Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner

Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

741 stemmer

1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

• Ja
      56
    • Nei
      596
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      59
    • Vet ikke
      29

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513
2 hours ago, Snikpellik said:

Skjønner! Ja, det er jo ditt valg. Men det høres slitsomt ut å leve isolert, handle rett før stengetid og unngå folk så lenge og kanskje på ubestemt tid, når vaksinen kan gjøre at du ikke lenger trenger å tenke så mye på slikt. 

Stemmer det, vaksinen kan gjøre at du ikke klarer deg selv mer (eller dør) så da slipper man jo å tenke på slikt.

https://www.wpxi.com/news/top-stories/bethel-park-woman-paralyzed-12-hours-after-getting-first-dose-pfizer-vaccine-doctors-searching-answers/ZSYTEX4H4FHKDFVSPGS3ILJZUI/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Dersom du har helseproblemer fra før kan det være at det er ekstra lurt å ta den. Selv om du lever litt isolert så er vel ekspertene nå ganske enige om at "alle" vil ende opp med å bli smittet av dette til slutt, og da er det en kjempefordel å være beskyttet. Har du snakket med lege om det?

jeg resonnerer også som Gjest b52e0

det er selvsagt et STORT dilemma at de selvsamme underliggende plagene en sliter med fra før (og redd skal forverres av en vaksine), også er de som kan senke deg, hvis man blir smittet. Et tveegget sverd, med andre ord.

det er liksom to scenario,

-foregripe begivenhetene å ta vaksine (å risikere bli mye sykere) og angre bittert på at man ikke lyttet til magefølelsen,

eller, forsøke unngå smitte på alle mulige måter, men kanskje allikevel ende opp som smittet/dødssyk.

Spørsmålet blir da hvilken av de to konsekvensene/skjebner det er "lettest" å forsone seg med hvis man en dag evt. ligger der? For egen del innbiller jeg meg det er enklere å akseptere skjebnen, fordi man lyttet til sin egen intuisjon. Tror jeg altså ville vært mer bitter, hvis jeg kom dårlig ut av det, fordi jeg motvillig tok vaksine, pga. alle andre gjør det, press fra leger/eksperter og sosialt press generelt.

For de som ikke har en jobb de må passe, ikke barn/sambo/ektefelle, ikke er avhengig av charter-reising eller sitte på utsteder, ikke avhengig av kollektiv, begrenset sosialt-nettverk, kort sagt styrer hverdagen i stor grad sjøl, bør det være mulig å unngå smitte

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det jeg har sagt hele tiden er at uvaksinerte skal skvises ut av samfunnet og nektes tjenester, dette er planen. Er det virkelig noen som ikke skjønner nå at det er dit det går, og at dette er noe nytt og verdensomspennende som kom med denne såkalte pandemien? 

Sakset fra fb i dag:

«Vet ikke om dere husker at jeg plaget Ahus og Ullevål mtp spørsmål om man er vaxa.
Vel, Ullevål svarer ikke.
Men jeg ringte Ahus denne uken og dette er hva de sa:
"Vi har hjemmel til å spørre om man er vaxa eller ei i følge smittevernloven.
Dersom man har et tjenestelig behov for å ivareta smittevern, så har man rett til å spørre om dette.
en ansatt på lufthavn kan derfor også spørre om dette. For det dreier seg om å ivareta smittevern.
I følge Folkehelseinstituttet er sannsynligheten mindre for overføring av smitte dersom man er vaxa."

Jeg var på Ahus denne uken og fikk spørsmål om jeg er vaxa.
Jeg svarte:"ingen kommentar"
Damen ble matt, så lenge på meg og sa:" Vi e pliktig til å spørre om dette"
Jeg svarte:"Den er grei, men jeg er ikke pliktig til å svare"
Det ble stillhet, lenge....
Og så sa hun :"Er du i karantene?"
Jeg sa nei. 
"Ok du kan gå inn".»

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Hapi70 said:

Det jeg har sagt hele tiden er at uvaksinerte skal skvises ut av samfunnet og nektes tjenester, dette er planen. Er det virkelig noen som ikke skjønner nå at det er dit det går, og at dette er noe nytt og verdensomspennende som kom med denne såkalte pandemien? 

Jeg skal ikke nevne noen navn her, men de andre aktive her i tråden mener det som skjer nå er helt normalt. De ser på oss to som noen komplette idioter, og støtter sikkert også at vi blir skvisa ut av samfunnet. Ingenting vi kommer med her vil forandre den oppfattningen de har om Covid eller om oss. Det er flere der ute, blandt annet James Corbett som har gitt opp å nå de "normale" menneskene der ute og innsett at det slaget er tapt. Heller se an løsninger på en annen måte med likesinnede, som et pararellt samfunn kanskje?

Endret av Betroz
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (23 minutter siden):

Heller se an løsninger på en annen måte med likesinnede, som et pararellt samfunn kanskje?

Det kommer løsninger for de som samfunnet skviser ut. Gab Pay er et eksempel på alternativ betalingsløsning. Jeg har tro på et virtuellt samfunn hvor de som er utenfor samfunnet handler og kommuniserer med hverandre.

Lenke til kommentar

Det ble for en tid tilbake her i tråden lenket til et spørsmål rettet mot vaksineringskrav for behandling på sykehus via Stortinget.no. Her er et utdrag av svaret til Bent Høye:

Av medieoppslag om saken fremgår det imidlertid at Helse Møre og Romsdal i ettertid har uttalt at ingen behandling ved sykehuset krever vaksinepass. Det erkjennes imidlertid at pasienten ved en feil fikk beskjed om at vedkommende måtte være fullvaksinert for å kunne gjennomføre planlagt behandling.

I tråd med det som er nevnt ovenfor om smitteverntiltak ved norske sykehus i forbindelse med pandemien, opplyser Helse Møre og Romsdal at pasienter må svare på et spørreskjema for å avklare risikoen for covid-19 før de kommer til behandling ved sykehuset. Det uttales videre at dersom det avdekkes økt smitterisiko, gjør sykehuset en medisinskfaglig vurdering av om den planlagte behandlingen kan utsettes til risikoen for smitte er redusert eller om behandlingen skal gjennomføres med økte smittevernstiltak. Det uttales at planlagt behandling kun utsettes når det er medisinskfaglig forsvarlig.

Helse Møre og Romsdal har videre uttalt at disse smitteverntiltakene ikke lenger gjelder for såkalt "beskyttede" personer. Beskyttede personer kan nå komme til behandling selv om de kommer reisende fra områder med høy smitte utenfor fylket.

Som representanten viser til, er vaksinering frivillig i Norge. Dette har vært et bærende prinsipp for norsk vaksinestrategi i mange år.

Jeg har ikke satt meg inn i hva slags behandling dette var, om det var livsnødvendig eller om det var en type behandling som kan vente.

Les hele spørsmålet, og svaret til Bent Høye her:
https://stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=85378

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (1 time siden):

Sakset fra fb i dag:

«Vet ikke om dere husker at jeg plaget Ahus og Ullevål mtp spørsmål om man er vaxa.
Vel, Ullevål svarer ikke.
Men jeg ringte Ahus denne uken og dette er hva de sa:
"Vi har hjemmel til å spørre om man er vaxa eller ei i følge smittevernloven.
Dersom man har et tjenestelig behov for å ivareta smittevern, så har man rett til å spørre om dette.
en ansatt på lufthavn kan derfor også spørre om dette. For det dreier seg om å ivareta smittevern.
I følge Folkehelseinstituttet er sannsynligheten mindre for overføring av smitte dersom man er vaxa."

Jeg var på Ahus denne uken og fikk spørsmål om jeg er vaxa.
Jeg svarte:"ingen kommentar"
Damen ble matt, så lenge på meg og sa:" Vi e pliktig til å spørre om dette"
Jeg svarte:"Den er grei, men jeg er ikke pliktig til å svare"
Det ble stillhet, lenge....
Og så sa hun :"Er du i karantene?"
Jeg sa nei. 
"Ok du kan gå inn".»

Hva skal du i lufthavn uten vaksine??

Må jo holde deg hjemme iallefall.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Betroz said:

Heller se an løsninger på en annen måte med likesinnede, som et pararellt samfunn kanskje?

Ikke så dumt faktisk. Da kan normale folk lettere identifisere og beskytte seg mot slike som deler samme type farlige tankegods som det du gjør. Tenker litt på "Parler", en tjeneste som ble opprettet for at ekstremister skulle kunne samles på ett sted. Dessverre gikk tjenesten dukken da det naturlig nok var vanskelig å skaffe seg stabil infrastruktur da ingen seriøse tjenestetilbydere ville assosieres med galskapen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
1 hour ago, Thor. said:

Det ble for en tid tilbake her i tråden lenket til et spørsmål rettet mot vaksineringskrav for behandling på sykehus via Stortinget.no. Her er et utdrag av svaret til Bent Høye:

Jeg har ikke satt meg inn i hva slags behandling dette var, om det var livsnødvendig eller om det var en type behandling som kan vente.

Les hele spørsmålet, og svaret til Bent Høye her:
https://stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=85378

Jeg har ikke sagt at det har blitt vaksinekrav for offentlige tjenester, jeg har sagt at dette er planen globalt, og at det skjer gradvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
2 hours ago, Betroz said:

Jeg skal ikke nevne noen navn her, men de andre aktive her i tråden mener det som skjer nå er helt normalt. De ser på oss to som noen komplette idioter, og støtter sikkert også at vi blir skvisa ut av samfunnet. Ingenting vi kommer med her vil forandre den oppfattningen de har om Covid eller om oss. Det er flere der ute, blandt annet James Corbett som har gitt opp å nå de "normale" menneskene der ute og innsett at det slaget er tapt. Heller se an løsninger på en annen måte med likesinnede, som et pararellt samfunn kanskje?

Ja de fleste vil jo ha dette samfunnet som det utvikler seg til, og de vil ha det helt til de får en ublid oppvåkning. Det får de antagelig ikke på et forum, det har gjerne med konkrete opplevelser i livet å gjøre. Som f.ex. når Linda Karlstrøm opplever at det ene barnet hennes får tuberkulose av en vaksine, og det andre barnet hennes blir så sykt etter hver vaksine at vaksinene må utsettes hver gang.

Jeg tenker at et samfunn utenfor samfunnet kan bli eneste løsning til slutt, men jeg håper at jeg er død før det går så langt.

Lenke til kommentar
graavik skrev (1 time siden):

Ikke så dumt faktisk. Da kan normale folk lettere identifisere og beskytte seg mot slike som deler samme type farlige tankegods som det du gjør. Tenker litt på "Parler", en tjeneste som ble opprettet for at ekstremister skulle kunne samles på ett sted. Dessverre gikk tjenesten dukken da det naturlig nok var vanskelig å skaffe seg stabil infrastruktur da ingen seriøse tjenestetilbydere ville assosieres med galskapen.

Er det greit at tjenstetilbydere sparker ut «ekstremister»? I Norge er det folk som ikke kan ha en bankkonto fordi de har holdninger som banken ikke liker. Det mener jeg burde være forbudt. Om de ikke har gjort noe ulovlig, så bør de ha like muligheter som andre.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Togreiseren said:

Er det greit at tjenstetilbydere sparker ut «ekstremister»? I Norge er det folk som ikke kan ha en bankkonto fordi de har holdninger som banken ikke liker. Det mener jeg burde være forbudt. Om de ikke har gjort noe ulovlig, så bør de ha like muligheter som andre.

Tjenestetilbydere må få lov til å unngå å assosiere seg med ekstremister dersom de ikke ønsker det. Oppfører du deg som et rasshøl må du innse at du ikke får samme muligheter som alle andre, selv om du ikke bryter loven.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
22 minutes ago, graavik said:

Tjenestetilbydere må få lov til å unngå å assosiere seg med ekstremister dersom de ikke ønsker det. Oppfører du deg som et rasshøl må du innse at du ikke får samme muligheter som alle andre, selv om du ikke bryter loven.

Så fløyteblåsere som varsler om farlige bivirkninger av f.ex. vaksiner er drittsekker mens de farmasøytiske selskapene som dreper og skader folk hver dag er flotte mennesker. Ok, skjønner.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Hapi70 said:

Så fløyteblåsere som varsler om farlige bivirkninger av f.ex. vaksiner er drittsekker mens de farmasøytiske selskapene som dreper og skader folk hver dag er flotte mennesker. Ok, skjønner.

Niks, det har jeg overhodet ikke sagt. Det du skriver får være din, og dine likesinnede sin alternative tolkning av virkeligheten :) Men morsomt forsøk fra deg da :)

Endret av graavik
Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner ikke at det er dit det går :dumb: Tvert i mot, i Norge er det såpass få som ikke tar vaksine at man sannsynligvis vil ha noe nær befolkningsbeskyttelse uansett. Da vil det åpnes for alle, ventelig med noen få unntak i helsetjenesten. Innelands koronapass skrotes.

Betroz skrev (4 timer siden):

Jeg skal ikke nevne noen navn her, men de andre aktive her i tråden mener det som skjer nå er helt normalt.

Ja og nei. Det er en normal reaksjon på en unormal situasjon - og dermed blir det unormale tiltak. Så og si alle tiltak som har blitt iverksatt var beskrevet i Smittevernloven i årevis før pandemien, og tiltakene har vært god latin for å begrense utbrudd av smittsomme sykdommer i opptil flere århundrer.

Betroz skrev (4 timer siden):

De ser på oss to som noen komplette idioter, og støtter sikkert også at vi blir skvisa ut av samfunnet. Ingenting vi kommer med her vil forandre den oppfattningen de har om Covid eller om oss.

Resonnementene i seg selv er jp ikke helt idiotiske, hvilket gjør at dere vanskelig kan karakteriseres som idioter i mine øyne. Problemet er fundamentet for resonnementene. Når det ikke faktabasert, ikke vitenskapelig forankret og ikke solid knyttet til virkeligheten men i stedet til påstander og profetier, blir resonnementene temmelig verdiløse. Og fullstendig uten evne til å påvirke min oppfatning. Du har altså rett. :thumbup:

Togreiseren skrev (1 time siden):

Dersom du mener at lovgiver bør gi Statens voldsmonopol anledning til å sanksjonere private aktører slik at de fremmer ytringer de slett ikke liker, hva annet mener du lovgiver burde gi Statens voldsmonopol anledning til? Forslag: Alle borgere skal ta vaksiner de ikke liker? Pressen skal la være å plage staten med kritiske spørsmål? Pressen skal plage opposisjon og alternative tenkere med kritiske spørsmål? Alle borgere bør chippes, just for the hell of it (selv om det er unødvendig pga biometri etc)?

Eller bør du bli eneveldig lovgiver slik Staten voldsmonopol bare anvendes når du mener det er smart? ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
graavik skrev (1 time siden):

Det er noen tjenester som er så essensielle at de bør være for alle, uansett politiske holdninger.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Togreiseren said:

Det er noen tjenester som er så essensielle at de bør være for alle, uansett politiske holdninger.

Sant. Og anti-vaxxer gærninger får også tilgang til dem.

Endret av graavik
Lenke til kommentar
1 minute ago, a_aa said:

Når det ikke faktabasert, ikke vitenskapelig forankret og ikke solid knyttet til virkeligheten men i stedet til påstander og profetier, blir resonnementene temmelig verdiløse

Er det smart å ta en vaksine som er dårlig/lite testet, for et virus som de fleste takler helt fint?
Er det smart å stenge ned samfunnet på en måte som går mest utover små bedrifter, mens de største tjener på det?
Er det smart å gi en vaksine til kvinner og barn, som igjen, ikke er testet godt nok?
Er det smart av oss å ha SÅ BLIND tillit til myndigheter og "experter"?

Jeg forventer ikke svar på alt det der. Det bare virker som "fakta" og tall er det eneste mange i denne tråden klarer å prosessere. Visdom kommer langt nede i rekken. Disse påstandene gjelder ikke nødvendigvis deg personlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Verden har passert 4 milliarder doser med vaksiner:

image.thumb.png.d99e4178633353a109f305f18033e839.png

Som et lite tankespill for å vise anekdotenes utilstrekkelighet for å forklare det store bildet, kan man tenke seg at hver satte dose representeres av 1 cm. Til sammen vil da over 4 milliarder doser utgjøre mer enn omkretsen rundt jorda. Hvis vi nå sier at noen har funnet 1000 avisartikler, tweets og fb-innlegg av folk som melder om ubehageligheter og kuriosa ifm vaksinering, så utgjør altså disse 1000 anekdotene 10 meter av jordomkretsen.  Artig tanke? ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Er det smart å ta en vaksine som er dårlig/lite testet, for et virus som de fleste takler helt fint?

Jeg har faktisk lest artiklene som beskriver resultatene fra testene av Pfizer og Moderna, både effekter og bivirkninger på kort sikt. Jeg oppfatter det som en no-brainer for min egen del å ta vaksine (50+ i år, 100+ i kg) - men om du gløtter tilbake i tråden vil du se at jeg slett ikke er sikker på om det samme gjelder de yngre. Dersom det ikke dukker opp verre/hyppigere bivirkninger enn det man har sett til nå, vil jeg tro at regnestykket kommer til å bli positivt for vaksine - men hvor lenge bør man vente på eventuelle sene bivirkninger?

Er det smart å stenge ned samfunnet på en måte som går mest utover små bedrifter, mens de største tjener på det?

Fond som investerer i små og mellomstore bedrifter: https://www.nordnet.no/market/funds?sortField=yield_1y&sortOrder=descending&fundGroupedCategories=MEDIUM_SIZED_COMPANY&fundRegionCategories=NORDIC Du tar feil, de fleste av disse bedriftene lever i beste velgående (i hvertfall iht aksjemarkedet).

Er det smart å gi en vaksine til kvinner og barn, som igjen, ikke er testet godt nok?

I Norge tilbys ikke vaksine til barn, med mindre de er særlig utsatt. Hvorvidt de i fremtiden skal tilbys vaksine, blir ikke avklart før i september. "Tilbys" betyr uansett at det ikke er tvang. Jeg antaruten videre at kvinner kan vurdere tilbud om vaksine like godt som menn (som jeg altså er).

Er det smart av oss å ha SÅ BLIND tillit til myndigheter og "experter"?

Eeeh? Hvem er "oss"? Jeg har altså lest de vitenskapelige artiklene som ble publisert om de vaksinene som var aktuelle for meg, og er fullstendig klar over forskjellen på "Betinget godkjenning" og "Markedsføringstillatelse". Jeg har i tillegg gått gjennom rådene fra FHI og Helsedirektoratet med kritisk blikk. Sammen med mine personalia ga dette en klar indikasjon på at jeg burde ta vaksinen. Skulle liksom jeg ha latt et Medical Medium eller en liksom-profetisk David Icke blande seg inn i denne beslutningsprosessen, i stedet for FHI og Helsedirektoratet? Det er rett og slett uaktuelt.

Jeg forventer ikke svar på alt det der. Det bare virker som "fakta" og tall er det eneste mange i denne tråden klarer å prosessere. Visdom kommer langt nede i rekken. Disse påstandene gjelder ikke nødvendigvis deg personlig.

Jeg er utdannet realist, og når noen kommer med fraser om "visdom", "holistisk tilnærming", "universalløsning" etc, så trigger det bullshit-alarmen min :) (unntatt for kunst/kultur/underholdning). Enten kan man backe opp det det man sier med kalde fakta og hard logikk steg for steg, eller så er det ubegrunnede påstander eller spådommer som enten slår til eller blir feil en eller annen gang i fremtiden, uten at noen kan vite det når spådommen fremsettes.

Og jeg fremsetter også spådommer - da prøver jeg å være svært tydelig på at det er nettopp det jeg gjør. :) 

Endret av a_aa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...