herzeleid Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 (endret) Hei, Jeg har de siste årene lagt merke til at veldig mange overhodet ikke bruker ordet "bekymringsverdig", og at "bekymringsfullt" blir brukt både i tilfeller der en bekymrer seg og der noe er verdt å bekymre seg over. I mitt hode har det alltid vært et veldig klart og selvfølgelig skille mellom disse ordene, og jeg har tidligere blitt overrasket når jeg har hørt voksne mennesker bruke "bekymringsfullt" i alle tilfeller, men de siste årene virker det såpass vanlig å bruke "bekymringsfullt" konsekvent at jeg nesten blir overrasket når noen bruker begge ordene. Er det jeg som har misforstått eller gjør det vanskeligere enn nødvendig, er "bekymringsverdig" et ord som er på vei ut av språket eller er det rett og slett veldig mange som bruker ordene feil? Endret 1. oktober 2020 av herzeleid Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 1. oktober 2020 Del Skrevet 1. oktober 2020 Tror nok det bare er feil bruk av ordet som rår. Blir litt som "I forhold til" som ofte blir brukt helt feil, ettersom det ikke handler om relativitet. Ofte er det slik at noen ord blir "populære", og dermed brukt mer frekvent enn nødvendig. Ofte ukritisk også, slik som i tilfellet ditt. Det er en helt tydelig forskjell på de ordene, der "bekymringsverdig" er en mistanke eller spekulasjon om at noe er værre enn antatt, mens "bekymringsfullt" er at noe faktisk er ille, altså mer konkret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå