windowlicker_123 Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Hei, Er i et samlivsbrudd som stadig sklir ut i det mer negative, i den forstand at vi blir mer og mer uvenner. Jeg skal beholde huset (og overtar hele lånet) det er vi blitt enige om, og det er underskrevet papirer med vitner, som er blitt sendt inn til kartverket, og til BORI (Borettslaget) Problemet nå, er at papirene ikke er godkjent, fordi de ble sendt inn for kun få dager siden. Hun skal nå flytte ut, og har funnet seg et sted å bo, og vi er enige om at jeg skal kjøpe henne ut med kr. 1.000.000, penger jeg har på konto etter arv. Nå har det oppstått en situasjon hvor hun vil ha pengene av meg, før papirene er godkjente, og det gjør meg noe usikker. Jeg tenkte dette kunne løses med å skrive en egen kontrakt mellom meg og min samboer, og presisere at jeg blir eneste rettighetshaver til eiendomrett, men holder dette hvis det skulle oppstå en situasjon? Jeg tror i utgangspunktet hun ikke skal lure meg, vi har to barn, dette er barndomshjemmet deres, hun er nå presset på tid fordi hun har funnet seg noe nytt hun ønsker å overta. Siste frist for hennes vedkomne er å betale på fredag. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 Generelt sett gjelder, i eiendomstransaksjoner, at man ikke gir fra seg pengene før man har sikret hjemmelen. Det var den opprinnelige funksjonen til eiendomsmeglere, å passe på at selger ikke fikk pengene før kjøper hadde fått hjemmel (og samtidig sikre at kjøper ikke fikk hjemmel uten at selger var sikker på å få pengene). Dette har en side mot å bli lurt av motparten, men det har også en side mot motpartens kreditorer - som kan ta utlegg helt frem til samme dag hjemmelen er etablert. Spørsmålet om du bør gi slipp på pengene før hjemmel er etablert er i korte trekk et spørsmål om din tillit til din samboer og hennes økonomi. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå