Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

P2P på IP kamera.

Anbefalte innlegg

Det gikk forsåvidt greit å koble kamera til både WiFi til PC og P2P til mobil ( kobla til WiFi først).

Hvis en bare kobler via P2P, må en da også koble kamera til ruter for å få tlidelt IP-adresse og sette adressen som statisk?

Mobil til kamera via hjemmeruter og også via mobilt bredbånd går jo an. Men er det også mulig å bruke når en kobler mobilen til et annet WiFi nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eivor skrev (5 timer siden):

Det gikk forsåvidt greit å koble kamera til både WiFi til PC og P2P til mobil ( kobla til WiFi først).

Hvis en bare kobler via P2P, må en da også koble kamera til ruter for å få tlidelt IP-adresse og sette adressen som statisk?

Mobil til kamera via hjemmeruter og også via mobilt bredbånd går jo an. Men er det også mulig å bruke når en kobler mobilen til et annet WiFi nettverk?

Du har altså et IP-kamera som skal kobles til en mobil direkte? Støtter kameraet wifi "ad hoc mode" bør dette bli relativt enkelt hvis det kan brukes APIPA/Auto-IP for å etablere IP-kommunikasjon. Spørs helt hvordan kameraet kan konfigureres.

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (14 timer siden):

Du har altså et IP-kamera som skal kobles til en mobil direkte? Støtter kameraet wifi "ad hoc mode" bør dette bli relativt enkelt hvis det kan brukes APIPA/Auto-IP for å etablere IP-kommunikasjon. Spørs helt hvordan kameraet kan konfigureres.

Forstår dessverre ikke det du skriver. Det var ikke noe problem å koble til mobil med p2p. Spørsmålet er om det er nødvendig å koble opp kameraet med nettverkskabel til rutermodem for å gjøre dette? Jeg kan ikke finne det ut fordi jeg allerede har innstalert det på WiFi.

Vil bare vite det om det går an, fordi jeg skal hjelpe en annen å koble til IP kamera.

Lenke til kommentar
Eivor skrev (2 timer siden):

Forstår dessverre ikke det du skriver. Det var ikke noe problem å koble til mobil med p2p. Spørsmålet er om det er nødvendig å koble opp kameraet med nettverkskabel til rutermodem for å gjøre dette? Jeg kan ikke finne det ut fordi jeg allerede har innstalert det på WiFi.

Vil bare vite det om det går an, fordi jeg skal hjelpe en annen å koble til IP kamera.

Det sto ikke noe om nettverkskabel i den opprinnelige posten. Hva er egentlig casen her? Hva er det du skal gjøre som du mener krever tilkobling med kabel?

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar

"Ad hoc mode" er en modus wifi-klienter bruker for direkte kommunikasjon (eller "peer to peer" /P2P om du vil) uten aksesspunkt eller ruter. Har sett flere eksempler på at dette typisk brukes på utsyr der man enten skal koble til med wifi av og til, eller under en oppsettsfase, både for kameraer, skrivere, lydutstyr, wifi-repeatere og diverse andre dingser som skal tilkobles et eksisterende nett.

Hvis dette er et IP-kamera som ikke bare lagrer bilder/film lokalt men skal være permanent tilkoblet nett og streame bilder til en recorder eller skytjeneste, antar jeg det skal ha en permanent IP-forbindelse etter oppsettet er ferdig, og "Ad hoc" brukes da typisk kun i oppsettsfasen.

Kameraet vil da ha et nettverksnavn (SSID) man kobler til fra en PC eller telefon og disse to etablerer da et "Ad hoc"-nettverk der det kun går trafikk mellom disse 2 nodene. Som regel vises "Ad hoc" nettverk med et eget symbol i nettverkslista. 

Kameraet har så typisk 3 valg for å etablere IP-kommunikasjon over Ad hoc-nettet:

1.Innebygget DHCP-server som deler ut IP-adresser til klienten som skal brukes til konfig.
2. Statiske IP-adresser - kameraet har en fast adresse f.eks. 192.1.1.1 og det må settes en annen (192.168.1.2) manuelt på klienten
3. "APIPA" der det velges en tilfeldig IP-adresse i adresseområdet 169.254.1.0 til 169.254.254.255.

Etter man har fått kontakt med kameraet bruker man så typisk en webside på kameraets innebyggede webserver, logger inn som admin og peker kameraets wifi-klient til det wifi-nettet det skal benyttes permanent. Da vil kameraet hekte seg på dette wifi-nettet og få en ny IP-adresse fra en DHCP-server som står i det nettet, og etter dette vil det normalt ikke lengre være tilgjengelig for "Ad hoc"-tilkobling. Noen har også en app som gjør denne jobben enklere - eller mer komplisert alt etter hvordan man ser det..

For å få kameraet over på et annet nett etter oppsettet er ferdig, må man da enten koble seg til via det wifi-nettet man har satt kameraet på, få tak i admin-grenesesnittet og konfigurere det om, eller resette konfigen med en resetknapp e.l. så oppsettet kan gjøres på nytt.

For å finne kameraet kan man se på ruterens liste over DHCP-klienter og lete etter et beskrivende navn, evt finne MAC-adressen til kameraet i oversikten - av og til står MAC-addressen lesbart på en etikett på kameraet.

Hvor i oppsettsfasen du er vet jeg ikke, og ikke hvilket kamera det gjelder, så det er vanskelig å være mer til hjelp uten mer informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...