Knut B Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Her kan du bestille en selvkjørende buss når du selv trenger det. Men løsningen er ikke perfekt Lenke til kommentar
Jørg Høyland Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Takket være Atb så har man valgt å lage fartsdumper og puter for 40km/t i en 30 sone. Dette har medført at biler kjører sikk-sakk og at farten i gata er høy. Så bidraget fra Atb her er alt utenom trafikksikkerhet. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 (endret) Turistatraksjon Nr.: 1 Så Nidaros og Orgelet. Endret 1. oktober 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. oktober 2020 Del Skrevet 2. oktober 2020 (endret) Dette kan definitivt ha sin plass, og være til nytte for veldig mange. Men en slik løsning som jo er autonom må kunne gå fra adresse til adresse uten predefinerte stopp, først da tror jeg mange vil vurdere slike tilbud seriøst. Tenk feks på småbarnsforeldre med barnevogner som kan få bussen helt utenfor egen dør framfor å stresse med feks 5 minutters gange til ordinært buss-stopp. Eller hvor enkelt det blir for folk å gjøre storinnkjøp til helg/høytid om bussen kjører hjem til døren. Og kanskje burde det være en virkelig aggressiv prising, slik at det virkelig lønner seg å benytte bussene fremfor å kjøre selv eller å mase til nærmeste stoppested? Kanskje en abb.løsning? Hundrings per måned? Lavt nok til til at flest mulig lar sin egen bil stå. Og lavt nok til flere velger slike busser fremfor ordinære ruter som jo ofte er overfylte i rushen feks. Jo flere vi får over på slike autonome busser jo bedre bør vel kanskje også flyten bli fremover? Færre biler lemfeldig fraslengt i veibanen, samt massive mengder data som kan brukes til å forbedre systemene. Flott måte å forflytte seg i byen på for pensjonister, småbarnsforeldre, sykkel-pendlere etc, og dersom mange nok benytter seg av tilbudet bør det redusere biltrafikken, støy og luftkvaliteten i byene våre. Noen kommuner har gjort ymse forsøk med gratis transport og det viser seg jo at det virker. Fredrikstad har jo disse båtene som går på elva og som vel er gratis? Hadde gratis autonom el-bybuss kanskje vært gulroten for å raskt å få mange nok brukere? Endret 5. oktober 2020 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 (endret) bojangles skrev (På 2.10.2020 den 17.47): Nedkortet: Og kanskje burde det være en virkelig aggressiv prising, slik at det virkelig lønner seg å benytte bussene fremfor å kjøre selv eller å mase til nærmeste stoppested? Kanskje en abb.løsning? Hundrings per måned? Tror det vil være helt greit å betale værtfall 100,- kr dag for en slik servise => + 40 000 i året. Aksjekursen til Tesla kan jo være mykje påvirket av hvor dei er hen i det autonome landskap. Da Elon Musk kommer fra PayPal, leverer til NASA med sin SpaseX og ja har sin Tesla. Og det å være tilstede i China og forsåvidt Tyskland er da ingen ulempe. Eg ville ikke sett på selve batteridelen, et iPad konsoll og 0 - 100 km/t som noe nyhet eller vesentlighet lenger. Det er alle tillegsprodukter som kan leveres i saferen rundt som er det store, autonomi, modulitet og skaleringsmuligheter. Betjener hvær bil + 10 personer ville det gi en bra økonomisk løysing for alle parter. Og man vil nok bli fint nødt til å bruke dei også utfra et miljø hensyn (rene og pene som dei kan være og med rette dekk betjent av sine eigne robbot «værksted») Muligens alle vil bo i sentrum da også, grunnet aktivitetstilbud, enkel / billig og effektiv komunikasjon. Er mykje et autonomt kjøretøy kan nyttes til, komme med WC og bad, fastfod - automat, virke som skiheis, til guiding av turister, hige-performance gaming-automat, bolig, snekkerverksted, båt osv Problemet kan bli at det forandrer verden så mykje og hurtig at en god del som er over 40-50 år faktisk ikkje vil like det eller mister fotfeste da kultur / psykologi ikke er en «Qikk-fix». All forandring har en slik kostnadsside, og vi stritter i mot en god stund også om det er «selvsagde» forandringer av kunn det gode. Man kan si det slik: Sissner er ingen toskete fondsforvalter, men har shortet Tesla aksjer til en forholdsvis lav pris. Og det kunne vært intresant å vite om han har shortet Tesla aksjer til det nye leie dei har nu (for å dekke inn tap). Det ligg jo i korta at China vil bli først til å rulle ut dette i storskala, kansje i enkelte områder alle reie i 2025. Årsak : Dei er mer langsiktige noe som er avgjørende for strategisk tenkning og påfølgende operasjonelle planer. Og har muligens betre utdanning som blir «spisset» med høg grad av presisjon på slutten. Dei har «MOT til å si Ja» Og hva kan «tegnspråk» (sammensatte tegn) ha å bety for forståelse av komplekse (samensatte) løysinger. Kan det nesten være for et ekstra «gen» å regne. AMAZON er på veg inn i skandinavisk marked, med sitt spesiale ; «logistikk i sin helhet» i portefølgen. Amazon har bestilt 100 000 små distrubusjon varebiler (/ busser), rett nok fra firma der dei selv er storeiger. Vil og har AtB skaffet seg kapital og kunnskaps base til å svare på en optimal måte ? For det kan da ikke være tvil om at varehandel er betinget av at der foregår en synkronisering opp mot kjøperen av varen, og at det vil gi synergieffekter. Og at mykje av produktet er «tjenesten å plasere / synkronisere kunden». Man kan godt velge sine kamper, stor som liten. Amazon er ikke Lidel for å si det slik, og eg surrer på med mitt. Litt «out of topikk», men amfibium har synergi fordeler (treng mindre batterier, bruk av eksisterendes landbasert infrastruktur og utvidet bruksområde) som små båt batteri-elektrifisering treng (med dette menes, der er ingen veg utenom): Joda, i 2029 veit vi mer, men da er slaget over (Nokia greide ikke å reise seg). Og man kunne jo studere giganter som GE (general elektrik) og Siemens, der sistnevnte leverer mykje mer til US en omvendt (tross barierer muligens). Endret 7. oktober 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå