Noshame Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Hei! Det på let etter bruktbil til under 60000. Må være liten og nett, men helst 5 seter, 5 dører og litt bagasje. Hvordan er Suzuki swift? Toyota Yaris? Hvorfor er Fiat så billig? Fiat Bravo 2011 eller Mazda 3 2008? Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Fiat er billigmerke. Billigere matrialer, deler osv. Men ikke nødvendigvis dårlig bil fordi. Har erfaring fra Honda Civic i den prisklassen. Gode biler om det er gjort service på dem. Mor har en Yaris. Helt grei bil. Virker billig, men den går. Men.. Girkassa gikk til helvette og det ble 18 000kr for fix. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Istemmer det MrLuni skriver. Vil legge til at franske merker som Peugeot og Citroên også kan sees på. De er generelt gode på slike småbiler. Suzuki Swift... Njaa.... Du bør prøvekjøre den. Nå har jeg rett nok ikke prøvd en Swift nyere enn medio 00-tallet, men da var de "greie", men nokså simple og med endel støy fra drivverk bla.a. Grei nok som en befrakter, men hverken seter, sittestilling, kjøreegenskaper, støy eller utstyr appelerte til meg. Sett deg inn i en C3 etter en tur med Swift, så skjønner du hva jeg mener. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Mazdarati er kjent for rust i en del årganger; hvis du finner en du vil se på, sjekk godt for evt. rust. Fiat har ‘alltid’ hatt et rykte på seg for å være billig og med kvalitet deretter (både teknisk og rustmessig dårlig). Mulig det har blitt bedre siste (10) årene men... Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Skal den først og fremst kjøres på kortere turer? Bor urbant? Hvor (cirka) i landet - sør/øst/vest/nord? Kan du/dere skru noe som helst selv, eller er det verksted som gjelder? Lenke til kommentar
Noshame Skrevet 1. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2020 2 hours ago, SecoY said: Skal den først og fremst kjøres på kortere turer? Bor urbant? Hvor (cirka) i landet - sør/øst/vest/nord? Kan du/dere skru noe som helst selv, eller er det verksted som gjelder? Vi kjører for det meste relativt korte turer, men skal nok helst brukes til å kjøre på hytta (1-3 timer),til andre byer (30min til 1 1/2 time). Bor på Østlandet. Vi kan ikke skru selv, men kjenner folk som kan bidra (Men vil helst ikke be om hjelp for ofte) Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Tror jeg hadde gått for en Honda Civic, som MrLuni også anbefaler. En 2006-modell eller senere. Med bensinmotor. Ligger noen fine ute som trenger litt pleie, og det ligger noen fine ute til litt over budsjett (men som med litt pruting kan kommet seg innenfor). Og noen fine under budsjett. Enda mer kompakt bil og Honda Jazz fra samme periode kan være en ide - disse er svært driftsikre og kjedelige. Men som alltid med såpass gamle og rimelige biler; få hjelp til å teste den om dere ikke har kunnskapen selv. Mange ting som kan være dårlig selv på en i utgangspunktet robust og driftsikker bil. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=187041719 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=189086710 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har lagt merke til at mange av de franske bilene raser i verdi etter noen år. Er det noen grunn til det? De er ikke nødvendigvis billigere ny... Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Skulle det være innen interesse så er jo Mondeo en god bil. Dem er billig fordi det er MANGE til salgs. Lenke til kommentar
Noshame Skrevet 3. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2020 On 10/1/2020 at 3:05 PM, Habla Møberg said: Istemmer det MrLuni skriver. Vil legge til at franske merker som Peugeot og Citroên også kan sees på. De er generelt gode på slike småbiler. Suzuki Swift... Njaa.... Du bør prøvekjøre den. Nå har jeg rett nok ikke prøvd en Swift nyere enn medio 00-tallet, men da var de "greie", men nokså simple og med endel støy fra drivverk bla.a. Grei nok som en befrakter, men hverken seter, sittestilling, kjøreegenskaper, støy eller utstyr appelerte til meg. Sett deg inn i en C3 etter en tur med Swift, så skjønner du hva jeg mener. Har sett litt på Peugot og Citroen, de er absolutt aktuelle biler de og. On 10/1/2020 at 9:55 PM, SecoY said: Tror jeg hadde gått for en Honda Civic, som MrLuni også anbefaler. En 2006-modell eller senere. Med bensinmotor. Ligger noen fine ute som trenger litt pleie, og det ligger noen fine ute til litt over budsjett (men som med litt pruting kan kommet seg innenfor). Og noen fine under budsjett. Enda mer kompakt bil og Honda Jazz fra samme periode kan være en ide - disse er svært driftsikre og kjedelige. Men som alltid med såpass gamle og rimelige biler; få hjelp til å teste den om dere ikke har kunnskapen selv. Mange ting som kan være dårlig selv på en i utgangspunktet robust og driftsikker bil. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=187041719 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=189086710 Jeg har sett litt på Honda Civic og Jazz, de ser ut som et veldig godt alternativ for oss. De er likevel litt "sjeldne" i den prisklassen, i hvert fall om de er kjørt "lite"? Hva tenker man om Ford Fiesta 2012-modell? Er det en OK bil? Eller ruster de mye/krever mye påkostninger? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Fiesta er helt kurant. Ikke mer feil på de enn andre, dvs på bensinermotor så har noen av disse havarert pga røket kamkjede, og oftest er det relatert til for sjelden oljeservice. Så et lite obs om å være nøye med oljeskift og gjerne bytte oftere enn hva boken sier. Ellers er Fiesta fra aktuell tidsepoke kjøreglade biler. Der ligger 2 stk 2016 modeller ute til under 60.000,-, begge med noe bulker, om du kan leve med det. Sjekk om en av de er under 5 år og kjøpt ny i Norge, så du er innafor reklamasjonsrett. Ta så en garantiutløpstest hos NAF, og få fikset evt feil hos en forhandler. Eks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192248037 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå