Gå til innhold

Ny smøreolje for tunge kjøretøyer sparer drivstoff og kostnader til partikkelfiltre [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For verdens roterende utstyr og maskiner (inkludert vindturbiner), er det gode alternativer til oljebasert smøreolje?

For verdens veier, er det gode alternativer til bitumenbasert asfalt?

Med gode alternativer forventes også tilgang på nødvendige kvanta uten fare for negative miljømessige eller areal/ressursmessige konsekvenser.

 

Lenke til kommentar

Hvis du sikter til fraksjonert destillasjon og at bensin, diesel, propan og metan blir overflødige fraksjoner som man må gjøre noe smart med, så gjøres nettopp det. Raffinerier er ikke bare enkle "sorteringsmaskiner". De kan splitte opp lange HC-kjeder eller sammenføye korte HC-kjeder og på den måten styre hvilke produkter de lager ut fra etterspørsel på en dynamisk måte, ikke bare ved statisk sortering. Så selv om hele verdens bilpark skulle blitt elektrifisert på rekordtid så er det fortsatt behov for en oljeindustri. Ikke bare til smøreoljer og asfalt, men også til blant annet plastproduksjon.

Vi ser normalt på elektrifiseringen av verdens bilparken som en overgang som kan ta ytterligere 20-30 år, men å gå over til fornybart produserte smøreoljer, asfalt og plast vil nok ta ytterligere noen tiår. Det er altså teknisk mulig og en forventet utvikling, men veeldig langt inn i framtida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, ChrisQ said:

For verdens roterende utstyr og maskiner (inkludert vindturbiner), er det gode alternativer til oljebasert smøreolje?

Tyskarane produserte all smøreolje til flymotorar syntetisk allereie før krigen.  Damp vert ført over glødande kol, som gjev syntesegass som kan konverterast til kva olje som helst med Fischer-Tropsh-prossessen og eigna temperatur, trykk og katalysator som selekterer den oljen du helst vil ha.  Både tre- og steinkol fungerer.  Mykje av drivstoffet dei brukte vart produsert på same måte.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...