FrihetensRegn Skrevet 29. september 2020 Forfatter Del Skrevet 29. september 2020 Merko skrev (12 minutter siden): ..jo? Nei. Folk har forskjellige biler i forskjellige klasser og forskjellige aldre. Har du tatt deg en tur i det siste og sett at bilene på veien kanskje ikke er helt lik din? CME skrev (4 minutter siden): Storbritannia i 2018 hadde ca 50% flere døde i bilulykker enn Norge, populasjon tatt i betraktning. Noe som er en ganske liten forskjell, i forhold til andre Europeiske land. I følge denne listen var i 2019 både Norge og Storbritannia ganske like i antall dødsfall, sett i motsetning mot andre land. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 FrihetensRegn skrev (11 minutter siden): Folk har forskjellige biler i forskjellige klasser og forskjellige aldre. Så da er du enig likevel at det ikke bare er nye biler på veiene som har automatisk kjøring osv.? Lenke til kommentar
MPCME Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 10 minutes ago, FrihetensRegn said: Noe som er en ganske liten forskjell, i forhold til andre Europeiske land. I følge denne listen var i 2019 både Norge og Storbritannia ganske like i antall dødsfall, sett i motsetning mot andre land. Det endrer ikke at de fortsatt har 50% flere dødsfall per innbygger, nesten 100% per bil. Skal vi godta 50 ekstra dødsfall i året så du kan kjøpe deg en pils på byen å kjøre hjem etterpå? 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 29. september 2020 Forfatter Del Skrevet 29. september 2020 Merko skrev (4 minutter siden): Så da er du enig likevel at det ikke bare er nye biler på veiene som har automatisk kjøring osv.? Og heller ikke gamle biler som ikke har det. CME skrev (5 minutter siden): Det endrer ikke at de fortsatt har 50% flere dødsfall per innbygger, nesten 100% per bil. Skal vi godta 50 ekstra dødsfall i året så du kan kjøpe deg en pils på byen å kjøre hjem etterpå? Om vi skal bruke den logikken din, så bør vi ikke innføre 0 promille fordi land som har null i promillegrense, som feks Tsjekkia, har 200% flere dødsfall per innbygger. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 Hvordan i alle dager skulle man håndhevet en slik regel? Påtvinge alle å kjøpe biler med mest mulig autonomi slik at Ola Nordmann kan ture på byen, ta noen pils og bli turet tilbake igjen av bilen sin? Hva med de som har eldre biler i dag uten noen form for autonomi? Mener du seriøst vi skal risikere å sette liv i fare så du kan ture på byen og drikke, for så å forvente å kunne kjøre hjem igjen lovlig? Skulle vi ha hatt forskjellige promillegrenser avhengig av bil, og hvordan skulle vi eventuelt bestemt grensene her? 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 Tenker TS må få seg noen venner som kan kjøre han hjem etter at han har vært på baren 1 Lenke til kommentar
MPCME Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 7 minutes ago, FrihetensRegn said: .Om vi skal bruke den logikken din, så bør vi ikke innføre 0 promille fordi land som har null i promillegrense, som feks Tsjekkia, har 200% flere dødsfall per innbygger. Din logikk er at hvis UK har 0,8 som grense, så kan også vi fint sette den dit siden det åpenbart betyr at høyere promillegrense ikke utgjør noe forskjell. Jeg mener at det vil øke sjansen for ulykker ganske betraktelig, og at det ikke er verdt det for at du skal kunne kjøre hjem etter å ha vært på bar. Det er jo åpenbart at det er andre grunner for flere dødsfall i Tsjekkia enn at de har 0 i promillegrense. 2 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 FrihetensRegn skrev (2 timer siden): Om man nå eller i nærmeste fremtid får flere og flere biler der den som sitter bak rattet har minimalt å si for kjørestilen annet enn destinasjon, så mener jeg at det ikke bør være noen promillegrense i det hele tatt. Den teknologien går så kjapt at man snart ikke trenger ratt og pedaler. Dagens biler er ikke helt der enda, men å øke den fra 0,2 til 0,8 er fortsatt en så liten endring at det vil ha minimale konsekvenser. Flyet har mye meir og mye, mye, mye meir presis autopilot/autoland++++. Kanskje det er grei at flygere har .8? Tar seg ein pils mens de flyr? Dagens teknologi er der. Det heter taxi/uber/bolt. Skal du ut på byen å drikke deg drittings, få er det berre å spleise på taxi. Det er mulig å drikke hjemme med noen. Eller ta ein øl, vente ei lita stund, så kjøre (då har du under 0.2). Evt drikke alkofri øl, fungerer det óg. Med selvkjørende biler er det fortsatt sjåfør som har ALT ansvar. Men med alt hjelp så tar mange kjøringen for gitt, noe du fint beviser i første post. Så, alt for stor tro på teknologi + drittings... vel, kva trur du kjem te å skje? Sist, men ikkje minst. Stemmer at mange nye biler har mye av teknologi. Kor stor % av biler på veien som har teknologi? 10-20%? Kva med resterande 90% som har ikkje det? Skal du også få kjøre med .8? Eller skal vi forskjellsbehandle folk alt etter kor rik ein er (har råa til ny og dyrt bil?). Om 10-20 år, når selvkjøring kanskje er på plass, så kan vi snakke om det. Men då må bilen være sertifisert og full fyr sitte i pax sete, ikkje bak rattet. 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 Det enkle svaret er kost/nytte. Det er tilnærmet ingen positive sider (nytte) av å øke grensen, men det har mange negative sider(kost). Det er også et svært lite uttrykt ønske om å endre dette. Når vi har autonome biler, da er vi heller ikke lengre sjåfører, og promillegrensen gjelder ikke( slik det er med passasjerer i dag). Så lenge bilene krever «sjåfør», så er det svært viktig at man er edru om alt teknologien svikter. 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. september 2020 Forfatter Del Skrevet 30. september 2020 Merko skrev (12 timer siden): Tenker TS må få seg noen venner som kan kjøre han hjem etter at han har vært på baren Jeg drikker svært sjelden, så det er ikke et problem for meg. Men jeg unner folk friheten til å ta seg en pils og kjøre hjem igjen. CME skrev (12 timer siden): Din logikk er at hvis UK har 0,8 som grense, så kan også vi fint sette den dit siden det åpenbart betyr at høyere promillegrense ikke utgjør noe forskjell. Jeg mener at det vil øke sjansen for ulykker ganske betraktelig, og at det ikke er verdt det for at du skal kunne kjøre hjem etter å ha vært på bar. Det er jo åpenbart at det er andre grunner for flere dødsfall i Tsjekkia enn at de har 0 i promillegrense. Nettop, det er mange forskjellige grunner til at man har ulykker på veiene. Flere variabler spiller inn enn bare promillekjøring. WiiBoy skrev (12 timer siden): Det enkle svaret er kost/nytte. Det er tilnærmet ingen positive sider (nytte) av å øke grensen, men det har mange negative sider(kost). Det er også et svært lite uttrykt ønske om å endre dette. Når vi har autonome biler, da er vi heller ikke lengre sjåfører, og promillegrensen gjelder ikke( slik det er med passasjerer i dag). Så lenge bilene krever «sjåfør», så er det svært viktig at man er edru om alt teknologien svikter. Frihet. Men jeg vet at nordmenn ikke skjønner hva det er lenger. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 30. september 2020 Del Skrevet 30. september 2020 FrihetensRegn skrev (3 minutter siden): Jeg drikker svært sjelden, så det er ikke et problem for meg. Men jeg unner folk friheten til å ta seg en pils og kjøre hjem igjen. Buss, taxi, tog, trikk, venner, pirattaxi, uber og så videre. Det er for mange muligheter der ute, selv i distriktet, til at det er en nødvendighet å kjøre egen bil hjem fra puben. 2 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 2. oktober 2020 Del Skrevet 2. oktober 2020 (endret) Veldig rart ønske. Litt spesielt å tro at det ikke vil føre til mer ulykker. Hva med at UK/US setter den fra 0.8 til 1.0? eller 1.2? Endret 2. oktober 2020 av Alexander4840 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 (endret) Når teknologi gjør fører-rollen mindre krevende så gir det objektivt mening å stille lavere krav til føreren. Praktisk så tror jeg ikke at man vil godta høyere promille for fører før bilen blir hel-autonom. Politiet rapporterer at bilister leser avisen, skriver e-post, bytter tøy og alt mulig rart mens de kjører i rushet. Det å være trøtt og lei, ha unger som maser og krangler i baksetet er krevende. Jeg er overbevist om at det finnes førere på veien i dag som frivillig og unødvendig påfører oss andre større ulykkesrisiko enn moderat fyllekjøring. Av kulturelle og bevismessige årsaker blir de sjeldnere og mildere straffet. Jeg har vanskelig for å tro at en gubbe som kjører hjem etter to øl i underkant av fartsgrensen i dagslys på en kjent vei med lite trafikk representerer en stor ulykkesrisiko. En 18-åring med fersk lapp som etter noen øl kjører kl 04 med gammel bil fylt opp av venner og behov for å tøffe seg, stereoen på fullt, regn våt vei og mørkt har en helt annen risiko. Jeg skulle gjerne ha fått kjøre (på lukket bane) med en og fem øl, og med 0.2 og 1.0 i promille for å erfare hva dette betyr i praksis for egen del. -k Endret 4. oktober 2020 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå