Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

741 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      56
    • Nei
      596
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      59
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

Betroz skrev (7 minutter siden):

Selv om du er uenig med meg om konspirasjonen bakom alt sammen, så bør du vel skjønne at myndigheter nå bruker en form for tvang til å få folk til å ta vaksinen? De sier den blir frivillig, men når dem gjør det slik at kun de som er vaksinert kan få et normalt liv igjen, så er det en form for tvang. Men det klarer ikke du å se. Helsetyranni kan man kalle det. Det neste blir klimatyranni. Men det er ingen plan bak dette, nei alt er helt organisk :p

Spørs helt på hvordan du definerer tvang. All den gang vi lever i rammene av et samfunn, utsettes vi for grader av tvang hele tiden. Du tvinges til å gå på skole. Du tvinges til å betale skatt. Du tvinges til å følge noen bestemte byråkratiske prosesser hvis du skal forflytte deg mellom ulike land. Du tvinges til å kle deg og opptre på bestemte måter for å passe inn i ulike settinger. Du tvinges til å bruke penger for å oppnå ulike varer og opplevelser. Svært mye er i siste ende tvang, avhengig av hvordan man definerer dette.

Så nei, at vi utsettes for tvang i ulike settinger, er fortsatt ikke noe argument for en global konspirasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hugo_Hardnuts skrev (7 minutter siden):

Spørs helt på hvordan du definerer tvang. All den gang vi lever i rammene av et samfunn, utsettes vi for grader av tvang hele tiden. Du tvinges til å gå på skole. Du tvinges til å betale skatt. Du tvinges til å følge noen bestemte byråkratiske prosesser hvis du skal forflytte deg mellom ulike land. Du tvinges til å kle deg og opptre på bestemte måter for å passe inn i ulike settinger. Du tvinges til å bruke penger for å oppnå ulike varer og opplevelser. Svært mye er i siste ende tvang, avhengig av hvordan man definerer dette.

Så nei, at vi utsettes for tvang i ulike settinger, er fortsatt ikke noe argument for en global konspirasjon.

Du glemte bilbelte.

Har fulgt med på konspirasjonsteorier i mange år og det blusset virkelig opp etter Trump. Faktisk virker det ikke som om Trump-følgerne, også her til lands egentlig er politisk interessert. Det blir mer som en mot-kultur mot "eliten", selv om de ironisk ikke innser at Trump også er eliten, bare en annen, mindre kompetent elite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kenny Bones said:

Har fulgt med på konspirasjonsteorier i mange år og det blusset virkelig opp etter Trump. Faktisk virker det ikke som om Trump-følgerne, også her til lands egentlig er politisk interessert. Det blir mer som en mot-kultur mot "eliten", selv om de ironisk ikke innser at Trump også er eliten, bare en annen, mindre kompetent elite. 

Når venstre og høyre siden av politikken er styrt av de samme, så spiller det liten rolle. De på topp jobber alle for en mer sentralisert verden, der slutt-målet er verdensregjering og kollektivisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Når venstre og høyre siden av politikken er styrt av de samme, så spiller det liten rolle. De på topp jobber alle for en mer sentralisert verden, der slutt-målet er verdensregjering og kollektivisme.

Dette er også en heller lite dyp analyse. De er ikke "styrt" av de samme, ja de har samme pengesterke folk bak seg, og flusst av lobbyister som forsøker påvirke. Men de er ikke direkte styrt av noen. 

På samme måte er ikke Fox News eller MSNBC "styrt" av noen, ingen forteller Tucker Carlson eller Rachel Maddow hva de skal si. Men ansettelsesprosessen er slik at man velger de som allerede har disse meningene. Dermed er det ingen grunn til å styre noen. 

De på topp jobber ikke for en sentralisert verden, de jobber for å tjene mere penger. Sentralisering og globalisering er en effekt av dette, ikke målet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men ansettelsesprosessen er slik at man velger de som allerede har disse meningene. Dermed er det ingen grunn til å styre noen. 

Sier meg ikke uenig der.

De på topp jobber ikke for en sentralisert verden, de jobber for å tjene mere penger. Sentralisering og globalisering er en effekt av dette, ikke målet. 

Penger er et middel for å oppnå makt. Makt til å nå ulike mål - Sentralisering og globalisering er hovedmålene. Mye av dette går under FN sine Agenda 21 og Agenda 2030, samt Great Reset til World Economic Forum.

Lenke til kommentar

Hvordan tenker du at ikke-bindende handlingsplaner - hvor det for øvrig ikke nevnes noen målsetning om globalisering eller sentralisering - utgjør noe global konspirasjon?

Det er jo også interessant hvordan World Economic Forum problematiserer utviklingen med økende økonomiske forskjeller hvis dette er det faktiske målet de ønsker å oppnå.

Edit: De som er interesserte, kan jo ta en titt på hva FN faktisk skriver i disse handlingsplanene og gjøre seg opp en egen mening:

Agenda 21: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf

Agenda 2030: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030 Agenda for Sustainable Development web.pdf

Her er for øvrig hva World Economic Forum skriver om deres "Great reset": https://www.weforum.org/agenda/2020/06/now-is-the-time-for-a-great-reset/

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Hvordan tenker du...

Selvfølgelig vil både FN og WEF bruke et språk i slike offentlige dokumenter som gir det et glansbilde og reinspikka PR for dem. Hadde du virkelig trodd at dem skulle være 100% ærlige der?

Det at jeg nevner Agenda 21/2030 og Great Reset, er for å vise at finnes store planer for å innføre en ny verdens orden, der mer og mer blir sentralisert og styrt av teknokrater. Disse kreftene står også bak Covid responsen og veien videre med pandemien, vaksinen og mere. De vil også fokusere mer på CO2 og at det er menneskers skyld at vi har problemer med klimaet på Jorda. Alt er koordinert etter en 100+ år gammel plan (folk kan spore det helt tilbake til Cecil Rhodes).

Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 timer siden):

Selv om du er uenig med meg om konspirasjonen bakom alt sammen, så bør du vel skjønne at myndigheter nå bruker en form for tvang til å få folk til å ta vaksinen? 

Jeg er enig i at myndighetene helt klart ønsker at folk skal ta vaksine. Men det vi ser så langt, synes jeg ikke kvalifiserer til å kalle det tvang, knapt et mildt press.

De sier den blir frivillig, men når dem gjør det slik at kun de som er vaksinert kan få et normalt liv igjen, så er det en form for tvang.

HVIS de gjør det slikt at kun vaksinerte kan få et normalt liv igjen, så er det selvsagt en form for tvang. Men det "hvis"-et er jo noe som foreløpig eksisterer kun i ditt og noen andres hode. 

Men det klarer ikke du å se. Helsetyranni kan man kalle det. 

Hva klarer ikke jeg å se? Jeg ser jo at en hypotetisk tvang vil være tvang hvis den innføres. Men jeg ser ikke at en helt hypotetisk tvang er en del av en ekte, ond plan. 

Det neste blir klimatyranni. Men det er ingen plan bak dette, nei alt er helt organisk :p

Enn så lenge er det fantasi. At du er hellig overbevist om at denne fantasien er planlagt av onde mennesker og vil bli virkelighet, beviser ikke noen ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Betroz Nei, men jeg lurer fortsatt på hvor dere får informasjonen om at det "finnes store planer for å innføre en ny verdensorden". Det var igjen denne mellomtingen mellom å naivt svelge alt som presenteres, og det å finne beviser i "alt" for NWO. Du henviser jo til noen handlingsplaner som eksisterer ja, men det er ikke noe i innholdet der som vitner om en slik plan. I bla. Agenda 21 vektlegges jo bla. nettopp behovet for at hvert enkelt land bygger opp egne, interne virksomheter, snarere enn at de skal detaljstyres fra noen global org. At organisasjoner har handlingsplaner, agendaer o.l. kan da vanskelig sies å være noe bevis i seg selv for en konspirasjon. Det må være noe mer som underbygger konklusjonen. Spørsmålet mitt er hva?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Boris Johnson slår nå fast at alle coronatiltakene i Storbritannia skal være fjernet innen 21.juni om alt går som det skal. Hvordan stemmer dette med teoriene om at vi er på vei inn i et evig coronadiktatur?

Det høres ut som om han har annonsert en stor nasjonal festdag?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Morromann said:

Boris Johnson slår nå fast at alle coronatiltakene i Storbritannia skal være fjernet innen 21.juni om alt går som det skal. Hvordan stemmer dette med teoriene om at vi er på vei inn i et evig coronadiktatur?

Tror du virkelig på den klovnen? Det som har kommet ut i media i England om det der er konstruert for å få folk til å ta vaksinen. Ut på høsten er det ny influensa sesong = nye "varianter" av Covid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
15 hours ago, Capitan Fracassa said:

Jeg er enig i at myndighetene helt klart ønsker at folk skal ta vaksine. Men det vi ser så langt, synes jeg ikke kvalifiserer til å kalle det tvang, knapt et mildt press.

Hvorhen må det komme for at du skal kalle det tvang da? Og når skjønner du hvor de er på vei? De vil ekskludere folk som ikke vaksinerer seg, de vil fryse dem ut av samfunnet, de vil komplisere livet for dem. Og dette kommer til å skje globalt.

Skjønner dere det? Eller skjønner dere faktisk ikke det. Hva slags løp har de lagt opp til? Ser dere ikke det? Er det så jævlig vanskelig å se? Noen ganger lurer jeg på om det er noe i maten eller noe som gjør at folk er så inn i granskauen blinde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
12 hours ago, Morromann said:

Haha, bare vent litt så kommer motnyheten: "Dessverre kan vi ikke det på grunn av alle vaksinenekterne og konspirasjonsteoretikerne. Når de stillers seg i vaksinekø så går alt tilbake til normalt."

Og dette kalles likemannspress.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (28 minutter siden):

Hvorhen må det komme for at du skal kalle det tvang da? 

Tja, hvis det kommer varige begrensninger på de som ikke tar vaksine, vil jeg kalle det en form for tvang. 

Hapi70 skrev (30 minutter siden):

De vil ekskludere folk som ikke vaksinerer seg, de vil fryse dem ut av samfunnet, de vil komplisere livet for dem. Og dette kommer til å skje globalt.

Skjønner dere det? Eller skjønner dere faktisk ikke det. Hva slags løp har de lagt opp til? Ser dere ikke det? Er det så jævlig vanskelig å se? Noen ganger lurer jeg på om det er noe i maten eller noe som gjør at folk er så inn i granskauen blinde.

Her kommer disse totalt ubegrunnede påstandene om en konspirasjon av onde mennesker igjen. 

Og nei, vi skjønner ikke det, og det er ikke vi som er blinde, for det forutsetter masse fantasi å skulle "se" dette. 

Dere gjentar påstandene om ond vilje igjen og igjen, men å gjenta en påstand helt uten bevis eller logisk sammenheng gjør det fortsatt ikke enklere å "se" det for andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opplevelsen for min del, er at tråden her tar den sedvanlige vendingen når konspirasjonsteorier diskuteres, hvor kritiske spørsmål ikke besvares, og man tyr til "gish-gallop" og forventer at repetisjon av de samme påstandene kan anses som et bevis. Jeg mistenker at det er symptom på at diskusjonene som regel foregår i ekko-kamre, der det i liten grad stilles kritiske spørsmål siden deltagerne har som et utgangspunkt en overbevisning om eksistensen av en global konspirasjon. En utfordring blir at diskusjonene gjerne bærer preg av at det presenteres masse kilder man må bruke tid på å gjennomgå - ref. videoen til Corbett - mens når man setter seg inn disse og stiller kritiske spørsmål, blir det merkverdig stille.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...