Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Innreisekarantene - hvor strengt er det/lov å bruke sunn fornuft?

Gjest 73118...e8e

Anbefalte innlegg

Gjest 73118...e8e

Hva tenker dere om begrensningene i forhold til "innreisekarantene" - Jeg mener det må være lov å tenke litt selv?

Sies at du "kan ikke gå på jobb". I kontorbygget jeg jobber i er det kun 4 andre, men jeg har eget kontor som ingen andre er i nærheten av. Eventuelle personer som kommer til kontoret mitt (veldig sjelden) snakker jeg med mens de står ute på gangen. Inngangsdøren til bygget kan jeg bruke foten til å åpne. Toalettene bruker jeg "aldri". Jeg kjører egen bil til og fra jobb (og går naturligvis ikke på butikk eller noe på veien)

Noen ganger må jeg kjøre ut på anleggsområder, men da trenger jeg ikke å gå ut av bilen om det er andre folk til stede.

Jeg mener at dette bør være greit når det er snakk om "innreisekarantene" - det er jo ingen mistanke om at jeg er smittet. Jeg ville imidlertid ikke gjort dette om det var snakk om isolasjon eller en direkte mistanke om mulig smitte.

Anonymous poster hash: 73118...e8e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071

Det er vel egentlig strengt nok.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-reisekarantene/id2702867/

Sitat

Personer som er i smitte- eller innreisekarantene, skal oppholde seg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted, og kan kun oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis de kan unngå nærkontakt med andre som de ikke bor sammen med. I karantenetiden kan personen ikke være på arbeidsplass der også andre personer oppholder seg, på skole eller i barnehagen.

I ditt tilfelle vil jeg si at det er sjanse for at du er i nærkontakt med andre når du reiser på  arbeidsplassen din. Det er ikke nødvendigvis at du står nær andre personer, men også at man tar på ting (håndtak, dørheiser o.l.) som andre også er borti.

Om straff: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-470#KAPITTEL_7

Sitat

§ 19.Straff

Forsettlig eller grovt uaktsom overtredelse av bestemmelser i denne forskriften, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, jf. smittevernloven § 8-1. Overtredelse av § 4, § 11a og § 13 fjerde ledd skal ikke straffes.

Lenke til kommentar

Problemet er at om alle tenker som deg, så vil ting fort gå til helvete.

Og om du gjør som du beskriver over her så gjør du deg til en snylter på den dugnadsinnsatsen som resten av befolkningen har lagt og legger inn for å få kontroll på dette viruset. Det er egoistisk, umoralsk.

Litt vanskelig å forestille seg en arbeidssituasjon der du aldri har noen på kontordøren, men hva sier du hvis noen banker på døren da, «hold avstand kompis, ikke kom inn her, jeg har vært og reist i rød sone men karantene er kjipt da lissom»?

Brudd på smittevernloven som fører til dødsfall kan gi inntil fire års fengselsstraff, jf

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/14/riksadvokaten--vil-folge-opp-brudd-pa-smittevernloven/.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 73118...e8e
1 hour ago, Øystein said:

I ditt tilfelle vil jeg si at det er sjanse for at du er i nærkontakt med andre når du reiser på  arbeidsplassen din. Det er ikke nødvendigvis at du står nær andre personer, men også at man tar på ting (håndtak, dørheiser o.l.) som andre også er borti.

"kan kun oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis de kan unngå nærkontakt med andre"

Som sagt, jeg kan unngå nærkontakt med andre selv om jeg er på jobb. Det er kun inngangsdøren vi deler på i fellesareal, og denne kan jeg åpne uten å være borti med hendene.

Og som nevnt tidligere, dette er snakk om innreisekarantene. Med smittesituasjonen i Norge nå er ikke risikoen for at jeg er smittet noe høyere enn for andre andre i byen (Norge er også rødt, for de som ikke har fått det med seg).

Anonymous poster hash: 73118...e8e

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Gjest 73118...e8e skrev (1 time siden):

Som sagt, jeg kan unngå nærkontakt med andre selv om jeg er på jobb. Det er kun inngangsdøren vi deler på i fellesareal, og denne kan jeg åpne uten å være borti med hendene.

Du svarer egentlig litt på spørsmålene dine selv. Du sier at du kan unngå fellesareal, mens det egentlig er fellesareal dere er sammen på. Hva med f.eks. renhold, som vasker områdene etter deg? Luftpartikler?

Det er ikke jeg som lager reglene, men mistenker raskt at dette vil bli regnet som brudd på innreisekarantene. Så er det helt i orden å mene at de er feil utformet, men det er en helt annen sak. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
2 hours ago, Gomby said:

Menneskerettighetene Artikkel 13:

1. Enhver har rett til å bevege seg fritt og til fritt å velge oppholdssted innenfor en stats grenser.

2. Enhver har rett til å forlate et hvilket som helst land innbefattet sitt eget og til å vende tilbake til sitt land.

Du kan gå på tur i fjellet så mye du vil. Alle andre har en selvsagt rett å nekte deg å slippe inn dersom du ikke følger de retningenlinjene de setter.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...