Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

742 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      57
    • Nei
      596
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      59
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

Min bestemor er over 70 år nå.. Hun vil ikke engang ha vaksina.. hun mener at ting har gått litt for fort i prosessen, jeg er igrunn også enig i det, men hun mener at ja det kan godt være at vaksina er bra for veldig mange, men personlig så føler hun seg ikke nok trygg på den og at vi vet ikke enda nok om f.ex. langtidsvirkningene. Samtidig forstår jeg jo at en vaksine måtte naturligvis utvikles vi er jo i en pandemi og når covid herjet for fullt, det var jo bare ett år siden, vi alle hadde tanker som "er det noe lys i tunnellen?" og så ble det endelig snakk om at vi skal klare å utvikle vaksiner.. det var jo ett lyspunkt. Men utviklingen har jo gått raskt. Men så kom vaksinene og det ble snakk om folk som fikk blodpropp og alvorlige problemer og bi-virkninger, ja noen folk døde faktisk også av vaksina. Allerede her begynte bjellene å ringe hos meg, da tenkte jeg at ok da tror jeg venter litt til vi vet mer, fordi jeg mener en vaksine skal være 100% trygg for absolutt alle, og man skal ikke gå å føle at du måtte gamble med din egen kropp selv om vaksina er 99% sikker tenker nå jeg da..

På toppen av det så forstår jeg virkelig ikke at det er snakk om/nødvendig med dose 3 og dose 4 nå.. så det bare gjorde at skepsisen min vokste seg enda større da.. ble det ikke sagt i starten at man skulle bare ta dose 1 og dose 2 så var vaksina komplett? hadde jeg vaksinert meg nå med disse 2 og ble fortalt det kommer enda flere doser ville jeg personlig hatt følt meg utrolig lurt nå.. jeg forstår dette med oppfriskningsdoser osv, men hallo det var jo ikke lenge siden du akkurat fikk vaksina? forstår ikke hvorfor enda flere doser i det hele tatt skulle være nødvendig engang..

Så på en slags måte blir det naturlig å føle at summen av alt til slutt.. det som startet som sunn skepsis i starten selvsagt fører det hele videre til at det naturligvis kjennes ut som vi blir kontrollert utenifra, og så kommer dette med koronapass i tillegg og det bare føles som at noen bedriver en type krigføring mot oss av det man har hørt og lest flere ganger om var ett menneskelagd virus i en lab, mest sannsynlig av kineserne og mest sannsynlig for at de får jo en enda større inntjening av penger til landet sitt når andre land blør og de fortsetter som normalt igjen. Når andre land enn kina må holde lockdown og innføre restriksjon etter restriksjon mens de selv fortsetter i beste velgående, da mener jeg det burde begynne å ringe noen bjeller..

Jeg er ikke imot vaksinering generelt, men jeg er også en frisk mann og har ikke hatt noe som helst problemer med helsa unntatt en gang i midten av sommeren ifjor med mest sannsynlig det som var første variant av covid den gangen.. men det var så strengt dette med karantene så jeg holdt meg mesteparten kun innelåst i leiligheten og gikk aldri for å teste meg... men har gått uvaksinert blant folk i hele pandemien siden den gangen jeg kom over det og aldri vært syk og aldri følt meg noe syk, så føler at skulle jeg vært smittet på nytt burde det faktisk skjedd for lenge siden, men dette har det altså aldri blitt noe av.. ergo mener jeg at hvis jeg har klart meg såpass fint til nå hva er da poenget at jeg skal ta vaksina? på toppen av det, en vaksine jeg er ytterst skeptisk til (og la oss bare innrømme det, noen er mer skeptiske enn andre, vi er alle forskjellige), men det fine er ihvertfall her har vi lov å bestemme over egen kropp. Det er noen land faktisk som Frankrike eller Østerrike hvis jeg husker å ha lest riktig.. hvor det TVINGES vaksine på folk enten de vil eller ikke.. igjen her mener jeg det kanskje burde ringe noen bjeller?? syk verden eller..

Men til sist før dette blir altfor langt.. bestemora mi sa igrunn en veldig fin ting da vi møttes fordi jeg måtte selvsagt overrekke hennes julepresang.. og det var noe jeg syns vi alle burde lære av, og det var noe slikt; jeg dømmer hverken noen enten de har tatt vaksina eller ikke.. og jeg syns vi skal alle respektere hverandre enten vi har tatt vaksina eller ikke.. for verden er gal nok allerede som den er.. og ingen burde hate noen for deres valg.. hvertfall ikke nå som det er jul.. og ingen burde presse noen til å ta vaksina eller ikke.. vi må alle være mere varme og gode ovenfor hverandre.. dette med korona.. det splitter jo folket helt.. nesten som det var intensjonellt.. det er skummelt å se hvordan verden har blitt på kort tid.

Var vel noe sånn jeg husker det, men alt i alt det er akkurat sånn hvertfall jeg føler om hele situasjonen nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke det? Tiltakene gjør at folk føler seg tvunget til å ta neste dose.

Sikker på at du forstår hva ordet 'diktatur' betyr? Et vaksinediktatur vil jo ikke trenge tiltak, når de ikke har (særlig) smitte.

Budeia skrev (7 minutter siden):

Tror ikke nødvendigvis det var en udelt glede, men det virker ofte slik på de vaksinerte. Virker som de forventer en viss grad av tilbedelse for sin gjerning, iallfall på Facebook. Og sjenerer seg ikke for å delta i diskusjoner for å omvende de uvaksinerte.

Det meste du leser på Facebook kan som alltid tas med en klype salt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Green skrev (22 minutter siden):

det er skummelt å se hvordan verden har blitt på kort tid.

Det kan også virke som de vaksinerte blir mer ubehagelige så fort de tar vaksinen, bare et inntrykk jeg har. Flere har også det inntrykket. 

nightowl skrev (22 minutter siden):

Det meste du leser på Facebook kan som alltid tas med en klype salt.

Javel, men faktum er at du er her for å omvende andre til å ta vaksinen, selv om det skal være få igjen som ikke har tatt den?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Green skrev (29 minutter siden):

Min bestemor er over 70 år nå.. Hun vil ikke engang ha vaksina.. hun mener at ting har gått litt for fort i prosessen, jeg er igrunn også enig i det, men hun mener at ja det kan godt være at vaksina er bra for veldig mange, men personlig så føler hun seg ikke nok trygg på den og at vi vet ikke enda nok om f.ex. langtidsvirkningene. Samtidig forstår jeg jo at en vaksine måtte naturligvis utvikles vi er jo i en pandemi og når covid herjet for fullt, det var jo bare ett år siden, vi alle hadde tanker som "er det noe lys i tunnellen?" og så ble det endelig snakk om at vi skal klare å utvikle vaksiner.. det var jo ett lyspunkt. Men utviklingen har jo gått raskt. Men så kom vaksinene og det ble snakk om folk som fikk blodpropp og alvorlige problemer og bi-virkninger, ja noen folk døde faktisk også av vaksina. Allerede her begynte bjellene å ringe hos meg, da tenkte jeg at ok da tror jeg venter litt til vi vet mer, fordi jeg mener en vaksine skal være 100% trygg for absolutt alle, og man skal ikke gå å føle at du måtte gamble med din egen kropp selv om vaksina er 99% sikker tenker nå jeg da..

Her er det viktig å ikke blande vaksinetypene. mRNA-vaksinene kom riktignok raskt, men det er fordi teknologien allerede fantes og ble tatt i bruk for over 10 år siden i kampen mot kreft. Vektorvaksinene var de tradisjonelle, men er ikke i bruk nå i Norge. AstraZeneca-vaksinen var en av disse, Janssen den andre. Det var førstnevnte som gjorde folk skeptiske, forsåvidt med god grunn.

Mr.Green skrev (29 minutter siden):

[....] Det er noen land faktisk som Frankrike eller Østerrike hvis jeg husker å ha lest riktig.. hvor det TVINGES vaksine på folk enten de vil eller ikke.. igjen her mener jeg det kanskje burde ringe noen bjeller?? syk verden eller.. [..]

Helt enig. Men dessverre har feilinformasjon og løgner fått så godt fotfeste i mange at man kanskje ikke ser noen annen utvei. Ingen land har uendelig med ressurser. De kan ikke holde på evig, slik de har holdt på i nesten 2 år allerede.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Det kan også virke som de vaksinerte blir mer ubehagelige så fort de tar vaksinen, bare et inntrykk jeg har.

Du og dine inntrykk .. 😃

Budeia skrev (2 minutter siden):

Javel, men faktum er at du er her for å omvende andre til å ta vaksinen, selv om det skal være få igjen som ikke har tatt den?

Jeg vil omvende de som tviholder på sin rene debunkede oksemøkk og som bruker denne for å la være å bli vaksinert.

%-vis er det kanskje få som nå er helt uvaksinert, men i absolutte størrelser er det fortsatt snakk om mange.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (49 minutter siden):

Hva godtar vel du? Men kan se på datoen videoen ble lagt ut, at det er lenge før koronaen begynte. Og kan heller ikke komme på noe annet sted de kan ha fått ideen fra - noen bok eller film som handler om 100% tvangsvaksinering med flere doser?

Det er fortsatt ikke empiri. Les definisjonen i innlegget du svarte på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er så synd.. er at det er så veldig vanskelig tema og diskutere og snakke konstruktivt om sammen...

Fordi vi har alle kanskje rett i hver vår side hvis man kan si det sånn da..

Så det blir vanskelig tema å snakke om fordi det har berørt oss alle på en så tungt måte.

Det blir veldig emosjonellt.

Jeg syns ihvertfall enten man vil vaksinere seg eller ikke,

så må folk begynne å være mere greie mot hverandre..

Noen klarer det, og det er fint.

• Liker 3
Lenke til kommentar

@Mr.Green Din bestemor forholder seg til vaksiner som om det bare angår folk selv, men det gjør det ikke. Hver person sitt valg påvirker hele samfunnet gjennom sin smitterisiko og risiko for overbelastet helsevesen, kostnader i forbindelse med helsevesenet som vi alle betaler for gjennom skatter og avgifter, og ikke minst at uvaksinerte bidrar mer enn vaksinerte til nedstengninger.

Forurensning og offentlig forsøpling angår også alle, uten videre sammenligning. Poenget er bare at det ikke er kun et personlig anliggende. Det er helt greit å bli irritert over personer som utsetter samfunnet for økt risiko og sterkere nedstengninger.

• Liker 7
Lenke til kommentar
31 minutes ago, nightowl said:

er er det viktig å ikke blande vaksinetypene. mRNA-vaksinene kom riktignok raskt, men det er fordi teknologien allerede fantes og ble tatt i bruk for over 10 år siden i kampen mot kreft. Vektorvaksinene var de tradisjonelle, men er ikke i bruk nå i Norge. AstraZeneca-vaksinen var en av disse, Janssen den andre. Det var førstnevnte som gjorde folk skeptiske, forsåvidt med god grunn.

Å kalle virale vektorvaksiner tradisjonelle er vel å dra det litt langt, gitt at bare to relativt eksperimentelle viralvektor vaksiner eksisterte før COVID så vidt jeg vet (begge mot ebola). Når det gjelder mRNA jobbet jo Moderna i ti år eller noe sånt uten hell med å lage både terapeutiske produkter og vaksiner med mRNA uten å få et eneste produkt på markedet. En stor del av problemet var at de lipide nanopartiklene ga alvorlige bivirkninger i noen tilfeller, spesiellt ved gjentatte doser… det kan man lese i denne artikkelen fra 2016:

«Delivery — actually getting RNA into cells — has long bedeviled the whole field. On their own, RNA molecules have a hard time reaching their targets. They work better if they’re wrapped up in a delivery mechanism, such as nanoparticles made of lipids. But those nanoparticles can lead to dangerous side effects, especially if a patient has to take repeated doses over months or years.

Novartis abandoned the related realm of RNA interference over concerns about toxicity, as did Merck and Roche.»

https://www.statnews.com/2016/09/13/moderna-therapeutics-biotech-mrna/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Din bestemor forholder seg til vaksiner som om det bare angår folk selv, men det gjør det ikke.

Du kan selvsagt ikke la være å håpe at bestemora er en type vaksinenøler, og at han vil bringe det videre til henne. Huff.

Nødgodkjennelsen for PCR-tester trekkes tilbake. Ifølge faktasjekker er det ikke på grunn av unøyaktighet, men på grunn av at det er andre tester som også kan fange opp influensa. 

https://healthfeedback.org/claimreview/eua-withdrawal-for-cdc-covid-19-pcr-test-is-due-to-the-development-of-newer-tests-that-help-save-time-and-resources-not-because-the-test-is-faulty/

Og til slutt, selvsagt:

https://brandnewtube.com/watch/never-gonna-get-it-the-vaccine-en-vogue-parody-song_U7HS6Hc4dCbsWdz.html

Lenke til kommentar
Betroz skrev (15 timer siden):

Folk har en voldsom stor tillit til vaksinene og de som lager dem! Den blinde troa vil bite dere i ræva en dag. Just saying.

Kanskje fordi vi kan åpne en bok og lese hvordan folk hadde det før vaksiner, medisin og vitenskap? Eller fordi vi har besteforeldre som fikk polio uten tilbud om vaksine?

Alternativet med sjamaner, youtube.guruer og sjarlataner framstår som lite fristende. Hvis du slår inn på den kunnskapsløse ruta så tror jeg at det vil bite deg i baken en dag. Jeg ønsker deg alt vel, og at ingen av oss andre blir skadelidende for dine valg.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mr.Green skrev (4 timer siden):

Min bestemor kommer å sitte alene på juleaften og sitter inne i leiligheten sin ellers hver eneste dag og er livredd både for å gå ut og ta vaksina.

Jeg har en bestemor som har tatt vaksinen men som har sittet veldig mye alene i snart to år. Det er veldig krevende.

Jeg har en annen eldre dame i min krets som nekter å ta vaksine. Ikke fordi hun er så voldsomt vaksinemotstander men en slags fatalistisk "hvis det er min tur så er det min tur". Det at det finnes langt bedre måter å dø på enn av Covid når liksom ikke fram. Hun avbryter også antibiotikakurer når symptomene begynner å gi seg - stikk i strid med legens råd. Noen av oss gjør dårlig valg, og det må vi ha lov til å påpeke. 

Sitat

Du skal være veldig glad for at du ikke sa dette til meg i virkeligheten for jeg hadde smellt deg rett ned.

Jeg ser ikke noe kontroversielt i det Simen skriver.

Når du begynner å tenke på vold så er det kanskje på tide å bruke tiden sin et annet sted?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Kanskje fordi vi kan åpne en bok og lese hvordan folk hadde det før vaksiner, medisin og vitenskap? Eller fordi vi har besteforeldre som fikk polio uten tilbud om vaksine?

Alternativet med sjamaner, youtube.guruer og sjarlataner framstår som lite fristende. Hvis du slår inn på den kunnskapsløse ruta så tror jeg at det vil bite deg i baken en dag. Jeg ønsker deg alt vel, og at ingen av oss andre blir skadelidende for dine valg.

-k

Du og dine meningsfeller her minner meg veldig om noen av de over-ivrige kristne gatepredikantene jeg har møtt på i min tid. "Bibelen er sannheten! Jesus er sannheten! De som ikke tror på Ham vil brenne i helvete!"

Slik tro på Covid vaksinene har dere faktisk, og de som ikke deler denne troen, ja de er de mest egoistiske menneskene som finnes OG de er bestemor-mordere! :roll:

Lenke til kommentar
Betroz skrev (11 minutter siden):

Du og dine meningsfeller her minner meg veldig om noen av de over-ivrige kristne gatepredikantene jeg har møtt på i min tid. "Bibelen er sannheten! Jesus er sannheten! De som ikke tror på Ham vil brenne i helvete!"

Slik tro på Covid vaksinene har dere faktisk, og de som ikke deler denne troen, ja de er de mest egoistiske menneskene som finnes OG de er bestemor-mordere! :roll:

De som forholder seg til vitenskap er «gatepredikanter», mens de som har gått på youtube academy er fornuftens røst?

Har noen skrevet noe om bestemor-mordere her inne? Hvis ikke, vennligst slutt å lyve.

-k

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

De som forholder seg til vitenskap er «gatepredikanter», mens de som har gått på youtube academy er fornuftens røst?

Fra media får du det inntrykket av at vitenskapen er satt, at alle er enige om Covid og vaksinene. Det er da ikke slik at alle forskere er enige her! Det er en illusjon, og bak den ligger en politisk agenda. Det betyr ikke at slike som meg er imot all vitenskap...

6 minutes ago, knutinh said:

Har noen skrevet noe om bestemor-mordere her inne? Hvis ikke, vennligst slutt å lyve.

Jeg påstod ikke at du personlig brukte det begrepet, mer enn at det begrepet beskriver mentaliteten som pro-vaxx ofte har - at oss som nekter å ta vaksinen, kan drepe våre bestemødre eller liknende utsagn/tankegang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betroz skrev (3 minutter siden):

Fra media får du det inntrykket av at vitenskapen er satt, at alle er enige om Covid og vaksinene. Det er da ikke slik at alle forskere er enige her! Det er en illusjon, og bak den ligger en politisk agenda. Det betyr ikke at slike som meg er imot all vitenskap...

Da må du lese andre medier enn meg. Øverste sak i vg akkurat nå:

»Nye studier tyder på at omikron kan gi mildere sykdom enn delta. Risikoen for sykehusinnleggelse med omikron kan være 30-70% lavere enn delta».

Får du inntrykk av at journalisten hevder at vitenskapen er «satt» fra denne ordlyden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Da må du lese andre medier enn meg. Øverste sak i vg akkurat nå:

»Nye studier tyder på at omikron kan gi mildere sykdom enn delta. Risikoen for sykehusinnleggelse med omikron kan være 30-70% lavere enn delta».

Får du inntrykk av at journalisten hevder at vitenskapen er «satt» fra denne ordlyden?

Du har fått med deg at myndighetene og "expertene" har kommet med motstridene informasjon de siste 2 åra? Dette kom ut i går :

FHI: Kan trenge enda strengere koronatiltak

FHI er fortsatt usikre på hvor smittsom omikronvarianten er. I sine mest pessimistiske scenarioer mener de det vil bli behov for enda strengere koronatiltak.

I verste fall antar FHI at virusvarianten har en doblingstid på 2,4 dager. Da regner de med tre millioner smittede allerede innen februar.

Det gjelder også med dagens tiltak, som FHI beregner at vil ha om lag 40 prosents dempende effekt på smitten.

– I disse scenarioene vil ikke 40 prosents reduksjon i kontakt mellom mennesker være nok til å hindre en stor bølge med smittetopp allerede tidlig i januar. I disse scenarioene vil mer enn tre millioner mennesker, altså mer enn halvparten av befolkningen, være smittet innen februar, skriver FHI i modelleringsrapporten.

Dette vil i så fall innebære mellom 30.000 og 40.000 mennesker med behov for sykehusinnleggelse og om lag 1.000 innlagte per dag.

– Hvis omikron har en raskere doblingstid på 2,4 dager kan vi stå overfor en betydelig smittebølge som fører til overbelastning av helsetjenesten selv med dagens tiltak, skriver FHI.

– Dersom dette inntreffer vil det være behov for enda strengere tiltak for holde epidemien under kontroll.

Optimistisk scenario: Én million smittede
Selv i optimistiske scenarioer venter de over en million smittede innen utgangen av juni.

I de mer optimistiske scenarioene antar FHI at omikronvarianten har en doblingstid på fire dager. Da blir omikron-smittebølgen utsatt, og smittetoppen blir også betydelig mindre enn i de mer pessimistiske scenarioene, skriver FHI i en ny modelleringsrapport.

– Dette delvis på grunn av at det gis tid til å distribuere oppfriskningsdosene, som gir større beskyttelse mot infeksjon. Det totale antallet smittetilfeller er mye lavere enn i de pessimistiske scenarioene, men selv her blir over 1 million mennesker smittet av omikron i løpet av simuleringstiden, skriver FHI.

Dette innebærer om lag 125 nye koronainnleggelser per dag i snitt når smitten topper seg rundt mai måned neste år, skriver FHI. Simuleringstiden er mellom 27. desember 2021 og 30. juni 2022.

Mye usikkerhet
I modelleringsrapporten skriver FHI at vi i dag trolig ligger på en smittevekst et sted mellom de optimistiske og de pessimistiske scenarioene.

De understreker at det ikke bare er omikron-variantens smittsomhet det er usikkerhet om. Det er også usikkert hvorvidt varianten gir like alvorlig sykdom som delta-varianten.

– Dersom omikron viser seg å gi betydelig mildere sykdomsforløp enn delta, vil dette redusere byrden på sykehusene for gitte smittenivåer. I denne rapporten antar vi at omikron er like alvorlig som delta, skriver FHI.

En annen faktor er hvor mange som får oppfriskningsdose med koronavaksine. I fremskrivingene der alle over 18 får tilbud om oppfriskningsdose, flates smittekurven betydelig mer ut.

– Skal boosterdosene ha en effekt, er det viktig å holde smittenivået tilstrekkelig lavt de kommende uke slik at oppfriskningsdosene kan gis før en betydelig andel av befolkningen er smittet, skriver FHI.

Kjerkol: Må fortsatt ha tiltak
Av ukesrapporten FHI publiserte samtidig med modelleringsrapporten, går det fram at de mener omikron-varienten vil dominere i løpet av få dager. Der kunngjorde de også at man i uken som var, fikk første innlagte koronapasient med omikron-varianten.

I alt ble 242 nye pasienter innlagt på sykehus i uke 50, mot 226 i uke 49. Det var en kraftig økning i pasienter i aldersgruppe 45-64 år. Andelen sykehusinnlagte var betydelig høyere blant uvaksinerte enn fullvaksinerte.

Smitten avtok noe med 30.358 tilfeller av korona i uke 50, mot 34.123 i uke 49. Helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) vektlegger dette tallet i sine kommentarer til ukesrapporten.

– Vi ser at smittetallene begynner å gå ned, og det er vi glade for. Det kan tyde på at tiltakene har effekt på deltavarianten. Men presset er fremdeles høyt i helsetjenesten, og vi må fortsatt ha tiltak for beholde kontrollen over pandemien, skriver hun i en epost til NTB.

NTB

Usikkert my ass. De vet at det kommer mer lockdown helt til vaksine programmet er ansett som ferdig, om det er etter 4 doser eller flere får vi se da.

Lenke til kommentar

Du skrev at media gir inntrykk av at vitenskapen er satt. Jeg henviste til ferskeste sak i vg som viser at media formidler at det er usikkerhet.

Får det deg til å tenke? Kanskje noen av de andre skråsikre påstandene dine også er feilaktige? At du feilaktig tillegger samfunnet og oss andre meninger og utsagn fordi du har virret deg inn i et bilde av de andre som «motstandere» og stereotyper?

-k

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det viktigste er at de når målet. Hvordan de kommer dit er ikke så viktig. De gir ut informasjon til media som holder håpet gående, noe de har gjort hele tida. Opp og ned, frem og tilbake. Gulrot og pisk.

Det ligger et psykologisk eksperiment bak det hele, SAGE i England består av mange psykologer også som de bruker for å teste hva som funker på folket og hva som ikke funker, for at de skal nå målet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...