Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

741 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      56
    • Nei
      596
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      59
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

Like mange har dødd av 'tiltakene'

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/miljontals-har-dott-av-restriktionerna

restriktionerna har också kostat miljontals liv i andra sjukdomar enligt FN-statistik sammanställd av svenska forskare.

Fram till februari i år har det dött uppskattningsvis två och en halv miljon människor i världen med covid-19. Men coronarestriktionerna har också haft ett högt pris.

Två av Sveriges främsta experter på global hälsa har kontrollerat och sammanställt den senaste FN-statistiken för SVTs räkning från bland annat Unicef och Unaids. Där framkommer hur undernäring ökat och vård samt vaccinering minskat efter att coronaviruset slog till för ett år sedan.

Lika många har dött av restriktionerna som med covid-19

Det visar sig då att minst lika många, två och en halv miljon människor, har dött av coronarestriktionerna. Men fördelningen mellan länder av dödsfall i covid-19 och i nedstängning är häpnadsväckande.

Hör fyrabarnsmamman Resty Nambi från Uganda berätta hur hon påverkades av nedstängningen i klippet ovan.

Om världen delas upp i en rik och en fattig halva, där alla höginkomstländer och högre medelinkomstländer placeras bland de rika, medan alla låginkomstländer och lägre medelinkomstländer placeras på den fattiga planhalvan.

Då bodde nästan alla som dött med corona, 9 av 10, i rika länder och de flesta var över 60 år. Medan de som dött i spåren av pandemirestriktioner främst bodde på den fattiga halvan och var unga.

Ett decenniums hälsoutveckling förlorad

– De här dödsfallen i fattiga länder som vi ser, det är ju kvinnor som har dött i barnsäng, det är nyfödda som har dött på förlossningsdagen eller första månaden, det är barn som dött i lunginflammation, diarré och malaria för att de är undernärda eller inte blivit vaccinerade, förklarar Stefan Swartling Peterson, professor i global omställning för hälsa vid Karolinska institutet och medicinsk expert på Unicef.

Anna Mia Ekström, professor i global infektionsepidemiologi och hiv-forskare vid Karolinska institutet, berättar att man även ser en överdödlighet hos unga vuxna i fullt behandlingsbara och förebyggbara sjukdomar. Då handlar det till exempel om tbc och hiv.

– Så vi har förlorat åratal, kanske upp till ett decennium av utveckling på bara ett år, säger hon och fortsätter:

– Man räknar med att på grund av de här nedstängningarna av skolan så har minst 13 miljoner små flickor gifts bort. Vi vet också att tusentals flickor har könsstympats. Vi vet också att det haft konsekvenser för hbtq personer och andra utsatta minoriteter där man tagit chansen att trycka till dem ordentligt i coronans namn, säger Anna Mia Ekström.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (1 time siden):

sådan faller påstanden din om at PCR "konstruerer en epidemi"  til sin egen urimelighet. 

Merkelig. Helsedirektoratet sa i vår at massetesting ikke var å anbefale fordi de ville måtte teste 2000 for å finne ett tilfelle og man ville da få 15 falske positive. Problemstillingen er velkjent.

Lenke til kommentar

Og det er jo helt legitime spørsmål å stille: Hvilken pris er man villig til å betale for å beskytte mennesker og samfunnet mot en gitt fare? Men det er jo ikke en diskusjon som på noe vis i seg selv er et argument for at pandemien ikke er reell, som er tema for denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, amber said:

Ja, jeg skriver egentlig ikke i denne tråden da dens formulering er en stråmann i seg selv.

Ja, men legger vi ut innlegg i de andre Covid trådene, så blir innlegga ofte slettet eller flyttet hit, så hvilket valg har vi enn å poste her - eller la vær i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
amber skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg skriver egentlig ikke i denne tråden da dens formulering er en stråmann i seg selv.

Nei, det er jo ikke det. Jeg skriver konspirasjonsTEORI, ikke konspirasjonsfantasi. Og ting man tror men ikke kan bevise er nettopp det - teorier. Og når man har en teori om at noen konspirerer bak ens rygg og gjerne bak befolkningens rygg for å gjennomføre noe så er det nettopp en konspirasjonsteori. Om man har beviser på at det stemmer så er det ikke lenger en teori, men likefullt en konspirasjon fordi noen har gjort det bak ens rygg. Men når man vet at det stemmer er det en konspirasjon, ikke en konspirasjonsteori. Og av og til har konspirasjonsteorier vist seg å stemme, som for eksempel når man lukter lunta og antar at det er noe muffins bak alle krigene USA siden 2.verdenskrig for "freedom and democracy" og det er løgner og arrangerte episoder som står bak. Så igjen; jeg har ikke beskyldt deg for å komme med en konspirasjonsfantasi eller konspirasjonsfiksjon men det er like fullt per definisjon konspirasjonsteorier. Om de skulle vise seg å være sanne, noe jeg aldri i verden tror de er, vil de fortsatt være teorier frem til beviser er lagt frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
amber skrev (23 minutter siden):

Merkelig. Helsedirektoratet sa i vår at massetesting ikke var å anbefale fordi de ville måtte teste 2000 for å finne ett tilfelle og man ville da få 15 falske positive. Problemstillingen er velkjent.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/testkriterier/#hvordan-tolke-proevesvar

Sitat

Spesifisiteten er svært høy (99, 999%), men vær oppmerksom på at PCR kun påviser genmaterialet, og ikke om viruset er smittsomt eller i stand til å formere seg.  Personer som har gjennomgått covid-19 kan skille ut virusrester i 2-3 måneder etter gjennomgått infeksjon (vanligvis 20 dager etter symptomstart).  Det betyr at et positivt svar kan representere gjennomgått og ikke lenger smittsom infeksjon. De første 3 månedene etter gjennomgått infeksjon bør det derfor sjeldent tas ny PCR.  

Med en Spesifisiteten på 99,999% skal det særdeles mye til for å få falske positiver i betydelig skala, falske positiver vil da oppstå i 0,001% av prøvene, basert på FHI sine egne tall, basert på Norges testmetodikk. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Men det er jo ikke en diskusjon som på noe vis i seg selv er et argument for at pandemien ikke er reell, som er tema for denne tråden.

Folk som Dr Andrew Kaufman og Dr Tom Cowan (og andre) har kontaktet diverse steder og bedt om bevis for at dem har renset og isolert Sars-Cov2 viruset for å bevise at det faktisk finnes. Dette konkrete beviset har enda ikke kommet frem. Den genetiske sekvensen som har kommet frem, er ikke komplett, så data modeller har lagt til resten. Så hvordan de kan lage vaksiner ut i fra det grunnlaget er noe å lure på.

Lenke til kommentar

@amberVel, det er jo faktisk en del av bidragsyterne i denne tråden som mener at pandemien er en iscenesatt bløff, så sånn sett kan man vel vanskelig hevde at det er en stråmann, selv om du kanskje ikke vedkjenner deg dette ståstedet.

Hvis jeg forstår det du leser riktig, er ditt ståsted mer at det pågår en pandemi, men at alvorlighetsgraden og tiltakene er sterkt overdrevet. Igjen, det er en tankegang jeg absolutt kan følge. Selv om man forutsetter at alvorlighetsgraden er på linje med de offisielle tallene, kan man i mine øyne fint argumentere for at tiltakene ikke står i proporsjon med faren.

Der man begynner å skli over i en grøft, i mine øyne, er i det øyeblikket man begynner å påstå at dette er en villet utvikling som ledd i en stor, global plan. Der toucher du jo også innpå, når du påstår at vi skal gå fra covid-lockdown til klima-lockdown. At det er kritikkverdige momenter og regelrette feil knyttet til den nåværende håndteringen, er i seg selv ikke noe bevis for en global plan.

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

At det er kritikkverdige momenter og regelrette feil knyttet til den nåværende håndteringen, er i seg selv ikke noe bevis for en global plan.

Vet ikke hva som er mest skummelt jeg :

• At pandemien er under kontroll av inkompetente mennesker (idioter) eller :
  • at det ligger en plan bak det, skapt av et nettverk de fleste ikke vet finnes

Kanskje en kombinasjon av begge deler :wee:

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Folk som Dr Andrew Kaufman og Dr Tom Cowan (og andre) har kontaktet diverse steder og bedt om bevis for at dem har renset og isolert Sars-Cov2 viruset for å bevise at det faktisk finnes. Dette konkrete beviset har enda ikke kommet frem. Den genetiske sekvensen som har kommet frem, er ikke komplett, så data modeller har lagt til resten. Så hvordan de kan lage vaksiner ut i fra det grunnlaget er noe å lure på.

Det er noen andre spørsmål som umiddelbart først dukker opp hos meg. Det første er "Kilde?". Det andre er at jeg ikke har nok kompetanse og kunnskap til å si noe om prosessen med å kartlegge genmateriale (gitt at påstanden om at man ikke har kartlagt den komplette genetiske sekvensen for viruset stemmer, kan det jo feks. være slik at det er helt normalt å bruke datamodeller fordi mye genmateriale er felles på tvers av ulike "skapninger") og produksjonen av mRNA-vaksiner (må man ha hele genmaterialet til et virus for å lage en mRNA-vaksine som produserer antistoffer?). Dessuten vet jeg ikke nok om prosedyrene rundt det å frigjøre forskningsmateriell rundt dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (58 minutter siden):

Vet ikke hva som er mest skummelt jeg :

• At pandemien er under kontroll av inkompetente mennesker (idioter) eller :
  • at det ligger en plan bak det, skapt av et nettverk de fleste ikke vet finnes

Kanskje en kombinasjon av begge deler :wee:

Haha, definitivt det siste: Idioter med total kontroll må være marerittet.

Du mangler jo alternativet: Pandemien - og verden for øvrig - håndteres av mennesker, med alle sine ulike styrker og svakheter, og ulike motiver og tilhørigheter. Det er skummelt nok for min del - det har ledet verden ut i et par verdenskriger bla. - men det gjør også at vi innimellom får til ganske mye bra, og gjør i sist ende ikke at jeg ligger våken om natta ;)

Betroz skrev (1 time siden):

Ja, men legger vi ut innlegg i de andre Covid trådene, så blir innlegga ofte slettet eller flyttet hit, så hvilket valg har vi enn å poste her - eller la vær i det hele tatt. 

Tja, en annen mulighet er jo å opprette en egen tråd, hvis man mener at premisset for denne tråden er feil.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
8 hours ago, amber said:

Du må gjerne kalle det en suksess når et land bokstavelig talt stenger millionbyer inne i sine hus pga. en enkelt positiv test, jeg er uenig og avviser det premisset.

Jeg kaller det ondskap.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (9 timer siden):

At det er kritikkverdige momenter og regelrette feil knyttet til den nåværende håndteringen, er i seg selv ikke noe bevis for en global plan.

Det kan være mekanismer inne i bildet lik de Naomi Klein identifiserer i sin bok Sjokkdoktrinen/The Shock Doctrine som tok utgangspunkt i en del historiske episoder som hun ser som en slags kupp fra den nyliberale globale finanseliten. De kan være kriser eller kupp som oppstår av forskjellige årsaker, elitegrupperingene står alltid klar til å utnytte krisen til fordel for sin ideologi, sin 'løsning'.

En sentral krise hun tar for seg er Russland på 1990-tallet, 'reformene' innført av et team fra Wall Street og Jeltsins folk kastet landet ut i kaos, dette førte til 2.5 millioner flere dødsfall enn statistisk forventet. Planla disse USSRs fall? Det gjorde de nok ikke men Klein argumenterer for at en 'plan' for å utnytte slike kriser foreligger.

Endret av amber
Lenke til kommentar

Okay, men det leder da videre til følgende:

Man må for det første anta at Klein har rett. Jeg har ikke lest boka selv, men ser jo at noe av kritikken går på at forklaringsmodellen hennes er for simplistisk.

For det andre må man - hvis man tar det for gitt at hun har rett - underbygge at det er snakk om ett nettverk som er i posisjon til å benytte denne strategien, hvis det skal samsvare med en teori om en global skyggeorg. som orkestrerer pandemien eller alle tiltakene som iverksettes pga. pandemien. Dette igjen, fordrer at de har kontroll over myndigheter, div. forsknings- og helseinstitusjoner, medier, osv.

Videre bør man også kunne sette opp en troverdig forklaring på hvorfor en slik skyggeorg. ønsker den utviklingen man ser. Hva er deres målsetning, eller motiv om du vil?

Lenke til kommentar

Alternativet til lockdowns, sosial distansering og munnbind/ansiktsmaske er å gi F i smitteverntiltak og la samfunnet og livet gå sin gang.

Det er denne veien en stor (kanskje den største) andel av USAs befolkning ser ut til å ønske og veldig mange gjør. Og det er vel nettopp dette, kombinert med skepsis til viruset, pandemien og myndighetene generelt som er grunnen(e) til at USA har passert 500.000 dødsfall.

Hvis de hadde tatt tak tidligere og hardere og dødstallene lå på nivå med Norge (622 dødsfall i skrivende stund), ville USA hatt rundt 38.000 dødsfall, grovt regnet (USAs befolkning = Norges befolkning x 60-61).
Her i Norge har vi praktisert sosial distansering og smittevern mye strengere, viser ikke dette nettopp at smittevern er bedre enn å bare gi F og la samfunnet gå som normalt?

Når det er sagt, å legge millionbyer i lockdown pga. ett enkelt påvist tilfelle kan høres brutalt ut, jeg har egentlig ingen formening om akkurat det, det får bli opp til hvert enkelt land, men i det store og hele har vel mange store millionbyer som Beijing fått drastisk bedre luftkvalitet siste året ettersom slike massive nedstengninger bidrar til store reduksjoner i luftforurensingen, nettopp fordi folk må holde seg hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Videre bør man også kunne sette opp en troverdig forklaring på hvorfor en slik skyggeorg. ønsker den utviklingen man ser. Hva er deres målsetning, eller motiv om du vil?

De ønsker finanssektoren og de private bankene som kontrollerer pengesystemets uinnskrenkede makt over samfunnet..  De tilpasser seg, målene endres, de har en noe annen karakter nå. Men Kleins bok er nok overbevisende nok. Mistenker at de som kaller den simplistisk ikke har lest den. Den går spesifikt på USA-elitens prosjekt med å bryte ned de populistiske, keynesianske demokratiene i Latin-Amerika og så fram til 90tallet i Russland. Milton Friedman fikk jo Chile som sin prøvekanin etter kuppet, med sørgelige konsekvenser for folk der.

Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (1 time siden):

Alternativet til lockdowns, sosial distansering og munnbind/ansiktsmaske er å gi F i smitteverntiltak og la samfunnet og livet gå sin gang.

Aldeles ikke, Sverige har bedre tall enn flere lockdownland i Europa. Samme fenomen kan ses i USA.

Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (1 time siden):

men i det store og hele har vel mange store millionbyer som Beijing fått drastisk bedre luftkvalitet siste året ettersom slike massive nedstengninger bidrar til store reduksjoner i luftforurensingen, nettopp fordi folk må holde seg hjemme.

Det går ikke når prisen er på linje med Depresjonen. Hvordan skal UK takle gjelden etter dette? Forresten er Kina i full gang igjen forlengst, de hadde ikke fullskala lockdown utenfor Hubei-regionen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...