Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 28 minutes ago, 6RCURCGB said: Hvis vi ser vekk ifra bobleøkonomiene Kina og Norge. Hvor stor er egentlig etterspørselen etter elektriske biler som for eks. Tesla? Årsaken til at Tesla selger så dårlig i USA er for høy pris, det er dette som er syretesten. Altså vil den gjengse bilkjøper mene at en Tesla er så mye bedre enn en vanlig bil at den er verdt 15k,- USD mer? https://www.jato.com/ev-prices-have-been-growing-during-the-last-8-years/ Tesla selger ikke dårlig i USA. De hadde nettopp sitt best kvartal noensinne. Og Tesla er ikke spesielt mye dyrere enn tilsvarende fossilbiler. Det er også derfor de gjør det svært bra opp i mot konkurrentene: https://cleantechnica.com/2020/08/10/tesla-model-3-holds-17-of-us-small-midsize-luxury-car-market/ Mne jeg er enig i at pris er viktig. Det er derfor Tesla må fortsette jobben med å kutte prisene. 2 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 1 minute ago, 6RCURCGB said: Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Batteriprisene synker men det hjelper jo ikke så mye når det skjer svært lite når det gjelder energitetthet. Li-ion er vel nære ved å stange i det teoretiske taket for energitetthet også (per celle) så å forvente noe særlig utvikling før SSB blir modent er urealistisk. Tesla er helt uenig. De forventer en halvering av kostnadene uten faststoffbatterier. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Tesla er helt uenig. De forventer en halvering av kostnadene uten faststoffbatterier. En halvering - for hvem? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 45 minutes ago, kremt said: Federal tax credit er vel gått ut også nå. De har vel også solgt unna det meste av fca kreditter for å kunne skrive overskudd? Ser ikke ut som batteriprisene vil falle ut til forbruker. Produsentene sitter igjen med gevinsten av fallende batteripris og økende stordriftsfordeler. Som i andre deler av samfunnet og økonomien: The winner takes it all. Det føderale skatteinsentivet gikk ut for Tesla 1. januar. Men det er fortsatt mye av pengene fra FCA som er utestående. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden): Tesla er helt uenig. De forventer en halvering av kostnadene uten faststoffbatterier. De forventet en $30k bil i 2016 også. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Just now, oophus3do said: De forventet en $30k bil i 2016 også. Fusk har dyttet et mål om 25k$ til 2023. Kanskje man kan forvente 30k$ i 2025 da? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 1 minute ago, kremt said: En halvering - for hvem? Produksjonskostnad. Noe vil trolig komme forbrukerne til gode ganske raskt. Og det aller meste vil trolig komme forbrukerne til gode når produksjonskapasiteten begynner å nå igjen etterspørselen. (Men innen den tid kan det hende vi er på et salg av 50+ mill elbiler per år.) 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 2 minutes ago, oophus3do said: De forventet en $30k bil i 2016 også. Mener bestemt forventningen var $35k i 2016. Og det leverte de. 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Tesla selger ikke dårlig i USA. De hadde nettopp sitt best kvartal noensinne. Og Tesla er ikke spesielt mye dyrere enn tilsvarende fossilbiler. Det er også derfor de gjør det svært bra opp i mot konkurrentene: https://cleantechnica.com/2020/08/10/tesla-model-3-holds-17-of-us-small-midsize-luxury-car-market/ Mne jeg er enig i at pris er viktig. Det er derfor Tesla må fortsette jobben med å kutte prisene. Dårlig eller bra kommer an på øyet som ser. Quote As prices of BEVs aren’t falling, the gap between them and ICE cars remains. This is particularly true in the US where the presence of Tesla premium sedans and SUVs has an enormous effect on the price difference. While the average retail price of the petrol/diesel cars sold through September was $35,970, their electric counterparts cost $51,691 – or 44% more. As of september 2019. Jeg tror ikke dette har endret seg noe særlig da BEV ikke tar markedsandeler. Husk at Tesla har vært og er omtrent alene om å tilby elektriske biler i US, de andre merkene har såvidt begynt salget. https://electrek.co/2020/08/21/tesla-holds-us-ev-market-losing-federal-tax-credit/ Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Tesla er helt uenig. De forventer en halvering av kostnadene uten faststoffbatterier. Halvering fra 100 USD/kwh innen hvor kort tid? Se side 3: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1803/1803.04317.pdf Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden): Mener bestemt forventningen var $35k i 2016. Og det leverte de. En bil man ikke kan bestille på normal måte annet enn å troppe opp med advokat og kreve å få den kjøpt. Da vil Tesla ta en regulær SR+, fjerne noen funksjoner og selge den med et stort tap. Vet ikke hvor mange de har solgt av denne, men vil tippe færre enn 100. Tror ikke det var det folk forventet når Musk stod på en scene i 2016 med et gigantisk bilde av en Model 3 med pris $35k. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 2 minutes ago, uname -l said: Tror ikke det var det folk forventet når Musk stod på en scene i 2016 med et gigantisk bilde av en Model 3 med pris $35k Fusk slipper unna med det meste. Det er bare posisjonen han har i verden nå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 uname -l skrev (4 minutter siden): En bil man ikke kan bestille på normal måte annet enn å troppe opp med advokat og kreve å få den kjøpt. Da vil Tesla ta en regulær SR+, fjerne noen funksjoner og selge den med et stort tap. Vet ikke hvor mange de har solgt av denne, men vil tippe færre enn 100. Tror ikke det var det folk forventet når Musk stod på en scene i 2016 med et gigantisk bilde av en Model 3 med pris $35k. Tøys, man bestiller den i butikken i USA. Flere som har gjort det.. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden): Mener bestemt forventningen var $35k i 2016. Og det leverte de. Nei, i 2013 så mente Elon at de skulle gi ut en bil til ca $30k i 2016. Det var en av de første gangene de hintet til TM3. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 1 minute ago, oophus3do said: Nei, i 2013 så mente Elon at de skulle gi ut en bil til ca $30k i 2016. Det var en av de første gangene de hintet til TM3. Målsetning (stretch goal)..... Forøvrig er artikkelens "sammenligning" med Apple like morsom som den er absurd. Jeg har heller ikke noen tro på osborne effekt for Tesla eller andre. Hvis noen av produsentene greier å ta markedet på "sengen" med mye bedre batterier (les SSB, som er klare til salg) vil det kunne være disruptivt.... Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 (endret) 8 minutes ago, oophus3do said: Nei, i 2013 så mente Elon at de skulle gi ut en bil til ca $30k i 2016. Det var en av de første gangene de hintet til TM3. Greit nok, så forventningen var $30k i 2013. Det ble justert opp senere. (7 år med 3% inflasjon ville forresten øke $30k til $36,9k.) Endret 7. oktober 2020 av Espen Hugaas Andersen 3 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Et stort problem vil nok være tilgangen til ren nok Lithium. Jeg trur Tesla opplever å bli skvist ut av tilgangen fra underleverandørene, og at de derfor omtrent føler seg tvunget til å prøve å løse problemet selv. Dog som sagt, så burde de ha investert seg inn i utviklingen fremfor å kaste en tærning som har en milliard sider for å treffe riktig side for å finne vinnerkuppongen. Om Tesla hadde annonsert en stor-offensiv mot investeringer mot disse firmaene (det er få av dem globalt), så hadde hele RobinHood gjengen + fondsforvaltere hoppet etter, og vi ville nådd mulige løsninger betydelig kjappere. Folk i bransjen spår en oppgang i prisen for lithium innen 2023-2025 (mulig den kommer tidligere om man leser den grafen der) rett og slett fordi etterspørselen vokser kjappere en utviklingen og hurtigheten de klarer å få opp for kjemien rundt det å produsere og prosessere ren nok lithium. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden): Greit nok, så forventningen var $30k i 2013. Det ble justert opp senere. (7 år med 3% inflasjon ville forresten øke $30k til $36,9k.) Hehe, merkelig logikk. Så Elon er ikke smart nok etter å ha jobbet i flere bank-virksomheter for å inkludere inflasjon når han først valgte å åpne opp om forventninger? 😅 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Just now, oophus3do said: Hehe, merkelig logikk. Så Elon er ikke smart nok etter å ha jobbet i flere bank-virksomheter for å inkludere inflasjon når han først valgte å åpne opp om forventninger? 😅 Jeg mener utsagnene var noe sånt som "vi planlegger en ny mindre bil med en pris rundt $30k". Tror jeg han tok hensyn til inflasjon i et vagt utsagn om noe de skulle lage i fremtiden? Absolutt ikke. 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 21 minutes ago, Salvesen. said: Tøys, man bestiller den i butikken i USA. Flere som har gjort det.. Hvor mange sånn omtrent? Jeg er klar over at Tesla ikke gir ut denne informasjonen og at media stort sett må basere seg på rykter og antagelser. https://electrek.co/2020/08/21/tesla-holds-us-ev-market-losing-federal-tax-credit/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå