Gå til innhold

PowerBook G4

Anbefalte innlegg

Vel jeg håper jeg ikke skremte dere. Det er faktisk INGEN problemer med hardware og sånt på min kjære PowerBook G4.

Jeg har hatt denne PowerBook G4 i over ett år og har ikke angret ett sekund. Denne maskinen

bruker både hjemme og på skolen til skole arbeid og på egne formål. Så det er meget godt brukt

for å si det sånt og det har skjedd noe med det.

Egentlig har jeg fått denne maskinen fra HMS fordi jeg kunne det siden skolen spurte meg pent

"Vil du at vi skal ordne en data til deg?" - Selvsagt så takket jeg ja, men rett til sak:

- Kabinetten har blitt slitt ut (Det er synlig når jeg åpner Mac'en. Det er på kantene der hvor puten er som holder skjermen i avstand fra tastaturet)

- Putene er "punktert"

- Skjermen har fått litt merke etter tastaturet, men det blir "borte" etter at jeg vasker det.

- Flaten vedsiden av touch musen (til høyre) har løsnet seg.

- Batteriet er nesten umulig å fjerne. (Også har levetiden redusert til 20 min)

Det er en del punkter ja. Jeg tenkte at jeg kunne sende det til Apple for å oppgradere kabinetten

og gikk til Mac & Carry ved Ullevål Station, men det viser seg at det bød på problemer.

At det er kun 1 års garanti på hvilken som helst Mac maskiner. Min er dessverre over ett år,

men jeg har hittil ikke fått vite dato når den ble kjøpt. Og HMS har vært seint med det, men Mac

& Carry spurte om de kunne få faktura og litt papirer som fulgte med Powerbook. Problemet er

at HMS tar ALT det viktigste og det var jo dessverre fakturaen.

Så har jeg virkelig et problem eller har jeg full rettigheter til å kunne forlange ersatning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Når det gjelder mac som kjøpes her til lands er det slik at vi i Norge ikke følger den vanlige garantipolitikken til Apple.

Dette er av den enkle grunnen at vi har Kjøpsloven som fastsetter at denne typen produkter uansett hva produsenten selv sier har 2 års garanti så lenge den selges i Norge.

Så på det området kan Mac & Carrey bare ryke å reise.

For sikkerhets skyld har jeg også snakket med Produktsjefen i Apple Norge og han bekreftet for meg at Apple maskiner som selges i Norge har 2 års garanti selv om det står annerledes på garantibeviset. Han fortalte også at Apple Norge har begynt arbeidet med å få lagd et system for maskiner som selges i Norge slik at de følger norsk lov og at du får oppgitt rettighetene du har ved kjøp av maskinen i Norge.

Lenke til kommentar
Dette er av den enkle grunnen at vi har Kjøpsloven som fastsetter at denne typen produkter uansett hva produsenten selv sier har 2 års garanti så lenge den selges i Norge.

For å pirke litt, dette er ikke riktig. Garanti er ikke noe man har krav til i det hele tatt, og er utelukkende en service fra produsent. Det man dermed har er reklamasjonstid, som vil si den tiden du har lov til å klage på mangler med produktet. Om du får medhold eller ikke i klagen din avhenger av om produsenten av varen synes kravene dine er rimelige. Dette er en prosess som eventuelt kan gå til rettssystemet hvis begge står på kravene. Er varen defekt som følge av mangler, kan produsent bli lovpålagt å utbedre varen. Nå er det sjelden at klager kommer til rettsystemet, da produsenter som regel er medgjørlige og servicevennlige, samt har garantier som gjelder såpass lenge at man fanger opp de varene som er feilproduserte.

Lenke til kommentar

"En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden."

Mer: her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...