Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

733 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      591
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      59
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

Mind The Gap skrev (1 minutt siden):

Trolig ville det vært tilstrekkelig med et 8 til 12 ukers kurs for å kunne bidra vesentlig ved intensivavdelingene for Koronabehandling.
Og det har vi hatt rikelig med tid til nå.

Dette er gjort, og gjøres. Flere tusen sykepleiere har fått internopplæring for å kunne bidra på intensiv ved krisesituasjoner siden pandemien begynte i Norge. Disse er dog hender som kreves andre steder, og naturligvis ikke av samme kvalitet som "ekte" intensivsykepleiere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, Snikpellik said:

Flere tusen sykepleiere

Deri ligger problemet.
Det hjelper ikke alene å omdisponere allerede eksisterende sykehuspersonell.
Vi må faktisk være villige til å hente inne ekstra hender utenifra, og gi disse et par måneders intensivopplæring

Ved intensivavdelinger er det trolig tilstrekkelig med at omkring 20% er fullt utdannet personell.
Resterende kan være personer som er hentet utenifra, uten helsefaglig bakgrunn.

Leser man artikler som omhandler disse intensivavdelingene, innser man fort at mye omhandler stadig vending av pasienter, som er en fysisk krevende oppgave, og som sliter ut helsepersonell.
Det er her disse friske hendene kommer inn.

Og videre:

https://helse-stavanger.no/om-oss/nyheter/hvordan-behandles-intensivpasienter-med-covid-19

Quote

I starten er pasientene ustabile, trenger mye sovemedisin og muskelavslappende, men så kommer man til et punkt der man må aktivisere pasienten. Det er kanskje noe av det mest krevende. Det er derfor vi trenger gode respiratorer, slik at pasienten kan våkne opp på respirator, være med å delta, få fysioterapi og prøve å trekke pusten selv, sier Strand.

 

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
KongRudi skrev (7 timer siden):

Ja, vi kan kalle det protective custody - ikke dumt, vi har sett dette gå bra før - i 1933 hadde en tysk politisjef kalt Heirich Himler lignende tanker, han fant ett område egnet for fanger som satt i protective custody. Det var folk som måtte beskyttes mot tyskerne sin rettferdige vrede, og leiren hette Dacshau. Du kan lese om opprettelsen her.

 

Kan vi slutte med Hitling og Holocaust.

Det er skammelig bare fordi man kanskje har vaksinepass eller en app i en pandemi...

Det er et lite lurt valg å nekte å ta vaksine stikk i strid med samfunnets og verdens faglige og nasjonale råd.

Da bør man også være mann eller kvinne nok til å ta konsekvensen og bli nektet sydenturer eller shopping, resturang og kino.

Endret av Gouldfan
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mind The Gap said:

Deri ligger problemet.
Det hjelper ikke alene å omdisponere allerede eksisterende sykehuspersonell.
Vi må faktisk være villige til å hente inne ekstra hender utenifra, og gi disse et par måneders intensivopplæring

Ved intensivavdelinger er det trolig tilstrekkelig med at omkring 20% er fullt utdannet personell.
Resterende kan være personer som er hentet utenifra, uten helsefaglig bakgrunn.

Leser man artikler som omhandler disse intensivavdelingene, innser man fort at mye omhandler stadig vending av pasienter, som er en fysisk krevende oppgave, og som sliter ut helsepersonell.
Det er her disse friske hendene kommer inn.

Og videre:

https://helse-stavanger.no/om-oss/nyheter/hvordan-behandles-intensivpasienter-med-covid-19

 

Har tidligere klagd litt over det samme ganske lenge, og har også sett (riktignok anekdotisk) litt forbedring den siste tiden, (etter det viste i media at de var begynt å kalle forsvaret til å sette vaksiner), så har jeg også hørt at de har kallt inn litt helsefaglige-studenter til å hjelpe til på sykehusene - som jeg synes er kjempeflott. :) - Så får vi håpe at dette skjer i stor nok skala til at det avlaster mye av problemene, og at studentene får også helt sikkert mye nyttig erfaring. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
11 hours ago, Gouldfan said:

Jeg er vaksinert og unngår treningssenter pga folk som deg. Er det noe bedre enn at dere som er uvaksinerte pga løgner og feilinformasjon fra darkweb trener?

8 hours ago, Simen1 said:

Det er feil. Uvaksinerte har ca 3 ganger høyere sannsynlighet for å bli smittet.

 Så hvordan forklarer dere hvorfor jeg ikke har blitt syk, og at de menneskene jeg henger med har heller ikke blitt syke?

Det narrativet dere følger er så gjennomsyret av frykt for hva som potensiellt kan skje at det grenser til galskap! Dere antar at viruset er nærmest en garantert dødsdom, slik virker det for meg når jeg leser innleggene deres. Jeg har blitt beskyldt for "cherry picking" her inne, men dere er jo selve mesterene av det!

Jeg unner ingen å leve et liv der man tror at ALLE menneskene på Jorda MÅ ha denne vaksinen, og flere doser av den, for at livet skal kunne leves normalt! Dere som tenker slik risikerer å få PTSD av dette, om dere ikke har det allerede da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (4 minutter siden):

 Så hvordan forklarer dere hvorfor jeg ikke har blitt syk, og at de menneskene jeg henger med har heller ikke blitt syke?

Det narrativet dere følger er så gjennomsyret av frykt for hva som potensiellt kan skje at det grenser til galskap! Dere antar at viruset er nærmest en garantert dødsdom, slik virker det for meg når jeg leser innleggene deres. Jeg har blitt beskyldt for "cherry picking" her inne, men dere er jo selve mesterene av det!

Jeg unner ingen å leve et liv der man tror at ALLE menneskene på Jorda MÅ ha denne vaksinen, og flere doser av den, for at livet skal kunne leves normalt! Dere som tenker slik risikerer å få PTSD av dette, om dere ikke har det allerede da. 

Det at en stor del av befolkningen faktisk betrakter den sør-afrikanske varianten omicron som en dødsdom gjør jo at man faktisk begynner å lure. Jeg mener; det er IKKE rasjonelt å opptre slik ovenfor noe som etter absolutt alle empiriske data, da i særdeleshet fra variantens hjemland Sør-Afrika ER en sur forkjøelse som ingen dør av. Man kan jo begynne å lure hvorfor norske og andre lands helsemyndihgeter nå fremstår som mer desperate enn noensinne til å prøve å "overbevise" med stadig mer syltynne og ulogiske "forklaringer" på hvorfor vi skal se helt bort i fra SAs positive erfaringer. Men Kina som sendte bilder av smittede som falt om på gatene og døde skulle vi visst tro på, men demokratiet Sør-Afrika som ingenting har å skjule - se de skal vi overhøre fullstendig. Og mediene, som Dagbladet går al in på høygir med å fremstille omicron som en blanding av ebola og svartedauen. Jeg er som sagt ikke konspiratorisk, men dette ikke bare ligner, men ER et vanvidd nå som ligner mer på noe fra South Park enn på en pandemi. Aldri før i historien, kanskje untatt i heksesprosessenes tid har man laget så mye ekstremt hysteri ut av så lite. Snakker selvsagt om omicron her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Morromann said:

Man kan jo begynne å lure hvorfor norske og andre lands helsemyndihgeter nå fremstår som mer desperate enn noensinne til å prøve å "overbevise" med stadig mer syltynne og ulogiske "forklaringer" på hvorfor vi skal se helt bort i fra SAs positive erfaringer.

De gjør det for å få folk til å ta vaksinen og flere doser av den. Det er den eneste logiske forklaringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Gouldfan said:

Kan vi slutte med Hitling og Holocaust.

Det er skammelig bare fordi man kanskje har vaksinepass eller en app i en pandemi...

Det er et lite lurt valg å nekte å ta vaksine stikk i strid med samfunnets og verdens faglige og nasjonale råd.

Da bør man også være mann eller kvinne nok til å ta konsekvensen og bli nektet sydenturer eller shopping, resturang og kino.

Hvis du er villig til å etterlyse mere autoritet, og diverse angrep på andre folks egne medisinske valg og friheter - så bør du også være mann eller kvinne nok til å bli sammenlignet med slike folk som også gjorde det samme. :)

Er rimelig sikker på at du ikke er villig til å la meg bestemme over hvilke medisiner som skal inn i din kropp for å sørge for at du utgjør minst mulig potensiell fare for meg. - Og om du synes dette er rimelig, eller urimelig.. Så er jeg også ganske sikker på at du ikke villig til å la meg bestemme hvor du skal kunne gå, og ikke gå, hvor du kan utgjøre minst mulig potensiell fare for meg.. (Hint: Husk å handle mye tykke klær før du blir nektet butikk-adgang, for jeg har planer om å plassere deg på en øy nord for finnmark - og kjøp hagle sånn at du kan forsvare deg mot isbjørner)..

Microchips for vaksiner er foreløbig en konspirasjon, men ett vaksinepass-app vil gjøre slutt på den konspirasjonen, fordi da er det ikke en konspirasjon lenger. 😕 Hvis vi begynner med dette, og du har tatt ett stikk vaksine - og den nesten drepte deg med bi-effekter, og du finner ut at du ikke vil ta andre dose... Så blir du f.eks. nektet innreise til plasser som f.eks. Canada ifølge reglene på deres vaksine-pass. - Fordi da er det regelverket om godkjente vaksiner i.flg. vaksine-appen som gjelder, i motesetning til hva helsa di er.

- Og før eller siden må du krysse av at 'Ren Svalbard WC' (øya jeg sendte deg til) vil selge de medisinske dataene dine til sine samarbeidspartnere (som kan sende deg reklame for deres siste medisiner) for at du skal kunne gå inn på toalettet der - slik at de kan betale renholdspersonellet.. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Morromann said:

Pandemier varer til viuset som startet pandemien har mutert til en sumperspredende og supermild mutasjon og vi er der allerede. Når delta er borte og omicron har tatt over er pandemien over. Om regjeringer fortsetter med unntakstilstand på dette tidspunktet er vi forbi stadiene til påandemi men over i et illegitimt tyranni.

Det har allerede skjedd i flere land nå. Når uvaksinerte blir nektet adgang for å komme inn i matbutikker, da har det gått for langt.

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, shockorshot said:

Tja, alltid greit med et intervju i en avis for 5 år siden istedenfor en fagfellevurdert artikkel. La oss se hva faglitteraturen sier om lipidene som blir brukt i Moderna og Pfizer for delivery, iforhold til hva som blir tatt opp i avisintervjuet.

 «Biodegradable» lipide nanopartikler er ikke utviklet etter 2016, du finner masse studier og referanser til dette helt tilbake til 2013, som igjen refererer til «recent» clinical trials. Det er ingen grunn til å tro at de lipide nanopartiklene Moderna brukte i sin utvikling i 2016 ikke var «biodegradable» så dette er ren spekulasjon fra din side og bare et (feilet) forsøk på å fremstille kommentaren i artikkelen som irrelevant.

Du må gjerne legge ved dokumentasjon på at Moderna ikke brukte «biodegradable» LNP i 2016 og da skal jeg ta innvendingen din på alvor ;)

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Morromann said:

Aldri før i historien, kanskje untatt i heksesprosessenes tid har man laget så mye ekstremt hysteri ut av så lite. Snakker selvsagt om omicron her.

Har du sett ett av intervjuene med Mattias Desmet, professor i psykologi fra Ghent Universitet? Han har noen ganske gode perspektiver på hva som skjer og hvordan «vanlige» folk plutselig blir totalitære… Husker ikke hvilket jeg så, men her er ett:

https://m.youtube.com/watch?v=uLDpZ8daIVM

Sikkert flere brukere her som hadde hatt godt av å se det også… mye rare holdninger ute og går.

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (9 timer siden):

Å omtale disse som "flat-earth" konspirasjonsfantikere blir å fordumme hele diskusjonen.

Kommer heilt an på kva argumenter som blir presentert for å nekte å vaksinere seg. Argumentet om at det er usikkerheit rundt senvirkning av vaksinen er i så måte greit nok det. Men når pandemien er eit faktum, kunne vi ikkje vente 10 år på testing av langtidsvirkninger. Nettopp fordi det tar lang tid. Samtidig som det er rasjonelt å tenke seg at når ein snakker senvirkning, er virus meir nærliggende å snakke om, enn vaksinen. Men det er ikkje slik at folk blir friske av virus, og vaksine bivirkninger, for så å utvikle senskader av dette 10 år fram i tid. Skaden skjer i så måte under infeksjonen eller vaksinasjonen. Men blir oppdaget på eit seinere tidspunkt. 

 

Mind The Gap skrev (9 timer siden):

Storparten av befolkningen ville ikke fått alvorlig sykdom, uavhengig om de har vært vaksinert eller ikke.
Dette omhandler i langt større grad at helsevesenet+FHI prokastinerer ved å stenge ned, fremfor å ta de viktige og rette grepene.

Som om du ikkje tok inn over deg argumentet mitt. Vaksinen hjelper på covid infeksjon, uavhengig om det utvikles alvorlig sykdom ei kort tid etter infeksjonen. Senvirkninger av denne infeksjonen er eit mykje større usikkerhetsmoment enn vaksinen. Tap av luktesans, faktisk i eit halvt år til eit år, er vanlig. Vaksinen hjelper på dette.

https://forskning.no/covid19/de-som-har-mistet-luktesansen-etter-covid-19-sykdom-star-i-ko-for-a-fa-hjelp/1948497

Mind The Gap skrev (9 timer siden):

Flesteparten av disse hendene ved en intensivavdeling trenger ikke treårig sykepleierutdanning, da flesteparten av oppgavene er manuelle/fysiske.
Trolig ville det vært tilstrekkelig med et 8 til 12 ukers kurs for å kunne bidra vesentlig ved intensivavdelingene for Koronabehandling.

Her bagatelliserer du arbeidet og utdanningen som kreves for å bli sykepleier, og det å stå på intensivavdelinger rundt om på sykehusene. Det er ikkje bare å gi eit 8 ukers kurs, så kan kven som helst administrere og operere medisinske utstyr til pasienter som vipper mellom liv og død. Vi har tross alt ein standard på sykehusene. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Så hvordan forklarer dere hvorfor jeg ikke har blitt syk, og at de menneskene jeg henger med har heller ikke blitt syke?

Han snakket om smitte. Det har "bare" vært 380k smittetilfeller i Norge til nå. Nettopp pga god håndtering og vaksinasjon. I min kommune har vi veldig god vaksinedekning og handtering. Vi har ikkje smitte her. Eit par tilfeller til nå. Og eit lite utbrudd relatert til arbeidsinnvandring i fjor.

 

Betroz skrev (1 time siden):

Det narrativet dere følger er så gjennomsyret av frykt for hva som potensiellt kan skje at det grenser til galskap! Dere antar at viruset er nærmest en garantert dødsdom, slik virker det for meg når jeg leser innleggene deres. Jeg har blitt beskyldt for "cherry picking" her inne, men dere er jo selve mesterene av det!

Kass narrativ? At vi er rasjonelle i møte med eit dødelig virus? Ingen frykt å finne hos meg. Det ironiske her er jo at heile denne tråden, har du og andre konspiratører vist ein irrasjonell frykt for vaksiner. Til og med "done your own research" på dass, for å mate denne frykten.

 

Betroz skrev (1 time siden):

Jeg unner ingen å leve et liv der man tror at ALLE menneskene på Jorda MÅ ha denne vaksinen, og flere doser av den, for at livet skal kunne leves normalt! Dere som tenker slik risikerer å få PTSD av dette, om dere ikke har det allerede da. 

Har du googlet deg frem til ein utdannelse innen psykologi og? Med drittlukt og alt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (31 minutter siden):

Her bagatelliserer du arbeidet og utdanningen som kreves for å bli sykepleier, og det å stå på intensivavdelinger rundt om på sykehusene. Det er ikkje bare å gi eit 8 ukers kurs, så kan kven som helst administrere og operere medisinske utstyr til pasienter som vipper mellom liv og død. Vi har tross alt ein standard på sykehusene. 

Altså, det er flere fagfolk som argumenterer for en slik løsning, og som hevder at en del av mangelen på kapasitet vi ser i sykehusene nå handler om profesjonskamp mellom sykepleiere og andre helsefagarbeidere. Det er dog ikke særlig relevant for temaet er, med mindre man da mener at det er Norsk Sykepleierforbund som står bak pandemien...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden):

Altså, det er flere fagfolk som argumenterer for en slik løsning, og som hevder at en del av mangelen på kapasitet vi ser i sykehusene nå handler om profesjonskamp mellom sykepleiere og andre helsefagarbeidere. Det er dog ikke særlig relevant for temaet er, med mindre man da mener at det er Norsk Sykepleierforbund som står bak pandemien...

Det er ingen fagfolk innen helse som argumenterer for at eg, eller ein rørlegger skal kunne ta eit 8 ukers kurs, for så å sende meg inn på intensivavdelinger på norske sykehus. Det eg antar det er snakk om, er kursing av helsefagarbeidere, slik at det er større faglig dekning rundt om på sykehusene.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men da leser du da også Mind the Gap annerledes enn det jeg gjør. Jeg forstår det som at hen hevder at nettopp andre enn intensivsykepleiere skal kunne kurses opp for å dekke mangelen på personell. Da vil det være naturlig å gripe de som har en nogenlunde relevant fagbakgrunn (sykepleiere uten rette spesialisering, vernepleiere, helsefagutdannede fra VGS, mfl.) - i mitt hode er hvert fall det selvfølgelig at det er disse det siktes til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (11 minutter siden):

Nei, men da leser du da også Mind the Gap annerledes enn det jeg gjør.

Det gjorde eg ja. Nettopp fordi han nevnte "trenger ikkje treårig sykepleierutdannelse". Som burde være absolutt minimum for å kunne jobbe som sykepleier på intensivavdelinger. 

 

Hugo_Hardnuts skrev (14 minutter siden):

Da vil det være naturlig å gripe de som har en nogenlunde relevant fagbakgrunn (sykepleiere uten rette spesialisering, vernepleiere, helsefagutdannede fra VGS, mfl.) - i mitt hode er hvert fall det selvfølgelig at det er disse det siktes til.

Det er naturlig ja. Og her er eg einig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...