Gå til innhold

Liste over trygge\stabile jobber?

LMH1

Anbefalte innlegg

Vil noen liste opp jobber dere mener er trygge for nedbemanning, automatisering og de som ikke er trygge?

Eneste vi vet med sikkerhet jobbe i butikk, lager og med folk er jo risiko blir byttet med roboter på sikt.

Så er vanskelig å vite noen jobber som vil beholdes i lang tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode indikatorer på jobbsikkerhet: Sosialt, kreativt, intuitivt

Dårlig indikatorer på jobbsikkerhet: Repeterbarhet, algoritmisk og redundant

Dette kan endre seg over tid, men per i dag så er det de yrkene med snevre og fysiske arbeidsoppgaver som er mest utsatt. Det er også viktig å tenke mer i banene til nettbutikk og nettbank, ikke så mye androider. Folka i skranken hos din lokale bank ble ikke erstattet av en robotarm, men en nettside.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå er jo helse det yrket som har mest kontakt med folk, tror roboter vil erstatte det.

Nå snakker jeg ikke om mistrivsel, men heller yrkene som er dårlig betalingsvillige, eller ofte blir nedbemannet butikk er jo veldig variable, en del sportbutikker går bedre med corona, enkelte andre merker tap fordi folk sitter mere hjemme.

Konserter, kino vet vi går dårligere, men litt usikker på it butikker generielt. Nå som flere dropper åpenkjøp vil nok ferre handle.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja men tror risikoen er både ved sykdommer og følelser er vel mennesker dårligere en roboter. De tåler vel mere fysisk også så psykiatrisk særlig vil nok roboter være bedre egnet på sikt. For kostnad til et menneske hvis en robot koste 1.5 milion kr vil etter etter kun 5 år antakelig være lønnsomt med robot. Men er usikkert hvor lenge roboter kan vare og hvor ofte de må veldikeholdes.

Men nå vet jeg ikke hvor raskt roboter vil overta for man ser jo enkelte butikker går for selvbetjent kasse. Men har ikke sett en robot som ligner mennesker ennå. Så godt mulig der å selvkjørte biler er lang vei å gå.

Lenke til kommentar

Men nå fantaserer du frem en karismatisk androide. Faktumet er at maskiner er ganske dårlige på menneskelig kommunikasjon, slik som å oppfatte når noen ikke tør å innrømme noe.

Alt det fysiske rundt helse kan lett delautomatiseres, som sagt.

LMH1 skrev (4 minutter siden):

Men nå vet jeg ikke hvor raskt roboter vil overta for man ser jo enkelte butikker går for selvbetjent kasse. Men har ikke sett en robot som ligner mennesker ennå. Så godt mulig der å selvkjørte biler er lang vei å gå.

Hvorfor må de se ut som ekte mennesker? Roboter som prøver å imitere mennesker er ofte en teknisk dårlig løsning, med mindre de forsøker å tilnærme seg denne sosiale roboten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (26 minutter siden):

Gode indikatorer på jobbsikkerhet: Sosialt, kreativt, intuitivt

Dårlig indikatorer på jobbsikkerhet: Repeterbarhet, algoritmisk og redundant

Dette kan endre seg over tid, men per i dag så er det de yrkene med snevre og fysiske arbeidsoppgaver som er mest utsatt. Det er også viktig å tenke mer i banene til nettbutikk og nettbank, ikke så mye androider. Folka i skranken hos din lokale bank ble ikke erstattet av en robotarm, men en nettside.

tja sosiale, kreative og intuitive jobber kan automatiseres 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Kan kanskje. Jeg forholder meg til det som er situasjonen med dagens teknologi.

alt i den filmen er dagens teknologi , den ble faktisk laget i 2014 så det er strengt tatt gammel teknologi nå, mye henger på hva man får lov og erstatte mennesker med like mye som på teknologi .

det er få tekniske hinder for automatiserte biler , men vi slipper de ikke løs enda selv om de har kjør usa rund i snart et 10år, det testes automatiske busser som om de er noe banebrytende, men det er mer at vi ikke tør stole på teknologien som finnes og holder igjen pga arbeidsplasser .

Lenke til kommentar
Mato skrev (5 minutter siden):

alt i den filmen er dagens teknologi , den ble faktisk laget i 2014 så det er strengt tatt gammel teknologi nå, mye henger på hva man får lov og erstatte mennesker med like mye som på teknologi .

Vi har ingen god teknologi for å erstatte de egenskapene jeg nevnte. Min jobb som programvareutvikler er per i dag ikke utsatt og hjelpepleiere sin jobb er ikke utsatt. Hadde sistnevnte vært tilfellet så kunne kommunene spart uhorvelig store summer.

Jeg synes slike videoer er i overkant teknooptimistiske. Vi har en fin utvikling innen automatisering, men det er fortsatt mange problemer som må løses.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...