Gå til innhold

Tross fall i nybilsalget: Aldri før har elbiler utgjort en større andel av bilsalget


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534
Sturle S skrev (1 time siden):

Det er heilt usannsynleg at folk reverterer til veteranbil berre fordi elbilar vert litt dyrare.  Berre 4% av elbileigarane seier dei vil kjøpe eksosbil neste gong.  Ingen som fyrst har vent seg til elbil-komfort og køyreglede ynskjer å gå attende til sur og seig prompediesel.  Eg kan betale mykje for å sleppe det.  (Og eg gjorde forsovidt det – elbilen min kosta tre gonger meir i innkjøp enn dieselbilen han erstatta.)

Veteranbil? Kaller du moderne bensin- og dieselbiler for veteranbiler?

Hva sier de med fossilbil da? Vil de kjøpe el-bil? Jeg kommer ikke til å kjøpe en el-bil så lenge jeg bor i et vinterland. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (1 time siden):

Det er heilt usannsynleg at folk reverterer til veteranbil berre fordi elbilar vert litt dyrare.  Berre 4% av elbileigarane seier dei vil kjøpe eksosbil neste gong.  Ingen som fyrst har vent seg til elbil-komfort og køyreglede ynskjer å gå attende til sur og seig prompediesel.  Eg kan betale mykje for å sleppe det.  (Og eg gjorde forsovidt det – elbilen min kosta tre gonger meir i innkjøp enn dieselbilen han erstatta.)

Det er vel heller slik at de som i dag har bensin og dieselbil ikke velger elbil neste gang. Det er ingen som velger elbil pga. miljøet. Det er en bi-effekt. De gjør det pga. økonomien. Fremdeles er det mange situasjoner der bensin/diesel-bil er overlegen elbilene. For mange vil en elbil bety en nedgradering i praktiskhet. Dette gjelder f.eks. for alle som ikke kan lade hjemme, og de er det en betydelig del av. Da må selvsagt elbilen ha lavere pris for at folk skal "gidde" å velge den i stedet.

De som allerede har elbil er ikke problemet. Og for de som måtte være i tvil, se til Danmark. De innførte moms på elbiler over natten og salget stoppet umiddelbart opp. Er vi så dum at ikke vi tror at det også vil skje i Norge?

Lenke til kommentar

Sier man 80% av norges befolking kan ganske lett få lagt opp til lading hjemme, så tror jeg ikke man tar i. Ca 20% av norges befolking bor i leilighet. De som ikke enkelt kan få lagt opp til lading hjemme bor også gjerne i bykjernene, der de kanskje ikke har behov for bil i det hele tatt. Så den prosentandelen bilkjøpere der lading er en spesielt stor begrensning er ganske liten.

Så klart spiller økonomi en rolle. Utvalg har også vært en utfordring. Den første elektriske stasjonsvognen kommer vel i 2021. Den første pickupen aner jeg ikke når kommer. Nå begynner vi i vært fall endelig å få brukbar dekning på SUV-siden. Selv om vi kunne trengt mer RAV4/CR-V området.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/2/2020 at 2:45 PM, Snowleopard said:

Veiutbygging koster det samme, uansett hvilket drivstoff man bruker, men det er mindre forurensende å kjøre på norsk vannkraftproduserende strøm, enn bensin og diesel. Jeg er derfor med på å senke norske utgifter til helsevesenet ved å kjøre elektrisk fremfor en ice-bil.

Du ville spart enda mer ved å bruke sykkel, men den er likevel avgiftsbelagt. Svevestøv osv..

Mange vei prosjekter her i landet finansieres via bompenger, noe elbiler ofte slipper å betale. 

Det er ingen logikk i at fossil bilene skal måtte bidra mer i avgifter og bompenger enn elbilene, som trenger veinettet like mye. 
Og det er heller ingen god løsning å øke avgiftene for fossile biler for å subsidiere elbilene når behovet er likt. 
 

I fremtiden vil alle måtte betale like mye for infrastrukturen, så vil drivstoffet nok ha en avgiftsmodell som er mer miljøfokusert. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 timer siden):

Elbilar er subsidiert på same måte som dieselbilar er subidiert.  Vi kan godt droppe diesel-subsidiane i alle fall.  Kanskje vi vert kvitt skiten.  Berre 5% av bilane registrert i september hadde dieselmotor, og då er det på tide å setje inn nådestøytet.

100% av varene du kjøper har blitt fraktet av kjøretøy som bruker diesel 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Sier man 80% av norges befolking kan ganske lett få lagt opp til lading hjemme, så tror jeg ikke man tar i. Ca 20% av norges befolking bor i leilighet. De som ikke enkelt kan få lagt opp til lading hjemme bor også gjerne i bykjernene, der de kanskje ikke har behov for bil i det hele tatt. Så den prosentandelen bilkjøpere der lading er en spesielt stor begrensning er ganske liten.

