på TV og ikke med surroundanlegg. Så eventuelt bare å skru opp lyden. Jeg har bare prøvd små klipp av diverse favoritter. Merket ikke noe negativt med lyden. Ingen filmer er mikset og mastret likt. Så Netflix har bedre lyd ? Er det et problem ? Har du DD eller DD+ ? Endret 4. oktober 2020 av Kjell Olaf Winther Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 5. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2020 Mitt anlegg støtter DD+ men det betyr i praksis ingen ting for meg. Data som jeg har rapport er hentet fra debug-info på AppleTV. DD og DD+ er identiske helt opp til 640 kbps bitstrøm. DD (AC3) støtter bitrate opptil 640 mbps og DD+ (E-AC3) støtte bitrate opptil 6.1 mbps. Ingen aktører bruker i dag bitrate over 768 mbps for DD+ (E-AC3) så vidt jeg vet og da bare i forbindelse med Dolby Atmos som kodes i DD+ format. DD og DD+ lager identisk koding helt opptil 640 kbps bitrate. Når Disney+ benytter 256 kbps bitrate for DD-lyd på sin streaming og Netflix benytter 640 kbps bitrate på DD-lyd så er det godt hørbart med henblikk på generell dynamikk i lyden. Og det kan ikke endres med bruk av volumkontrollen på anlegget. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå