Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

741 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      56
    • Nei
      596
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      59
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

a_aa skrev (På 5.3.2023 den 22.06):

Den mest populære teorien ble jo i alle fall at viruset gikk fra flaggermus til skjelldyr til mennesker.

Upublisert og ikke fagfellevurdert: Nye analyser av prøver tatt ved markedet i Wuhan peker visstnok mot at mårhund kan være mer sannsynlig opphav enn flaggermus/skjelldyr:
https://www.vg.no/nyheter/i/8JXgvW/coronavirusets-opphav-nye-analyser-peker-mot-vaskebjoerner

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Litt halvgammelt nytt for denne tråden:

Dagbladet 2024-06-18: Coronapandemien - Skapt på lab i Kina

Referert notat: Sigrid Bratlie: En lablekkasje kan ha startet koronapandemien. Notat. Nummer 3 | Juni 2024. Langsikt.

Bratlie trekker fram mye som allerede har vært omtalt i denne tråden. Hun mener også at "konspirasjonsteori"-begrepet er blitt brukt for å svekke lablekkasje-teorien - tilsynelatende blottet for refleksjon over at når man fremsetter en teori om at myndigheter og forskere i skjul har samarbeidet om hindre at sannhet skulle komme fram, ja det er det pr def en konspirasjonsteori. Den er ikke nødvendigvis ukorrekt, men den mangler altså avgjørende bevis som støtter oppunder den.

Så selv om hun har mange gode poenger (iblandet noen beleilige tro-på-anonyme-kilder), og det definitivt er på sin plass med fortsatte vitenskapelige anstrengelser for å forsøke å få avklart virusets opprinnelse, så heller jeg fortsatt til at naturen har gått sin gang - som tidligere: 

a_aa skrev (På 3.3.2023 den 9:33 PM):

Hva folk velger å tro på, får være opp til hver enkelt. Personlig synes jeg at konspirasjonsteorier krever sterkere bevis enn påstander om at naturen har gått sin vante gang - og når det ikke finnes, fester jeg mest lit til forskerne. :) 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 21.3.2023 den 5:59 PM):

Upublisert og ikke fagfellevurdert: Nye analyser av prøver tatt ved markedet i Wuhan peker visstnok mot at mårhund kan være mer sannsynlig opphav enn flaggermus/skjelldyr:
https://www.vg.no/nyheter/i/8JXgvW/coronavirusets-opphav-nye-analyser-peker-mot-vaskebjoerner

Siden vi ikke har hørt eller lest noe mer om dette siden mars i fjor var nok dette bare nok et forsøk på coverup av enda enn coverup. Dekke over løgner med flere løgner.

a_aa skrev (På 17.7.2024 den 2:24 PM):

Litt halvgammelt nytt for denne tråden:

Dagbladet 2024-06-18: Coronapandemien - Skapt på lab i Kina

Referert notat: Sigrid Bratlie: En lablekkasje kan ha startet koronapandemien. Notat. Nummer 3 | Juni 2024. Langsikt.

Bratlie trekker fram mye som allerede har vært omtalt i denne tråden. Hun mener også at "konspirasjonsteori"-begrepet er blitt brukt for å svekke lablekkasje-teorien - tilsynelatende blottet for refleksjon over at når man fremsetter en teori om at myndigheter og forskere i skjul har samarbeidet om hindre at sannhet skulle komme fram, ja det er det pr def en konspirasjonsteori. Den er ikke nødvendigvis ukorrekt, men den mangler altså avgjørende bevis som støtter oppunder den.

Så selv om hun har mange gode poenger (iblandet noen beleilige tro-på-anonyme-kilder), og det definitivt er på sin plass med fortsatte vitenskapelige anstrengelser for å forsøke å få avklart virusets opprinnelse, så heller jeg fortsatt til at naturen har gått sin gang - som tidligere: 

Selv om Dagbladet vanligvis er en pøl av møl fortjener de full heder og ære for å ha trykket denne artikkelen. Og Sigrid Bratlie fortjener heder for å ta opp dette som mange ikke har villet ta i med en ildtang. Men jeg registrerer jo nå at det som i 2020 og også i 2021 ble betegnet som "konspiskrull" og "tinnfoliehatt-tull" nå diskuteres åpent. Jeg må innrømme at jeg selv føler meg flau over å ha TRODD på det mølet om at det kom fra en flaggermus-suppe på et marked vegg i vegg med et dr. Mengele-laboratorium som driver forskning og utvikling av viruser, en type virksomhet som i sin verste konsekvens er farligere enn utvikling av atomvåpen og som det burde være totalforbud mot internasjonalt med lovens aller strengeste straffer som konsekvens for å ha noen befatning med. Men problemet var vel for mange at Trump sa det og da "måtte" man være uenig fordi "reglene" er slik at om Trump sier at jorda er rund så er den flat. Det var vistnok "rasisme" å spekulere i om viruset kom fra et laboratorium men ikke rasisme å spille på en stereotyp om at kinesere spiser flaggermus. Forstå det den som kan.

Selvfølgelig kom det fra et laboratorium. Come on; heller ikke Nakstad er avvisende til tanken. Selv i tung opiumsrus ville Sherlock Holmes ha skjønt såpass om hvor visuet kom fra. Om det var et uhell eller om det skjedde med vilje; vel det er et annet spørsmål og jeg vil ikke gi noe ja eller nei om jeg tror det. Men det er noe fishy og urolig over hele greia; men så lenge man ikke har noe beviser får man la det være med spekulasjonene.

Og det er en stor skam at norske medier ikke dekker nøyere den mer åpne debatten som nå er i USA om virusets opphav og om amerikanske krefter var innvolvert i denne alvorlige forbrytelsen mot menneskeheten. Alle som har vært innvolvert i dette burde dømmes til livsvarig fengsel under særdeles skjerpede omstendigheter slik jeg ser det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vil ikke si det er konspi å mene det kommer fra et laboratorium.

Det er den teorien jeg alltid har hatt mest lit til og.

At dette skulle være «rasistisk» er jo bisart.

Men norske politikere har jo en historie når det gjelder å snu seg dobbelt for å blidgjøre Kina…og det er heller ikke konspi.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Siden vi ikke har hørt eller lest noe mer om dette siden mars i fjor var nok dette bare nok et forsøk på coverup av enda enn coverup. Dekke over løgner med flere løgner.

Ble nedgradert fra bevis til i beste fall en bit i puslespillet:

Inside the COVID Origins Raccoon Dog Cage Match | Vanity Fair

Sitat

Then, on May 3, a computational biologist at the Fred Hutchinson Cancer Center named Jesse D. Bloom posted a preprint that cooled the raccoon dog fervor. He found that, among the 14 samples with large amounts of raccoon dog genetic material, the only one that contained any SARS-CoV-2 had just a tiny amount of virus material: one sequence fragment out of 200 million. The data “are not sufficient to provide any evidence either way that any of the animals were infected,” Bloom says.

A Hong Kong–based conservation biologist Alice Hughes, who was not involved in the research, concurs: “I think we’re looking for an answer that is a needle in a haystack, with data that is inconclusive.” She adds, “Any strong claims are likely to be overstated, because the type of data we need either doesn’t exist or isn’t available.” 

Crits-Christoph believes the data, while not “definitive,” tells us something important. “Could this data set prove the answer to the origin of SARS-CoV-2? The answer was always no. But can it prove that a certain animal was brought to the market?” The answer to that is yes, he says. “Does it make zoonosis more likely? I think so.” 

But Sergei Pond, an evolutionary biologist at Temple University, describes the Worobey team’s raccoon dog analysis as a “huge flop. It didn’t show anything other than that there were raccoon dogs there and there was virus there.”

Jeg tenker uansett at en egenskap ved virus er at de muterer raskt og mye, og har i milloner av år har krysset artsgrenser - på helt naturlig vis. Zoonose er dermed det naturlige utgangspunktet, det er default forklaring på nye virus i nye arter. En helt annen forklaring krever svært gode bevis. Spesielt dersom det også betinger at en hel rekke mennesker/myndigheter/institusjoner har samarbeidet om å skjule bevis.

Endret av a_aa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Entern skrev (På 19.7.2024 den 8:19 AM):

Vil ikke si det er konspi å mene det kommer fra et laboratorium.

Det er den teorien jeg alltid har hatt mest lit til og.

At dette skulle være «rasistisk» er jo bisart.

Men norske politikere har jo en historie når det gjelder å snu seg dobbelt for å blidgjøre Kina…og det er heller ikke konspi.

Det ble jo fra første sekund betegnet som "rasisme" når Trump kalte det for "Kina-viruset", men det var IKKE "rasisme" når VGs journalister kalte omicron "et sør-afrikanske mareritt" i et koseintervju med Støre romjula 2021. Og av de samme journalistene.

Om du går helt frem i de tidligste sidene i denne tråden vil du se at det var folk som mente at lab-teorien bare var "tinnfoliehat konspiasjonsteorier" og at det var noe som ble spredd av Tucker Carlson. Er det noe de siste årene har lært meg er det at man ikke skal være for bastante i konklusjoner om noe som helst egentlig. Det var jeg som startet denne tråden forøvrig på en tid jeg mente at man ikke burde stille noen særlige spørsmål om noe som helst av narrativene rundt covid-19.

Jordkloden blir ikke flat bare fordi noen vi ikke liker sier at den er rund.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Det ble jo fra første sekund betegnet som "rasisme" når Trump kalte det for "Kina-viruset", men det var IKKE "rasisme" når VGs journalister kalte omicron "et sør-afrikanske mareritt" i et koseintervju med Støre romjula 2021. Og av de samme journalistene.

Kanskje fordi det trump sa var rasistisk. Hvis trump hadde sagt "omicron er et kinesisk marerit" er ikke rasistisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 19.7.2024 at 10:03 AM, a_aa said:

Spesielt dersom det også betinger at en hel rekke mennesker/myndigheter/institusjoner har samarbeidet om å skjule bevis.

Kinas myndigheter, og mange kinesere som har ansvar for ett eller annet landomeråde eller driver med noe større, har en helt eksepsjonell historie, og så og si daglig standard om å skjule, villede, tukle med, forvirre osv... alt mulig av det som skjer i landet.

De sitter ikke i mørke rom for å 'samarbeide om å skjule bevis'. Slikt skjer automatisk med ordre fra de øverste, og er egentlig en helt vanlig dag der borte.

Broer faller ned der støtt og stadig, og det skjules for omverdenen og også alle kineserene. De setter opp papp plater på andre broer for å sperre utsikten til en bro som har falt ned f.eks.

Dette er vanskelig å skjønne for oss her i Norge som har gode standarder, og mye mer åpenhet over alt det vi gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (2 timer siden):

Kinas myndigheter, og mange kinesere som har ansvar for ett eller annet landomeråde eller driver med noe større, har en helt eksepsjonell historie, og så og si daglig standard om å skjule, villede, tukle med, forvirre osv... alt mulig av det som skjer i landet.

Ikke uenig i at kinesiske myndigheter normalt kontrollerer hva som slipper ut av informasjon om sensitive tema. Jeg tar det for gitt at de alltid vil bestrebe seg - med autoritære verktøy til rådighet - på å legge lokk på informasjon som kan skade Kinas anseelse.

Men her kreves det at vestlige forskere og demokratisk styrte institusjoner også har samvirket for å hindre at slik informasjon kommer frem. Det er da jeg vil se beviser. You do you :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 5.8.2024 at 3:48 PM, a_aa said:

vestlige forskere

Informasjon, dekning, og samtaler på internett om laboratorie lekkasje ble sensurert, uglesett, eller også ble satt i kategorier som er designet for å avskrekke folk, som dagbladet var inne på. Det var kjent at dette var minimum ett tabubelagt tema, og folk holder seg automatisk unna det som blir stemplet som utenfor normen. Mennesker er generelt hardkodet til å alltid prøve å passe inn og bli akseptert. Og forskere er intet unntak, men hvis de blir eksponert for nok informasjon, eller blir utsatt for egne traumer, så kan andre følelser i mennesker overstyre behovet for å bli akseptert.

Men uansett, folk er forskjellig, og utifra det jeg husker nå, så var det en del forskere, intellektuelle, og andre undersøkende folk som hadde grei oversikt rundt dette ganske tidlig.

Jeg er som regel bare en budbringer, så jeg fortalte f.eks en del slekt om at det er sannsynligvis en laboratorie lekkasje, pågrunn av x, y og z. Det gjorde jeg cirka i april 2020, lenge før jeg ble daglig aktiv her inne. Min første post her inne handlet om dette, men jeg trodde da at dette forumet var som 'alle andre' sterkt modererte eller sensurerte plasser på internett der folk kan 'snakke' sammen, så jeg delte informasjon til dette forumet, ikke på vanlig vis, men ved hjelp av en annen taktikk som ville hatt bedre sjanse for å overleve hvis forumet hadde vært sterkt sensurert.

Til min overraskelse senere i 2021 merket jeg at dette forumet faktisk var en ekte usensurert plass for å snakke om hva som helst, tilogmed de mest tabubelagte temaene, så da så jeg en mye større nytteverdi av å være her og bruke tiden min her.

demokratisk styrte institusjoner

"National Institute of Allergy and Infectious Diseases" er en av mange avdelinger under "National Institutes of Health (NIH)"

NIH er en avdeling under "United States Department of Health and Human Services (HHS)"

HHS har en 'administrerende sekretær' som blir utnevnt av presidenten i samråd med senatet.

Så du har vel rett i at det er en demokratisk del av USA's myndigheter. Men hvor mye makt har folket her gjennom alle disse leddene? Mye? Bittelitt? (Retorisk spørsmål. Og jeg vet ikke)

Penger til Wuhan kom fra NIH. Og det har vært en god del informasjon og utspørring av NIH rundt dette temaet, men det er ikke noe som vanlige folk blir kjent med.

også har samvirket for å hindre at slik informasjon kommer frem.

Ja kanskje de har det. Det er noe informasjon om denne muligheten tilgjengelig for de som vil vite. Men det er vanskelig for alle å få tilgang til all nødvendig informasjon, selv om det har vært flere forsøk som har hatt litt resultater. Og dette temaet går inn på andre betente relaterte temaer som har blitt diskutert i andre tråder her, så jeg ser ikke noen umiddelbar hensikt i å gå nærmere inn på det her.

Det er da jeg vil se beviser.

Som alle oss andre. Men spor og bevis kan være gravlagt/satt fyr på/rotet bort/sprengt/...

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 19.7.2024 den 10:03 AM):

Ble nedgradert fra bevis til i beste fall en bit i puslespillet:

Inside the COVID Origins Raccoon Dog Cage Match | Vanity Fair

Denne artikkelen beskriver jo i praksis en gedigen "wild goose chase" etter "beviser" på at viruset kom fra dette våtmarkedet i Wuhan fremfor det åpenbare å peke på - rett over gaten - et laboratorium som forsker på manipulering av coronaviruser. Istedenfor leser jeg en masse om å "lete etter nåler i høystakken". Ja, det er spesielt håpløst når det ikke er nåler der en gang, skjønt nåla kanskje er der skjult i dagslys i et godt bevoktet Dr. Mengele-laboratorium rett over gata.

a_aa skrev (På 19.7.2024 den 10:03 AM):

En helt annen forklaring krever svært gode bevis. Spesielt dersom det også betinger at en hel rekke mennesker/myndigheter/institusjoner har samarbeidet om å skjule bevis.

I Kina? Hva tror du konsekvensen er å stå frem som varsler i KINA? En liten påtaleunnlatelse?

Angående denne betingelsen av en hel rekke mennesker som skjuler beviser: har du lest faglitteratur om holocaust? Vet du hvor mange tusen, ja hundretusener minst som var innvolvert i dette gjennom flere forskjellige ledd? Dette må ha vært historiens mest omfattende effektivt gjennomførte hemmelige operasjon. Selv om det startet i 1941 ble det ikke kjent før krigen var over i 1945 og fordi de som hadde gjennomført dette hadde tapt krigen. Men ting lekket ut selvfølgelig; mens det pågikk men i Vesten ble dette faktisk avfeid som "rykter" og til og med "sovjetisk propaganda"(høres det kjent ut?). Med dagens terminologi ville man sikkert kalt det "disinformasjon" og "konspirasjonsteorier". Slike operasjoner foregår gjerne mellom flere ledd hvor de lengst fra den indre kjernen vet lite eller ingenting om hva som egentlig foregår; eller de går med skylapper og holdningen "har no evil, see no evil"; for de vet også hva konsekvensen blir både for dem selv og deres familie om de velger å fortelle hva som skjer. Eller de blir bare avfeid. Og de i den innerste kjernen er de mest ekstreme invidivende med de mørkeste personlighetstrekkene man finner hos mennesker som liker og nyter det de driver med.

Søkt sammenligning? Kanskje; fordi det trengs laaangt færre individer til å dekke over viruslekkasje fra et laboratorium enn det holocaust trengte. Likevel har det kommet frem utsagn fra individer som skal ha vært involvert med viruset, men det har jo blitt latterliggjort som "Putin- og Trump-propaganda" og lignende. Og du kan tenke deg selv dersom du jobbet på denne labben og visste at det hadde skjedd men tror det er en tabbe men vet at du ikke kan gå ut med det. Ville du ha gjort det selv? I KINA? Dessuten, er det i det hele tatt mulig i et såpass kontrollert og totalitært regime som det Kina er? Og hvordan tror du selv at ditt omdømme som person eller din familie vært om du hadde vært en som hadde innrømmet at du var medansvarlig for utløsingen av en verdensomspennedne pandemi? Det hadde ikke vært noe noen rundt deg ville glemt.

Barny Aråstad skrev (19 timer siden):

Kanskje fordi det trump sa var rasistisk. Hvis trump hadde sagt "omicron er et kinesisk marerit" er ikke rasistisk.

Virkelig? Det hadde vel vært enda mer rasistisk om Trump faktisk hadde kalt OMICRON-varianten "et kineisk mareritt" da denne varianten av covid vitterlig ble oppdaget i Sør-Afrika og ikke Kina. Så det ville vel ikke bare være rasistisk men også regelrett løgn. Men på det tidspunktet var jo ikke han president lenger uansett.

Uansett synes jeg den nåværende norske regjeringen er et mye større mareritt enn omicron som jeg selv har hatt to ganger. Jeg har hatt bakrus som var verre; atskillig verre enn omicron, det skal være sikkert og visst.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

I Kina? Hva tror du konsekvensen er å stå frem som varsler i KINA? En liten påtaleunnlatelse?

Angående denne betingelsen av en hel rekke mennesker som skjuler beviser: har du lest faglitteratur om holocaust? Vet du hvor mange tusen, ja hundretusener minst som var innvolvert i dette gjennom flere forskjellige ledd? Dette må ha vært historiens mest omfattende effektivt gjennomførte hemmelige operasjon. Selv om det startet i 1941 ble det ikke kjent før krigen var over i 1945 og fordi de som hadde gjennomført dette hadde tapt krigen. Men ting lekket ut selvfølgelig; mens det pågikk men i Vesten ble dette faktisk avfeid som "rykter" og til og med "sovjetisk propaganda"(høres det kjent ut?). Med dagens terminologi ville man sikkert kalt det "disinformasjon" og "konspirasjonsteorier". Slike operasjoner foregår gjerne mellom flere ledd hvor de lengst fra den indre kjernen vet lite eller ingenting om hva som egentlig foregår; eller de går med skylapper og holdningen "har no evil, see no evil"; for de vet også hva konsekvensen blir både for dem selv og deres familie om de velger å fortelle hva som skjer. Eller de blir bare avfeid. Og de i den innerste kjernen er de mest ekstreme invidivende med de mørkeste personlighetstrekkene man finner hos mennesker som liker og nyter det de driver med.

Søkt sammenligning? Kanskje; fordi det trengs laaangt færre individer til å dekke over viruslekkasje fra et laboratorium enn det holocaust trengte. Likevel har det kommet frem utsagn fra individer som skal ha vært involvert med viruset, men det har jo blitt latterliggjort som "Putin- og Trump-propaganda" og lignende. Og du kan tenke deg selv dersom du jobbet på denne labben og visste at det hadde skjedd men tror det er en tabbe men vet at du ikke kan gå ut med det. Ville du ha gjort det selv? I KINA? Dessuten, er det i det hele tatt mulig i et såpass kontrollert og totalitært regime som det Kina er? Og hvordan tror du selv at ditt omdømme som person eller din familie vært om du hadde vært en som hadde innrømmet at du var medansvarlig for utløsingen av en verdensomspennedne pandemi? Det hadde ikke vært noe noen rundt deg ville glemt.

Du sparker inn åpne dører:

a_aa skrev (19 timer siden):

Ikke uenig i at kinesiske myndigheter normalt kontrollerer hva som slipper ut av informasjon om sensitive tema. Jeg tar det for gitt at de alltid vil bestrebe seg - med autoritære verktøy til rådighet - på å legge lokk på informasjon som kan skade Kinas anseelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 5.8.2024 den 1:24 PM):

De sitter ikke i mørke rom for å 'samarbeide om å skjule bevis'. Slikt skjer automatisk med ordre fra de øverste, og er egentlig en helt vanlig dag der borte.

Broer faller ned der støtt og stadig, og det skjules for omverdenen og også alle kineserene. De setter opp papp plater på andre broer for å sperre utsikten til en bro som har falt ned f.eks.

Dette er vanskelig å skjønne for oss her i Norge som har gode standarder, og mye mer åpenhet over alt det vi gjør.

Et annet element som ikke alle i Vesten tar innover seg er den sterke mentaliteten om å "redde ansikt" som er grunnleggende i østlig tenkning. Det finnes ikke noe som er mer alvorlig enn å tape ansikt i den delen av verden; det gjennomsyrer kulturen og handlemåter; og man gjør da hva som helst for å unngå det noe som man også må ta med i vurdering når man vet at Kina holdt på med dystopiske zero-covid-nedstenginger helt frem til januar 2023, nesten et helt år etter at resten av verden hadde gått tilbake til normalen. Og selvfølgelig vil de da ikke gjøre noe slikt som i det hele tatt å tillate at noen ymter frempå om at et virus hadde lekket fra et laboratorium, uansett om det var tilsiktet eller med vilje.

a_aa skrev (På 5.8.2024 den 3:48 PM):

Men her kreves det at vestlige forskere og demokratisk styrte institusjoner også har samvirket for å hindre at slik informasjon kommer frem. Det er da jeg vil se beviser. You do you :) 

OK, du sikter til antakelser om at vestlige quislinger har kjent til og vært med på å dekke over at det var en viruslekkasje fra laboratoriet? Vel; nå er vel det høyst uklart om det i det hele tatt har vært noen fra utenfor Kina som har kjent til det eller om kineserne har lurt en hel verden. Men om det så er; vestlige quislinger som har vært en del av denne covier-up-en(og jeg siker IKKE at det er det selv om det ikke er noe jeg utelukker; det er mye jeg tidligere utelukket som jeg desverre ikke utelukker lenger)så ville de selvfølgelig aldri røpet eller avslørt noe slikt. Man kan jo tenke seg ikke bare konsekvensene for dem selv og resten av livet i fengsel, men også konsekvensene for stigmatisering og sosial fordømmelse av deres egne familiemedlemmer fra samfunnet rundt dem. Vi snakker tross alt om medansvar i å ha sluppet en global pandemi løs på hele jordkloden.

Selfuniverse skrev (På 6.8.2024 den 12:05 AM):

"National Institute of Allergy and Infectious Diseases" er en av mange avdelinger under "National Institutes of Health (NIH)"

NIH er en avdeling under "United States Department of Health and Human Services (HHS)"

HHS har en 'administrerende sekretær' som blir utnevnt av presidenten i samråd med senatet.

Så du har vel rett i at det er en demokratisk del av USA's myndigheter. Men hvor mye makt har folket her gjennom alle disse leddene? Mye? Bittelitt? (Retorisk spørsmål. Og jeg vet ikke)

Penger til Wuhan kom fra NIH. Og det har vært en god del informasjon og utspørring av NIH rundt dette temaet, men det er ikke noe som vanlige folk blir kjent med.

Og da er vi inne på det jeg sier om vestlige quislinger. Selv om det kan ha vært i god hensikt at man var med på å finansiere et slikt monserlaboratorium(med ideer om at det er bra for menneskeheten å drive slik virusforskning)så vil ingen ha på seg at de var med på å sørge for at et pandemisk virus slapp løs fra et virus i Wuhan. Man kan jo selv tenke seg dersom det er snakk om empatiske mennesker og søvnløse netter med skyldfølelse. Selvfølgelig vil man med nebb og klør nekte for at noe slikt kan ha skjedd. Og - mange er nok heller ikke klar over lekkasjen men vil sevfølgelig gå i benektelse og tenke at det er ikke mulig at det slikt skjedde og slå seg til ro med at "det kom fra et flaggermus i en sjappe i samme byen". Altså en selvfornektende bekvemmelighetsløgn. Dette er normalt. Altså psykologisk selvforsvarsmekanisme.

Selfuniverse skrev (På 6.8.2024 den 12:05 AM):

Som alle oss andre. Men spor og bevis kan være gravlagt/satt fyr på/rotet bort/sprengt/...

Slik som for eksempel samtalereferater og SMS-er mellom den norske regjeringen den 11.mars 2020. Alt er tilsynelatede borte og slettet.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 6.8.2024 den 11:27 AM):

Du sparker inn åpne dører:

OK, da har jeg misforstått, men jeg tolket det som at du mente at det var umulig å skjule om det hadde skjedd en laboratorielekkasje. Men jeg korrigerer meg på det; jeg er ikke redd for å innrømme feil, selv på et forum.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Morromann said:

og slå seg til ro med at "det kom fra et flaggermus i en sjappe i samme byen"

Det blir mer spesielt, når det kom frem rimelig fort, som det snakkes om her, at det ikke ble solgt noen flaggermus på markedet i årene før covid. (Jeg vet ikke om det stemmer, bare at en del respektable kilder sier det)

"Research by Oxford’s Wildlife Conservation Fellow, Professor David Macdonald, has shown that neither bats nor pangolins were sold at Wuhan’s wet markets between May 2017 and November 2019."

"Joint research by WildCRU in partnership with China West Normal University, Nanchong, and Hubei University of Traditional Chinese medicine had been focussing on a tick borne disease in these markets since May 2017 and as a result was monitoring the animals traded there. The results of this research show that neither bats, nor pangolins were found in the Wuhan Market."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (15 timer siden):

Det blir mer spesielt, når det kom frem rimelig fort, som det snakkes om her, at det ikke ble solgt noen flaggermus på markedet i årene før covid. (Jeg vet ikke om det stemmer, bare at en del respektable kilder sier det)

"Research by Oxford’s Wildlife Conservation Fellow, Professor David Macdonald, has shown that neither bats nor pangolins were sold at Wuhan’s wet markets between May 2017 and November 2019."

"Joint research by WildCRU in partnership with China West Normal University, Nanchong, and Hubei University of Traditional Chinese medicine had been focussing on a tick borne disease in these markets since May 2017 and as a result was monitoring the animals traded there. The results of this research show that neither bats, nor pangolins were found in the Wuhan Market."

Innteresant å se at artikkelen er fra juni 2021, altså over 3 år gammel og fortsatt den dag i dag er det de som sverger til flaggermusteorien om at corona kom fra flaggermuser på et marked som ikke solgte flaggermuser men ikke fra et laboratorium nesten vegg i vegg som forsket på nettopp coronaviruser. Og tror man det er man fortsatt tinnfoliehat konspirasjonsteoretiker og "rasist" til og med. Skjønt hva er rasistisk her egentlig, når man spiller på en stereotyp om asiater som spiser flaggermus, skjønt det er i Indonesia og ikke i Kina og dermed sauser det sammen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 timer siden):

Dette er interessant.

Selv om jeg har vært kritisk til det som kalles konspirasjonsteorier om blant annet vaksinen og en del andre ting rundt covid-19, så har jeg aldri sett det som usannsynlig at viruset kan ha blitt lekket fra et laboratorium. Jeg mener, hvorfor er det så utenkelig at noen på laboratoriet kan ha blitt smittet eller på annen måte fått med seg viruset ut av laboratoriet. Det har skjedd flere ganger tidligere i verdenshistorien, og det vil skje igjen. Hvorfor skal det ikke ha kunnet skje i dette tilfellet?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...