Gå til innhold

Selvkjørende biler: – Med litt flaks kan de være her om bare fem år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Geo-Fencing, V2X og X2V er altså noe ekspertene tar opp for autonomi. Dog overrasket over at de bruker Nivå 5, mens det de beskriver er Nivå 4, innunder forklarelsen av at vær vil være en stopper for når bilene kan kjøre. Da snakker man altså om Nivå 4 og ikke Nivå 5, som skal kunne kjøre ved all slags vær, om man følger dagens definisjon. Men vi vet altså at SAE J3016 er på vei i å få en ny revisjon, og definisjonene blir nok forandret på. Kanskje disse karenee er involvert der? 

Lenke til kommentar

Dette tar jeg med en solid øse med salt. I 2015 ble det beregnet at flere titalls millioner 100 % selvkjørende biler ville kjøre rundt på veiene i 2020, og i 2025 ville det ikke lenger være lov for mennesker å kjøre selv. Chevrolet skulle lansere sin første bil fullstendig uten ratt og pedaler for salg i 2019.

Likevel, 2020 nærmer seg slutten, og bilene i salg i dag ligger i beste fall på nivå 2 med selvkjøring. Vi er fremdeles nesten like langt unna selvkjørende biler i dag som vi var for fem år siden. Om 20 år vil folk fremdeles både eie og kjøre sine egne biler. Kanskje vil det være noen "selvkjørende" taxier innad i bykjerner som f.eks. Oslo sentrum, der plass er begrenset. Men herr Trond Hovland er nok bare fem år for sent ute med sine 2015-prediksjoner.

Jeg vedder på at 100 % selvkjørende biler ikke vil komme i noen av forum-medlemmenes levetid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (24 minutter siden):

Geo-Fencing, V2X og X2V er altså noe ekspertene tar opp for autonomi. Dog overrasket over at de bruker Nivå 5, mens det de beskriver er Nivå 4, innunder forklarelsen av at vær vil være en stopper for når bilene kan kjøre. Da snakker man altså om Nivå 4 og ikke Nivå 5, som skal kunne kjøre ved all slags vær, om man følger dagens definisjon. Men vi vet altså at SAE J3016 er på vei i å få en ny revisjon, og definisjonene blir nok forandret på. Kanskje disse karenee er involvert der? 

Ingenting av dette er nevnt i artikkelen..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ingenting av dette er nevnt i artikkelen..

Det står indirekte der artikkelen tar opp standarder. Altså standarder for informasjon mellom biler til biler, og biler til infrastruktur. Geo-Fencing er bare en virtuell perimeter for X funksjon, og utnytter disse standardene, slik at den kan være sømløs og forandres dynamisk - eller den kan være det. Trenger ikke forandres dynamisk, men det er ihvertfall det som man har diverse pilotprosjekter gående for. Siden noen av disse pilotprosjektene går i Norge, så regner jeg med disse gutta er involvert, eller kjenner til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 minutter siden):

Jeg vedder på at 100 % selvkjørende biler ikke vil komme i noen av forum-medlemmenes levetid.

Det er vel neppe 100% 5g dekning før år 2023 så er vel ikke rart det vil ta tid men ruter har vel noen selvkjørte busser, er bare synd de står stille på grunn av busstreiken.

Men håper du tar feil, for ville vært bra for konkuransen men  antar prisene omtrent blir samme som taxi.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (24 minutter siden):

Chevrolet skulle lansere sin første bil fullstendig uten ratt og pedaler for salg i 2019.

Det eksisterer biler uten ratt idag, men det er ekstremt lukkede pilot-prosjekter. Man får litt oversikt hos NHTSA sine hjemmesider i USA på dette. https://www.nhtsa.gov/automated-vehicles-safety/av-test-initiative-tracking-tool

Kajac skrev (24 minutter siden):

Jeg vedder på at 100 % selvkjørende biler ikke vil komme i noen av forum-medlemmenes levetid.

Selvkjørende biler eksisterer allerede, men snakker du om nivå 5 selvkjørende biler, så er jeg enig. 
 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Nokon er litt optimistiske, i alle fall på reduserte infrastrukturkostnader. I Noreg brukar også gåande og syklistar vegen. Autovern/støypekant, veglys, trafikklys, skilting og vegskulder er til for desse og. I byar er vel ofte trafikklysa like mykje for å regulere dei gåande som bilane.

Skulle eit køyretøy stoppe er det også kjekt med vegskulder til å setje køyretøyet før berging. Vegskuldra er og ein plass å brøyte snøen til.

Heilt slutt på ulykker blir det neppe heller. Eg vil sjå den sjølvkøyrande bilen som unngår stein som detter ned frå fjellsida på vestlandet;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Det eksisterer biler uten ratt idag, men det er ekstremt lukkede pilot-prosjekter. Man får litt oversikt hos NHTSA sine hjemmesider i USA på dette. https://www.nhtsa.gov/automated-vehicles-safety/av-test-initiative-tracking-tool

Selvkjørende biler eksisterer allerede, men snakker du om nivå 5 selvkjørende biler, så er jeg enig. 
 

Chevrolet skulle lansere sin første ratt- og pedalløse bil for allment salg i 2019. Eksperter over hele linjen spådde at veiene ville være fulle av helt selvkjørende biler i 2020. 

Selvkjørende biler eksisterer ikke i dag. Selvkjørende er nivå 5 slik jeg ser det. Alt under er avansert cruise-control. Selv Tesla sin AutoPilot, som ofte regnes som den beste teknologien pr. i dag, er på nivå 2. 

