Gå til innhold

Omreg eier på bil med pant/lån

Darkbill

Anbefalte innlegg

Hva vil konsekvensene egentlig være om jeg skiftet eier på bilen min feks fra meg til broren min, firma osvosv, når jeg har et billån som betales, med pant? 

Lånet forsettes å bli nedbetalt, forsikring osv som det skal. Eneste er juridisk eier blir endret. Reagerer banken på noe vis? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dere svarer er dog egentlig ikke spørsmålet. 

Jeg tenker om jeg av ulike årsaker vil ha et annet navn bak kjennemerkene, så registrerer bilen på mitt firma, bror, tante, onkel osvosv. 

Panten følger bilen, det vet jeg. Jeg skal beholde bilen og lånet og betale ned. Det er ikke problemet. 

Bilen forsikres på nytt i nytt navn til juridisk eier. 

Spørsmålet er om banken kan reagere. Kun juridisk eier av bilen endres, men lånet betales som ordinært. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (5 timer siden):

Det dere svarer er dog egentlig ikke spørsmålet. 

Jeg tenker om jeg av ulike årsaker vil ha et annet navn bak kjennemerkene, så registrerer bilen på mitt firma, bror, tante, onkel osvosv. 

Panten følger bilen, det vet jeg. Jeg skal beholde bilen og lånet og betale ned. Det er ikke problemet. 

Bilen forsikres på nytt i nytt navn til juridisk eier. 

Spørsmålet er om banken kan reagere. Kun juridisk eier av bilen endres, men lånet betales som ordinært. 

Pant følger bilen, som både du og jeg nevner. Hvem som er lånetaker er likegyldig, da banken ved vesentlig misligholdt lån tvangsselger bilen uavhengig av hvem som er juridisk eier. Om lånet etterkommes i henhold til avtale så foretar banken seg såklart ingenting. Banken vinner uansett til slutt. Hva er uklart?

Lenke til kommentar

For banken sin del speler det liten rolle kven som er eigar av bilen som dei har pant i. Men det er mindre arbeidskrevjande for banken å få tvangssolgt ein bil som er registrert på lånetakaren ettersom dei då slepp å måtte forholde seg til enda ein person som no eig bilen.
Det sagt så er det ofte ein del av lånevilkåra til banken at lånet som har bilen som sikkerheit skal følgje eigaren av bilen.

Den praktiske utfordringa er at det medfører ein betrakteleg økonomisk risiko for den som tek over eigarskapet til bilen og dermed også tek over heftelsane på køyretøyet. 

Den andre utfordringa er at banken nok vil være skeptiske til slike akrobatiske øvingar som tilsynelatande ikkje har anna grunnlag enn å skulle skjule kven som er den faktiske eigaren. Sjølv om du gir vekk bilen til din bror som då blir registrert som eigar så er det ikkje usannsynleg å tenke at det ikkje er ei reell overføring av eigarskap ettersom det fortsatt er du som skal betale for bilen (og kanskje også disponere den).
Formelt kan du fint gjere dette, men det vil nok lyse nokre varsellamper hos banken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...