Så klart spiller økonomi en rolle. Utvalg har også vært en utfordring. Den første elektriske stasjonsvognen kommer vel i 2021. Den første pickupen aner jeg ikke når kommer. Nå begynner vi i vært fall endelig å få brukbar dekning på SUV-siden. Selv om vi kunne trengt mer RAV4/CR-V området.

Helt feil. I følge SSB bor 25 % i boligblokk. I tillegg har man rekkehus, tomannsboliger/flermannsboliger, osv. Veldig mange slike bo-områder har felles parkeringer tilhørende sameie eller borettslag. Så opp til 51 % av befolkningen kan ha store utfordringer til å lade hjemme. De må gjerne lade på hurtigladestasjoner og andre offentlige steder. Det tar betydelig lenger tid enn å fylle bensin. Ergo mer upraktisk.

Lenke til kommentar

Stort sett alle som eier bolig har parkeringsplass, hvor det er mulighet for å sette opp lader
På felles parkering så kan de med elbiler få dedikerte plasser hvor de kan sette opp lader, noe flere borettslag har gjort allerede
Alle jeg kjenner, som eier bolig, har minst 1 parkeringsplass, blokk, rekkehus, enebolig, sameie 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

Helt feil. I følge SSB bor 25 % i boligblokk. I tillegg har man rekkehus, tomannsboliger/flermannsboliger, osv. Veldig mange slike bo-områder har felles parkeringer tilhørende sameie eller borettslag. Så opp til 51 % av befolkningen kan ha store utfordringer til å lade hjemme. De må gjerne lade på hurtigladestasjoner og andre offentlige steder. Det tar betydelig lenger tid enn å fylle bensin. Ergo mer upraktisk.

Jeg er en representant for akkurat denne gruppen, faktisk. Jeg skulle gjerne kjøpt elbil, men bor på et boligfelt med bare flermannsboliger og felles parkeringsplass uten faste plasser. Jeg har i flere år lobbyert for å bygge elbillading på en liten håndfull av felles parkeringsplassene, men det er helt kul umulig å få til enighet.

Så når vi nå skulle bytte ut den gamle bilen ble det ny runde med fossilbil selv om jeg gjerne skulle kjøpt elbil om jeg kunne. 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Helt feil. I følge SSB bor 25 % i boligblokk. I tillegg har man rekkehus, tomannsboliger/flermannsboliger, osv. Veldig mange slike bo-områder har felles parkeringer tilhørende sameie eller borettslag. Så opp til 51 % av befolkningen kan ha store utfordringer til å lade hjemme. De må gjerne lade på hurtigladestasjoner og andre offentlige steder. Det tar betydelig lenger tid enn å fylle bensin. Ergo mer upraktisk.

Du glemmer at mange av disse har muligheter og egne parkeringer. Begge mine(leilighet+rekkehus) har egen parkering, og lading. Tidligere borettslag leilighet hadde også dedikert parkering og lading. 

Så har en andre alternativer til hurtiglading, som lading på jobb, gate parkering med sakte lading, lading på trening osv osv. 

 

Ser en nøye på dette er nok prosentene ekstremt lave I Norge. 

 

Det er også innført krav om at en skal ha lademuligheter i sameie/borettslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Stort sett alle som eier bolig har parkeringsplass, hvor det er mulighet for å sette opp lader
På felles parkering så kan de med elbiler få dedikerte plasser hvor de kan sette opp lader, noe flere borettslag har gjort allerede
Alle jeg kjenner, som eier bolig, har minst 1 parkeringsplass, blokk, rekkehus, enebolig, sameie 

Mange borettslag har minst én plass pr. beboer, men har ikke faste plasser. Det er også mange borettslag som har faste plasser, men som ikke er interessert i å legge til rette for lading.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 minutt siden):

Jeg er en representant for akkurat denne gruppen, faktisk. Jeg skulle gjerne kjøpt elbil, men bor på et boligfelt med bare flermannsboliger og felles parkeringsplass uten faste plasser. Jeg har i flere år lobbyert for å bygge elbillading på en liten håndfull av felles parkeringsplassene, men det er helt kul umulig å få til enighet.

Så når vi nå skulle bytte ut den gamle bilen ble det ny runde med fossilbil selv om jeg gjerne skulle kjøpt elbil om jeg kunne. 🤷🏼‍♂️

Går ut i fra at dere bor i ett sameie? Da er det bare å fremme forslaget. Sameie kan ikke nekte lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Mange borettslag har minst én plass pr. beboer, men har ikke faste plasser. Det er også mange borettslag som har faste plasser, men som ikke er interessert i å legge til rette for lading.

Dette skal det nå forhåpentligvis bli en lov for, sånn at de skal ha en kjempegod grunn for å ikke legge tilrette for lading

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Har ikke noe å si, de kan ikke nekte.

Er det vedtatt nå? Det trer uansett ikke i kraft før etter nyttår. Og det er usikkert om det gjelder borettslag som ikke har faste plasser. Et av Bergens største borettslag, Smiberget Borettslag, med over 500 leiligheter, har ikke én eneste ladestasjon, selv om beboerne har faste plasser. 

Så ja, reglene går i riktig retning, men jeg ser for meg at det kommer mange kreative løsninger fra borettslag for å nekte bygging av ladestasjoner.

Borettslaget der pappa bor, et av de største i Fyllingsdalen, har ikke faste plasser, men har 6 eller 8 Schuko-kontakter på deling. Det koster 500 kr i måneden, og er kun for de som har søkt og fått innvilget lademulighet. Pr. nå har de stengt for alle nye søkere. Needless to say, så lader han på jobben til en brøkdel av prisen. Tror vi kommer til å se mange lignende "shady" løsninger etter regelverket er oppdatert etter nyttår.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Går ut i fra at dere bor i ett sameie? Da er det bare å fremme forslaget. Sameie kan ikke nekte lengre.

Nope. Hver enkelt flermannsbolig er sitt eget sameie, det finnes ikke noe felles administrativt organ for selve fellesparkeringen. Det er velforeningen i området som juridisk eier selve parkeringsplassen og så har hver flermannsbolig en tinglyst bruksrett på en viss andel av den, men velforeningen sier bare at det ikke er deres bord.

Uansett hvor en går eller henvender seg så er det enten skuldertrekk eller "ikke mitt/vårt ansvar".

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 minutter siden):

Nope. Hver enkelt flermannsbolig er sitt eget sameie, det finnes ikke noe felles administrativt organ for selve fellesparkeringen. Det er velforeningen i området som juridisk eier selve parkeringsplassen og så har hver flermannsbolig en tinglyst bruksrett på en viss andel av den, men velforeningen sier bare at det ikke er deres bord.

Uansett hvor en går eller henvender seg så er det enten skuldertrekk eller "ikke mitt/vårt ansvar".

Rar ordning, høres ut som advokat mat:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Er det vedtatt nå? Det trer uansett ikke i kraft før etter nyttår. Og det er usikkert om det gjelder borettslag som ikke har faste plasser. Et av Bergens største borettslag, Smiberget Borettslag, med over 500 leiligheter, har ikke én eneste ladestasjon, selv om beboerne har faste plasser. 

Så ja, reglene går i riktig retning, men jeg ser for meg at det kommer mange kreative løsninger fra borettslag for å nekte bygging av ladestasjoner.

Borettslaget der pappa bor, et av de største i Fyllingsdalen, har ikke faste plasser, men har 6 eller 8 Schuko-kontakter på deling. Det koster 500 kr i måneden, og er kun for de som har søkt og fått innvilget lademulighet. Pr. nå har de stengt for alle nye søkere. Needless to say, så lader han på jobben til en brøkdel av prisen. Tror vi kommer til å se mange lignende "shady" løsninger etter regelverket er oppdatert etter nyttår.

Ja jeg mener dette skal være vedtatt nå og en kan kreve opp til 0,5G pr beboer uten å søke engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (52 minutter siden):

Ja jeg mener dette skal være vedtatt nå og en kan kreve opp til 0,5G pr beboer uten å søke engang.

Det er ikke vedtatt enda. Jeg har også lest igjennom høringsforslaget, og jeg ser at eksempelet mitt vil gjelde innenfor disse reglene.

Sitat

Borettslaget der pappa bor, et av de største i Fyllingsdalen, har ikke faste plasser, men har 6 eller 8 Schuko-kontakter på deling. Det koster 500 kr i måneden, og er kun for de som har søkt og fått innvilget lademulighet. Pr. nå har de stengt for alle nye søkere. Needless to say, så lader han på jobben til en brøkdel av prisen. Tror vi kommer til å se mange lignende "shady" løsninger etter regelverket er oppdatert etter nyttår.

Dermed ser det ut til at borettslag som ikke har faste plasser kan slippe unna med svært dårlige og dyre løsninger. Det eneste høringsforslaget endrer på i dette tilfellet er at alle skal ha mulighet til å kunne lade, altså at de er nødt til å åpne for å godkjenne søknader igjen. Så 6-8 schuko-kontakter fordelt på hundevis av leiligheter til en hinsides pris vil være "godt nok" til å tilfredstille lovforslaget ser det ut som.

Hele høringsforslaget kan leses her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-144-l-20192020/id2765793/
Saksbehandlingen kan følges her: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=81159

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...