Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan noen hjelpe med å tolke merknadene fra EU-kontroll?

Raude

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var i dag på EU kontroll med en Corolla 06-modell som jeg har kjøpt i juni i år.

Jeg skal nå begynne å handle deler for å reparere ting selv - med hjelp fra en bror som kan dette her mer enn meg.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal tolke posisjonene til enkelte av merknadene.

Bremserør - ett stk framme ved fordelerventil? Sier egentlig fint lite for meg om det er høyre eller venstre side. Noen forslag?

Bremsene ligger på, 2 Aksel, Høyre. Dvs høyre side bak?

Bremsene ligger på, 1 Aksel, Høyre. Dvs høyre side foran?

Er nok best bare å kjøpe for alle sidene for så å levere tilbake om det ikke blir behov for dem?

Ser egentlig ut som det er ekstremt mange feil, men med unntak av bremser alt annet er quick fix ???

7FAA3706-6F53-4944-BBBE-24457A107FA2.thumb.jpeg.b194d8f14b5135f6b2b94dc6f2d682c2.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bremserør er metervare, så du trenger ikke å vite hvor det er før du kjøper inn deler. Anbefaler å bare bytte alle røra, men om du vil så kan du kappe og flense den biten som er korrodert.

Jeg ville byttet alle fire skivene og smurt opp kalipper når du først er i gang. Da skal du nok fikse alle 1.1.x og 1.2.1

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Bremserør er metervare, så du trenger ikke å vite hvor det er før du kjøper inn deler. Anbefaler å bare bytte alle røra, men om du vil så kan du kappe og flense den biten som er korrodert.

Takk, vet du hvordan man skal tolke bremsene som ligger på, hva 1 og 2 aksel sier? Logikken sier til meg at aksel 1 må være foran og 2 bak?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Jeg ville byttet alle fire skivene og smurt opp kalipper når du først er i gang. Da skal du nok fikse alle 1.1.x og 1.2.1

Takk Gavekort, setter pris på forslagene. Da vil jeg nok gå for det.

Lenke til kommentar
Raude skrev (4 minutter siden):

Takk, vet du hvordan man skal tolke bremsene som ligger på, hva 1 og 2 aksel sier?

Nei nå spør du godt. I verste fall så kan du bare kjenne etter når du har jekket opp bilen.

Vil også tilføye at det kan være andre grunner til at bremsene henger, så gjerne bruk litt sunn fornuft når sjekker ting inni der.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Nei nå spør du godt. I verste fall så kan du bare kjenne etter når du har jekket opp bilen.

Vil også tilføye at det kan være andre grunner til at bremsene henger, så gjerne bruk litt sunn fornuft når sjekker ting inni der.

Ja, blir enkelt å se hva som gjør at de henger da. Er nok bremsecalipere som er årsaken som vi skal få fikset for så å legge på nye skiver og klosser. Det var ikke så gærne priser på disse, samlet kun litt i overkant av kr 1.500 for 4 skiver og 2 sett av klosser (foran + bak) på Skruvat. I tillegg kommer kjøp av bremsevæske, tror broren har bremserør liggende hos seg i garasjen.

Lenke til kommentar
Raude skrev (40 minutter siden):

Det var ikke så gærne priser på disse, samlet kun litt i overkant av kr 1.500 for 4 skiver og 2 sett av klosser (foran + bak) på Skruvat.

Hvis skivene er ubehandlet så er de ikke verdt pappen i eskene de er pakket i. Sørg for å kjøpe belagte bremseskiver.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Hvis skivene er ubehandlet så er de ikke verdt pappen i eskene de er pakket i. Sørg for å kjøpe belagte bremseskiver.

Takk for tipset, skal passe på å ikke kjøpe ubehandlede skiver ;) 

Lenke til kommentar

Hvis det er interessant med flere tips:

Kjøp deler på Thansen istedenfor på skruvat.

På noen biler må man rotere stempelet i kaliperen når man skal skyve det tilbake. Jeg bruker et slik sett:
https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/bremseverktoy/kaliperverktoy-komplett-18-deler/n12361/pn25680/

Når man skyver tilbake stempelet så er det lurt å slippe bremsevæsken ut lufteventilen istedenfor tilbake i røret (bruk en tynn gjennomsiktig slange som settes på lufteskruen.). Det er dessuten lurt å evt. bytte bremsevæske samtidig (mens stempelet er inne og verktøyet fremdeles sitter på).

Det kan være lurt å bytte til nye glidere på kaliperen. Vurder om det også skal byttes "tilbehørsett" til bremseklossene før du bestiller deler.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

1 aksel er foran, 2 aksel er bak.

Det er vel allmenn kunnskap, men man bytter aldri bremser på kun en side, men på begge sider på samme aksel.
Det bør heller aldri byttes skiver, uten at beleggene byttes, slik at du må bytte skiver og klosser rund baut.

Skoene til håndbrekket sitter trolig inne i skivene bak, dette bør også byttes samtidig, smøres med kobberfett osv.
Som det står ovenfor, calipere bør kontrolleres, eventuelt byttes, overhales eller i det minste smøres osv.

Ferdige bremserør fåes trolig kjøpt hos forhandler, eller at du kjøper kobbernikkel å lager egne, men husk at du bør ha skikkelig flenseverktøy og rørbøyer for dette, det er kjipt å miste bremsene.

Lykteglass kan noen ganger rubbes og poleres opp igjen, kommer litt an på hvor de er matte.
Du må bytte hjulene dine, de er trolig for store, ettersom rullediameter er mer enn 5% over/under originalt.

Eksosanlegget bør du sjekke nærmere, det kan være nok å dra noe tetningsbånd rundt lekkasjen, men er det veldig rustent bør nok deler av det byttes med nytt uansett.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Er det flere enn Saab som bruker sånne kalippere?

Volvo, Mitsubishi og, Citroen har jeg vært borti som har dette. Citroen på fremhjulene (da de har håndbrekket foran), de andre på bakhjulene.

Tror egentlig alle biler med håndbrekk-mekanismen innebygget i kaliperen oppfører seg sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (22 minutter siden):

Volvo, Mitsubishi og, Citroen har jeg vært borti som har dette. Citroen på fremhjulene (da de har håndbrekket foran), de andre på bakhjulene.

Tror egentlig alle biler med håndbrekk-mekanismen innebygget i kaliperen oppfører seg sånn.

Takk for svaret! 

Hvilke Mitsubishi har dette? Outlander?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...