Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

743 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      57
    • Nei
      597
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      59
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Pallehysa said:

https://snl.no/empiri

https://no.wikipedia.org/wiki/Empiri

Ja og det er på tide du lærer deg kva det er.

Og det var etter dette han foreslo å injisere desinfeksjonsmiddel. Hårreisende idiotisk uttalelse fra Trump. Som Birx som satt i bakgrunnen blei enormt flau over.

Selvfølgelig. Fordi det var ein såpass idiotisk uttalelse, at det hadde vært rart om ikkje reportere spurte om det var det han meinte.

Selvfølgelig skal ikkje leger injisere desinfeksjonsmiddel. Godt Trump forstod etterkvart kor idiotisk hans uttalelse var. Han fekk sikkert gode råd i etterkant av uttalelsen.

Propagandaen her, er din patetiske bortforklaring på det Trump ytret. Eg har delt ordrett kva han ytret, og du prøver desperat å bortforklare Trump`s idiotiske uttalelse. 

Fra din egen link:

-- 8< --- klipp klipp -- 8< --- 

Empiri (fra gresk empeirikós = «erfaringsmessig», avledet av empeiría = «erfaring») innebærer at konklusjon er basert på sannsynlig erfaring. Empiri bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser og eksperiment og derav de erfaringer som er gjort, framfor på i forvegen oppstilte teorier eller filosofiske resonnement. 

-- 8< --- slutt klipp klipp -- 8< --- 

Eksempel på Empiri fra Trump:

- Trump iaktok hvordan viruset døde på overflater. 

- Trump filosoferte om teorier eller diverse resonemang om muligheter til å drepe viruset. 

- Trump konkluderte med at de ikke skulle injisere desinfeksjon i Covid pasienter, men det virket på overflater..

Ser du? Trump utførte Empiri... :)

vitenskaplig undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser av eksperiment om å drepe viruset på overflater - sannsynlig erfaring... hele pakken..

Du kan ikke bare ta en liten del av Trump sitt empiriske spørsmål, og si at det var konklusjonen hans, når han kom med konklusjonen ett minutt etterpå, som er motsatt av det du sier han sa nå nesten to år etterpå. 😕 Det blir for dumt, ihvertfall hvis du skal mase om at empiri er viktig.. :) - Da leverer du feilaktig propaganda, og jeg går utifra at du vet det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Gouldfan said:

Nettopp derfor det må komme tydeligere regler slik at sånne folk holder seg hjemme eller iallefall isolert på sykehuset.

Handlinger gir konsekvenser, synes det er tåpelig å dra krenket kortet når man konsekvent handler istrid med verden og myndighetene og vitenskap og sunn fornuft.

Ja, vi kan kalle det protective custody - ikke dumt, vi har sett dette gå bra før - i 1933 hadde en tysk politisjef kalt Heirich Himler lignende tanker, han fant ett område egnet for fanger som satt i protective custody. Det var folk som måtte beskyttes mot tyskerne sin rettferdige vrede, og leiren hette Dacshau. Du kan lese om opprettelsen her.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 timer siden):

Hvis jeg bodde på det sentrale Østlandet ville nok jeg også brukt munnbind. Ikke fordi jeg hadde støttet det, men fordi det ville vært nødvendig for å unngå problemer og handle i butikker. 

Cathrine Johansen ble kastet ut fra et sykehus på Østlandet fordi hun var uvaksinert. Og ikke populært at hun hadde medisinsk unntak for å være uten munnbind (post-traumatisk stress-syndrom). Hun sier i intervju med Antijantepodden at hennes tenåringssønn nærmest er en profilert uvaksinert. Og han har derfor blitt nektet adgang til kjøpesentre der siden "alle" vet at han er uvaksinert. Hvis mange i området vet at du er uvaksinert, behøver de jo ikke spørre. Han blir også nektet å være med kamerater hjem, av deres foreldre. 

Så var det dette med anekdoter sin verdi som bevis igjen da...

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Jeg er vaksinert og unngår treningssenter pga folk som deg.

Du unngår treningssentre av feil årsaker.

Alle på treningssentre er potensielle smittekilder.
Smitten ser ikke forskjell på hvorvidt man har tatt vaskinen, eller ikke.
Om du skulle smitte noen på treningssentre, er derimot ikke av stor betydning, da svært få av disse vil være i risikogruppen.

Hadde du i stedet skrevet at du unngår eldrehjem, fordi du er oppriktig bekymret for å eventuelt spre smitten til personer i risikogruppen, hadde det vært enklere å forstå hvordan du resonnerte.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

Men den typiske Antivaksere er ikke som deg, de er utagerende og bruker ikke munnbind.

Igjen klassifiserer du alle som ikke ønsker å ta Covid-vaksinen som antivaksere.
Jeg er ganske sikker på at det ikke er tilfelle.

Et stort flertall av de som inntil videre har valgt bort denne vaksinen, har trolig gjort en kvalitativ vurdering, og konkludert med at risikoen for senvirkninger for denne vaksinen er større, enn faren for alvorlig sykdom som følge av Covid.
Det kan helt enkelt bero på at de har personer i sitt nærmiljø som fikk Covid før vaksinen ble rullet ut, og korrekt oppfattet at de færreste ble alvorlig syk av det.

I og med at dette er en betydelig faktor, mener jeg heller vi som har tatt vaksinen skal være godt fornøyd med den generelle vaksineringsgraden, og slutte å gnage på de som har valgt å takke nei.
De utgjør uansett et så lavt antall, at vi fint kan gjenåpne samfunnet, gitt at vi oppretter et anstendig antall intensivplasser.
Det er her skoen trykker nå, og av en eller annen uforståelig årsak nekter myndighetene å bruke ytterligere ressurser på det.
Kontantstøtte til bedrifter som ikke trenger det, virker derimot å være et viktig satsingsområde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
KongRudi skrev (1 time siden):

Du kan ikke bare ta en liten del av Trump sitt empiriske spørsmål, og si at det var konklusjonen hans, når han kom med konklusjonen ett minutt etterpå, som er motsatt av det du sier han sa nå nesten to år etterpå.

Empiriske spørsmål? Er du seriøs? Han foreslo å injisere desinfeksjonsmiddel. Eg har aldri sagt det har vært nåke konklusjon. Om han foreslår å injisere desinfeksjonsmiddel, men ender på ein annen konklusjon i etterkant, har han fortsatt foreslått å injisere desinfeksjonsmiddel.

Nekter å tro du er seriøs. Heilt seriøst. Du må trolle.

Eksempel på Empiri fra Trump:

Og nok ein gang viser du at du ikkje forstår kva empiri er. 

Det blir for dumt, ihvertfall hvis du skal mase om at empiri er viktig.. :) - Da leverer du feilaktig propaganda, og jeg går utifra at du vet det.

Ja det blir faktisk for dumt. Og din overbruk av emojis, kan eg ikkje anse som annet enn barnslig og provoserende.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4 av 10  unge jenter har fått menstruasjons­forstyrrelser av vaksinen, dette er personer som omtrent hadde hatt 0% sjanse for alvorlig tilløp av kina viruset.
Til tross for plagene er de likevel særdeles positive til vaksinen, en vaksine som  ikke hjelper mot smitte eller smittespredning, kun alvorlig sykdom.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzeXay/fikk-mensenforstyrrelser-etter-vaksinen-viktig-aa-snakke-om

Her er det ugler i mosen.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (31 minutter siden):

4 av 10  unge jenter har fått menstruasjons­forstyrrelser av vaksinen, dette er personer som omtrent hadde hatt 0% sjanse for alvorlig tilløp av kina viruset.
Til tross for plagene er de likevel særdeles positive til vaksinen, en vaksine som  ikke hjelper mot smitte eller smittespredning, kun alvorlig sykdom.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzeXay/fikk-mensenforstyrrelser-etter-vaksinen-viktig-aa-snakke-om

https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksinasjon-kan-pavirke-menstruasjonen/

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (1 time siden):

Du unngår treningssentre av feil årsaker.

Alle på treningssentre er potensielle smittekilder.
Smitten ser ikke forskjell på hvorvidt man har tatt vaskinen, eller ikke.
Om du skulle smitte noen på treningssentre, er derimot ikke av stor betydning, da svært få av disse vil være i risikogruppen.

Hadde du i stedet skrevet at du unngår eldrehjem, fordi du er oppriktig bekymret for å eventuelt spre smitten til personer i risikogruppen, hadde det vært enklere å forstå hvordan du resonnerte.

Jo, smitten ser forskjell på hvorvidt man har tatt vaksinen. Uvaksinerte har ca 3 ganger høyere risiko for å bli smittet.

Treningssentre er forsåvidt risikosteder fordi mange folk samles, folk puster og peser og ventilasjonen er kan være dårlig.

Ellers så virker det som du ikke forstår at covid19 er en smittsom sykdom. Folk som smittes på treningssenter er bare et ledd i smittekjeden videre. Så om de ikke selv blir hardt rammet så kan folk lengre ut i smittekjeden bli alvorlig rammet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Pallehysa said:

Empiriske spørsmål? Er du seriøs? Han foreslo å injisere desinfeksjonsmiddel. Eg har aldri sagt det har vært nåke konklusjon. Om han foreslår å injisere desinfeksjonsmiddel, men ender på ein annen konklusjon i etterkant, har han fortsatt foreslått å injisere desinfeksjonsmiddel.

Nekter å tro du er seriøs. 

Og nok ein gang viser du at du ikkje forstår kva empiri er. 

Ja det blir faktisk for dumt. Og din overbruk av smileys, kan eg ikkje anse som annet enn barnslig og provoserende.

Ifølge linken din om Empiri; så finner man en konklusjon basert på sannsynlig erfaring. Empiri bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser og eksperiment og derav de erfaringer som er gjort, framfor på i forvegen oppstilte teorier eller filosofiske resonnement. 

Du så Trump og vitenskapsmenne utføre Empiri live foran journalistene - men du tar feil om hvilken konklusjon han gjorde, du påstår at teorien basert på erfaringene de gjorde på overflate-eksperimentet endte opp som konklusjon - når han endte opp med motsatt konklusjon.

Hvis du er allergisk mot antifreeze som har hoved-ingrediens Polyethylene glycol (PEG), også ofte brukt i desinfeksjonsmiddell, så kan du heller ikke ta mRNA-vaksinene, så selve forslaget er ikke så langt vekke som du vil ha det til. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (44 minutter siden):

Det er feil. Uvaksinerte har ca 3 ganger høyere sannsynlighet for å bli smittet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
KongRudi skrev (5 minutter siden):

men du tar feil om hvilken konklusjon han gjorde,

Igjen. Eg har ikkje ytret meg om nåke konklusjon han gjorde. Eg påpeiker at han foreslo å injisere desinfeksjonsmiddel, nåke eg har linket og vist han gjorde. 

Nok off topic nå. Du får trolle videre om nåke annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

har trolig gjort en kvalitativ vurdering, og konkludert med at risikoen for senvirkninger for denne vaksinen er større, enn faren for alvorlig sykdom som følge av Covid.

Men dei tok ikkje med senvirkninger av covid med i denne kalkylen? Og samtidig skal du kalle det for ein kvalitativ vurdering? Vaksinen hjelper i sykdomsforløpet uavhengig om ein får alvorlig sykdom eller ei.

