Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av PC

Anbefalte innlegg

Heisann, håper noen kan hjelpe med følgende:

Bygget i 2015 en PC som var tiltenkt filmredigering og kontorarbeid,
nå ønskes denne oppgradert for en fornuftig pris til å gjøre det samme men også spille div pc spill (Fortnite er per nå mest populært hos junior).

Tenker at eg må ha nytt lydkort, skjermkort og evt ram om det er mer plass. 
Ellers tar eg og imot tips til ny(e) skjermer med god oppløsning for redigering, film og spill.
Under er oversikt over det som i 2015 ble kjøpt hos Komplett.no og satt inn i et Mini-ITX kabinett:

Prod.nr.

Beskrivelse

Bestilt

847997

ASUS MAXIMUS VII IMPACT, S-1150 -Demo

1

817261

Intel Core i7-4790K

1

812886

HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Red

1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noe budsjett?

Skal jeg være djevelens advokat var 4790k utdatert og dead on arrival for å være ærlig. Den ble lansert likt som Haswell-e som bruker DDR4 minne. I dag er det ikke verdt å oppgradere minne videre på en PC som har DDR3 minne.

Du kan sette inn et nytt skjermkort, men det vil bli en flaskehals med prosessor og minne som du har i dag.

Det smarteste du kan gjøre er å legge det ut for salg på finn, mens du ennå kan få noe igjen for det og kjøpe nytt.

Derfor lurer jeg på om du har noe maks budsjett for dette. Du nevner fortnite, men sier ingenting om hvilke programmer du bruker for redigering og kontorarbeid. Det er stor forskjell på enkle "amtør" programmer og profesjonelle programmer, i tillegg til at det er stor forskjell på hvor stor filer man behandler. Kunne du utdypt litt mer hvordan jobb PCen skal brukes til konkret? Da er det lettere å gi gode råd, som ikke trenger å være helt overkill ;)

Lenke til kommentar

Ønsker ikke å bruke mer en 5-10 laken, helst så lite som mulig.

Av software er det Adobe-pakken som gjelder, Photoshop, After Effects og Premiere Pro.

Edit: 
til han som spurte om grafikkort, så har hovedkortet innebygget grafikkort, men denne funker dårlig på spill.......

Endret av Raggi
Lenke til kommentar

Jeg mener at med det du har i maskinen fra før av, så vil du komme en god vei med et skjermkort her. Kabinettet ditt er vel ganske lite, så du må passe på å ikke kjøpe et som blir for stort i fysiske mål. Ta gjerne noen gode mål før kjøp av skjermkort slik at du er sikker på at det passer i kabinettet. Et skjermkort som er lite i fysisk størrelse, og som gir bra ytelse for pengene er dette: https://www.komplett.no/product/1145648/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gtx-1660-super-gaming-x

Jeg kjøpte selv et slikt kort for rundt ett års tid siden, og jeg er kjempefornøyd. Da het det riktignok 1660ti, og ikke super, men er samme greia. Gir bra ytelse i dagens spill i 1920x1080 oppløsning. Generelt før et eventuelt kjøp, så kan du jo f. eks sjekke hva du kan forvente i fps i spill du/dere ser for dere å spille. Ligger videoer på youtube fra folk som tester slikt. Sjekk også gjerne strømforsyning (at den du har er stor nok), og strømkontakt. Kortet krever 450w strømforsyning og 8-pins PCI Express-strømkontakt

Lenke til kommentar

For Adobe programmene så er det en fordel med Nvidia kort. Så da ville jeg nok kjøpt et GTX 1660 Super kort (priser fra 2500). Steget opp vil være Nvidia RTX 2060 (priser fra 3600).

Jeg ser der er bare plass til 2 minne brikker, så om du vil utvide minnet så må du bytte de du har med 2x16 GB og det er kanskje lite fristende om det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...