Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

741 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      56
    • Nei
      596
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      59
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

Jeg tok 5 covid vaksiner før en kompis omsider rådet meg til å prøve å slutte.  Jeg var konstant syk, med covid.  Siste vaksinen tok jeg 2 uker før jeg fikk påvist covid igjen og ble skikkelig syk av det.  2 uker er det som skal til for at vaksinen har full effekt.

Etter at jeg slutta å ta vaksiner har jeg ikke vært kraftig syk av covid eller hatt en kraftig utestet forkjølelse.   Jeg er en person og jeg er åpen for at dette kanskje bare var en ren tilfeldighet.  

Jeg er også åpen for at vaksinene, som ble satt i live i rekordfart, kan ha utilsiktede bivirkninger som er blitt dysset ned.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selfuniverse skrev (2 minutter siden):

Og jeg støtter Trump

Har du stemmerett i USA?

Uansett. Koronaviruset var nok ekte det, men tiltakene var hodeløs dumme og for strenge. Og etter min mening så har jeg null trua på denne vaksinen. Derfor vaksinerte jeg meg aldri. Glad for det i dag. Korona er den mildeste forkjølelsen jeg har hatt. PS! dette er ikke en anbefaling. Jeg bare poengterte at jeg aldri vaksinerte meg og at det var aldri noe jeg engang vurderte, fordi etter min mening var vaksinen alt for eksperimentell. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (4 timer siden):

Kan begynne med meg da...

Jeg tror ikke at koronaårene var en iscenesatt bløff. Og jeg tror ikke at myndigheter verden over har en hemmelig agenda.

Og jeg støtter Trump.

Var det morsomt?

Det er en del ting som har foregått da.

Avtaler mellom regjeringer og firmaer. Instrukser, irettesettelser og press på leger. Og uthenging av leger som hadde kritikk. Skjuling og manipulasjon av data. Mye penger i omløp. Undertrykking av og forbud på billige og effektive medikamenter. Ett WHO som ikke ville forstyrre Kina for meget, og ikke trykket på alarm knappen før det var altfor sent. Og mye mer. Men hemmelig agenda over alle verdens myndigheter blir å strekke det altfor langt. Sånn stråmann som det kalles. Enkelt å gjøre narr av og angripe ett slikt fiktivt standpunkt.

Årsaken til at jeg tenkte det hadde vært morsomt å sett om det var en kobling her er denne undersøkelsen som ble gjort i Norge hvor kun 10,6 prosent ville ha stemt på Trump.https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/10/11/meningsmaling-10-prosent-av-nordmenn-ville-stemt-pa-trump/

I tillegg så var vel Trump - tilhengerne som stormet kongressen påvirket av konspirasjonsteorier. Så ja, det hadde vært interessant å sett om man har samme koblingen i Norge også. https://snl.no/QAnon

Forhåpentligvis har man det ikke. Iallefall ikke i like stor grad som i USA. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (4 timer siden):

Koronaviruset var nok ekte det, men tiltakene var hodeløs dumme og for strenge.

Jeg er enig i at de var for strenge. Men det er lett å si i ettertid enn når man står midt oppi det, og skal hindre alvorlig sykdom og død, og at helsevesenet ikke kneler. De det gikk mest ut over var sannsynligvis skolebarn / skoleungdom som ikke fikk utviklet seg på normal måte. Det ser vi kanskje ettervirkningene på nå, med økt psykisk uhelse blant denne aldersgruppa. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kul_Djevel said:

Har du stemmerett i USA?

Nei, men har støttet Trump aktivt hele veien. Fordi det er veldig viktig.

5 hours ago, Kul_Djevel said:

Glad for det i dag

Noe av det grufulle er de barna som kan ha blitt skadet. 1,2

Barn som hadde foreldre som mest sannsynlig ikke ble informert om risikoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (15 minutter siden):

Noe av det grufulle er de barna som kan ha blitt skadet. 1,2

Det er selvsagt alltid grusomt når noen blir skadet.

Men la oss se dette litt i sammenheng; Første linken viser til at 80 barn har fått alvorlige bivirkninger. Følgende står i artikkelen:

"Innleggelse på sykehus er den vanligste grunnen til at en melding regnes som alvorlig. En sykehusinnleggelse regnes alltid som alvorlig selv om pasienten bare er lagt inn til observasjon og raskt blir frisk igjen."

Så de fleste alvorlige bivirkningene gikk raskt over, og pasienten ble seg selv igjen rett etterpå.

Og det er 80 av 340.000 barn. 7 stk. av disse fikk hjertebetennelse. Dette er den eneste som kan være livstruende, men kun hvis den utvikler seg til noe som kalles purulent perikarditt, som betyr at hjerteposen fylles med puss. Dette skjer sjeldent. Det er med andre ord veldig mye som er farligere enn å ta vaksinen, og da snakker vi om aktiviteter som gjøres hver dag av størstedelen av Norges befolkning.

Angående link 2, så er det ikke bevis for at det er på grunn av vaksinen, men det er en mulighet ettersom symptomene kom dagen etter vaksinen. Det kan være tilfeldighet (som det skjer enormt mange av hver dag), det kan være vaksinen, men det er uansett et enkelttilfelle som ikke gir noe grunnlag for statistikk eller påstander. Håper selvsagt gutten blir bra igjen, uansett hva som er årsaken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (37 minutter siden):

Jeg tror på konspirasjoner og det mest interessante er når de viser seg å være sanne selv om noen benekter dem 😀 

Det er helt greit å tro på konspirasjonsteorier, men med forbehold.

Jeg tror selv på noen få. Men jeg vil ikke uten videre tro på noe, og jeg sjekker troverdigheten til kilden(e) før jeg bestemmer meg for hva jeg tror på. Dessverre blir mange blinde, og tror på noe man har lest på Facebook, eller en av nettsidene som er kjent for å spre udokumenterte konspirasjonsteorier, bare fordi man vil tro det... fordi det er spennende... eller fordi man har en agenda som sammenfaller med teorien. Mange teorier oppstår på grunn av at noen leser noe, tar det ut av kontekst, vrir litt på sannheten, og vips... så er en ny konspirasjonsteori skapt.

Så søk informasjon fra troverdige kilder før du blindt velger å stole på en påstand du hører eller leser. Mange konspirasjonsteorier kan være direkte farlige, og de som er med på å spre den, er delskyldige i de uheldige konsekvensene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

Årsaken til at jeg tenkte det hadde vært morsomt å sett om det var en kobling her er denne undersøkelsen som ble gjort i Norge hvor kun 10,6 prosent ville ha stemt på Trump.https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/10/11/meningsmaling-10-prosent-av-nordmenn-ville-stemt-pa-trump/

Det er lite norske media som er nøytral eller positiv til Trump. De riksdekkende skattesubsidierte medier er også alle dessverre mot Trump, fordi de mest sannsynlig ikke vet bedre enn å stole på CNN. Heldigvis har vi internett. Ellers hadde prosenten vært nede på 1 eller 0 prosent hvis folk ikke var i stand til å gjøre seg informert selv, annet enn å f.eks reise rundt i USA.

Det er bekymringsverdig at den videreførte propagandaen fra CNN har vært så effektiv, men jeg er samtidig glad for at de ikke har greid å vende alle mot Trump her i Norge. Propagandaen har jo vært sterk og effektiv i 8 år. Men CNN og de andre kildene er ikke så gode på det å skape tillit der borte, som veldig mange amerikanere er kjent med, derfor er det vanskeligere å nå frem med budskapene sine til dem. Vi her i Norge stoler mye på NRK, men de har fått informasjon fra CNN og lignende kilder i stor grad gjennom 9 år.

QAnon

Du kan lese om hva reflekterte folk tenker om QAnon her. Det er ikke nødvendigvis noe som ble dannet av ekte personer med 'gode intensjoner'. Altså mer noe skapt av troll eller andre aktører for å forvirre, splitte, kategorisere, sverte, osv... Psykologiske operasjoner kommer i mange forskjellige former. Det er ett komplisert tema som folk generelt ikke har noen oversikt over. Som også er hvorfor de kan være så effektive.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (13 minutter siden):

Det er helt greit å tro på konspirasjonsteorier, men med forbehold.

Jeg tror selv på noen få. Men jeg vil ikke uten videre tro på noe, og jeg sjekker troverdigheten til kilden(e) før jeg bestemmer meg for hva jeg tror på. Dessverre blir mange blinde, og tror på noe man har lest på Facebook, eller en av nettsidene som er kjent for å spre udokumenterte konspirasjonsteorier, bare fordi man vil tro det... fordi det er spennende... eller fordi man har en agenda som sammenfaller med teorien. Mange teorier oppstår på grunn av at noen leser noe, tar det ut av kontekst, vrir litt på sannheten, og vips... så er en ny konspirasjonsteori skapt.

Så søk informasjon fra troverdige kilder før du blindt velger å stole på en påstand du hører eller leser. Mange konspirasjonsteorier kan være direkte farlige, og de som er med på å spre den, er delskyldige i de uheldige konsekvensene.

Ja det kan nok være riktig i 1935 så var det nok en konspirasjonsteori angående 9 April 1940 det viste seg å bli sant 😉 ja nei det som skrives på Facebook må man ta med en klype salt de sier covid var ett uhell det tviler jeg sterkt på for lager man farlige virus så er det høy sannsynlighet for at det kommer på avveie jeg leser og gjøre meg opp en konklusjon selv og holder meg ikke til fastsatte sannheter 😀 at jødene skulle utryddes var også en konspirasjonsteori som også viste seg å være sann 

Endret av Maskinfører
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (6 timer siden):

Jeg tok 5 covid vaksiner før en kompis omsider rådet meg til å prøve å slutte.  Jeg var konstant syk, med covid.  Siste vaksinen tok jeg 2 uker før jeg fikk påvist covid igjen og ble skikkelig syk av det.  2 uker er det som skal til for at vaksinen har full effekt.

Etter at jeg slutta å ta vaksiner har jeg ikke vært kraftig syk av covid eller hatt en kraftig utestet forkjølelse.   Jeg er en person og jeg er åpen for at dette kanskje bare var en ren tilfeldighet.  

Først og fremst skjønner jeg ikke hvorfor du tok 5 covid-vaksiner? Selv mine foreldre, som er i en risikogruppe (pga. alder) har vel bare tatt fire. De har fått tilbud om den femte nå veldig nylig.

Men tilfeldighet er nøkkelordet her.

Jeg har tatt influensavaksinen fast en god del år nå. Jeg er en person som normalt har vært mye forkjølet, men etter jeg begynte å ta influensavaksinen fast, har jeg ikke vært forkjølet en eneste gang. Jeg har hørt at influensavaksinen også kan motvirke forkjølelse for enkelte. Så kanskje det er på grunn av influensavaksinene? Eller er det en tilfeldighet?

Jeg har heller ikke hatt covid-19, på tross av at jeg jobbet i butikk i de verste pandemiårene, i en butikk der man nødvendigvis måtte være nærmere kunden enn 2 meter og ta på ting som kundene også tok på. Vaksinen? Tilfeldighet? Hvem vet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (4 timer siden):

Nei, men har støttet Trump aktivt hele veien. Fordi det er veldig viktig.

Hvorfor er det veldig viktig at du som bor i Norge støtter Trump? Du har ikke engang stemmerett. Gir ingen mening. Du kan ikke engang påvirke valget på noen som helst måte.

Når det er sagt, så synes jeg Trump er en narsissistisk klovn som kun bryr seg om seg selv. Når det kommer til å støtte noen, så gir det ingen mening for meg. Ikke kan jeg stemme i USA og hvem som eventuelt blir president vil ikke påvirke oss i Norge noen særlig grad. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg føler meg litt som Biden i den famøse debatten med Trump, der han sto gammel og måpende og hørte på sin forgjenger. Et lass med spekulasjoner, overdrivelser, misoppfatninger, anekdoter, sverting, mistenkeliggjøring, karakterisering, kontrafaktiskhet, skråsikkerhet - men knapt nok et eneste ubestridelig faktum eller bevis å finne. Det ble så overveldende mye at stakkaren knapt visste hvor han skulle begynne når han fikk ordet.

Jeg tror jeg gir meg i denne tråden. For gammel for slikt tull :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (6 timer siden):

Det er lite norske media som er nøytral eller positiv til Trump.

Riktig, og det med god grunn. 

Selfuniverse skrev (6 timer siden):

Heldigvis har vi internett. Ellers hadde prosenten vært nede på 1 eller 0 prosent hvis folk ikke var i stand til å gjøre seg informert selv,

Ja, det finnes mye rart på internett. Konspirasjoner og løgner florerer. Prosenten burde helt klart vært nede på så lite som 1 eller 0 prosent.  

Ellers så trenger man egentlig ingen informasjon, verken fra medier som CNN og NRK som du nevner, eller fra konspiratoriske nettsteder. Det holder fint å bare høre på mannen selv hvordan han prater, så finner man fort ut at denne mannen kun tenker på seg selv, og er verken bra for USA eller for verden ellers. (og det er også på høy tid at amerikanerne velger noe annet enn menn rundt 80 år til å styre landet. )

Endret av leticia
endret i setning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (2 timer siden):

Når det er sagt, så synes jeg Trump er en narsissistisk klovn som kun bryr seg om seg selv. Når det kommer til å støtte noen, så gir det ingen mening for meg. Ikke kan jeg stemme i USA og hvem som eventuelt blir president vil ikke påvirke oss i Norge noen særlig grad. 

Enig i klovneteorien din. Men hvem som blir president kan absolutt påvirke Norge (og resten av verden). Her er et eksempel på hva som kan skje: 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/trumps-sjokkplan/81823340

Hvis Trump blir president og gjennomfører det han har sagt så langt vil det være en krevende situasjon for Norge, og vil reise mange spørsmål om sikkerhetspolitikk, internasjonalt samarbeidsklima, utsikter for global økonomisk utvikling og evnene til å løse felles problemer i det internasjonale samfunnet, sier han til DN.

https://www.dn.no/dette-betyr-det-for-norge-dersom-trump-blir-president/1-1-5638254?url=%2Fdette-betyr-det-for-norge-dersom-trump-blir-president%2F1-1-5638254&statusCode=500&statusMessage=&message=Cannot+read+properties+of+undefined+(reading+'slice')&stack=

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Nukleosid said:

Først og fremst skjønner jeg ikke hvorfor du tok 5 covid-vaksiner? Selv mine foreldre, som er i en risikogruppe (pga. alder) har vel bare tatt fire. De har fått tilbud om den femte nå veldig nylig.

Men tilfeldighet er nøkkelordet her.

Jeg har tatt influensavaksinen fast en god del år nå. Jeg er en person som normalt har vært mye forkjølet, men etter jeg begynte å ta influensavaksinen fast, har jeg ikke vært forkjølet en eneste gang. Jeg har hørt at influensavaksinen også kan motvirke forkjølelse for enkelte. Så kanskje det er på grunn av influensavaksinene? Eller er det en tilfeldighet?

Jeg har heller ikke hatt covid-19, på tross av at jeg jobbet i butikk i de verste pandemiårene, i en butikk der man nødvendigvis måtte være nærmere kunden enn 2 meter og ta på ting som kundene også tok på. Vaksinen? Tilfeldighet? Hvem vet.

Jeg tror det er svært naivt å ikke ihvertfall stille spørsmål til covid vaksinene.   De ble utviklet i en hastighet som bare tillates i nødstilfeller, i tillegg til å være eksperimentelle. 

• Tradisjonelle vaksiner: Mange eldre vaksiner, som de mot polio, meslinger eller influensa, bruker enten svekkede eller inaktiverte (døde) virus for å trigge immunresponsen i kroppen uten å forårsake sykdom.
  • COVID-19-vaksiner: Noen av COVID-vaksinene, som Pfizer-BioNTech og Moderna, bruker en nyere mRNA-teknologi. Disse vaksinene inneholder ikke virus, men messenger RNA (mRNA) som gir kroppen instruksjoner til å lage en liten bit av virusets "spike-protein". Dette aktiverer immunsystemet uten å eksponere kroppen for hele viruset.

• Tradisjonelle vaksiner: Mange tradisjonelle vaksiner tok flere år, eller til og med tiår, å utvikle, teste og godkjenne på grunn av omfattende kliniske tester og godkjenningsprosesser.
  • COVID-19-vaksinene: COVID-19-vaksinene ble utviklet på rekordtid (mindre enn ett år). Dette var mulig på grunn av massiv global finansiering, eksisterende forskning på koronavirus, og fremskyndede kliniske tester på grunn av den akutte krisesituasjonen.

• Tradisjonelle vaksiner: Vanlige vaksiner er laget for å forhindre sykdommer ved å indusere langsiktig immunitet (noen ganger livslang) mot virus eller bakterier.
  • COVID-19-vaksiner: COVID-19-vaksinene har som mål å forhindre alvorlig sykdom og død, og redusere spredning av viruset. På grunn av virusets mutasjoner kan effektiviteten mot smitte avta over tid, og derfor er booster-doser anbefalt for å forsterke immunresponsen.

Grunnen til at jeg tok 5, er fordi jeg tok vaksine hver gang jeg ble oppfordret til det av helsestasjonen min.

Begge typer vaksiner kan ha bivirkninger, vanligvis milde som tretthet, feber eller smerte på injeksjonsstedet. COVID-19-vaksinene har imidlertid vært gjenstand for grundig overvåking for sjeldne, men alvorlige bivirkninger, som blodpropper (særlig med AstraZeneca) eller betennelse i hjertemuskelen (myokarditt) hos noen yngre mottakere.

Endret av Fatninja
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Nukleosid said:

Jeg er en person som normalt har vært mye forkjølet

Du sier at du normalt har vært mye forkjølet. Men dette kan være tilfeldig. Det kan hende du hadde ett rusk i halsen, eller at naboen din testet ut en diesel motor som ga eksos som gjorde at du fikk reaksjoner. Eller det kan ha vært en midlertidig skade på en av de nervene som er ansvarlig for at man hoster eller får snue. Det kan også være at du spiste en spesiell type mat som gjorde deg allergisk i den tiden du trodde du var forkjølet, eller du hadde reaksjoner på ett medikament som gjorde at du kanskje følte deg forkjølet men ikke var det likevel. Eller så kan det være at du var mye på svømmehall og hadde allergisk reaksjon på klor, eller du var aktiv ute i naturen som gjorde at det festet seg pollen i halsen som irriterte den og fikk deg til å hoste osv, eller du hadde skiftet til en ny type kaffe som hadde noe i seg som irriterte halsen, eller at du spiste mat eller drikke som gjorde at du rapte for mye, som kan ha skapt påfølgende reaksjoner som ligner på forkjølelse, men som ikke er det. Eller det kan ha vært en nabo fra andre siden av gata som hadde kjøpt en luftrenser som brukte spesielle kjemikalier ut i lufta, som da sev bort til ditt hus, der de havnet i halsen din, og gjorde at du fikk symptomer som ligner på forkjølelse.

Så at du sier at du har vært mye forkjølet kan vi se bort ifra. Det kan være helt tilfeldig at du har hatt symptomer som helt tilfeldigvis ligner på forkjølelse.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kul_Djevel said:

Hvorfor er det veldig viktig at du som bor i Norge støtter Trump?

For å beskytte og bevare informasjonsfrihet og andre vestlige verdier.

Du har ikke engang stemmerett.

Nei, men det har cirka 300000000 andre.

Gir ingen mening. Du kan ikke engang påvirke valget på noen som helst måte.

Jeg påvirket valget i 2016, og 2020, og nå 2024.

Når jeg har skrevet på engelske forum og norske forum, og snakket om Trump til mennesker overalt ellers så har jeg påvirket valgene.

Når du skriver i denne tråden så påvirker du meg og alle andre som leser, og hva de tenker videre, og snakker om til andre. Hvis det var objektivt 0 effekt for deg å skrive i ett forum, som du var helt klar over selv, så vil jeg tro at du ikke hadde funnet noen grunn til å poste her.

Hvis du svarer meg nå etterpå, så bekrefter du at du mener at det kan ha en effekt på meg eller andre her at du poster noe.

8 hours ago, Kul_Djevel said:

hvem som eventuelt blir president vil ikke påvirke oss i Norge noen særlig grad. 

Vi er bundet til USA på mange forskjellige måter. Klart det har mye å si for oss hvem som trekker i tråder der! Selv NRK vet dette. De er jo svært opphengt i valget der!

Vil du si at krigen i Ukraina har påvirket oss i Norge? Vi vet ikke hvordan 2022 hadde utartet seg med Trump som president, men anderledes kan jeg si med sikkerhet!

Hvordan tror du 2016 til 2020 hadde vært med Hillary Clinton som president? Jeg får frysninger og går i fosterstilling bare av tanken her...

Lenke til kommentar
6 hours ago, leticia said:

Ellers så trenger man egentlig ingen informasjon, verken fra medier som CNN og NRK som du nevner, eller fra konspiratoriske nettsteder. Det holder fint å bare høre på mannen selv hvordan han prater

Hvis du 'bare' hadde hørt på mannen selv, så hadde du hatt ett helt annet perspektiv og meninger om Trump og hva han står for.

Trump var en superstjerne i USA i veldig mange år før 2016, og ble forgudet på talkshows. Så hvis det 'bare' var mannen selv folk hadde hørt på fra 2016, så hadde situasjonen vært helt omvendt.

Trump truet veldig sterke krefter når han bestemte seg for å stille for 2016, derav alle angrepene, propagandaen, svertingen osv... Og derfor har du og veldig mange andre i Norge disse meningene om ham, fordi NRK og TV2 har fulgt opp alt dette.

Han kunne holdt seg tilbake og bare tenkt på seg selv før 2016. Men valgte å prøve å gjøre noe med landet direkte i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...