Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet førerkort i går pga 8 prikker i prøveperioden

MrAudi

Anbefalte innlegg

hei, jeg mista førerkortet i går pga mobilbruk når jeg allerede hadde 4 prikker

De tok førerkortet, men fikk ikke bot, fikk ikke vite hvor lenge eller hvor mye i bot, han politimannen sa han sku høre med de høyere oppe om jeg kunne få det tilbake pga situasjonen, men han har heller ikke ringt. Er det mulighet for å engang få det tilbake tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mister førerretten for seks måneder.

Hvorfor utsetter du andre sitt liv i fare ved å holde på med mobiltelefon når du kjører?
Handsfree har eksistert i flere tiår og koster ingenting om bilen ikke har dette integrert.

Du viste vel også risikoen ved å bruke mobil under kjøring når du hadde fire prikker fra før?

Dobbel prikkbelastning under prøveperioden og godt å få slike av veien.

Personlig håper jeg de får gjennomslag for bot tilsvarende brutto mndslønn for mobilbruk. Mange dør nettopp pga dette i trafikken og folk forstår ikke alvoret.

God kveld!

• Liker 5
Lenke til kommentar

Besvarte ikke akkurat spørsmålet, men ja tok mobil opp fra setet for å se en melding, litt sånn refleks å sjekke mobilen når en for en melding. Ikke det at jeg beskytter det jeg gjorde, men det ekke så ille haha, bare uflaks egentlig 

Lenke til kommentar

Ja, men uansett en risiko du burde vært klar over, ettersom du hadde fire prikker fra før og fortsatt er i prøveperiode.

Tror ikke du slipper unna 6mnd uten førerkortet.
Må vel også kjøre opp på nytt om jeg ikke tar feil.

Men da lærte du på den harde måten :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
j-- skrev (1 minutt siden):

Sånn, fiksa den for deg. Om du ikke endrer holdning håper jeg du aldri får lappen igjen ?

Kjørte noen ihjel? det va en slette, noen folk klarer faktisk å se litt frem, se på mobilen i underkant av ett sekund og enda klare å se tilbake på veien uten at det har skjedd så fryktelig mye i 40km/t. Overreaksjon. Bor i Nord Norge, hvor er jo ikke mye trafikk her heller. Ingen barn forran meg, bare E6 uten folk eller biler

• Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (6 minutter siden):

Ja, men uansett en risiko du burde vært klar over, ettersom du hadde fire prikker fra før og fortsatt er i prøveperiode.

Tror ikke du slipper unna 6mnd uten førerkortet.
Må vel også kjøre opp på nytt om jeg ikke tar feil.

Men da lærte du på den harde måten :p

Jeg skjønner den, blir ikke å klage hvis jeg mister den i 6m. Visste risikoen, men tenkte ikke på det der å da, men har lært leksa min kan man si. Blir nok ikke å bruke mobilen i nærmeste fremtid etter at lappen er tilbake

• Liker 1
Lenke til kommentar
MrAudi skrev (2 timer siden):

hei, jeg mista førerkortet i går pga mobilbruk når jeg allerede hadde 4 prikker

De tok førerkortet, men fikk ikke bot, fikk ikke vite hvor lenge eller hvor mye i bot, han politimannen sa han sku høre med de høyere oppe om jeg kunne få det tilbake pga situasjonen, men han har heller ikke ringt. Er det mulighet for å engang få det tilbake tidligere?

Standard bot for mobilbruk er kr. 1700,-.

• Liker 1
Lenke til kommentar
MrAudi skrev (35 minutter siden):

kan det ikke bli værre hvis man ikke samtrykker?

Nei

Samtykker du ikke så må de håndtere saken raskere. Det koster ingenting. 

Godtar du ikke forenklet forelegg, now jeg regner med du allerede har gjort, så kunne det hendt de ikke gidder å forfølge det. 

Jeg har kommet meg unna 3 prikker slik da de brukte for lang tid å følge opp et forelegg slik en gang i tiden, og nå nylig når jeg og politibetjent var uenige om vikeplikt. Hun ville skrive forenklet forelegg, og jeg ba henne skrive anmeldelse istedenfor, da kom hun tilbake etter ti minutter og sa hun får gi meg en advarsel istedenfor, gadd ikke papirarbeidet. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (2 minutter siden):

Nei

Samtykker du ikke så må de håndtere saken raskere. Det koster ingenting. 

Godtar du ikke forenklet forelegg, now jeg regner med du allerede har gjort, så kunne det hendt de ikke gidder å forfølge det. 

Jeg har kommet meg unna 3 prikker slik da de brukte for lang tid å følge opp et forelegg slik en gang i tiden, og nå nylig når jeg og politibetjent var uenige om vikeplikt. Hun ville skrive forenklet forelegg, og jeg ba henne skrive anmeldelse istedenfor, da kom hun tilbake etter ti minutter og sa hun får gi meg en advarsel istedenfor, gadd ikke papirarbeidet. 

han ringte i ettertid å sa han glemte å spørre om jeg samtrykker, jeg sa jo ja da...

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (Akkurat nå):

Du kan når som helst ringe inn og trekke tilbake samtykket. Jeg ville gjort det umiddelbart, så går saken mye raskere. 

Okei, så alt jeg trenger å gjøre er å ringe å si at jeg vil trekke det tilbake? også må jeg bare vente til de er kommet frem til noe? eller må jeg inn dit å snakke om alt osv

Lenke til kommentar
MrAudi skrev (5 timer siden):

Besvarte ikke akkurat spørsmålet, men ja tok mobil opp fra setet for å se en melding, litt sånn refleks å sjekke mobilen når en for en melding. Ikke det at jeg beskytter det jeg gjorde, men det ekke så ille haha, bare uflaks egentlig 

Uflaks? Flaks.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Med mobilen i bukselommen så er terskelen for å se på mobilen mye lavere, eller er det høyere?
Ihvertfall, en tenker seg om først.

Har lenge tenkt på å få inn handsfree i lastebilen, men blir nok aldri gjort, og behovet er ikke så stort
Folk får vente på at jeg ringer tilbake når jeg har tid

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Det jeg har hørt er at førerkortet blir beslaglagt fra den datoen du samtykker, eller blir dømt
Det er derfor de anbefaler at man samtykker 

Nei, førerretten er inndratt i det tidspunktet politiet tar fra deg førerkortet, og den tiden som går frem til saken er avgjort, kommer til fratrekk på avgjørelsen.

Det vil så å si alltid være bedre å ikke samtykke, dette med strafferabatt er oppskrytt.

Problemet ved å samtykke, er at politiet nå har all tid i verden til å behandle din sak, det er ingen tidsfrist lengre.
I mellomtiden må politiet ta alle de sakene hvor folk ikke har samtykket, ettersom de kun har 3 uker på de sakene.

Man er generelt langt bedre tjent ved å aldri samtykke til noe som helst når det kommer til politiet, aldri forklare seg, alltid ha advokat osv.

Har trådstarter skrevet under på samtykke, det virker litt tynt fra politiet med bare en telefonsamtale?
Skriv uansett et rekommandert brev eller e-post hvor du gjør det klart at du på ingen måte samtykker til førerkortbeslaget, så har du det svart på hvitt, dersom du ønsker å ikke lengre samtykke.
Treukersfristen vil da gå fra du trakk tilbake ditt samtykke, dersom en telefonsamtale i det hele tatt kvalifiserer til samtykke.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...