Gå til innhold

Er det på tide å øke promillegrensen på vei?


Anbefalte innlegg

Nå som biler er sikrere enn noen sinne, mer selvkjørende, mer autonome etc, er det ikke da på tide at vi øker promillegrensen på vei i Norge fra 0,2 til 0,8 promille, slik de har i Storbritannia, et land der de har høyere fartsgrenser og samtidig omtrent like lave antall dødsfall per innbygger? Det må være lov å kjøre til den lokale puben, ta seg en pils, og kjøre hjem igjen etterpå uten å risikere fengsel og store bøter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ism_InnleggNO skrev (17 minutter siden):

Nei.

Takk for ditt dype og innsiktsgivende innlegg, men prøv å hold det litt kortere, jeg har ikke hele kvelden.

GA skrev (1 minutt siden):

Nei! Øk heller straffene betydelig. Burde ikke bare bli fratatt førerkort, men også bilen som bør tvangselles til inntekt for samfunnet dersom man kjører med høy promille... 

Hvorfor det? Å kjøre i promille er ikke nødvendigvis særlig større fare for seg selv eller andre trafikkanter enn Olga på 90 år med dlrig syn og 30 år gammel bil. Dessuten bør samfunnets straffer reflektere hvilke lover man bryter, og i dag straffes promillekjøring så strengt at man kan sammenligne det med vold og voldtekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (9 minutter siden):

Ikke på tide. Flere dødsfall, flere ulykker. Så lenge nyoe funker, burde det ikke erstattes med noe som ikke funker. Bedre å være for forsiktig enn for uforsiktig.

Det funker fint i UK, og i Tyskland har de ikke en gang fartsgrenser på store deler av motorveiene sine, det betyr ikke dermed at det ikke kan funke i Norge.

Lenke til kommentar

Tanken er vel den, at dersom man setter seg bak en bil, som har drapspotensiale, med nedsatte sanser, så setter man indirekte andre i fare, og dermed viser lignende mangel på omtake ovenfor sine medmennesker som voldsuttøver.

Hvorvidt skillet burde gå der, eller der, har ikke jeg kunnskap til å uttale meg om, men jeg synes ikke det virker direkte rasjonellt å øke grensen slik at man kan kjøre til puben, og tilbake.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om man nå eller i nærmeste fremtid får flere og flere biler der den som sitter bak rattet har minimalt å si for kjørestilen annet enn destinasjon, så mener jeg at det ikke bør være noen promillegrense i det hele tatt. Den teknologien går så kjapt at man snart ikke trenger ratt og pedaler. Dagens biler er ikke helt der enda, men å øke den fra 0,2 til 0,8 er fortsatt en så liten endring at det vil ha minimale konsekvenser.

Lenke til kommentar

Når de blir så autonome at kjøring med ratt og pedaler er forbeholdt banekjøring så kan man nok vurdere det..
Men selv om de blir bedre og mer autonome hele tiden, så er det veldig lenge til det er noen erstattning for en sjåfør sin oppmerksomhet. Samt de aller fleste biler på veien er ikke splitter nye heller, og har veldig begrenset med sjåførstøtte..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Da har du nok en gammel bil. Mange av dagens biler får oppdateringer via nedlastinger.

Jepp, bilen min er fra 2006.

Altså ingen sensorer som gjør at den kan gjøre beslutninger selv. Mange har slike biler, mao. ditt argument for at "nå som mange biler har blabla" ikke er gyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når alle biler på veien kjører selv, altså den dag det blir ulovlig for mennesker å føre en bil, da trenger det ikke å være promillegrense lengre. Så lenge du har kontroll over bilen skal du ikke ha promille.

0.8 i promille er såpass mye at det vil påvirke evnen din til å kjøre bil, og for mange kjenner man det godt på 0.8. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (29 minutter siden):

Jepp, bilen min er fra 2006.

Altså ingen sensorer som gjør at den kan gjøre beslutninger selv. Mange har slike biler, mao. ditt argument for at "nå som mange biler har blabla" ikke er gyldig.

Bare fordi at du har en gammel betyr ikke det at alle andre også har det.

 

CME skrev (28 minutter siden):

Når alle biler på veien kjører selv, altså den dag det blir ulovlig for mennesker å føre en bil, da trenger det ikke å være promillegrense lengre. Så lenge du har kontroll over bilen skal du ikke ha promille.

0.8 i promille er såpass mye at det vil påvirke evnen din til å kjøre bil, og for mange kjenner man det godt på 0.8. 

Allikevel har ikke Storbritannia særlig flere ulykker enn andre land med strengere promillegrenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, FrihetensRegn said:

Bare fordi at du har en gammel betyr ikke det at alle andre også har det.

 

Allikevel har ikke Storbritannia særlig flere ulykker enn andre land med strengere promillegrenser.

Storbritannia i 2018 hadde ca 50% flere døde i bilulykker enn Norge, populasjon tatt i betraktning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...