Gå til innhold

Hvilket forbund? Nyutdannet lærer

Gjest 288fd...d52

Anbefalte innlegg

Gjest 288fd...d52

Hei,

Jeg er nyutdannet lærer og lurer på hvilket fagforbund jeg skal melde meg inn i. Det står mellom Utdanningsforbundet og Skolenes fagforbund. Det er flertall av medlemmer av Utdanningsforbundet på skolen jeg jobber, men lurer på om jeg er litt mer politisk enig med Skolenes fagforbund, derfor er jeg veldig usikker..

Hvilket fagforbund liker du best og hvorfor? Hvilket fagforbund liker du evn ikke og hvorfor?

Tusen takk for alle innspill! :)

Anonymous poster hash: 288fd...d52

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnskole eller VGS?

Hvor mange medlemmer (give or take) er det av Skolenes landsforbund på din arbeidsplass?

I utgangspunktet er det jo greit å gå for det fagforbundet som er best representert på arbeidsplassen, siden det gir størst miljø. Det kan være mange politiske syn representert inad i et fagforbund. Når det er sagt, om det ikke er veldig tydelig forskjell (feks at SL bare har en håndfull medlemmer og UF har resten), så kan det jo være artig og givende å være med i et litt mindre fagforbund, da man kan føle at man har større direkte innflytelse. Kan ikke anbefale å være alenemedlem eller svært få - det kan fort bli litt slitsomt.

Lenke til kommentar

Eit viktig spørsmål er kva som er viktigast for deg med å være med i ei fagforeining?

Dersom du har sterke meiningar om korleis framtidas skule skal være, og du kanskje også har lyst til å være tillitsvalgt som jobber med fagforeininga sin politikk så er det dumt å melde seg inn i ei foreining som fronter fagforeiningssaker du ikkje er einig i. 

Dersom det er lønnsutvikling og bistand i arbeidslivet som er hovudgrunnen for at du melder deg inn i ei fagforeining så er det stort sett mest lønnsomt å være del av den største foreininga som er aktive på din arbeidsplass. Dei som er mange står stødigare enn dei som er få.

Forhandlingsmessig så virker utdanningsforbundet og skolenes landsforbund å være forholdsvis like der begge to meiner at forhandlingane skal være sentralt fastsatte og ikkje individuelt tilpassa lønna. Så begge foreiningane jobbar for å hindre lønnsforskjellar på individnivå. Der dei to partia er litt ueinige er at utdanningsforbundet heller vil ha lokale tillegg som kan medføre forskjell på lærarlønna alt etter kva skule du jobbar på med utgangspunkt i lokalt behov for å rekruttere og behalde kvalifiserte lærarar.

Dersom motivasjonen er å melde seg inn for å få gunstige forsikringsvilkår så må du lese deg opp på medlemsfordelane i dei forskjellige foreiningane og sjå dette opp i mot din livssituasjon og behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...