Dette er samme greien som smart-hus: På 2000-tallet var smarthus hus som skulle kjenne deg igjen og åpne døren for deg, stille inn temperatur og lys etter hvem som var i rommet, lage kaffen til deg om morgenen, etc. Hva er smarthus i dag? Lyspærer og vannkokere med wifi, høyttalere med Siri og kodelås du kan åpne med mobilen. Og ingenting av dette snakker skikkelig sammen...

Resultatet av selvkjørende biler vil bli avansert cruise-kontroll og bedre sikkerhets-systemer. Men det vil alltid være et menneske som både er ansvarlig og som faktisk kjører bilen.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Chevrolet skulle lansere sin første ratt- og pedalløse bil for allment salg i 2019. Eksperter over hele linjen spådde at veiene ville være fulle av helt selvkjørende biler i 2020. 

Joda, enig i at enkelte bedrifter har vært hardt ute med årstall man ikke helt skal ta for god fisk. Men syns ikke 2042 er et veldig dårlig tall å satse på, selv om dette blir vill gjetning dette også. Men for nivå 4, så har jeg absolutt trua på at man får til det. 

Kajac skrev (16 minutter siden):

Selvkjørende biler eksisterer ikke i dag. Selvkjørende er nivå 5 slik jeg ser det. Alt under er avansert cruise-control. Selv Tesla sin AutoPilot, som ofte regnes som den beste teknologien pr. i dag, er på nivå 2. 

Nei. Biler inn under nivå 3 er selvkjørende. Autonomi på nivå 2 er definert som assister. Selvkjøring på dagens definisjon på nivå 5 er en utopi og vil ikke komme mens vi lever. 

Så det eksisterer biler idag som er selvkjørende (til og med uten sjåfør), men de er begrenset innenfor visse områder. 

 

Kajac skrev (18 minutter siden):

Resultatet av selvkjørende biler vil bli avansert cruise-kontroll og bedre sikkerhets-systemer. Men det vil alltid være et menneske som både er ansvarlig og som faktisk kjører bilen.

Nei. Ansvars biten går fra sjåfør på nivå 2, til OEM ved nivå 3. Biler som kjører på nivå 3 autonome funksjoner vil altså ta skyld i kollisjoner, selv om det er et menneske i bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 4 år siden var jeg optimistisk. Jeg trodde Tesla nesten hadde løst det, og kjøpte Model S året etter. Siden da har autopiloten deres blitt litt bedre på noe, og litt dårligere på noe annet. Mest sannsynlig har de lagt inn mer sikkerhetsmarginer enn før, og det fører stadig til oppbremsinger som er irriterende. Det jeg tror autopiloter kan klare er å motorveier med gode og tydelige veimarkeringer. Kanskje kan det bli så bra at man kan kjøre lange strekk på slike spesielt tilrettelagte veier, men litt i tvil om snøfall og dårlig sikt kan takles - da må det kanskje bygges inn mer signalering i selve veien.

Når det er sagt, så har jeg helt mistet troen på selvkjørende på nivå 5 på vanlige veier og i byer. Det skjer altfor mye uforutsett og en kjøretur med en slik selvkjørende taxi vil sannsynligvis stoppe opp 50% av turene. Mennesket har tross alt intelligens, og det har ikke bilene, uansett hvor mange transistorer Musk klemmer inn på et kretskort.

Dette er en hype som dessverre politikere har begynt å tro på, og derfor planlegge i forhold til. Det kan virke som neste NTP tar som en forutsetning av selvkjørende biler vil komme. Det vil være meget uklokt. Når man i denne artikkelen snakker om 5 år fram i tid, så er det ofte kodeord for "en eller annen gang....håper jeg". 5 år i systemutviklingsbransjen betyr at vi ikke ser noen klar vei mellom hvor vi er nå og hvor vi skal være om 5 år.

Man har drømt om AI svært lenge, men det forblir sannsynligvis en drøm - man kan ikke lage intelligens. Vi vet fortsatt ikke hva intelligens er, annet enn at det er noe mer og noe annet enn mønstergjenkjenning (som dagens AI bygger på).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste reiser i et geografisk område foretas omtrent samtidig. "Alle" reiser til jobben samtidig. "alle" reiser hjem fra jobb samtidig. Alle reiser til hytta omtrent samtidig. Alle reiser omtrent samtidig og handler på lørdag. Men "ingen" bor samme sted, jobber samme sted, har hytte samme sted. Jeg ser ikke helt hvorfor autonomi skulle medføre noen ekstrem nedgang i antall biler eller medføre at ingen lenger vil eie kjøretøy selv.

Egen bil er frihet, frihet til å reise hvor du vil, når du vil. Kun de som ikke har råd, vil gi opp den friheten.

Uten egen bil, ville hverdagen og fritiden bli mye mer låst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Elon Musk har lovet selvkjøring i desember i USA. Ark invest spurte Elon om hvilket land som kom til å få selvkjøring etter USA. Da svarte han "sannsynligvis Norway". Jeg spår at en tesla fra 2016 og nyere med retrofit ny gratis datamaskin, kan kjøre uten sjåfør 2022. I Norge. Muligens 2023. Dette ved hjelp av kunstig intelligens. Ikke noe kartbaserte eller at biler prater sammen. Det er tullprat.

 

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (5 minutter siden):

Det nærmeste vi har selvkjøring er vel toget, ? og det kom før bilen.

Togets "intelligens" heter skinner,

og er sikrere enn dagens autonomi.

Tror ubemannede tog ville være mulig, men selv det er antagelig for dyrt,  ellers ville vi hatt det(?)

Det finnes 3km lange selvkjørende tog i drift i dag. Så et program fra australia og gruvedriften der. Kilometer lange tog dundret forbi. Togene ble styrt fra en sentral flere hundre km unna. Har du vert i london er det førerløse tog som tar deg mellom terminalene. Så tog finnes i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...