De utgjør uansett et så lavt antall, at vi fint kan gjenåpne samfunnet, gitt at vi oppretter et anstendig antall intensivplasser.
Det er her skoen trykker nå, og av en eller annen uforståelig årsak nekter myndighetene å bruke ytterligere ressurser på det.

Bruke penger er enkelt. Men ein skal ha utdannede folk også, då pleie og smittevern for disse pasientene krever enorme menneskelige ressurser. Ein kan ikkje finne dette over natten, når covid trykker som værst.

Kontantstøtte til bedrifter som ikke trenger det, virker derimot å være et viktig satsingsområde.

Som eg skreiv. Bruke penger er enkelt.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Simen1 said:

Det er feil. Uvaksinerte har ca 3 ganger høyere sannsynlighet for å bli smittet.

Og det er også null sannsynlighet for at de uvaksinerte's naturlige immunforsvar, blir opplært til å være avhengige av evt. booster-doser for å lære å beskytte seg mot andre forskjellige virus i samme kategori (i.e. neste fugle-innfluensa) - som ble påvist i enkelte dyreforsøk med denne typen vaksiner - så dersom en lignende sykdom skulle komme en dag som vi ikke fant vaksiner mot - men som kanskje lignet nok på Corona at immunforsvaret begynte å vente på instrukser før det begynner å reparere deg.

Så sånn sett kan det være en fordel for meneskeheten å ha en del uvaksinerte i en slags buffer-sone, med både vaksinerte og uvaksinerte - helst med unge folk som virker å være av den minst utsatte risiko-gruppene for Covid. Dersom disse vaksinene skulle ha det problemet.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (29 minutter siden):
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Tull, aldri vært flere smittede som nå.

Det er nok du som tuller nå.

2128354181_Screenshot2021-12-28at00-43-02SituasjonsrapportCOVID-19-ukerapport-uke-50-1312---191221pdf.png.7386b2edee3b17dd8e8549541899d552.png

Som du ser 1188/415 = 2,86 i uke 49, og 1021/363 = 2,81 i uke 50. Rundet av til hele tall så har altså uvaksinerte ca 3 ganger høyere sannsynlighet for å bli smittet, som jeg skrev i sitatet du kalte tull.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Uvaksinerte har ca 3 ganger høyere risiko for å bli smittet.

Her regner jeg med at du ser på historiske tall, altså primært deltavarianten?

Smitteutbredelsen blant vaksinerte er vesentlig høyere med omikronvarianten.
Noen entydige tall er foreløpig ikke klare, men flere rapporter indikerer at smitteutbredelsen vil bli langt høyere fremover blant alle grupper.

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/risikovurdering-2021-12-13.pdf

(se blant annet side 19-20 i PDF, tall på 20-30 prosenpoeng nevnes, uten å konkludere)

Også presseuttalelser fra FHI indikerer svært høye tall fremover, faktisk opp mot 300.000 tilfeller hver dag.
https://www.nrk.no/norge/fhi_-kan-bli-opp-mot-300.000-daglige-smittede-om-tre-uker-1.15770027
Da kan man raskt konkludere at et meget stort antall av disse nødvendigvis må være vaksinerte.

Så er man bekymret for smitte på treningssentre, vil sannsynligheten for at du vil smittes av en som er vaksinert være betydelig høyere enn å bli smittet av en som er uvaksinert.

1 hour ago, Simen1 said:

Ellers så virker det som du ikke forstår at covid19 er en smittsom sykdom. Folk som smittes på treningssenter er bare et ledd i smittekjeden videre. Så om de ikke selv blir hardt rammet så kan folk lengre ut i smittekjeden bli alvorlig rammet.

Det er ingenting i innlegget mitt som peker i den retningen, tvert i mot, det er vel heller slik at smitten vil bli vesentlig høyere fremover.
I utgangspunktet behøver ikke slik smitte utgjøre noe enormt problem, så lenge vi klarer å holde smitten unna den utsatte delen av befolkningen.
Det er ingen stor hemmelighet at jeg har vært tydelig uenig i helsemyndighetenes strategi i forhold til å skjerme utsatte grupper, og da særlig eldrehjem.

Det jeg derimot er meget bekymret for, og da ikke bare i denne Korona-settingen, er den totale mangelen på vilje til å utvide antall intensivplasser betydelig.
Det er ikke slik at man trenger en lang utdannelse for å kunne bidra på slike intensivavdelinger.
Dette omhandler at man trenger et stort antall hender til å utføre manuelle oppgaver under kontrollert oppsyn av kvalifisert helsepersonell.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (2 timer siden):

det er helt klart skremmende på mange måter.

og jeg føler meg ikke beroliget (på de det gjelder sine vegne) at det liksom "går seg til" etterhvert.

det som skulle vært interessant å vite, er hva slags mekanisme fra vaksinen som utløser denne tilstanden. Før helsemyndighetene undersøker/forsker på det og finner svaret, kan de heller ikke si at "det går over" da de overhodet ikke vet mulige langtids effekt i kroppen.

Dette "blodsporet" føyer seg forøvrig inn i en rekke av bisarre hendelser relatert til blod på et vis. Andre har fått uforklarlige blødninger i tannkjøttet, og også hørt om flere som fikk bloduttredelser under huden flere steder på kroppen.

Det er jo på høy tid å avdekke mekanismen som fører til slikt, eller blåser helsemyndighetene i det, fordi det ikke er endt i dødsfall (her og nå) ? :roll:

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (14 minutter siden):

Her regner jeg med at du ser på historiske tall, altså primært deltavarianten?

Det stemmer, Uke 49 og 50-rapportene, der omikron har utgjort en liten del av de totalt antall smittede.

Det blir spennende å følge med på hvordan det utarter seg når omikron overtar helt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men dei tok ikkje med senvirkninger av covid med i denne kalkylen? Og samtidig skal du kalle det for ein kvalitativ vurdering? Vaksinen hjelper i sykdomsforløpet uavhengig om ein får alvorlig sykdom eller ei.

Det ligger en betydelig usikkerhet i potensielle senskadevirkninger for vaksinen.
Det er kvalitativt å ta med dette i hver enkelt sin personlige vurdering.
Å omtale disse som "flat-earth" konspirasjonsfantikere blir å fordumme hele diskusjonen.

De samme personene ville neppe sagt nei til en vaksine som er grundig testet ut over mange år.
Derfor synes jeg vi skal respektere Koronavaksinenektere, uten å stigmatisere disse.
De utgjør nå uansett et så lavt antall at de hverken utgjør noen risiko, eller egentlig noe problem for helsevesenet.
Sistnevnte forutsetter naturligvis at vi gjør noe med kapasiteten til intensivavdelingene.

Vaksinen hjelper i sykdomsforløpet uavhengig om ein får alvorlig sykdom eller ei.

Storparten av befolkningen ville ikke fått alvorlig sykdom, uavhengig om de har vært vaksinert eller ikke.
Dette omhandler i langt større grad at helsevesenet+FHI prokastinerer ved å stenge ned, fremfor å ta de viktige og rette grepene.

Bruke penger er enkelt. Men ein skal ha utdannede folk også, då pleie og smittevern for disse pasientene krever enorme menneskelige ressurser. Ein kan ikkje finne dette over natten, når covid trykker som værst.

Bruke penger er enkelt.
Bruke penger på riktig måte er åpenbart en langt mer krevende øvelse.

Intensivsengeplasser er det rikelig med.
Problemet er "hender".
Flesteparten av disse hendene ved en intensivavdeling trenger ikke treårig sykepleierutdanning, da flesteparten av oppgavene er manuelle/fysiske.
Trolig ville det vært tilstrekkelig med et 8 til 12 ukers kurs for å kunne bidra vesentlig ved intensivavdelingene for Koronabehandling.
Og det har vi hatt rikelig med tid til nå.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...